springtechniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deboooraaah

springtechniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 16:27

Hoi, mijn pony heeft niet echt een goede springtechniek
ik volg springles maar mijn lesgeefster wilt me niet helpen (niet leuk, die vrouw kan mij niet hebben)
nu is de vraag, kan ik iets doen aan haar techniek? dat die een beetje beter wordt?

haar passen komen niet altijd uit en daardoor struikelt ze soms na de hindernis

vrijspringen gaat dan weer wel

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik zal jullie heel dankbaar zijn :)

Binau

Re: springtechniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:29

Misschien is het een goed idee om haar door te trainen met het vrijspringen. Dan krijgt ze de juiste spieren, en zal ze het over een tijdje ook beter onder het zadel doen.

Succes!!

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 16:31

Evita_3 schreef:
Misschien is het een goed idee om haar door te trainen met het vrijspringen. Dan krijgt ze de juiste spieren, en zal ze het over een tijdje ook beter onder het zadel doen.

Succes!!

dankjewel, ik zal het proberen :p

Donanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:19

Misschien in het handig om andere springles te gaan zoeken.
Je hebt er niks aan als ze je niet willen helpen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:55

Je zegt dat haar passen niet uitkomen voor de hindernis.
Dat ligt niet aan haar maar aan jou.Jij moet je afstand zien en je pony haar passen verruimen of verkorten om de afstand te doen uitkomen.
Voor de rest een andere lesgeefster zoeken :-)

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:00

Ik ben absoluut geen springruiter. Maar als je zo verteld dat je pony niet uitkomt voor een hindernis, dan denk ik meteen: leer schakelen in de galop. De meeste (goede) hoog rijdende springruiters/amazones zijn in hun trainingen drukker met controle van de galop en korte stukken schakelen in de galop, dan met het springen zelf.

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:10

ok, bedankt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:46

Ik zou eerst een rijtje balken neerleggen voor de sprong, zo kan je pony leren wanneer hij moet afzetten.

Leg een rij drafbalken neer voor een lage hindernis. Tussen de balken neem je 1 grote pas (pas dit op je pony aan). Ga er eerst overheen draven om te kijken of de passen goed zijn. (vraag hulp zodat je niet steeds op en af hoeft te stappen). Als dit goed gaat, zet je het hindernisje achter de rij balken op. Tussen de laatste balk en de hindernis, maak je 3 (mensen)passen. Ga nu een aantal keer over de sprong heen.
Als dit goed gaat, ga je de balken verder uit elkaar leggen, op 3 (mensen)passen, ga er overheen in een gecontroleerde galop zonder sprong erachter, ga niet in verlichte zit, aar blijf rustig zitten anders gaat je pony versnellen. Als het past, zet je er een kruisje achter. Ga nu weer in een gecontroleerde galop eroverheen net zolang het goed gaat. Haal nu steeds 1 balkje weg totdat er slechts 1 balk en het hindernisje op staat. Als dit ook goed gaat, kan je de laatste balk ook weghalen. Let erop dat je nooit minder dan 3 (mensen)passen tussen de laatste balk en het hindernisje zijn.

Je pony moet leren tellen, jij hoeft niets te doen. Sommige mensen maken de fout om teveel te willen regelen met het springen, dat hoeft niet, een pony kan (en moet) dit zelf gaan doen. Jij hoeft slechts stil te zitten en zonder storen mee te bewegen in de springbeweging. Let erop dat de galop (of draf) wel goed gecontroleerd is als je op de sprong afgaat. Later, als alles goed gaat, kun je iets gaan schakelen, maar dan nog hoef jij niets te uit te rekenen, dat moet je pony zelf doen. Wel moet je later in parcoursen uitmeten (tijdens het parcourslopen) of iets krap staat in bijv een dubbelsprong, maar dat is nu nog niet nodig. Succes!!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:37

Storm76 schreef:
Ik zou eerst een rijtje balken neerleggen voor de sprong, zo kan je pony leren wanneer hij moet afzetten.

Leg een rij drafbalken neer voor een lage hindernis. Tussen de balken neem je 1 grote pas (pas dit op je pony aan). Ga er eerst overheen draven om te kijken of de passen goed zijn. (vraag hulp zodat je niet steeds op en af hoeft te stappen). Als dit goed gaat, zet je het hindernisje achter de rij balken op. Tussen de laatste balk en de hindernis, maak je 3 (mensen)passen. Ga nu een aantal keer over de sprong heen.
Als dit goed gaat, ga je de balken verder uit elkaar leggen, op 3 (mensen)passen, ga er overheen in een gecontroleerde galop zonder sprong erachter, ga niet in verlichte zit, aar blijf rustig zitten anders gaat je pony versnellen. Als het past, zet je er een kruisje achter. Ga nu weer in een gecontroleerde galop eroverheen net zolang het goed gaat. Haal nu steeds 1 balkje weg totdat er slechts 1 balk en het hindernisje op staat. Als dit ook goed gaat, kan je de laatste balk ook weghalen. Let erop dat je nooit minder dan 3 (mensen)passen tussen de laatste balk en het hindernisje zijn.

Je pony moet leren tellen, jij hoeft niets te doen. Sommige mensen maken de fout om teveel te willen regelen met het springen, dat hoeft niet, een pony kan (en moet) dit zelf gaan doen. Jij hoeft slechts stil te zitten en zonder storen mee te bewegen in de springbeweging. Let erop dat de galop (of draf) wel goed gecontroleerd is als je op de sprong afgaat. Later, als alles goed gaat, kun je iets gaan schakelen, maar dan nog hoef jij niets te uit te rekenen, dat moet je pony zelf doen. Wel moet je later in parcoursen uitmeten (tijdens het parcourslopen) of iets krap staat in bijv een dubbelsprong, maar dat is nu nog niet nodig. Succes!!

Dus volgens jou moet TS zijn afstand helemaal niet kunnen zien of regelen?Pony moet z'n plan maar trekken?
Mooie theorie...Als binnenkort pony op de stop staat omdat hij enkele keren midden in de sprong is geland en schrik heeft gekregen,wat dan?
Niet alle pony's hebben van nature een groot hart,sommigen moet je bijstaan en helpen om hen vertrouwen te geven.
Trouwens,als de ruiter van jongs af leert meekijken en de afstand regelen dan heeft hij veel minder problemen als hij overgaat naar de paarden...jong geleerd is oud gedaan.

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 10:36

ok bedankt :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:20

Giotto, inderdaad, een pony of paard moet zelf rekenen, iedere goede springruiter weet dat. De grote fout van een hoop ruiters is dat ze teveel regelen.
Ik heb zelf op leuk niveau gesprongen en les gehad van een paar nationale springruiters. Wat ik van hun allen hetzelfde leerde is in een gecontroleerd tempo aanrijden en de sprong op je af laten komen. Rustig blijven zitten en het paard maakt dan de laatste galopsprong zelf iets korter of langer, daar hebben zelf een prima kijk op, tijdens het losspringen kunnen ze het ook heel goed zelf, dus ook onder de man. :)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:24

giotto schreef:
Dus volgens jou moet TS zijn afstand helemaal niet kunnen zien of regelen?Pony moet z'n plan maar trekken?
Mooie theorie...Als binnenkort pony op de stop staat omdat hij enkele keren midden in de sprong is geland en schrik heeft gekregen,wat dan?
Niet alle pony's hebben van nature een groot hart,sommigen moet je bijstaan en helpen om hen vertrouwen te geven.
Trouwens,als de ruiter van jongs af leert meekijken en de afstand regelen dan heeft hij veel minder problemen als hij overgaat naar de paarden...jong geleerd is oud gedaan.

Moest jij toen je vroeger voor het eerst op een fiets zat ook direct zonder zijwieltjes? :o

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:27

ok, nu snap ik er helemaal niets meer van
iedereen zegt iets anders

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:07

ik denk dat je daarmee veel moet oefenen, en mischien een hulp balkje neer leggen ;)

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 20:10

oké

YLoveSpooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:05

als wij ( op de manege, ik weet, is iets anders maar toch ) gaan springen lecht onze instructrice een drafbalk neer bij de 1e sprong aan de ene kant van de bak en geen drafbalk aan de andere kant van de bak. de meeste pony's kunnen dan zelf wel kijken hoe ze uit moeten komen... probeer het anders eens met een drafbalk en rij in draf op de sprong af zodat je paard 1 gallopssprong kan maken voor de sprong. als dit goed gaat kun je het zonder drafbalk proberen. Als dit niet goed gaat leg je de drafbalk er gewoon weer voor.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:55

misschien helpt een drafbalkje voor de hindernis?
en als je lesgeefster je niet verder kan helpen zou ik op zoek gaan naar een andere lesgeefster die dat wel kan

arsiana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:01

Paard en ruiter moeten samen nadenken,
een spingruiter moet zijn afstanden (vrij) goed zien voordat je beter/hoger kan gaan springen,
want het aanrijden is al de halve sprong.
Ik ken genoeg paarden/ pony's die hun afstanden zelf wel zien, en dat is dan leuk voor beginnende springruiters,
maar ik ken er veeeel meer die gewoon altijd weigeren als de ruiter niet goed meekijkt en niets onderneemt als de afstand niet goed uitkomt.

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:53

Een drafbalkje of meerdere balkjes ervoor zou zeker helpen. & vrijspringen wordt ze zeker beter van. Vergeet niet dat het een kwestie van tijd is waar je een goede instructrice bij nodig hebt. Vaak merk je je eigen fouten niet. In ieder geval veel succes! :D

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:10

ik zou haar ook eerst trainen met vrijspringen,
dan krijgt ze het misschien een beetje door en dan worden haar spieren ook sterker.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:02

je moet gewoon veel oefenen, dan krijg je vanzelf het gevoel wel :)

en wat ook handig is, is een instructrice waar je eene goed gevoel bij hebt ;)

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:07

ja met die instructrice, ik zit op een manege en daar geeft maar 1 persoon spring les en ik geraak niet ergens anders , maar ik zal eens proberen met een drafbalk en vrijspringen ga ik ook doen, ik hoop dat het dan wat beter gaat :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:07

Les nemen, dan maar een paar keer privéles van een andere instructrice...

Je moet je pony dressuurmatig gewoon netjes voor elkaar hebben, controle een beetje terug kunnen rijden, naar voren en weer op een normaal tempo in alle gangen.
Als je op de hindernis aanrijdt, met grondbalk ervoor uit draf komt het bijna altijd goed uit, let op dat je wel genoeg been geeft.

Als je wat verder bent en je rijdt aan vanuit galop op een oxer of een steiltje zonder balk moet je pony inderdaad zelf bepalen waar hij afzet. Je moet zelf rustig en lekker gaan zitten in het zadel, benen lang, handen laag en je pony tussen je benen en je teugels houden om hem te ondersteunen en evt. te begrenzen, maar meer moet je niet willen en hoeven doen.

Maar ik zeg eerst; neem gewoon les van een goede instructrice anders lukt het je waarschijnlijk niet, is helemaal niet erg en dat heeft iedereen die op concours springt, dus dat is ook helemaal niet raar!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:32

Storm76 schreef:
Giotto, inderdaad, een pony of paard moet zelf rekenen, iedere goede springruiter weet dat. De grote fout van een hoop ruiters is dat ze teveel regelen.
Ik heb zelf op leuk niveau gesprongen en les gehad van een paar nationale springruiters. Wat ik van hun allen hetzelfde leerde is in een gecontroleerd tempo aanrijden en de sprong op je af laten komen. Rustig blijven zitten en het paard maakt dan de laatste galopsprong zelf iets korter of langer, daar hebben zelf een prima kijk op, tijdens het losspringen kunnen ze het ook heel goed zelf, dus ook onder de man. :)

In een deel van je theorie kan ik me vinden.Maar ik ken geen enkele internationale ruiter die gaat wachten tot de laatste galopsprong om te zien dat paardlief z'n laatste pas gaat verkorten of verlengen om de afstand te doen kloppen... :D
En godzijdank dat ze dat niet doen...Want dan ben je veel te laat om nog te corrigeren...
Wat je zegt over in een gecontroleerd tempo aanrijden en de sprong op je laten afkomen klopt.
Trouwens...losspringen zegt niks over hoe goed dat een paard z'n afstand zelf zal zien onder de man.Ik zie er elke week ettelijke losspringen.De ene komt elke sprong goed aan,de andere een keer te groot of een keer los in de voet...Die zou ik dan precies niet teveel vertrouwen als ik op de sprong afrij dat hij zelf z'n afstand wel zal doen kloppen... :+