Gymnastieken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Gymnastieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:39

Hoihoi,

Ik had een vraag aan de medebokkers. Sinds dik een half jaar rijd ik een tuiger merrie, Herman. Toen ik erop klom had er van tevoren mischien 5 keer iemand even op gezeten, maar meer niet. Dus ik ben haar nu aan het 'doorrijden'. We zijn ondertussen naar een manege verhuisd, maar krijgen geen les. Af en toe komt mijn moeder lesgeven, die is vroeger instructrice geweest, maar vaak prutsen we ook zelf wat.
Eerder was er bij Herman totaal geen ontspanning te vinden, alles was stressy en eng. Maar nu, na een paar maanden, begint ze lekker te lopen. Ze begint de hand wat op te zoeken, en zowaar, na een paar weken goed oefenen, zit de stelling er nu een beetje op. En niet zomaar stelling, nee, ontspannen stelling, ze buigt lekker in, en ze loopt echt lekker ontspannen. Ook de draf is geen geknal meer, maar een lekker rustig ontspannen drafje. Of ja, eigenlijk misschien meer een jog, want echt gangwerk zit er dan niet in. Maar goed, zij loopt lekker, ik kan lekker zitten, en het gaat iedere keer beter. En vanuit deze basis kan ik lekker beginnen.
Met Herman is het zo dat ik echt van nul af aan begonnen ben, en ook echt de tijd neem voor alles. Ze hoeft niet nageeflijk en achter de loodlijn en dat soort spul, als ze maar lekker ontspannen loopt. Maar nu mijn vraag.

Bij ons in de bak staan bijna altijd sprongen opgesteld, waardoor echt figuren rijden er niet inzit. Een beetje wel, en daar maken we ook dankbaar gebruik van. Maar ik zoek dus eigenlijk gymnastiek oefeningen om met Herman onder het zadel te doen, die eventueel tijdens een buitenrit ook terug te halen zijn. Ik ben nu dus bezig met stelling en buiging, ontspannen lopen en dergelijk. Tempo wisselingen worden ook gedaan. Gallop is met Herman nog niet mogelijk, ze raast dan als een debiel in het rond, daarom wil ik eerst in draf goed alle knopjes erop en eraan hebben.
Maar wie weet er nog oefeningen die goed te doen zijn, en die ook leuk voor het paard zijn?

Lisa_western

Re: Gymnastieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:44

Allereerst respect voor je aanpak! Zo zouden veel meer mensen het moeten doen.
Je kan bijvoorbeeld het paard stil laten staan, één teugel opzij doen, zodat het paard met zijn neus naar je toe komt. je houdt hem daar heel even en aait hem ondertussen over zijn neus. Dan laat je hem weer los. Misschien is dat leuk om te doen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:49

Allereerst gaan werken aan nageeflijkheid, als dat er niet is, kan je eigelijk al de rest gewoon vergeten want dan kom je toch niet verder.
En eigenlijk na al die maanden training had die nageeflijkheid er eigenlijk al moeten inzitten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:17

Ik snap je reactie hoor, maar even korte uitleg.
Nageeflijkheid is er wel hoor, maar ze hoeft van mij niet aan de teugel en dat soort dingen.
We zijn niet al enkele maanden aan het trainen, eerst waren we gewoon aan het hobbelen. We zijn pas sinds een paar weken echt bezig. Herman is nu 7, en heeft vanaf haar 3e voor de koets gelopen, en kon dus niets richting dressuur. Daar zijn we dus pas sinds kort een beetje mee bezig.

Verder vind ik dat je zelfs met een paard dat niet nageeflijk is kan gymnastieken, maar daar kunnen de meningen over verschillen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:02

Niet nageeflijk betekend dat hij zich verzet tegen het bit, dus trekt, of zelfs de andere kant uit drukt, of niet je hand volgt of , of , of , ....... maakt niet uit maar als je gewoon je teugel opneemt moet hij gewoon zijn hoofd buigen en je hand volgen, dus als je bv , openingsteugel met je binnenhand doet dan moet hij binnenstelling aannemen, en dit dus zelfs met een doorhangende teugel.
Dit heeft dus niks te maken met aan de teugel te lopen.
Maar dit wil niet zeggen dat aan de teugel lopen niet op je verlanglijstje zou moeten staan, als je dat niet wil bereiken dan dan zou je eigenlijk nooit op je paaard mogen stappen, alleen als hij echt aan de teugel gaat lopen is je paard eigenlijk pas klaar om jouw gewicht te dragen, dan treed hij dus meer onder, gebruikt ook zijn buik en rugspieren, en door het iets lagere hoofd-hals houding gaat ook zijn rug iets maar naar boven dus ook om jou te dragen dus.
Dit is echt geen hogere dressuur hoor , zo zou eigenlijk ieder paard gereden moeten worden.
Met een lang teugeltje rustig wat rondhobbelen, is mssn wel leuk voor jou, maar dat is het echt niet voor je paard, je belast hiermee de rug zoveel meer, en als je dan weet dat het anders kan ; dan is er toch maar één persoon verantwoordelijk voor de schade ( de ruiter dus)

Pluttersput schreef:
Ik snap je reactie hoor, maar even korte uitleg.
Nageeflijkheid is er wel hoor, maar ze hoeft van mij niet aan de teugel en dat soort dingen.
We zijn niet al enkele maanden aan het trainen, eerst waren we gewoon aan het hobbelen. We zijn pas sinds een paar weken echt bezig. Herman is nu 7, en heeft vanaf haar 3e voor de koets gelopen, en kon dus niets richting dressuur. Daar zijn we dus pas sinds kort een beetje mee bezig.

Verder vind ik dat je zelfs met een paard dat niet nageeflijk is kan gymnastieken, maar daar kunnen de meningen over verschillen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 08:45

Aan de teugel lopen staat zeker op mijn verlanglijstje, maar ik heb er geen haast mee. Verder kan je mij (sorry als het wat ruw overkomt) niet wijsmaken dat een paard dat aan een los teugeltje loopt, met zijn hoofd over de grond loopt te schuifelen, en daarbij ruim loopt niet over de rug loopt en zich prettig voelt. In mijn ogen is de basis laag diep rond, en niet aan de teugel.
Daarbij is mijn paard wel nageeflijk, dat zeg ik in de reactie die je zelf gequote hebt :)

Nogmaals, ik vind het fijn dat je uitleg geeft bij je antwoorden, daar kan ik alleen maar van leren. Maar ik vind je vrij hard overkomen.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:46

aeolusnr1 schreef:
Niet nageeflijk betekend dat hij zich verzet tegen het bit, dus trekt, of zelfs de andere kant uit drukt, of niet je hand volgt of , of , of , ....... maakt niet uit maar als je gewoon je teugel opneemt moet hij gewoon zijn hoofd buigen en je hand volgen, dus als je bv , openingsteugel met je binnenhand doet dan moet hij binnenstelling aannemen, en dit dus zelfs met een doorhangende teugel.
Dit heeft dus niks te maken met aan de teugel te lopen.
Maar dit wil niet zeggen dat aan de teugel lopen niet op je verlanglijstje zou moeten staan, als je dat niet wil bereiken dan dan zou je eigenlijk nooit op je paaard mogen stappen, alleen als hij echt aan de teugel gaat lopen is je paard eigenlijk pas klaar om jouw gewicht te dragen, dan treed hij dus meer onder, gebruikt ook zijn buik en rugspieren, en door het iets lagere hoofd-hals houding gaat ook zijn rug iets maar naar boven dus ook om jou te dragen dus.
Dit is echt geen hogere dressuur hoor , zo zou eigenlijk ieder paard gereden moeten worden.
Met een lang teugeltje rustig wat rondhobbelen, is mssn wel leuk voor jou, maar dat is het echt niet voor je paard, je belast hiermee de rug zoveel meer, en als je dan weet dat het anders kan ; dan is er toch maar één persoon verantwoordelijk voor de schade ( de ruiter dus)

Hiermee wil je dus zeggen dat de mensen die hun paard niet aan de teugel (om het maar zo te noemen) rijden, het verkeerd doen.
Mijn paard is een western paard en die horen niet aan de teugel te lopen en heeft voor zijn 23 jaar de mooiste rug die ik gezien heb van paarden op die leeftijd.

Ik zeg hiermee niet dat het rug gebruik en gebruik van de juiste nekspieren niet van belang is,
maar je reactie is wel zéer overdreven. Je kunt beter een paard niet aan de teugel rijden dan dat je het doet en het niet kunt.
Niet dat het in dit geval zo is maar om even te reageren op je uitspraken

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:48

Ik vind dat je goed bezig bent!
Je kunt niet in een x alles :o , en je hebt doorzettingsvermogen en alles op het tempo van het paard.

Geweldig!
Als meerdere mensen dat zouden doen, was het allemaal beter geregeld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:54

Nagefelijk is imo 'wijken voor druk'. En dat neem ik persoonlijk meteen vanaf het begin mee. Zéker bij een tuiger zou ik van begin af aan toch letten op een correct lichaamsgebruik van het paard, om latere problemen te voorkomen. Maar dat hoeft echt niet strak met de kin op de borst ;) Ik ben westernruiter dus rij niet als een dressuurruiter mijn paarden "aan de teugel", maar mijn paarden geven netjes na, lopen verzameld en gebruiken hun achterhand en rug.

Hindernissen in je rijbaan zijn ideaal! Altijd materiaal om voltetjes omheen te oefenen, waarna je een pasje vooruit kunt rijden naar de volgende sprong waar je de andere kant omheen circelt, om vervolgens op een rechte lijn een overgang terug en weer vooruit te maken, waarna je bv weer een pasje wijkt naar de volgende hindernis. Ik speel altijd wel graag met dergelijke dingen. Voordeel ervan is dat het voor het paard lekker spannend blijft waar we heen gaan, en... je hebt altijd wat om naar te kijken als ruiter, dus je zit netter!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 14:43

Bedankt voor de tips! Met Herman ben ik inderdaad ook heel erg bezig met het ontspannen en over de rug lopen. Dat gaat steeds beter :) Inderdaad voltes om de hindernissen doen wij dus ook, en dat gaat errug goed de laatste tijd.

Sarabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:24

Heel veel figuren rijden, niet alleen voltes, maar ook slangevoltes, van hand veranderen op alle manieren die je kunt bedenken, (dubbele) gebroken lijn of figuren die helemaal niet in het boekje staan.

Heel belangrijk is het om het paard in jouw tempo te laten lopen. Als het paard zich aan moet passen aan jouw tempo dan is dat ook een vorm van gym.

Je kunt de balken van de hindernissen op de grond leggen met enkele meters ertussen en haar daar overheen laten draven (met of zonder jou).

Longeren met elastieken zodat ze gedwongen wordt laag te lopen, maar dit kan doen zonder jouw gewicht op zijn rug. Laat je dit uitleggen door iemand die het vaker heeft gedaan en weet waar hij/zij over praat.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 10:39

Bedankt voor de tips! De figuren zou ik graag willen doen, maar gaan dus vaak niet, omdat er overan hindernissen staan. Daarom rijden we al heel vaak verzonnen figuren, omdat ik toch iets wil doen.
Longeren met elastieken, dat doe ik liever niet. Ik wil mijn paard niet dwingen tot het laaglopen, ik wil dat ze het zelf aanbied, en er dan gebruik van maken. Tot nu toe gaat dat steeds beter, dus daar gaan we lekker mee verder :)