Paard springt te vroeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asiepasie13

Paard springt te vroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:37

ik spring met mij huurpaard maar telkens weer maakt neit uit of het 20 of 60 cm is ze springt veel te vroeg .
heeft iemand tip hoe ik het haar af kan leren. de vorige huurder een vriendin van mij heeft ook al het zelfde probleem gehad en het is er nooit uigegaan
Laatst bijgewerkt door Scum op 12-01-10 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

MarliesV

Re: PAARD SPRINGT TE VROEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:39

Extra balkje er voor leggen zodat ze die eerst moet nemen en dan pas kan springen?

Dit gebruiken wij vaak om paarden aan te leren op het juiste moment af te zetten.

En kan je haar verder niet terug rijden en niet te vroeg loslaten. Niet gaan hangen in de mond natuurlijk maar rustig er op af en op jou hulpen springen en niet wanneer ze zelf wil.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:39

balkjes neerleggen zodat ze misschien pas na laatste balkje springt (of ze is eigenwijs/slim is springt al voor het laatste balkje) & anders misschien laten halthouden/stappen voor hindernis (kleintje dan) en dan pas laten springen als jij het toestaat

asiepasie13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:45

blakjes helpen neit want de laatste springt mevrouw in een keer met de hindernis mee.

inhouden helpt ook niet en dan gaat ze haar eigen gang en neemt op eigen houtje de hindernis te vroeg dus das ook geen optie en ik kan wel met haar meekomen maar bij ghaar vorige huurder is ze ook al boven op de blaken terecht gekomen en met mij ookal een keer maar ze leert er ook helemaal niks van.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:48

Dan zul je er dressuurmatig aan moeten sleutelen.
Als zij haar eigen gang gaat zou ik er niet mee springen, dat zorgt voor gevaarlijke situaties.

Eerst zorgen dat je in alle rust haar terug kunt nemen ook voor de sprong. Dan starten met balkjes, stap, draf en galop balkjes.
Als je die allemaal in alle rust beheerst en in jou tempo zou je het springen weer op kunnen pakken, maar dan zou ik dit niet op eigen houtje doen maar met begeleiding.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:49

Even geen hindernis neerzetten, maar alleen balkjes op galopafstand. Daarna proberen die balkjes in galop te nemen, dan eens een galopsprong minder ( dus wat meer naar voren rijden) dan weer een galopsprong meer er tussen rijden ( dus verzamelen) Zo leer je het tempo onder controle te houden, en zelf goed in te schatten wanneer je de hulpen moet geven om te springen. Het valt allemaal niet mee om het zelf te doen, dus les zou geen overbodige luxe zijn denk ik! Succes :-)

Met Miepie1980 eens dus :D

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:50

leg je de balkjes wel ver genoeg voor de hindernis? en een paar balkjes , dan... hoeveel is da, ?een kleine 2m? tussen de laatste balk en de hindernis. zodat ze eerst moet letten op die balken en niet kan lopen aanstormen.

maar ook rijtechnisch wat aan werken. zoals hierboven al gezegd

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:54

Als het paard al enkele keren in de balken terrecht gekomen is, zit daar misschien al het probleem, ze wil wel maar heeft bang van de balken op zich en wil ze er niet dichterbij komen dan nodig.
Misschien dat een keertje vrijspringen over een hogere hindernis meer "effect" heeft voor haar qua afzet moment. hoe hoger de hindernis hoe moeilijker het wordt om ver en vlak te springen.

Best is een goed instructeur te zoeken, die kan uitpluizen waarom dit paard zo vroeg afzet en die rijtechnische hulpen/oefeningen kan geven om meer controle te hebben, zodat je uiteindelijk wel tot vlak voor de hindernis kan doorrijden zonder dat je paard te vroeg afzet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:55

asiepasie13 schreef:
blakjes helpen neit want de laatste springt mevrouw in een keer met de hindernis mee.

inhouden helpt ook niet en dan gaat ze haar eigen gang en neemt op eigen houtje de hindernis te vroeg dus das ook geen optie en ik kan wel met haar meekomen maar bij ghaar vorige huurder is ze ook al boven op de blaken terecht gekomen en met mij ookal een keer maar ze leert er ook helemaal niks van.

Betere instructeur nemen die weet dat je met meer dan 1 balkje kunt werken :)
Ik denk dat je te grote stappen neemt. Eerst netjes balkjes draven en passen kunnen verlengen en verkorten.

marloverox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:00

ik heb daar ook last van, maar je moet gewoon voor de spring heel goed gewicht geven op je kont gaan zitten, en heel goed inhouden. vlak voor de sprong heel duidelijk handen naar voren. Jij beslist wanneer je springt. Doet ze het alsnog niet, dan moet je haar vlak voor de sprong stilzetten.
g :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:08

wat zegt je instructeur ervan?

Je moet sowieso gaan werken aan je dressuur, want wsl heb je ook onvoldoende controle over het tempo.

De tip van hierboven, vast houden en dat op het laatste moment los gooien zou ik zeker niet doen, ten eerste laat je ze dan op hun neus vallen en bovendien moeten ze zelf leren opletten.
Balkjes neerleggen om over te galopperen (op een goede afstand) kan ook prima werken.

(enne, zonder caps kunnen we het ook lezen)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:46

Ha, daar was ik al bang voor dat zij het laatste balkje erbij nam. Ik zou toch blijven hameren op terug naar de draf stap halthouden, net zo ver als het nodig is. Desnoods een keer iemand voor de sprong laten gaan staan enz. ik neem aan dat ze dan wel zal stoppen? Jij bent de baas dus in dit geval is ze erg ongehoorzaam en dat moet aangepakt worden

Pytje

Re: Paard springt te vroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:29

Ik zou aan je dressuur gaan werken en zet NIEMAND voor je sprong. Dat is levensgevaarlijk mocht het paard wel gaan springen. Neem les en oefen vaak.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:56

Wie zet de hindernis voor je neer? Een drafbalk of balkjes op de juiste ervoor en een instructeur die je aanwijzingen geeft (een ervaren springinstructeur) zal je goed op weg kunnen helpen. En je paard ook qua inschatten.

Een drafbalk op de verkeerde plek heeft juist een averechts effect. Dat maakt het je paard juist nog moeilijker ipv makkelijker. Hetzelfde geld voor aansturen in galop als je paard in draf ook nog moeite heeft met afstanden inschatten..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:49

lotjaa93 schreef:
Ha, daar was ik al bang voor dat zij het laatste balkje erbij nam. Ik zou toch blijven hameren op terug naar de draf stap halthouden, net zo ver als het nodig is. Desnoods een keer iemand voor de sprong laten gaan staan enz. ik neem aan dat ze dan wel zal stoppen? Jij bent de baas dus in dit geval is ze erg ongehoorzaam en dat moet aangepakt worden

Dit is echt een van de raarste adviezen die je kan geven, het is echt levensgevaarlijk :oo
Verder bevorder je alleen maar het weigeren als je het paard constant voor de hindernis stil gaat zetten, en dat wil je lijkt mij ook niet??

Ik zou gewoon balkjes en later cavaletti's nemen. Springen is grondwerken met hindernissen. Niet rond crossen en maar hopen dat je niet op de balken terecht komt :n
Oefeningen als in galop over de balkjes en cavaleti's gaan en dan steeds veruimen/verzamelen etc. Leer je zelf ook beter in te schatten, maar belangrijk hiervoor is dat je 1 tempo aan kunt houden. Gaat dit over de balkjes goed maak ej van de laatste een cavaleti en ga zo maar door. Uiteindelijk, kun je dit uitbouwen tot balkjes voor een laag kruisje.

Eigenlijk moet je weer opnieuw beginnen, dus wat je kan doen is eerst in draf erop aan rijden. Springt het paard na de sprong aan in galop, laten galoperen. Heel belangrijk is om 1 tempo aan te houden :) En dit is iets waar je dressuurmatig aan moet werken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:02

het paard wil graag genoeg springen anders gaat ie niet zo hard en zal niet opeens na een paar keer halthouden gaan weigeren, hij zal ook moeten weten wanneer hij naar de sprong toe gereden wordt hij moet springen en als hij afgeremd wordt hij dan moet afremmen. en een paar zal veel minder snel willen gaan springen als er een mens voorstaat en een instructeur kan echt wel inschatten of het paard wel of niet gaat springen, komt het paard met een rotgang op je af ga je alsnog opzij en gaat het rustiger lopen zal hij niet van plan zijn om dwars door het mens voor de hindernis heen te springen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:07

ze zegt dat het paard te vroeg af gaat, daar hoeft hij niet te hard voor te gaan... Daarbij is het absoluut geen rijtechnische oplossing maar meer iets voor een stuntman.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:15

Lotjaa93; dit is echt levensgevaarlijk :? Kom op zeg! |o
Ik zie overigens ook nergens dat het paard te hard gaat, echter dat het veel te vroeg afzet dat is toch iets heel anders wat rijtechnisch opgelost moet worden en niet gewoon maar stunterig.

Zoals ik eerder zei; springen is grondwerken met een paar hindernissen tussen door.
Lees; grondwerken = dressuurmatig ;)

Ofwel, je rijdt gewoon dressuurmatig en niet bewust naar de hindernis toe. Zonder dat je moet gaan stoppen of vlak voor de sprong weg trekken o.i.d. kun je het paard zo wel makkelijker afremmen volte draaien etc. etc. Dat is echter iets voor in een later stadium en zal ik eerst echt werken aan gewoon 1 tempo, en werken met balkjes en cavaletti's zoals eerder beschreven. Als jij een paard constant voor de hindernis gaat stil zetten leert het zeer zeker wel weigeren aan :n Je zegt zelf; volhouden, paard houd ook vol... hoeft maar een paar keer goed duidelijk in te zijn en je hebt t voor elkaar..

Misschien dat jij wat meer kan onderbouwen waarom dan maar iemands leven moeten gaan wagen om die voor de sprong te zetten :?
Je hebt nog altijd met een paard te maken, kun jij exact precies inschatten wat een paard gaat doen? Dan ben je wel een hele knappe ruiter! Het is en blijft een dier waar je nooit 100% zeker over kan zeggen wat het gaat doen.... Of kun je in hoofden van paarden kijken ofzo? :?
Ik weet wel dat ik jou niet graag als instructrice ofzo zou hebben.. :n

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:29

Hoe oud is het paard eigenlijk en wat kent het? Wat is je eigen ervaring?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:58

lotjaa93 schreef:
het paard wil graag genoeg springen anders gaat ie niet zo hard

dat is echt niet waar. Genoeg paarden die uit angst of pijn gaan rennen op de sprong.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:38

Heb je al eens balkjes gegaloppeerd? Zonder hindernis. En hal er dan ook eens een paar balkjes tussen uit en ga zo eens proberen te bepalen hoeveel galopsprongen je er zelf tussen wilt maken.

kiaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:45

Mijn pony kon vroeger niet springen, dat hebben we haar zelf moeten leren. dus we hadden dit probleem ook. Goed inhouden voor de sprong en als je merkt dat ze wil rennen gewoon een volte inzetten en niet over de hindernis gaan.. dan rijd je je volte steeds dichter naar de hindernis en dan spring je erover. dan is ze rustiger, komt het onverwachter, en springt ze minder vroeg.a ls ze het dan goed doet, moet je wel goed belonen.

mocht dat niet werken, dan moet je eerst balkjes met haar lopen. dat is de basis van springen.

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:18

Ook eerst beter oefenen op dresuurmatig gebied. Zorg dat je met je zit en hulpen de passen kan verlengen en verkorten. Zorg dat je de afstanden weet en kan inschatten en hierop zelf kan inschatten hoe je paard voor de sprong uitkomt.