Losrijden van dressuur ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Losrijden van dressuur ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:30

Hallo allemaal,

Ik was een tijdje geleden bij outdoor gelderland aan het stage lopen,
en ik heb sinds die een hekel aan dressuurruiters.

Ik heb bij zeker 20 paarden het losrijden gezien, en ze werden allemaal stuk voorstuk
in stap/stilstaant met hun kin op hun borst getrokken. En ook word er gezaagt door sommige.

Nu snap ik dus echt niet wat hier goed aan is, en waar het voor nodig is,
dus mischien kan iemand hier me vertellen waarom dit gedaan word.

Het was trouwens niet alleen bij dressuur rijders, sommige spring ruiters deden het ook.

Ook is de sweerf tussen de ruiters verschikkelijk vind ik, ze zijn bijna allemaal verschikkelijk verwaand en onaardig,
er wat ook iets in de stallen gebeurt, en paard schok van een ander paard,
en toen i.p.v de paarden te kalmeren, werd er tegen elkaar gescheeuwd.

Wat vinden jullie hier van? Want volgens mij moeten we echt niet trots zijn op deze manier van de paardensport??

Sorry als hier al topic's over zijn. x

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:33

tja als onze nationale trots het doet zal het wel goed zijn

Helaas is deze manier van rijden in NL héél normaal én geaccepteerd

Deze video heb ik gemaakt bij een evenement bij de losrijbak. Er is zeker een UUR op deze manier losgereden. :(

MarloesRixt

Re: Losrijden van dressuur ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:40

Dit valt mij inderdaad ook op.... wat een gespannen sfeer onderling! Ik rij dan wel geen wedstrijden maar kom er wel eens, het lijkt wel steeds erger te worden.
Dat filmpje vind ik er inderdaad niet goed uit zien... :n Ik vraam me alleen wel af of je zomaar (ik neem aan, zonder toestemming) filmpjes van iemand anders op internet mag zetten.

kleinewitje

Re: Losrijden van dressuur ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:51

tja het is een oude disscussie en is een methode alleen voor de allergrootste. Ik ben het er mee eens dat soms de sfeer onderling minder is, maar laatst was ik op echt een super gezellige leuke wedstrijd waar iedereen rekening met elkaar hield en we echt met elkaar tijdens het losrijden gelachen hebben zo kan het ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:54

MarloesRixt schreef:
Dit valt mij inderdaad ook op.... wat een gespannen sfeer onderling! Ik rij dan wel geen wedstrijden maar kom er wel eens, het lijkt wel steeds erger te worden.
Dat filmpje vind ik er inderdaad niet goed uit zien... :n Ik vraam me alleen wel af of je zomaar (ik neem aan, zonder toestemming) filmpjes van iemand anders op internet mag zetten.

Op een openbaar evenement mag je gewoon filmen en fotograferen.

Waar zouden al die beroepsfotograven anders hun geld mee moeten verdienen. Ze maken foto's van mensen, plaatsen die op internet en je kan ze nabestellen. Bovendien een topic als deze zou anders nooit kunnen bestaan en akelig leeg zijn

[EV-ITP] Evenementen In The Picture

Bovendien er stonden een heleboel mensen met camera's en video's te maken. Ik ook de ruiter heeft het ook gezien dat ik filmde/foto's maakte (beide) en ze lachte vriendelijk naar de camera. Kennelijk vindt ze het zelf normaal dat ze zo rijdt en ik film dat net als vele anderen. Dat ánderen deze manier van rijden afkeuren is weer een ander verhaal :7

Of staat er ergens in de wet dat je alleen LEUKE foto's mag maken van onze nationale trots??
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-01-10 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:55

Arabesk; precies, alle ruiters zaagde bijna, en ze lieten hun paard ook idd zo lopen. Ons word de hele dag gezegt niet zagen en niet te diep, en hun doen echt alles wat voor ons "verboden" is.. Ik vind het gewoon balgelijk dat er zo tegen hun opgekeken word,
terwijl ze gewoon ruw rijden, en de paarden in de krul trekken met losrijden. :(:)
Echt verschikkelijk sneu voor de paardjes.

Marloes; dat word toch altijd gedaan met "beroemde" ruiters enzo?

Dit zie je denk ik ook niet bij alle wedstrijden, maar eigenlijk wel altijd bij alle grote wedstrijden.
Sommige noemen het ook dansen met hun paard, maar ik vind het meer je paard als een gebruiks voorwerp rijden,
en zeker niet samen werken met je paard.

Arabesk; mag ik je filmpje op mijn hyves zetten? :o
Laatst bijgewerkt door HorsesWoman op 12-01-10 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:55

zucht... het zoveelste topic...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:56

Rhodos schreef:

Idd, maar wat is jou mening dan, over deze "manier" van dressuur rijden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:56

Rhodos schreef:

ja en?

Dit lééft kennelijk onder paardrijdend NL en daar hoeven we toch geen doekjes om te winden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:57

By the way, bij de springruiters is het niet veel beter hoor:

lekker met je volle gewicht keihard zagen om je paard te stoppen.... of wat die ruiter dan ook in vredesnaam aan het doen was %)

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:59

Echt superirritant dat het telkens in slow motion wordt gefilmd waarom:S?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:00

equitation schreef:

dan worden de details beter zichtbaar :)*

Je kan de filmpjes ook downloaden en opslaan en op hogere snelheid afspelen als je het zo graag op normal speed wil zien, maar ik denk niet dat het dan minder erg wordt :+ :7

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:04

Arabesk schreef:
equitation schreef:

dan worden de details beter zichtbaar :)*

Je kan de filmpjes ook downloaden en opslaan en op hogere snelheid afspelen als je het zo graag op normal speed wil zien, maar ik denk niet dat het dan minder erg wordt :+ :7

Oh, dus om te provoceren?? Waarom vraag je dan niet op die dag zelf op de man af waarom iemand zo rijdt. Dan krijg je gelijk antwoord en misschien kun je je ze dan vertellen hoe ze het wel moeten doen :)* Ik snap niet waarom het zin heeft telkens eindeloze discussies starten + dezelfde filmpjes te plaatsen en te roepen dat het allemaal zo erg is. Zo houd je het toch niet tegen, ga dan met de betreffende ruiter in discussie als je er er toch bij bent. Maar je moet het zelf weten, alleen zonde van je tijd :(:)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:04

Wat is je bedoeling nou? Moet dit weer een reltopic worden? Lekker de topruiters de grond in boren en dat terwijl ze zoveel goede prestaties leveren voor NL?
Maar denk nou eens na....Denk je nou echt dat al die ruiters op dat niveau komen met hun paarden als ze het niet goed doen?

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:07

Lekker kort door de bocht weer allemaal. Niet overal gaat het zo. En daarbij: niet iedereen heeft zijn paard enkel voor buitenritjes en weide decoratie.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:09

Wat zijn die ruiters in die filmpjes aan het doen? Ik snap het nut er niet van en ik snap niet dat die paarden dit toelaten. Wat ik ook niet begrijp is deze manier van losrijden, zoals hierboven aangegeven wordt er 30 minuten op deze manier losgereden. Dan is het paard toch al lang op als hij de ring in moet. Ik versta onder losrijden de spieren opwarmen met een lang teugeltje. Daarna een kwartiertje wat oefeningen doen en geen half uur aan de teugels trekken.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:09

pfff er word in slomo gefilmpd omdat arabesk erop tegen is om
2 min door te vragen en sja als je het in slomo afspeelt duur het veeel langer!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:10

Ik ben het er mee eens dat dit geen acceptabele manier van rijden is.
Merk het in het hele paardengebeuren sowiso al bij veel mensen, er zitten zoveel gestresste mensen tussen.. tja zolang je je paard maar wijs maakt dat ie lastig in de omgang/met rijden is en daarom een hardere aanpak nodig heeft..
Ik ben van mening dat paarden de sfeer van mensen zo makkelijk oppikken.

Ook denk ik dat sommige mensen te snel te veel willen presteren. Soms onder 'dwang', of niet willen falen en daarom zo gaan doen.
Dat praat niets goed natuurlijk, ik ben blij dat mijn vader me wel steunt in het paarden gebeuren maar het me gewoon hélemaal zelf uit laat zoeken wat ik wil
Daarmee wil ik ook weer niet zeggen dat ik mezelf een betere ruiter vind dan al die mensen op die filmpjes, ik rij ook maar wat recreatief dressuur tot ik klaar ben voor wedstrijden maar ik zou persoonlijk niet op zo'n manier in de top willen komen.

Heb verder ook niet zoveel tegen een paard diep instellen, ik kan me prima voorstellen dat het een goede rek oefening is, maar dan niet diep instellen d.m.v. trekken maar wel door middel van vragen en niet te lang

Dressuur kán ook gewoon erg mooi zijn :D

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:12

dressagelady schreef:
Lekker kort door de bocht weer allemaal. Niet overal gaat het zo. En daarbij: niet iedereen heeft zijn paard enkel voor buitenritjes en weide decoratie.

Je hebt ook ruiters die wel de ambitie in de dressuur hebben maar liever M-dressuur halen op een eerlijke manier voor het paard, dan Z-dressuur op deze wijze. Mensen die deze methode afkeuren zijn niet per definitie recreatieruiters.

Hierboven is mijn mening goed verwoord zie ik net.
Laatst bijgewerkt door Pommier op 12-01-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:13

Als dit de manier van trainen is van sommige ruiters dan zullen ze daar wel een reden voor hebben, als hun paard op die manier het beste tot prestaties komt, dan is dat heel logisch.

Verder doe je het op Bokt al verkeerd als er een slof (los) aanhangt of je met een S&T hoofdstel traint in de M2 als voorbereiding op de Z.

Verder over de gespannen sfeer, iedereen is ontzettend geconcentreerd, je weet waarschijnlijk wel wat er van af hangt of je 1e of 10e wordt op zo'n wedstrijd, en dan ben je niet heel aardig naar andere mensen.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:15

Suzanne_k schreef:
dressagelady schreef:

Je hebt ook ruiters die wel de ambitie in de dressuur hebben maar liever M-dressuur halen op een eerlijke manier voor het paard, dan Z-dressuur op deze wijze. Mensen die deze methode afkeuren zijn niet per definitie recreatieruiters.

Nouja M dressuur kun je nou niet echt de top noemen he :P Dat is nog redelijk basis en echt wel recreatiedressuur, niet dat dat uitmaakt. Maar al dat gedram van iedereen, laat dan lekker zien dat jij het beter kan!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:17

Fijn, TS, dat je meteen àlle dressuurruiters over één kam scheert. Maar de goeden moeten het altijd met de "slechten" bekopen, dus eigenlijk maakt het niet uit wat ik hier zeg, want ik hoor tot die eerste groep.

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:21

Is er misschien ook iemand die zich afvraagt hoe het paard zich hierbij voelt, of is die alleen het "lijdend" voorwerp

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:28

Dat springpaard zag er ook niet uit als een dooie, je weet niet wat er aan vooraf is gegaan, en hoe het paard meestal reageert.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:30

Henkjan schreef:
Verder doe je het op Bokt al verkeerd als er een slof (los) aanhangt of je met een S&T hoofdstel traint in de M2 als voorbereiding op de Z.

en bokt kan dat ook heel goed uitleggen en onderbouwen :)* en dat komt zeker níet alleen uit de 'natural' hoek

Als je eens leest waaróm daar kritiek op is, kan je er nog wat van opsteken.