Paard drukt z'n rug weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonaire

Paard drukt z'n rug weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:32

Beste mensen,

Ik heb een paardje wat erg de neiging heeft om z'n rug weg te drukken. Gewoon koppetje omhoog en niets meer doen, hij heeft daardoor erg weinig bespiering in z'n rug.

We zijn hier al mee bezig, maar ik vroeg me af wat jullie zouden doen en zouden aanraden. Het gaat wel om een 'familiepaard', m'n zusje van 9 rijdt er ook op, misschien handig als jullie dat weten.

Het zadel lag eerst niet goed, is een nieuwe gekomen die wel goed ligt, dus daar ligt het niet aan.

Dank je wel!

Lisa_western

Re: Paard drukt z'n rug weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:46

Is hij aan de hand ook zo gespannen?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:19

Misschien zou je een elastiek kunnen proberen??

dan doe je de lus om de singel, je haalt hem door het bit en je doet hem weer terug naar de singel of het elastiek ;) dan wel een knoopje maken op de goede lengte.
als hij dan zijn hoofd omhoog doet, komt er druk in zijn mond door het elastiek.
bij mijn pony was het de oplossing! (ze schoot er ook gelijk niet meer vandoor :+ )
en het is niet zo prijzig! Bij ons in de winkel is het ongeveer 10 euro voor een elastiek. ;) maar dat is een dure winkel, dus het kan goedkoper of tweedehands. :)

Hopen dat het lukt? En anders zijn er natuurlijk ook andere oplossingen, maar dit was voor mij echt dé oplossing. ;) dus het is fijn om die te delen. :)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:25

Nou met hulpteugels ed los je er helemaal niks mee op ,
Jah het paard kan niet anders meer dan reageren op de hulpstukken , omdat het vast gezet word, zo zet hij ze rug helemaal vast en word het alleen maar erger , gheloof me, ik heb er ervaring mee , ook met dat elastiek, maar voor dat soort ding ehelpt het egt ni

miriampanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:08

of een tiederman, dat is ook heel handig

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:18

het kan o.a. zijn dat hij misschien last heeft van een probleem met zijn gebit?
misschien kun je een tandarts zijn gebit laten onderzoeken?

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:01

Hulpteugels verergeren het probleem alleen maar. Zet je paard absoluut niet vast met thiedermann, slof e.d.. die dingen zouden verboden moeten worden. Kijk anders even op de rechtrichtmethodes, hierin krijgen de paarden hun balans terug en laten de rug volledig los, voor optimale prestaties.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:48

Voel eerst eens zelf aan zijn blote rug of hij er gevoelig op is. Gewoon met je hand van voor naar achter de ruggegraat tussen duim en wijsvinger voelen. Je kan ook een grote knikker onder je hand doen en voorzichtig van voor naar achter rollen. Als dat hem al irriteert, dan zowiezo osteopaat o.i.d erbij halen.
Voor de rest goed opletten dat je zadel altijd op de juiste plek ligt en altijd nog even nasingelen zodat het nooit te los zit en zorgen dat de hele familie goede instructie krijgt zodat je zeker weet dat het niet aan de manier van rijden ligt.
Verder ben ik wel benieuwd hoe oud het paard in kwestie is en wat zijn niveau is. Als hij nog heel jong en onervaren is kan het zijn dat hij totaal niet snapt wat jij van hem vraagt. Verder absoluut niet grijpen naar hulpteugels of andere (ik noem het altijd maar) dwangmiddelen tenzij je het onder ervaren, gediplomeerde begeleiding doet want anders wordt het probleem waarschijnlijk alleen maar erger. Het zijn hulpteugels, geen probleemoplossers.
Verder kan je de dierenarts of tandarts inderdaad het gebit nog laten nakijken want vaak hebben ze haken op de achterste kiezen en het kan zijn dat als hij zijn hoofd buigt, de haken daardoor juist in zijn wangslijmvlies drukken en dan loopt hij echt niet graag nageeflijk en zal hij zeker niet ontspannen. Je kunt daar zelf niet bij en kan alleen met een mondklem gecheckt worden. Dat is echt geen superdure of ingrijpende behandeling en kan een hoop ellende schelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:51

Of er misschien eens een fysio,osteo naar laten kijken en je door die mensen laten adviseren.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:52

soms is het paard ook gewoon erg gespannen zonder medische oorzaak. ik moest toen een natuurlijk middeltje door het voer doen, paard werd een stuk rustiger en ging beter lopen. rug wegdrukken kan ook stress zijn bij sommige paarden

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:53

of hij heeft rugproblemen door het oude zadel gekregen waardoor elk ander goed passend zadel ook voor pijn zorgt

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:54

Laat hem een goed na kijken door een Fysio, Osteo of CS Therapeute. Waar woon je? Misschien weet ik wel een CS therapeut voor je die niet al te duur is.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:27

Wie zegt dan ook dat je de hulpteugels voor altijd moet gebruiken?
je kan ook op les gaan, of vragen aan de instructrice wat zij de beste oplossing vind, en als dat nou toevallig een hulpteugel is? dan gebruik je dat toch ook? maar dan voor bijv. 2 weken. en niet voor de rest van zijn en jouw leven. Bij sommige paarden helpt het goed, bij andere helpt het voor geen donder.

Proberen kan altijd..

amandanaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:13

wat zegt een les gever je dan?
lekker ontspanen rijden lekker het paard rustig nageven..
of het paard een keer laten onderzoeken en de rug lekker laten losmaken scheelt ook

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:14

Misschien heeft hij een rugprobleem em moet er eens een chiropractor naar kijken

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 19:48

Bedankt voor de vele reacties!

Gebit is vorig jaar gedaan, tandarts zei dat dat voorlopig niet nodig was, zag er goed uit.

Hij is nu 12, L-niveau zit erop, meer niveau zit er in. Springen ook rond L (dat kan hij, we springen niet erg veel).

Les was nu een tijdje niet mogelijk, gaan we wel zo snel mogelijk weer mee beginnen! Tips waren vooral; van achter naar voren, zo duidelijk mogelijk, veel voltes, veel overgangen, veel tempowisselingen (beetje standaard dingen dus) en veel longeren met elastiek e.d.

Onder het zadel vind ik hulpteugels altijd erg eng.. (Alle verhalen over je paard verpesten enzo hebben me wel bang gemaakt) Heb wel altijd een martingaal, die is goed ingesteld. Slof een keer in de les gedaan. Ging heel goed, slof hing gewoon losjes en zeker niet strak, maar toch. Voel me er niet zo lekker bij.

Zadel ligt nu goed, rug is wel nog iets gevoelig af en toe, ga ik in de gaten houden.

Oh ja, aan de hand kan hij nog wel eens aanstellen. Maar echt stress is het niet, meer overal onder uit willen komen en uitproberen.. (net een klein kind af en toe; wat zullen we vandaag. Rennen, stilstaan, overal van schrikken of een combinatie van alles?) Maar hij heeft ook super dagen hoor!

Dat rechtrichten klonk erg goed, daar ga ik me maar eens in verdiepen!

Nogmaals, heel erg bedankt voor alle reacties! En als jullie nog meer tips hebben, graag :)

sigridquinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:10

Ik heb zelf een paard dat de rug ook graag weg drukt en bij mijn paard is het een probleem van een stress beestje zijn en gewoon erg voorwaarts, neiging tot dribbel, als je aan de teugel kan rijden is een oplossing dat je hem goed voorwaarts neerwaarts rijdt zoals dat heet, ik heb zelf de ervaring bij leerlingen en in het begin bij mezelf ook heel goed helpt. inderdaad het rechtrichten is een hele goede oplossing, en als je een osteo oproept neem dan vooral iemand die van de oude stempel is. veel nieuwe osteo's zijn kwakzalvers die wel iets kunnen verhelpen maar je niet kunnen vertellen waar het probleem ligt. ik zelf heb een osteo die zeer oud is hij kan echt ieder moment omvallen maar doet z`n werk zo goed. verder over alle hulpteugels, is een hele goeie de een loopt er fijn mee de ander niet zeker als je een paard hebt dat z`n rug weg drukt kan hij dit alsnog met een hulpteugel, als hij de kans krijgt. een paard van 12 is zeker nog geen paard dat wegvalt, en wat dus echt helpt om de bespiering terug te laten komen is dus voorwaarts neerwaarst en zo kan je later proberen weer wat opte richten maar als hij daardoor weer zijn rug weg drukt, zeker weer naar het voorwaarts neerwaarts rijden en rustig blijven wachten. ik hoop dat ik je zo wat tips heb kunnen geven. *D
succes ermee!

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:24

Paard van een vriendin deed dat ook.
En een bezoek aan de tandarts bleek
de oplossing te zijn Succes

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:25

Juist heel laag en diep gaan rijden om de buikspieren sterker te maken. Anders wat meer longeren en over balkjes laten draven en laag en diep bijzetten

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:50

Als je hulpteugels, of elastieken gaat gebruiken maak je het alleen maar erger je kunt veel beter met een los teugeltje op je paard gaan zitten en met je benen rijden, die teugels heb je helemaal niet nodig! Als je met je benen rijdt gaat je paard vanzelf over zijn rug lopen!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:59

rimini schreef:
Hulpteugels verergeren het probleem alleen maar. Zet je paard absoluut niet vast met thiedermann, slof e.d.. die dingen zouden verboden moeten worden. Kijk anders even op de rechtrichtmethodes, hierin krijgen de paarden hun balans terug en laten de rug volledig los, voor optimale prestaties.

Ben ik het niet mee eens. Het paard in kwestie drukt zijn rug weg. Wanneer je hem d.m.v. bijzetten tijdens het longeren bijv. zijn hoofd vraagt zal hij er vanzelf achter komen dat het allemaal veel fijner is en gaat wanneer hij verzameld loopt. Dit is echter wel bijzetten op de juiste manier en niet maar raak knopen met touwtjes e.d.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:01

Idd Osteo laten komen en lekker gaan longeren met een pessoa.
Als je de pessoa goed gebruikt kan het wonderen verrichten!
Lees er maar eens over...

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:02

Lies21 schreef:
Idd Osteo laten komen en lekker gaan longeren met een pessoa.
Als je de pessoa goed gebruikt kan het wonderen verrichten!
Lees er maar eens over...

:j

En dan wel een góede Osteo :oo

cynnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:46

Hoi Bonaire,

Mijn paard had ook al heel wat jaren een`` rugprobleem`` die iedere keer weer terugkwam,osteo erbij iedere 4 maanden mocht ook niet baten,hij liep dan enige tijd goed.Het probleem kwam echter iedere keer weer terug. ;(
Ik heb hem laten loswerken door de osteo en ben hierna volgens Antoine de bodt methode gaan rijden.
Mijn paard heeft nooit meer rugproblemen gehad.Dit was dus voor mij DE oplossing!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:44

ik heb ook ene hitte petit die altijd in de loperij de rug wegdrukt...
dier loopt internationaal in de springsport. heeft haar schoft gebroken gehad, maar dat is verder niet de reden dat ze zo loopt. het is een combinatie van veel bloed/karakter en haar verleden.
rijden heeft barweinig zin op haar, ik longeer haar eigenlijk alleen maar dmv touwtje achter de oren langs, door de bit ring, tussen de voorbenen door en dan bovenop de rug (even ene bontje met longeersingel eraan doen oid) vastknopen :j
dier krijgt veel meer rust, en loopt zeer relaxed over de rug! misschien het proberen waard voor je :j