hoe leren bit los laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe leren bit los laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:15

Mijn hafje heeft er een handje vol van om zijn bit vast te houden.

hij is niet gemakkelijk en rond rijden gaat ook wat stroef. h

Maar ik ben nu vooral bezig met overgangen zodat zijn kont goed ondertreed. Alleen als ik wat door vraagt is het bit vast pakken. Of als ik wat moeilijks vraagt, pakt hij zijn bit vast.

ik rij met een dubbelgebroken bit.

soms gaat het dagen echt super. Maar de volgende dag is het weer mis. Ook al vraag ik niks van voren allen lichte druk hij pakt zijn bit vast.

En als hij zakt duikt hij erg op de voorhand.Geef ik nog mee been erbij zodat die kont er meer bij blijft, pakt hij zijn bit en gaat hij weer harder lopen.

hoe los ik dit op?

ik heb les.. Maar mischien zijn er hier nog handige tips

ik rij liever niet met een ander bit, of rolletjesbit ofzo.

oja hij is pas nog bij de tandarts geweest. En er was niks mis met zijn tanden.

Lielle

Re: hoe leren bit los laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:15

zelf loslaten ;) Iets dat jij niet vast houdt kan hij niet vast houden. teugels in een boog en eerst zorgen dat hij respect voor je been krijgt. Been is voorwaarts, niet sterk worden voor.

aeolusnr1

Re: hoe leren bit los laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:02

inderdaat, loslaten en niet een klein beetje maar best helemaal los, en eerst goed voorwaarts, dan laterale buiging, en daar heel consequent mee zijn vragen dan been en los, en zo heel dikwijls.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 08:46

Idd zelf loslaten en nooit aan tweeteugels tegelijk vragen, vraag op de volte eens stelling en buiging en laat de buiten teugel eens los[ser] zorg ook dat je ruimte geeft om te buigen dus werk aan je eigen zt.
Als je aan twee teugels gelijk vraagt, werkt je bit als een notenkraker zeg maar en kom er heel veel druk op de lage en dat doet pijn en daar kan hij zich op vastzetten.
Hoe rij je overgangen?
Misschien gebruik je het bit te veel als rem?

Leer zelf ook de techniek en heel belangrijk de theorie.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:35

ik heb even een vraagje aan midgie want ik heb namelijk altijd geleerd dat ik aan twee teugels tegelijk en met evenveel druk moest vragen. dat om hem aan de teugel te rijden ik een ophouding (kneepje) met beide handen en tegelijk been moest geven dit heeft bij mij altijd zo gewerkt en ik vraag me af hoe jij dat dan doet?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:39

Inderdaad zelf het bit ook loslaten. Dat je paard sterk word en het bit vastpakt is een combinatie van 2 factoren, 1 dat jij begint met vastpakken en 2 dat je paard daar weer op reageerd.
Zoals eerder gezegd, je paard goed voorwaarts houden en niet teveel aan het bit komen, gewoon zelf een gelijkmatige aanleuning houding. En ga maar overgangen rijden, in het begin zal dit ook niet werken maar dat moet je even doorzetten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:57

Ik vind niet dat je je teugels in een boog moet laten hangen. Wel moet je zelf ontspannen blijven in polsen, ellebogen en schouders en hem geen kans geven om op je handen te gaan hangen. Simpelweg door zodra hij gaat hangen of vastpakken niet je handen vast te zetten of terug te trekken maar gewoon mee te gaan in zijn voorwaartse beweging. Heb je het idee dat hij daardoor zijn hoofd teveel naar voren doet dan los je dat op door met je benen te drijven en evt. een korte ophouding.
Verder moet je proberen hem goed aan het werk te houden zodat hij minder kans heeft om dit soort dingen te verzinnen/doen. Veel overgangen en figuren rijden. Maar vooral hand ontspannen houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:01

piezze schreef:
Ik vind niet dat je je teugels in een boog moet laten hangen. Wel moet je zelf ontspannen blijven in polsen, ellebogen en schouders en hem geen kans geven om op je handen te gaan hangen. Simpelweg door zodra hij gaat hangen of vastpakken niet je handen vast te zetten of terug te trekken maar gewoon mee te gaan in zijn voorwaartse beweging. Heb je het idee dat hij daardoor zijn hoofd teveel naar voren doet dan los je dat op door met je benen te drijven en evt. een korte ophouding.

normaal ben ik dat eerste met je eens. Maar er zijn paarden die blijven zoeken naar die hand om op te hangen, tot ze desnoods met hun neus in het zand lopen. En dan is het kwestie van blijven geven en dan eindigt je teugel toch echt in een boogje. Been en ophouding klinkt leuk, maar is in dat soort gevallen echt niet afdoende.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:03

Zelf loslaten en licht contact blijven houden.
Verder zorgen dat ze op eigen benen gaan lopen dmv veel overgangen e.d.
Met doorvragen zit je hem waarschijnlijk teveel in de weg... waardoor het meer eindigd in aan het bit hangen ;)
Dus ben je alleen verder van huis. Nageeflijk worden komt van achter, maar van voor heb je dan ook een lichte en stille verbinding nodig.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:32

bedankt voor de tips :D

veel overgangen rijden deed ik al. vooral stap, dan draf en dan bijv stal en dan in 1x in galop ofzo. of in 1x halt houden.

ik ga zeker aan de slag met de tips. en kijk ik welk het best aanvoeld

amandanaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:33

zelf loslaten en het moment dat die vast pak niet kan trekken maar alleen met je ringvinger blijven trillen zoat die het bit niet vast kan pakken

amandanaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:33

gaat het nu ook al beter?

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:23

Zelf niet vasthouden. Zoals hieronder ook al 10 X is gezegd .. Xd
Het is wel de beste oplossing.
Zelf gebruik ik een appelbitje. En mijn paard doet het daardoor ook een stuk minder. Maar dat is een kweste van uitproberen.