Ik ben aan het oefenen met schouderbinnenwaarts, alleen mijn paard reageert er niet echt op
. Hoe doen jullie het? Alvast bedankt voor de reacties!Groetjes!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Hoe doen jullie het? Alvast bedankt voor de reacties!

clarence schreef:Dat komt omdat het de moeilijkste zijgang is.
Je zegt dat je paard "er" niet op reageert. Misschien is het handig om te vermelden wat je bedoelt met "er" zodat we een beter idee kunnen krijgen wat er verkeerd gaat.
Dus, leg ons eerst uit wat je doet om je paard de SB aan te leren. Welke hulpen geef? In welke gang? Welke plek in de ring? Dat soort dingen. Dan kunnen de mensen veel beter advies geven.
Ook wil ik graag weten wat jij onder SB verstaat. Wat doet het paard precies in SB en welk nut heeft het voor zijn/haar gymnastische ontwikkeling. Als je die dingen weet, kun je namelijk veel preciezer aan het werk en zal je zien dat SB wel te doen is voor jou en je paard.
clarence schreef:Oke, dat kan. We moeten dus bij het begin beginnen.
Heb je het onderwerp "Waarom is SB de moeilijkste zijgang?" al gelezen? Daar staat een heleboel in. Dat kan je eerst lezen.
Een andere goede beschrijving kan je in "Paardrijden met Gevoel" lezen. Ik raad aan om mijn beide tips op te volgen, want daar kan je veel van leren en dat is erg handig als je weer op je paard stapt.
Toch zal ik een poging wagen om het hier kort uit te leggen. Dat is namelijk ook een goede oefening voor mij om te kijken of ik het 1. zelf goed begrijp en 2. goed kan overbrengen.
Schouderbinnenwaarts:
Ik had net iets een lang stuk geschreven, maar heb het weer gewist omdat het te ingewikkeld werd.
In SB gaan de achterbenen rechtdoor en breng je de schouder iets naar binnen. Dus, als je linksom gaat, dan breng je de schouders naar links. Niet alleen de nek.
Als je schouders naar binnen heb gebracht dan loopt het rechtervoorbeen dus in het spoor van het linker achterbeen. Op de rechterhand loop het linkervoorbeen dus in het spoor van het rechterachterbeen. Het paard is dus van top tot staart gebogen naar links of rechts. Snap je dit?
De achterbenen mogen niet kruisen anders is het wijken voor het been.
Dan komen nu de hulpen, welke natuurlijk afhankelijk zijn van het paard:
- Binnenbeen op de singel: om de impuls te behouden.
- Buitenbeen achter de singel: op uitwijken te voorkomen.
- Buitenhand brengt de schouders naar binnen.
- Binnen is licht ontspannen.
Wat ik een goede "truc" vind is om te denken dat je de schouders (maar niet de heupen!) een beetje naar binnen draait. Op die manier geef je automatische de juist hulpen met de hand.
Je instructeur zegt dat je moet wenden omdat de hulpen nagenoeg gelijk zijn en omdat de buiging van een cirkel (afhankelijk van de grootte) hetzelfde is als de buiging in SB.
Snap je het nog? Het is niet zo moeilijk, maar er zijn gewoon een paar dingen die je moet begrijpen voordat je het goed kan doen.
Begin ook maar met een paar stappen en probeer niet meteen de hele lange kant SB te doen.
Laat het me maar weten als iets niet duidelijk is. Daar heb ik ook weer wat aan.
- C
Merel_Brit schreef:Dat klopt niet helemaal LostEscape.
Met wijken moet je paard juist voorwaarts en opzij. Het paard Schaart zijn benen. Met SB loopt je paard in theorie dus voorwaarts met buiging, en is het niet de bedoeling dat de benen scharen. Lees de uitleg maar van clarence hierboven.
Het wijken zal helpen in de zin dat je paard al deels gegymnastiseerd is, maar het moet niet zijwaarts gaan op een binnenbeen.
midgie schreef:Je binnen been moet idd niet naar voren, maar die moet het achterbeen onderhouden, dus zelfs meer naar achter.
De buitenteugel haalt de schouder naar binnen en de binnenteugel onderhoud de stelling.
midgie schreef:Ja de theorie klopt idd, Clarence, maar een paard wat je het wil aanleren, zul je toch af en toe het binnenbeen meer naar achtere moeten plaatsen en het buitenbeen zelfs wat naar voren.
Een paard wat het helemaal snapt reageert al op het minste geringste zit verandering,
Maar de TS is zelf nog niet zover en het paard snapt er ook helemaal niet veel van, dus je moet bij het begin beginnen en zeker in het begin mogen de hulpen best wat groter zijn.
Je kan b.v als je een volte inzet en je paard weer terug op de hoefslag wil hebben met de voorhand, de teugel wat meer naar boven leggen zodat de druk op de hals wat groter word, maar de basis is daarvan wel het aanleren van wijken voor druk op het hele lichaam van het paard.