Hincapie (PRE) @ poging tot werken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Hincapie (PRE) @ poging tot werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 09:21

Even een korte beschrijving:

Hincapie is een 5 jarige PRE-hengst.
Sinds maart is hij van mij en zijn we begonnen met zadelmak maken.
Hij pakte dit heel goed op maar ondanks dat hebben we overal heel veel tijd voor genomen.
Hij moest eerst goed op zijn eigen benen kunnen lopen en balans hebben voordat we echt zijn gaan werken.
Sinds september vorig jaar zijn we echt wat meer gaan werken.
We rijden nu ondertussen op B-niveau maar Hincapie is er eentje met karakter.

Buiten dat hij soms echt hengst is kan hij ook 's werelds grootste watje zijn.
Als er iets op de deur van de bak hangt is dat gigantisch eng. Hij stelt zich dan echt vreselijk aan maar is dan ook zo eigenwijs en snel dat hij moeilijk te corrigeren is. Krijg regelmatig te horen... zooo jij kan zitten.

Hij is nu 9 a 10 maanden onder het zadel.

Dan even over gisteren toen de filmpjes gemaakt werden.
We hadden hem eerst even los gegooid want ik had de dag er voor niet gereden en omdat ze nu niet buiten kunnen is hij helemaal hyper.
Dus hem even lekker in de bak laten uitdollen en daarna ging ik rijden in de hoop dat hij zijn overtollige energie kwijt zou zijn.
Nou niet dus. Hij was nog steeds flink fris en ik ben de eerste 20 minuten bezig geweest met hem normaal langs de bakdeur te laten lopen want daar lag een bijtende deken op en er stond een krukje in de hoek....
Maar uiteindelijk ging hij er normaal langs. Hij liep toch niet lekker maar heb toch aan mijn moeder gevraagd een filmpje te maken zodat ik kon zien hoe hij ging.

Nou dat viel me dus alles mee. Voor mijn gevoel ging hij veeeeeel beroerder hihi..
Jammer genoeg staat de draf linksom niet op het filmpje omdat mn moeder ruzie had met mn camera en dus een heel stuk de grond had gefilmd. En linksom ging hij nou juist een stuk lekkerder... Maarja dat is niet anders.

Nou hier dan de filmpjes.

Afbeelding
Eerst eentje rechtsom in draf. Hij wilde niet constant mijn hand volgen maar liep echt te zoeken. Verder gaat hij in zijn lichaam wel redelijk ontspannen. Ik merk zelf dat mijn hand een stuk rustiger mag maar dat vind ik heel moeilijk als hij op alles probeert te letten behalve op mij. Ik weet dat ik dan van achter moet corrigeren maar daar werken we aan.

Afbeelding
Galop linksom. In het begin was hij wat onrustig in zijn hoofd en doen. Daarna ging hij meer ontspannen. Hij mag in de galop wel nog wat actiever maar dit is nog heel moeilijk. Het is of heel relaxt of heel hard. Daar tussenin zit nog weinig. Maar dat komt wel.

Afbeelding
Galop rechtsom. Dit is echt ons struikelblok. Rechtsom valt hij naar binnen en pakt daarbij mijn rechterteugel vast waardoor ik geen stelling naar binnen kan nemen en hij nog meer naar binnen probeert te vallen door mijn rechterbeen heen. Ook probeert hij dan onder mij uit te lopen. Ik was toen ik er op zat ook helemaal niet tevreden over deze galop. Maar toen ik hem terug zag op het filmpje zag het er toch beter uit dan dat het voelde. Goed totaal niet maar wel een stuk beter. De ruwe terugname aan het begin van het filmpje was doordat hij net voor het filmpje onder me uit schoot en niet meer terug kwam op mijn zit. Ik vond dat hij moest reageren als ik wat vroeg maar daar was hij het niet meer eens dus vandaar dat niet zo nette stukje...

Nog even wat algemene dingen:
- het lijkt alsof ik heel erg voorover zit maar dit jas geeft een heel vertekenend beeld.
- mijn teugels zijn snel te lang waardoor ik met mijn handen bijna in mn schoot zit. Dit lijkt nog erger door mijn veel te dikke jas.

De rest heb ik denk ik wel bij de filmpjes gezet.

Nou wat vinden jullie van mijn beauty.

EstherMe

Re: Hincapie (PRE) @ poging tot werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:25

Ziet er niet verkeerd uit hoor :)
Het is een prachtig paard!

Als je stelling naar binnen wilt vragen in de galop, kun je je hand wat meer naar binnen zetten. Dat is voor hem gemakkelijker om je hand te volgen!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:44

Het is een prachtig beestje!

Even over het tweede filmpje; als je goed kijkt, naar wat jij met je eigen handen doet, zie je waarom je paard onrustig is met zijn hoofd. Je handen proberen véél te véél op te lossen, probeer je handen eens mooi stil te houden, ook als je aan het lichtrijden bent. Als je goed kijkt, zie je dat je nu, iedere keer als je gaat staan, je handen mee omhoog neemt.
Je zit ook niet helemaal onafhankelijk, probeer eens zonder beugels te rijden, of met je handen extreem hoog. Je probeerd nu je balans te houden aan de teugels (kan ook vertekenen hoor, maar het lijkt er sterk op). Door met je handen hoog te rijden, kun je geen 'steun' meer vinden bij het paard, waardoor je makkelijker onafhankelijk gaat zitten.

Op de volte in de rechtergalop, probeer op je kont te blijven zitten, en probeer ook wat meer met je schouders mee te draaien. Je jas kan het beeld vertekenen, maar het lijkt alsof je met je schouders 'stijf' recht blijft zitten. Echter probeer je je paard te laten buigen, waardoor het natuurlijk makkelijker voor hem wordt, als jij 'meedraait'.
Stelling kun je misschien beter vragen, door je binnenteugel 'los' te laten (alleen héél licht contact) en met je binnenbeen naar je buitenbeen toe te drijven. Je binnenteugel mag desnoods in een boogje hangen. Ook je handen niet 'over de schoft tillen' want dat heeft rijtechnisch alleen maar nadelen (minder ruimte voor je handen, paard pakt het bit dan ook sneller vast op die kant).
Als je paard het bit vastpakt aan 1 kant, laat je contact aan die kant dan 'los' en drijf met je been naar de andere hand.

Jullie zijn een mooie combinatie! Je hebt een geweldige knol onder je kont, dus ga er lekker trots opzitten!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 09:58

MissEvil Bedankt voor je tips. Ik los inderdaad veel te veel met mn handen op. Hier wordt ik constant op gewezen en het is al minder maar het is zo moeilijk om slechte eigenschappen af te leren...
Een onafhankelijke zit heb ik zeker wel. Ik krijg juist vaak te horen dat ik te weinig contact heb met mijn teugels. Zonder beugels, zonder zadel etc. rij ik regelmatig en heb zelfs (op mijn vorige paard) zonder zadel gesprongen en daarbij steun ik echt niet op mijn teugels dus denk dat dit een vertekenend beeld is in het filmpje.
Zal het stellingprobleem gaan oefenen maar hij valt daarbij juist door mijn binnenbeen heen dus vrees dat het moeilijk wordt maar het is altijd te proberen toch?
Ennuh ja Hincapie is knap he haha :D

EshterMe thanx voor de tip!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:45

Heb het vandaag geprobeerd met de stelling en moet inderdaad hem meer mee naar binnen nemen met mn hand.

Iemand anders nog tips?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:33

Och Laulau85, hij lijkt helemaal op de mijne, sinds juli onder het zadel, bijna 7 jaar, sinds oktober ruin.
Ik hoop dat ik hem over een tijdje ook zo heb lopen.
Geniet er maar van.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:54

Dankje! Heb je foto's van de jouwe dan? Ben wel benieuwd.
En wat is daar de afstamming van?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:28

fijn dat het werkte :)
Mijn pony had er ook veel moeite mee in het begin, maar doordat je hem meeneemt kun je de buiging klein beginnen en steeds met kleine stapjes meer vragen

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:44

foto's of film plaats ik hier nog wel eens als ik durf. Het is een Belicoso x Atea

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:46

Toch wilde ik echt hetzelfde zeggen als MissEvil. Je ziet op de film gewoon je handen mee omhoog gaan als je lichtrijdt. Echt waar. :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:50

Een hartstikke leuk paard zeg. Daar kun je veel plezier van hebben denk ik zo. Waar je naar mijn idee aan zou moeten oefenen is het loslaten van je schouderpartij. Je hebt je handen naar mijn idee een beetje te stil op de plaats en niet stil genoeg ten opzichte van de mond van je paard als je begrijpt wat ik bedoel. Daardoor lijkt het dat je inderdaad nog te veel met je handen je paard in de nageeflijkheid wil dwingen. Dus wat mij betreft meer veren vanuit de nek en schouders zodat je hand ten opzichte van de mond van je paard stiller wordt. Verder mag je been wat langer houden in de galop, dus hakken wat lager en meer met de binnenkant van bovenste deel van je kuit drijven en niet met je hak, maar goed. Mijn eerste punt is volgens mij belangrijker. Succes ermee. ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:07

Joh! Van de zomer komt Suus onze kant weer op. Ik denk dat jij ook wel heel veel zou hebben aan een lesje van haar. Ik deel je mening over je handen idd. Mss moet je ze wat hoger houden en de teugels wat korter nemen, zodat je je handen verder naar voren gaat brengen? En als hij nageeft, is het voor hem fijn dat je hem beloont door met je hand te geven. Het lijkt alsof je de teugels te veel vasthoud op zo'n moment nu. Als je handen wat meer naar voren zijn heb je meer vrijheid in je armen om goed te reageren op zijn hoofd.

Maar dat is wat ik zie hoor, ik hoef natuurlijk geen gelijk te hebben.Het is een mooi paardje!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:11

Leuk paard! Maar ik heb het idee dat hij in de draf niet helemaal rad loopt.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:47

maaikemuis hij is echt helemaal recht hoor. Er is onmogelijk iets onregelmatigs aan te zien. Hij loopt niet constant in tempo maar doet echt alle benen evenveel hoor.

Thanx Anouk!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:57

hey,

Ja het blijft een leuke, maar rijtechnisch vind ik het niet correct.

Aanleuning is geen constante, tempo is niet gecontroleerd(en mss ook door het filmpje over tempo gereden)

Ik zou echt het volgende voorstelle:

Stappen: gewoon lange teugel , of een contact teugel en gewoon het paard mooi van achter naar voren laten werken en doen deinen.

Draven: controlepunten inlassen en werken op tempi. Ook je teugels korter (handen moeten voor je zijn ivm correct doorkomen van teugelhulp), korter betekent niet strakker.

Dan laat hem op de lange zijdes aantrekken, en voor de hoek laat je hem op je zit terugkomen. Let hierbij op je handen (mooi naast elkaar, een meegaand) en dat je paard mooi recht tussen je benen is voor je de hulp om aan te laten trekken vraagt.
Vooruit is vooruit, dus geen 4-5 passen en klaar, maar echt door laten trekken. eens je die controle hebt, dan kan je meerdere keren die oefenig doen op de lange zijden maar ook op korte.
Verder voltes echt op de 4 punten rijden, en houd je paard ook hierbij nog recht. Buiging etc komt later vanzelf wel, maar focus moet liggen op een te gebruike actieve achterhand en actie-reactie.

Galop; zorg voor voldoende sprong, en blijf denken aan de oefening in draf.

succes verder

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 15:30

Uhm misschien heel kort door de bocht hoor maar hij is nog niet heel lang onder het zadel.

De basis is nog lang niet bevestigd dus laat staan dat ik nu ga werken aan tempowisselingen.....

Zoals ik al aangaf was dit een dag dat hij zwaar verrot liep viel het me aan de filmpjes te zien nog mee. Daar zie je niet half hoe slecht hij voor mijn gevoel ging. Maar toch was ik benieuwd naar opbouwende kritiek zodat ik er wat aan had op de momenten dat hij slecht gaat. Want op de momenten dat hij goed gaat is mijn aanleuning ook tien keer beter.

Maar bedankt dat je de tijd hebt genomen om de filmpjes te bekijken en je mening te geven maar deze komt bij verre na niet in de buurt van de mijne dus vrees dat ik er weinig mee kan. Maar waardeer het zeker dat je gereageerd hebt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:01

laulau85 schreef:
Uhm misschien heel kort door de bocht hoor maar hij is nog niet heel lang onder het zadel.

De basis is nog lang niet bevestigd dus laat staan dat ik nu ga werken aan tempowisselingen.....

Zoals ik al aangaf was dit een dag dat hij zwaar verrot liep viel het me aan de filmpjes te zien nog mee. Daar zie je niet half hoe slecht hij voor mijn gevoel ging. Maar toch was ik benieuwd naar opbouwende kritiek zodat ik er wat aan had op de momenten dat hij slecht gaat. Want op de momenten dat hij goed gaat is mijn aanleuning ook tien keer beter.

Maar bedankt dat je de tijd hebt genomen om de filmpjes te bekijken en je mening te geven maar deze komt bij verre na niet in de buurt van de mijne dus vrees dat ik er weinig mee kan. Maar waardeer het zeker dat je gereageerd hebt.

Wat ik vertel is basiswerk eens je paard zadelmak is :D Dat jij rijtechnisch daarin tekort komt en dat liever verschuilt achter het feit dat je paard 'pas' zadelmak is, is jezelf iets wijsmaken. Ik maak zelf tig paarden zadelmak per jaar en rij ze verder aan en balans moet je ontwikkelen, maar niet door ze zelf maar wat te laten aanmodderen. Je moet ze een beetje ondersteunen dmv van tempi en structureel inzichtelijk oefeningen te rijden.
De intensiteit is uiteraard in het lange nog niet van die orde als een volleerd paard, maar jouw paard is bijna een jaar onder de man en dan zouden dergelijk basisproblemen toch al tot een minimum herleid moeten zijn (bij normale conditie en gezond paard), zonder dat je ook maar iets zou geforceerd moeten hebben.
Je paard valt nu door het werk heen, stuwt niet vanuit de achterhand en kan daardoor onmogelijk een goede balans vinden, laat staan een eerlijke aanleuning. Je rijdt ook met te lange teugels, waardoor je ook veel aan je jonge paard overlaat en daardoor zelf je paard stoort. Dus je allerste begin van de basis, eens je paard zadelmak is, heb je nu niet voor elkaar. Dat is immers een paard met takt en regelmaat de baan doorsturen, gevolgd door een eerlijke aanleuning te beogen, wat daar normaal uit voortvloeit.

Maar uit je eerdere reacties, zie ik dat je er liever je eigen mening op houdt, wat uiteraard je recht is. Toch ben je verkeerd bezig en rij je op deze manier vroeg of laat je paard de vernieling in. Je paard gebruikt zijn lichaam op dit moment verkeerd (geen stuwing, kracht uit achterhand, gesukkel op de voorhand) en jij ,die rijtechnisch, dat niet aanpakt. Je focussed je ook duidelijk hard op de hoofdhouding, te zien aan je soms wat strengere terugwerkende hand. Terwijl bij een jong paard de boodschap is, alles naar voren oplossen, dus komt hij tegen de hand, zet je handen dan samen voor je uit en geef been, zodat hij het bit zoekt en terug kan 'nageven'. Op jouw manier maak je je paard enkel sterker in je hand.

Dus ik zou me meer gaan verdiepen in het structureel opbouwend rijden, als ik jouw was, en neem de basisprincipes van het rechtrichten mee.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 16:14

Bedankt voor de vernietigende toon.

Als er iets is wat ik niet belangrijk vind is het de hoofdhouding...
Dit kan je dus duidelijk verkeerd opvatten aan de hand van het filmpje omdat ik geen stille hand heb daar. Dit is niet omdat ik het belangrijk vind zijn hoofd op de juiste plek te houden, dit is gewoon iets waar ik moeite mee heb. Ik wiebel nogal met mn hand.

Ik ben vanaf het begin bezig geweest met balans, ruggebruikt etc. Ik vind het daarom dat je wel heeeeeel kort door de bocht reageert en ook niet van mij aan wil nemen wat ik voorafgaande en in mijn vorige bericht ook heb geschreven. Maar ach ieder zijn eigen mening en ik kan je verzekeren dat als er een paard is wat niet de vernieling in gaat dat het wel de mijne is...
Maar daar zal je het waarschijnlijk niet mee eens zijn...

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:28

Ik vind het er niet gek uitzien, hij is nog hardstikke jong :).
Ik snap ook beest wel dat ie nu wat frisser is met dit weer, zijn die van mij ook beide .. Heel vervelend.

Gewoon doorrijden en dan heb je er later een prachtpaardje aan, je mag er trots op zijn :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:49

laulau85 schreef:
Bedankt voor de vernietigende toon.

Als er iets is wat ik niet belangrijk vind is het de hoofdhouding...
Dit kan je dus duidelijk verkeerd opvatten aan de hand van het filmpje omdat ik geen stille hand heb daar. Dit is niet omdat ik het belangrijk vind zijn hoofd op de juiste plek te houden, dit is gewoon iets waar ik moeite mee heb. Ik wiebel nogal met mn hand.

Ik ben vanaf het begin bezig geweest met balans, ruggebruikt etc. Ik vind het daarom dat je wel heeeeeel kort door de bocht reageert en ook niet van mij aan wil nemen wat ik voorafgaande en in mijn vorige bericht ook heb geschreven. Maar ach ieder zijn eigen mening en ik kan je verzekeren dat als er een paard is wat niet de vernieling in gaat dat het wel de mijne is...
Maar daar zal je het waarschijnlijk niet mee eens zijn...

Meid je zet filmpjes neer, moest je nu foto's geplaats hebben dan kon ik je het voordeel van de twijfel geven, maar de beelden laten wat anders zien. En niet op 1 filmpje of 1 kant zeg maar.
En dan heeft je paard na 9 maanden training nog maar heel weinig zelfbalans ontwikkelt en dat is duidelijk te wijten aan geen correct rug- en achterhandgebruik. En als dat niet ok is, is ga je vroeg of laat problemen krijgen.

Als je moeilijk met terechte kritiek om kan, dan moet je geen HAW topic starten, want zo komt het nu wel over. Als je felicitaties ontvangt over hoe mooi je paard wel niet is (wat overigens wel terecht is), dan al lof wat je kan terug antwoorden, krijg je kritiek, kom je aanzetten met excuses die nergens opslaan en gewoon je ruiterfouten moeten verbloemen.
Een jong paard opleiden vraagt meer rijvaardigheid dan jij op die filmpjes laat zien (je houding, je handen, je benen etc) en die fouten zijn nu al te zien in de basis der basiszaken voor dressuur, nl correcte zuivere basisgangen behouden en cultiveren. Rechtervoorschouder wordt naar binnengeplaats, met een rechterachterbeen, dat daardoor al niet kan sporen, gevolg lengtebuiging is verkeerd, wat dan resulteert in overbelasting op voorhand en vnl rechtervoorbeen en verstarring van de spieren rond de bekken/ heupen van het paard
Wat eveneens het probleem is in de galop op die kant, want je paard compenseert alles al en dat erbij trekt die niet.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:02

Tja LauLau, ik ben het Bulck eens over de handgebruik en het gebruik aan ruggebruik van je paard. Dat is ook wat ik geschreven heb in mijn post met iets andere bewoordingen. Dus wat mij betreft ga je hier hard mee aan het werk, want zo te lezen heeft Bulck veel ervaring en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook al een tijdje meedraai en echt, je kunt volgens mij een hoop opsteken van deze kritiek. Dus joh, slik de kritiek in en doe er iets positiefs mee. ;)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:57

Ik ga eigenlijk voor een heel groot deel ook mee met missevil. Ik vind je controle over het tempo eigenlijk best heel goed, hij loopt zeker niet onder je vandaan. En hij is ook best braaf zo te zien. Maar wat mij heel erg stoort zijn je handen. Je hebt een beetje een stoelzit, dus je bovenlichaam is teveel achterover en je benen steken wat naar voren. Dat geeft opzich niks, de meeste mensen neigen naar iets teveel voor- of juist achterover. Maar op het eerste filmpje met lichtrijden ziet het er echt uit alsof je je teugels nodig hebt om te kunnen gaan staan met lichtrijden. Stel dat je daar geen teugels had, dan zou je op dat moment je zit moeten aanpassen om niet je balans te verliezen, dus om niet achterover te vallen. Kan best zijn dat je het wel kán, maar dat het met dit paard in een spannende omgeving toch per ongeluk niet goed gaat. Dus dat zou voor mij het allereerste en allerbelangrijkste punt zijn om direct aan te pakken. Gooi die teugels wat langer (of beter nog, steek je handen 20 cm naar voren) en zoek je balans, dan kan je paard dat ook ongehinderd doen. Probeer verder je schouders, armen en handen zo ontspannen te laten afhangen dat ze als vanzelf de beweging van het hoofd van het paard kunnen volgen. Want nu zet je ze vast en daarmee hinder je de vrije beweging van je paard. De ruiterhand hoort stil te zijn TEN OPZICHTE VAN de paardenmond. De rest vind ik op dit moment echt bijzaak. Om de bochten fatsoenlijk door te komen: buitenteugel-binnenbeen en ontspan je binnenhand, doe hoogstens eens knijp-los voor wat stelling maar probeer dat niet af te dwingen. Maar je balans in de draf en je handhouding in je hele rijden, dat vind ik eerlijk gezegd not done bij een groen paard. Want nu leer jij hem verkeerde dingen, en dat maakt het straks heel lastig om samen de goede dingen aan te leren. Zijn halshouding is vanzelf al min of meer vanzelf o.k. door zijn bouw, daar hoef je verder weinig aan te doen. Maar echt stil zitten en niet hinderen, dat zouden bij mij echt de sleutelwoorden zijn voor dit moment. Zoek goede begeleiding, juist in deze belangrijke fase, daar doe je jezelf een groot plezier mee.

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:17

Hoi Laura,

Tja, filmpjes op deze site zetten kan vragen om een hoop vernietigende antwoorden. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen. De beste stuurlui staan aan wal..
Wij vinden dat je het geweldig doet op Hincapie. Als je de goedbedoelde adviezen kan opvolgen en (inderdaad) je houding verbeteren, dan kan je ze allemaal een poepie laten ruiken op de komende wedstrijden. Want wow, jouw Hincapie is wel een fantastisch bewegend paard. Daar kunnen veel KWPN'ers nog iets van leren.
Succes in het komende seizoen!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:54

Rijthof schreef:
Hoi Laura,

Tja, filmpjes op deze site zetten kan vragen om een hoop vernietigende antwoorden. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen. De beste stuurlui staan aan wal..
Wij vinden dat je het geweldig doet op Hincapie. Als je de goedbedoelde adviezen kan opvolgen en (inderdaad) je houding verbeteren, dan kan je ze allemaal een poepie laten ruiken op de komende wedstrijden. Want wow, jouw Hincapie is wel een fantastisch bewegend paard. Daar kunnen veel KWPN'ers nog iets van leren.
Succes in het komende seizoen!

Ik weet niet of dit ook over mijn reactie gaat, maar in dat geval: waar slaat het op? Volgens mij heeft niemand iets over het paard gezegd, alleen dat ie gaaf is. Mijn adviezen zijn alleen maar goedbedoeld. Als dit om een allang ingereden paard ging was ik ook veel milder geweest. Maar je kunt een paard maar 1 keer inrijden en dat blijft hem zijn hele leven bij. En ik vind het er uitzien alsof ze hem hindert, en daar maak ik me dan oprecht zorgen over. Ik vind het nogal een verantwoordelijkheid, een jong paard beleren. Misschien wordt ie wel 30 jaar, en de basis wordt nu gelegd. Het laatste wat je wilt is dat hij zijn vertrouwen verliest en zich af gaat sluiten voor je hulpen toch? Daarom: zoek nu goede begeleiding op zijn minst, en probeer zelf te ontspannen en hem wat vertrouwen te geven. Longeer hem van mijn part eerst 20 minuten met pessoa ofzo, dat hij fijn gaat lopen en goede dingen leert, en stap er dan zelf nog een kwartier op. Dat zowel jij als het paard een prettig gevoel overhouden aan het rijden. Ontspan en investeer in je paard! Leer wijze lessen van hem, daar kom je verder mee dan windjes laten op een wedstrijd 8-)

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:41

het zijn filmpjes ;-)