schouderbinnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anata

schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:34

hallo!
Ik ben aan het oefenen met schouderbinnenwaarts, alleen mijn paard reageert er niet echt op |( . Hoe doen jullie het? Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes! :D

clarence

Re: schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:40

Dat komt omdat het de moeilijkste zijgang is. :-)

Je zegt dat je paard "er" niet op reageert. Misschien is het handig om te vermelden wat je bedoelt met "er" zodat we een beter idee kunnen krijgen wat er verkeerd gaat.

Dus, leg ons eerst uit wat je doet om je paard de SB aan te leren. Welke hulpen geef? In welke gang? Welke plek in de ring? Dat soort dingen. Dan kunnen de mensen veel beter advies geven.

Ook wil ik graag weten wat jij onder SB verstaat. Wat doet het paard precies in SB en welk nut heeft het voor zijn/haar gymnastische ontwikkeling. Als je die dingen weet, kun je namelijk veel preciezer aan het werk en zal je zien dat SB wel te doen is voor jou en je paard.

Anata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:45

clarence schreef:
Dat komt omdat het de moeilijkste zijgang is. :-)

Je zegt dat je paard "er" niet op reageert. Misschien is het handig om te vermelden wat je bedoelt met "er" zodat we een beter idee kunnen krijgen wat er verkeerd gaat.

Dus, leg ons eerst uit wat je doet om je paard de SB aan te leren. Welke hulpen geef? In welke gang? Welke plek in de ring? Dat soort dingen. Dan kunnen de mensen veel beter advies geven.

Ook wil ik graag weten wat jij onder SB verstaat. Wat doet het paard precies in SB en welk nut heeft het voor zijn/haar gymnastische ontwikkeling. Als je die dingen weet, kun je namelijk veel preciezer aan het werk en zal je zien dat SB wel te doen is voor jou en je paard.

Mijn instructeur die heeft het nooit echt goed uitgelegd, maar die instructeur zegt dat je moet doen alsof je gaat wenden en dan een ophouding met je buitenhand geven.
We doen het meestal op de lange zijde en meestal in stap.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:51

Mischien eerst de oefeningen doen die je wel goed krijgt uigelegd en kan uitvoeren?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:57

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:02

Heei Anata!
Ik heb precies het zelfde probleem! Ik kijk even mee.
Groetjes! :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:09

Oke, dat kan. We moeten dus bij het begin beginnen.

Heb je het onderwerp "Waarom is SB de moeilijkste zijgang?" al gelezen? Daar staat een heleboel in. Dat kan je eerst lezen.
Een andere goede beschrijving kan je in "Paardrijden met Gevoel" lezen. Ik raad aan om mijn beide tips op te volgen, want daar kan je veel van leren en dat is erg handig als je weer op je paard stapt.

Toch zal ik een poging wagen om het hier kort uit te leggen. Dat is namelijk ook een goede oefening voor mij om te kijken of ik het 1. zelf goed begrijp en 2. goed kan overbrengen.

Schouderbinnenwaarts:

Ik had net iets een lang stuk geschreven, maar heb het weer gewist omdat het te ingewikkeld werd.

In SB gaan de achterbenen rechtdoor en breng je de schouder iets naar binnen. Dus, als je linksom gaat, dan breng je de schouders naar links. Niet alleen de nek.
Als je schouders naar binnen heb gebracht dan loopt het rechtervoorbeen dus in het spoor van het linker achterbeen. Op de rechterhand loop het linkervoorbeen dus in het spoor van het rechterachterbeen. Het paard is dus van top tot staart gebogen naar links of rechts. Snap je dit?
De achterbenen mogen niet kruisen anders is het wijken voor het been.
Dan komen nu de hulpen, welke natuurlijk afhankelijk zijn van het paard:
- Binnenbeen op de singel: om de impuls te behouden.
- Buitenbeen achter de singel: op uitwijken te voorkomen.
- Buitenhand brengt de schouders naar binnen.
- Binnen is licht ontspannen.
Wat ik een goede "truc" vind is om te denken dat je de schouders (maar niet de heupen!) een beetje naar binnen draait. Op die manier geef je automatische de juist hulpen met de hand.
Je instructeur zegt dat je moet wenden omdat de hulpen nagenoeg gelijk zijn en omdat de buiging van een cirkel (afhankelijk van de grootte) hetzelfde is als de buiging in SB.
Snap je het nog? Het is niet zo moeilijk, maar er zijn gewoon een paar dingen die je moet begrijpen voordat je het goed kan doen.
Begin ook maar met een paar stappen en probeer niet meteen de hele lange kant SB te doen.

Laat het me maar weten als iets niet duidelijk is. Daar heb ik ook weer wat aan.

- C

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:48

-> RT-P

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:14

als je paard het wijken goed onder de knie heeft moet schouderbinnenwaarts denk ik ook wel lukken, anders moet je gewoon kleine stukjes proberen, dat je eerst net doet of je afwend en dan het paard opzij drukt zodat die gaat wijken en dan langzamerhand naar de juist vorm van schouderbinnenwaarts proberen te rijden?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:20

Dat klopt niet helemaal LostEscape.

Met wijken moet je paard juist voorwaarts en opzij. Het paard Schaart zijn benen. Met SB loopt je paard in theorie dus voorwaarts met buiging, en is het niet de bedoeling dat de benen scharen. Lees de uitleg maar van clarence hierboven.

Het wijken zal helpen in de zin dat je paard al deels gegymnastiseerd is, maar het moet niet zijwaarts gaan op een binnenbeen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:28

Waarschijnlijk heb je je paard gewoon nog niet voldoende aan het been. Schouderbinnenwaarts is niet zo moeilijk, je paard moet goed aan je buitenbeen zijn.
Kan je met stelling naar binnen op elk gewenst moment van de hoefslag afrijden met behulp van je buitenbeen? Dus een diagonaal oprijden. En dan niet alleen bij H,E K etc. maar gewoon op de plek die jij wil. Dus ook ergens op de korte zijde.
Waarschijnlijk gaat hij bij jou niet van de hoefslag af?

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:36

Bij schouderbinnenwaarts gaat het absoluut niet alleen om je buitenbeen. Je paard moet buigen om je binnenbeen, maar je buitenbeen moet voorkomen dat je paard niet 'over de buitenschouder' loopt.
Bij schouderbinnenwaarts draait het sterk om de buigen in het hele lijf. Dus wees niet te druk bezig met het hoofd van je paard.
Daarnaast merk ik zelf dat binnenbeen achter de singel en buitenbeen op de singel beter werkt dan andersom. Veel paarden hebben de neiging om weer terug te 'klappen' naar de hoefslag/zijkant en met je buitenbeen op de singel kun je beter de buitenschouder van je paard begrenzen.
Heb je schouderbinnenwaarts een beetje onder de knie dan kun je deze zijgang eens proberen op de AClijn op dit dus te controleren. Maar in het begin kan juist die aanleuning van een kant prettig zijn. Ook vanaf wijken over gaan op schouderbinnenwaarts is pas iets om te doen zodra je schouderbinnenwaarts zelf wat meer onder de knie hebt.
Hou het simpel. Het is absoluut geen moeilijke zijgang. En hoe moeilijker jij doet, in de zin van wringen met je bovenlichaam, hoe lastiger jij het je paard maakt.
Succes!

Anata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:27

clarence schreef:
Oke, dat kan. We moeten dus bij het begin beginnen.

Heb je het onderwerp "Waarom is SB de moeilijkste zijgang?" al gelezen? Daar staat een heleboel in. Dat kan je eerst lezen.
Een andere goede beschrijving kan je in "Paardrijden met Gevoel" lezen. Ik raad aan om mijn beide tips op te volgen, want daar kan je veel van leren en dat is erg handig als je weer op je paard stapt.

Toch zal ik een poging wagen om het hier kort uit te leggen. Dat is namelijk ook een goede oefening voor mij om te kijken of ik het 1. zelf goed begrijp en 2. goed kan overbrengen.

Schouderbinnenwaarts:

Ik had net iets een lang stuk geschreven, maar heb het weer gewist omdat het te ingewikkeld werd.

In SB gaan de achterbenen rechtdoor en breng je de schouder iets naar binnen. Dus, als je linksom gaat, dan breng je de schouders naar links. Niet alleen de nek.
Als je schouders naar binnen heb gebracht dan loopt het rechtervoorbeen dus in het spoor van het linker achterbeen. Op de rechterhand loop het linkervoorbeen dus in het spoor van het rechterachterbeen. Het paard is dus van top tot staart gebogen naar links of rechts. Snap je dit?
De achterbenen mogen niet kruisen anders is het wijken voor het been.
Dan komen nu de hulpen, welke natuurlijk afhankelijk zijn van het paard:
- Binnenbeen op de singel: om de impuls te behouden.
- Buitenbeen achter de singel: op uitwijken te voorkomen.
- Buitenhand brengt de schouders naar binnen.
- Binnen is licht ontspannen.
Wat ik een goede "truc" vind is om te denken dat je de schouders (maar niet de heupen!) een beetje naar binnen draait. Op die manier geef je automatische de juist hulpen met de hand.
Je instructeur zegt dat je moet wenden omdat de hulpen nagenoeg gelijk zijn en omdat de buiging van een cirkel (afhankelijk van de grootte) hetzelfde is als de buiging in SB.
Snap je het nog? Het is niet zo moeilijk, maar er zijn gewoon een paar dingen die je moet begrijpen voordat je het goed kan doen.
Begin ook maar met een paar stappen en probeer niet meteen de hele lange kant SB te doen.

Laat het me maar weten als iets niet duidelijk is. Daar heb ik ook weer wat aan.

- C

Ik begrijp wat je zegt!
En heel erg bedankt voor je hulp!
Ik ga mijn volgende les er echt aan werken en jouw tips opvolgen!
Dank je wel!
Groetjes

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:05

Merel_Brit schreef:
Dat klopt niet helemaal LostEscape.

Met wijken moet je paard juist voorwaarts en opzij. Het paard Schaart zijn benen. Met SB loopt je paard in theorie dus voorwaarts met buiging, en is het niet de bedoeling dat de benen scharen. Lees de uitleg maar van clarence hierboven.

Het wijken zal helpen in de zin dat je paard al deels gegymnastiseerd is, maar het moet niet zijwaarts gaan op een binnenbeen.

Ja dat weet ik, maar als je je paard tegenhoud dat die op de hoefslag blijft dan moet het vaak wel lukken ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:03

midgie schreef:
Je binnen been moet idd niet naar voren, maar die moet het achterbeen onderhouden, dus zelfs meer naar achter.
De buitenteugel haalt de schouder naar binnen en de binnenteugel onderhoud de stelling.

Midgie,

Ik wil niet vervelend zijn, maar het binnenbeen moet op de singel en het buitenbeen achter de singel. Doe je dat niet dan ben je dus eigenlijk aan het wijken en dat is heel wat anders dan SB.

Op de site die jij aanraadde staat nl. ook:

"De ruiter begeleidt het paard in de schouderbinnenwaarts voornamelijk via het binnenbeen en de buitenteugel, de zogenaamde ‘’versale’’ hulpen.

* De buitenteugel is tegen de hals en leidt de schouders naar binnen. Het binnenbeen van de ruiter ligt op de singel, zorgt voor
de buiging en drijft op het moment dat het binnenachterbeen in de lucht is om dit been onder de massa te brengen.
* Verder is de binnenteugel van de hals en deze teugel onderhoudt de stelling.
Het buitenbeen ligt achter de singel, onderhoudt de lengtebuiging en voorkomt het uitzwaaien van de achterhand."

Zie: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=141

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:10

Clarence, ik zou zeggen probeer eens uit.
In een volte heb je ook je binnenbeen licht naar achteren, omdat je graag buiging wil om het binnenbeen. Dit wil je ook met schouderbinnenwaarts. Plus dat je (in ieder geval in de proef) uit een hoek komt, voordat je schouderbinnenwaarts inzet. Een hoek is gewoon een kwart volte, dus dan zou je je complete beenligging moeten veranderen.
Maar goed, er zijn qua handhouding in de travers ook verschillende methodes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:18

Ja de theorie klopt idd, Clarence, maar een paard wat je het wil aanleren, zul je toch af en toe het binnenbeen meer naar achtere moeten plaatsen en het buitenbeen zelfs wat naar voren.

Een paard wat het helemaal snapt reageert al op het minste geringste zit verandering,
Maar de TS is zelf nog niet zover en het paard snapt er ook helemaal niet veel van, dus je moet bij het begin beginnen en zeker in het begin mogen de hulpen best wat groter zijn.
Je kan b.v als je een volte inzet en je paard weer terug op de hoefslag wil hebben met de voorhand, de teugel wat meer naar boven leggen zodat de druk op de hals wat groter word, maar de basis is daarvan wel het aanleren van wijken voor druk op het hele lichaam van het paard.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:19

CMP,

Kan je misschien wat bronnen geven voor je stelling? Ik heb altijd geleerd dat je in een volte en door de hoek je binnenbeen bij de singel, buitenbeen achter de singel, moet houden.

De schouders van de ruiter zijn evenredig aan die van het paard en de heupen ook. Aangezien een paard in een volte, en tijdens de SB, de binnenheup meer naar voren heeft, plaats je je binnenheup iets naar voren en je buitenheup iets naar achter. Dan komt je buitenbeen dus automatisch naar achter te liggen.
Snap je?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:30

midgie schreef:
Ja de theorie klopt idd, Clarence, maar een paard wat je het wil aanleren, zul je toch af en toe het binnenbeen meer naar achtere moeten plaatsen en het buitenbeen zelfs wat naar voren.

Een paard wat het helemaal snapt reageert al op het minste geringste zit verandering,
Maar de TS is zelf nog niet zover en het paard snapt er ook helemaal niet veel van, dus je moet bij het begin beginnen en zeker in het begin mogen de hulpen best wat groter zijn.
Je kan b.v als je een volte inzet en je paard weer terug op de hoefslag wil hebben met de voorhand, de teugel wat meer naar boven leggen zodat de druk op de hals wat groter word, maar de basis is daarvan wel het aanleren van wijken voor druk op het hele lichaam van het paard.

Af en toe het binnenbeen naar achter is al heel wat anders dan het binnenbeen naar achter als hulp. Ik denk trouwens dat, als je paard goed buigt door een hoek en op de volte en je hebt de randvoorwaarden in orde, je dan gewoon de juiste hulpen kan toepassen.
Ik heb trouwens het idee dat Marijke het met me eens zal zijn. Aangezien jij haar site aanhaalde, waarom email je haar niet en vertel ons wat ze zegt. Ik ben wel benieuwd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:42

Jij gaat uit van het ideaal plaatje , maar wat ik al eerder zei , de TS is daar nog niet , zij vraagt tips en dit zou mijn oplossing zijn.

Waarom mail je Marijke zelf niet als je denkt dat ze het met je eens is, maar denk dat je niet te theoretisch moet denken en ook moet weten hoe je dingen moet oplossen als het volgens het boekje niet gaat op dat moment, dan zul je misschien soms wat meer en minder moeten doen en het zal elke dag anders zijn.