Mijn paard heeft nu twee maanden niks meer gedaan, alleen los in de wei iedere dag. Vandaag ben ik weer begonnen met rijden, rustig aan 15 minuten, veel gestapt en een paar rondjes gedraafd. Hoe vaak kan ik het beste nu gaan rijden per week en hoe lang ? Ik was gestopt vanwege mijn gezondheid.
Gewoon om de dag beginnen bijvoorbeeld? Steeds meer uitbouwen, langer draven, galopje dr bij enzovoort. Ligt ook een beetje aan het paard, beetje moeilijk in te schatten vanaf hier.
je paard geeft vanzelf aan of hij het aan kan of ofdat hij even rustig aan wilt doen je merkt het vanzelf en voor je zelf is het ook weer even wennen succes en veel plezier
aeolusnr1
Lastig in te schatten vanaf een beeldscherm, het licht er maar helemaal aan hoe je paardje het oppakt en hoe het met z'n conditie gesteld is..
Luisteren naar je gevoel en je paardje dus Vraag anders iemand in jou omgeving die er wel meer verstand van heeft (instructrice bv.)
DON___RUBIN
Geplaatst: 12-01-10 22:21
Nah dat klopt niet helemaal Natuurlijk merk je het vanzelf, maar stel we hebben het over mijn paard. Die werk echt wel voor je alleen, tis niet best als he de dag erna spierpijn heeft dus ik zou niet TEveel vragen de eerste 4 dagen, rustig opbouwen, een uur zou best kunnen ligt eraan hoe je het zelf invult natuurlijk.. Succ6
Silence
Paarden verliezen hun conditie niet 1,2,3 hoor. Jij waarschijnlijk eerder Gewoon lekker gaan rijden. Geen super druk werk, maar ook niet overdreven gaan opbouwen.
hinta
Geplaatst: 12-01-10 22:23
als het de bedoeling is om je paard zijn conditie weer op peil te brengen, zou ik iedere dag rijden, en dan vooral veel stapwerk. niet sukkelen aan een los teugeltje, maar echt werken. daarnaast kun je het draf- en galopwerk er langzaam bij gaan pakken. maar vooral door veel te stappen verhoog je de conditie en voorkom je stijve spieren. (een paard is een loopdier). wanneer je je paard steeds een dag op rust laat, verhoog je juist de kans op stijfheid en moet je steeds opnieuw beginnen. ook voor jouw conditie is dat goed.
wiske23
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-10 08:39
Bedankt allemaal voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee.
ALs hij zolang heeft stil gestaan zou ik eerst paar dagen longeren met een kwartier/20 minuten en dan een x met zadel op en daarna kwartiertje rijden En dit steeds meer uitbreiden per week tot je weer op je ´oude´ ritme zit
zou gewoon rustig aan beginnen. eerste twee dagen een half uurtje, daarna een uurtje. en dan de eerste dagen niet te lang draven en galoperen. en dan kan je het gewoon weer oppakken. zolang je maar goed in en uitstapt, dat ie geen verzuring in de benen krijgt, dan gaat het lang aan hoor.
gewoon rustig aan uitbouwen, jij zal er ook spierpijn aan overhouden. De conditie van je paard zal misschien nog wel redelijk zijn maar dat zegt niets over evt spierpijn die hij/zij er van krijgt. Je kan best elke dag iets doen als je maar opbouwt!