vraagje over kindjes en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

vraagje over kindjes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:21

Een paar vraagjes:

Bij kleintjes van onder de 6, wel of niet op mn draver zetten en aan de hand mee gaan wandelen?
Alleen in de wei of ook eens mee naar het bos?
Moet je bij kleine kindjes andere stijgbeugels pakken, of kan je ze voor wandelen leren in mijn eigen stijgbeugels te rusten?
Kan ik misschien beter andere stijgbeugeltjes kopen?
Waar kan ik die kopen?
Zijn westernachtige dan niet beter voor de stabiliteit?
Als ze 6 is mag ze naar de manege, met welke leeftijd kan ik ze dan op een eigen pony zetten en draven?
Kan ik ze ook op mijn paard zetten?
Sommige zeggen dat je een kind gewoon op een normaal paard moet zetten, ik weet niet of dat zo is. Het is natuurlijk wel zo dat een pony waar ze net aan gehecht raken dan weer te klein wordt. Lijkt me ook niet echt goed. Een kind moet ook leren dat een paard voor het leven is en niet een afdankmiddeltje.

Ben benieuwd wat jullie vinden!

odetteke

Re: vraagje over kindjes en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:26

Ik zou toch echt voor een ponytje gaan. Een paard is veel te groot voor een 6 jarige om echt wat mee te kunnen, waarschijnlijk komen de voeten nog niet eens onder het zadel uit :+

Een te groot paard is net zo ongeschikt als een te grote fiets. Bovendien is de val vanaf een eigenwijze shet minder hoog :+

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:28

odetteke schreef:
Ik zou toch echt voor een ponytje gaan. Een paard is veel te groot voor een 6 jarige om echt wat mee te kunnen, waarschijnlijk komen de voeten nog niet eens onder het zadel uit :+

Een te groot paard is net zo ongeschikt als een te grote fiets. Bovendien is de val vanaf een eigenwijze shet minder hoog :+

En een tussenmaatje?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:31

Ik zou persoonlijk liever een eigenwijs klein ponytje hebben waar best een keer vanaf gestuiterd kan worden, dan een grotere en hele brave pony. Bij een eigenwijsje die een kind een beetje aankan leer je het snelst vind ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:31

Nou als het echt is om te leren, zou je indderdaad andere beugels er op moeten zetten. Voor een keertje rondhobbelen kan het wel.

Persoonlijk denk ik dat 't prima kan mits 't paard goed naar stem luisterd want waarschijnlijk zal hij niet eens voelen dat er iemand op z'n rug zit :+ maar voor 't leren van oa. lichtrijden is het juist supergeschikt! Want dan moeten ze 't rustig doen en dat is een stuk gemakkelijker.

Maareuhm.. hoeveel kinderen van onder de 6 jaren durven op zo'n groot paard te stappen? :+

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:35

Maarhoe leert een 6 jarige opzadelen, opstappen en poetsen bij een paard waar het niet over de rug kan kijken?

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:37

Een groot paard is denk ik niet geschikt voor een kind om op te leren rijden, als een paard 1 stap opzij zet ligt een kind er meteen naast.
Wel om een beetje mee rond te stappen dat hebben wij zelf ook gedaan, maar serieus rijden? nee dat zou ik niet aandurven.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:39

Ik zou bij die kleintjes een kinderzadeltje met bijbehorende beugeltjes nemen. Zit ook een handgreepje aan zodat ze zich daaraan vast kunnen houden.
Ik heb wel ergens vaag gehoord dat teveel/te lang op een paard/pony zitten niet goed is voor het bekken. Maar weet niet of dat zo is, klinkt wel aannemelijk.

En volgens mij zijn er zat kleintjes die zo op een groot paard stappen; die zien nog geen gevaar en hebben nog geen angst.
Mijn dochter van nu 4 jaar gaat graag op onze fries van 164 cm hoog. :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:45

elvirah schreef:
Een groot paard is denk ik niet geschikt voor een kind om op te leren rijden, als een paard 1 stap opzij zet ligt een kind er meteen naast.
Wel om een beetje mee rond te stappen dat hebben wij zelf ook gedaan, maar serieus rijden? nee dat zou ik niet aandurven.

Juist niet, ze zijn veel stabieler en breder als een kleine wendbare en ondeugende shet.

Voor het wandelen zou ik haar gewoon lekker op jou paard zetten. Beugels heeft ze dan in principe nog niet nodig. Gewoon lekker zitten en genieten. Naar het bos kan denk ik ook best, als je ernaast blijft uiteraard. Maar probeer het wel te beperken, ik weet er niet alles van maar het kan slecht voor het bekken van het kind zijn op die leeftijd.
Maar kijk gewoon wat het kind zelf aangeeft, dan komt het wel goed.
Later gewoon een leuke C pony kopen, een brave die goed doorgereden is en al wat meer kent. Dus ook niet zo snel onder de indruk is. Kan ze en een poosje mee vooruit, maar ze kan wel gewoon overal bij.
En dan kijken wat ze zelf aangeeft, niet te veel pushen.
Manegelessen zou ik zelf trouwens niet doen. Een kind van een jaar of 6 leert daar toch nog niet echt iets, dus is zonde van het geld. De basis kun je haar zelf ook wel netjes uitleggen, ipv dat ze aangeleerd krijgt om te trekken en te schoppen.

Veel sucses! ;)

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:46

Ik zou ook voor een pony gaan hoor, daar leren ze het meeste van doordat ze alles zelf kunnen doen. Daarnaast zijn bij een goede ruitersportzaak beugeltjes te koop voor kinderen waar ze niet met hun voeten in door kunnen glijden. Ff een foto zoeken hoor...
Afbeelding Heten veiligheidsvoetstoppen en zijn iig verkrijgbaar bij het Gareel, waar ik ook de foto vandaan heb...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:49

ik zou t kindje gewoon een keertje erop zetten als je hem/haar vast kunt houden en iemand anders het paard aan de hand kunt meenemen. Of dat je het kind even voor je op het zadel zet tijdens het uitstappen ofzo. als nou blijkt dat het kind helemaal weg is van zo'n paard, kun je altijd nog een pony'tje kopen.
Je weet hoe dat gaat met die kleintjes: het ene moment zijn paarden alles, het andere moment vinden ze bob de bouwer weer interessanter.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:50

Pitt25 schreef:
Ik zou ook voor een pony gaan hoor, daar leren ze het meeste van doordat ze alles zelf kunnen doen. Daarnaast zijn bij een goede ruitersportzaak beugeltjes te koop voor kinderen waar ze niet met hun voeten in door kunnen glijden. Ff een foto zoeken hoor...
Afbeelding Heten veiligheidsvoetstoppen en zijn iig verkrijgbaar bij het Gareel, waar ik ook de foto vandaan heb...

Die heb ik nog voor volwassenen, alleen ik vind ze niet lekker zitten. Die kan ik wel gebruiken! Thanks voor die tip ;)

Wat betreft een kinderzadeltje, ik kan ook een koortje op mijn eigen zadel natuurlijk maken waar ze zich aan vast kan houden, dat had ik al bedacht.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:51

ilse86 schreef:
Je weet hoe dat gaat met die kleintjes: het ene moment zijn paarden alles, het andere moment vinden ze bob de bouwer weer interessanter.

Nou dan ken je die van mij nog niet, die is net zo standvastig als haar mama :D whahaha, die kan haar zin doordrijven :P

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:53

ok ;) helder ;)
ik zou denk ik zelf mijn kind niet op een paard zetten en meenemen naar het bos ofzo ;) dan pakte ik toch liever de bolderkar! het lijft een dier, maar dat hoef ik je niet te vertellen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:53

Die beugels zijn idd handig, als ze zonder durven is het ook fijn, maar het kan een beetje vertrouwen geven. Riempje is ook handig ja.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:03

zo'n riempje had ik vroeger op de manege ook. wat heb ik daar dankbaar gebruik van gemaakt zeg! :D

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:04

ik heb pas bij iemand iets heel moois gezien dat is een tandemzadel o.i.d. (ik weet niet hoe je dat noemt)
maar het is dus een zadel met een nog een klein zitje ervoor, geschikt voor een kind
ik weet ook niet of het comfortabel voor het paard is maar het zag er wel superleuk uit.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:46

elvirah schreef:
ik heb pas bij iemand iets heel moois gezien dat is een tandemzadel o.i.d. (ik weet niet hoe je dat noemt)
maar het is dus een zadel met een nog een klein zitje ervoor, geschikt voor een kind
ik weet ook niet of het comfortabel voor het paard is maar het zag er wel superleuk uit.

Echt?
Kan je er mee over vragen???

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:52

Ik had voor mijn kinderen een leren veelzijdigheidszadeltje van 15" tweedehands op de kop getikt. Daar konden ze heel goed op zitten. Op een volwassenenzadel kunnen ze niet echt leren rijden. Mijn kinderen hebben vanaf de leeftijd 4 tot 7 gereden. Daarna hadden ze geen zin meer. We hadden 2 ponies van 116 cm geleend en daar hebben ze heel veel lol mee beleefd. Zijn er een aantal keren afgerold maar vanaf die hoogte was ook dat geen probleem.

Op je eigen grote paard je kinderen leren rijden lijkt me best gevaarlijk. Ik heb 1x mijn zoontje van 10 laten uitstappen op mijn KWPN er een long time ago en hij ging ineens draven, kind ging gillen en hij ging me aan de kletter. Ik heb er nog spijt van. Ook als je ze vast heb kunnen ze schrikken en wegspringen.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:59

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:10

Die is inderdaad ook mooi maar die ik gezien heb was het "kinderzitje" voorop, dan kun je nog eventueel je arm om je kind slaan
ik was er ook meteen helemaal weg van!! maar ik weet helaas niet waar het verkocht wordt,
Dat ga ik maar eens navragen!!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:12

compleet iets anders: 6 is wel het absolute minimum wat mij betreft om stilaan te gaan rijden. voor kleine kinderen is 'echt' rijden helemaal niet zo goed voor de heupen en rug. een keertje opzitten allemaal goed en wel, maar mijn ervaring daar mee is dan weer dat ze dan weer vaak enorm enthousiast zijn en snel meer willen. hoe leg je dan uit dat ze nog minstens een jaar of twee enkel af en toe mogen rondstappen.

ik geef dus pas les vanaf 6 jaar ten vroegste, zodat je eerst nog spelletjes kan doen om het evenwicht te bevorderen of wat grondwerk en dergelijke. tegen dat dat allemaal vlot gaat en je aan draf en zelfstandig rijden toe bent, zijn ze toch weer bijna 7 ...

verder is een breed paard niet comfortabel voor een jong kind en een zadel waar ze nog niet met de beentjes onderuit komen, lijkt me ook niet praktisch.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:26

ik zou een shetlander nemen daar leer je heel fijn op echt een knuffel shet dat wel

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:37

Ik vind het vooral van belang of het erom gaat dat je kind echt gaat lessen of zo nu en dan erop.
Een groot paard blijft misschien langer passen maar ik zou het zelf afraden gezien de kracht van een paard. Ik heb zelf nog moeite om mijn paard te houden als ze aan de kletter is (laat staan als ze door het lint gaat, dan houd ik haar sowieso niet). Daarom vind ik een pony mooier passen, ook qua kracht. Een paard moet onder het zadel braaf zijn maar ook in de omgang. En een paard van 500-600 kg is wat anders dan een shet of een welsh :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 09:32

Een echt betrouwbaar braaf ponytje vind je nooit. Bij kinderen reageert elk dier onvoorspelbaar. Je weet namelijk niet wat voor onverwachts een kind doet en je weet nooit hoe de pony/paard op iets onverwachts reageert. Of het moet een omatje zijn die al zou die willen nog niet er vandoor kan galoperen.
Op de manege lijkt me dan ook het veiligst voor een 1e drafje, of in een kleine gesloten paddock. Paard kan dan wel flippen, maar niet kilometers er vandoor gaan zoals in het bos.
Dus meer als dan aan de hand wandelen is het niet.
6 vind ik ook de minimum leeftijd voor lesjes!
Het zal de komende 1,5 jaar niet meer zijn als wandelen en wennen aan een paard, kan dat dan wel met de mijne?
De Shet is over 1,5 jaar wel zadelmak, maar dan zet ik nog mijn kind er niet op als hij net rijbaar is.