paard gaat plat/scheef in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

paard gaat plat/scheef in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:11

Sinds kort een nieuw verzorgpaard die western is ingereden (voor de kenners, een criollo geimporteerd uit argentinie), maar ik ga er engels mee rijden (hem dat leren). De eigenaresse ment met hem, aangezien ze bang is om erop te zitten. Ze durft voor de kar ook niet met hem te galopperen. Verder rijdt er niemand op.

In stap en draf is hij gewoon recht, stelling en buiging snapt hij nog niet helemaal (vanwege andere hulpen natuurlijk) maar gaat er wel redelijk in mee. Als je in galop aanspringt (wat erg! moeilijk gaat) gaat hij helemaal scheef/plat door de bochten, rechtdoor is amper mogelijk omdat er daarna dan een scherpe bocht/hoek komt en er dan een te groot risico is dat hij omvalt.

De eigenaresse heeft vroeger wel les met hem gehad, de instructrice is er toen een keer zelf op gaan zitten en het paard is toen dus echt omgevallen, vandaar dat ik niet te veel risico met bochten wil nemen.

Mijn eigen instructrice (Engels) zegt: het paard heeft te weinig kracht/spieren voor bochten, ga eerst met hem rechte stukken galopperen en stelling/buiging trainen in stap en draf.
Western instructrice herkent dit als een probleem wat meerdere westernpaarden hebben.

Wat denken jullie dat het probleem/oplossing is? Het is een werkwillig paard van 9 jaar oud.

troi

Re: paard gaat plat/scheef in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:17

Wat je instructrice zegt, flink trainen op kracht en spieren, veel overgangen stelling buiging..

Ik denk trouwens niet dat het een specifiek westernpaard probleem is.

Wat betreft aanspringen in galop, heb je wel eens geprobeerd je hulpen te vergezellen van een kusgeluidje? Dat is voor veel westernpaarden de cue voor galop.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:19

ik heb wel is de westerntermen uitgeprobeerd, maar daar kwam niet echt reactie op haha. Kusgeluidje is een goede tip, ga ik proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:26

lotjaa93 schreef:
Western instructrice herkent dit als een probleem wat meerdere westernpaarden hebben.

:?

Schrikt het beest zich niet gewoon helemaal het apezuur als jij je Engelse galophulp (binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter en met een van beiden doordrukken) geeft? Er zijn wel westernruiters die bv alleen op kusje aangalopperen in combi met klein zitbeenknobbelhulpje, of met zelfs het binnenbeen ietsjes van het paard af.
Kan ook zijn dat het gewoon een onbalans is waardoor de galop gewoon hard gaat. Maar een béétje instructeur ziet het verschil wel en kan je hier heel eenvoudig mee helpen...

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:32

whaa, heel vervelend.
als je aanspringt doe je dat sowieso in de hoek?
heb je het idee dat het scheurt voor ie aanspringt?
zo ja dan laat hem eerst echt in die arbeidsdraf draven en echt in een hoek aanspringen.

Zorg ervoor dat hij ook niet de hoeken afsnijd want dan gaat hij ook meer op zijn zij erdoor.
Hij gooit zich als het ware door de hoeken heen, dus zorg dat je je buiten teugel erbij houd en goed stelling vragen.

suc 6

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:57

Waarom gaat het plat door de bochten? Omdat hij niet recht is of veel te hard gaat?

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:02

Te hard gaat in draf waardoor jij het contact verliest. (buitenteugel)
en hij kans krijgt om ervoor weg te draven.

Ook als hij te hard gaat in galop doet hij dat.
dus wanneer jij een bocht naderd buitenteugel erbij binnen been eraan en doe maar net of je gewoon rechtdoor blijft rijden. (ik geef meestel als voorbeeld doe of je fietst)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:42

haha bekend probleem.
Ik heb ook een jong paardje (8 jaar) die precies hetzlefde deed maar rechtsom was het erger!
ik heb eerst een paar maanden alleen gereden, toen een tijdje les gehad en nu weer zonder.

Mijn paardje ging scheef omdat ze het moeilijk vond rechtsom te galloperen. Na een tijdje les gehad te hebben gehad en ook doorvragen tijdens galop is het verbeterd.
Ook doe ik nog regelmatig alleen de lange zijde reachtsom galloperen als ze al wat moe is, linksom maakt niet uit.

Doe ik als eerste rechtsom galloperen in het begin dan gaat het wel beter dan later rechtsom. Ook gaat het minder als ik linksom al heb gedaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:45

Wat je instructrice zegt vind ik wat vreemd. Zij geeft dressuurles en beweerd dat dit vaker voorkomt bij westernpaarden? wie zegt dat en hoe weet ze dat? Beetje onzin hoor.

Meeste westernpaarden lopen juist prima galopcirkels.

Ik zou hem even lekker aan de longe, liefst dubbele lijnen pakken. galop met kusgeluidje en evt wat aanmoediging. Als hij het doet tevreden zijn met wat ie doet en stoppen. Steeds langer de galop vragen en meer gaan gymnatiseren. Als hij het makkelijker gaat vinden, lukt het onder het zadel ook vast makkelijker.

Dat je moet aanspringen in een bocht is in het begin misschien handig, amar in principe kan je je paard overal laten aanspringen in de juiste galop. Ik zou straks onder het zadel veel overgangen rijden. Daarnaast lijkt het me misschien ene goede tip om wat westernbasis les te nemen en te kijken wat een goede westerntrainer hiermee kan. daarvan wordt je dressuur echt niet slechter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:56

als "engelse" ruiter sluit ik me zowel aan bij jouw engels instructrice als de western instructrice. de jonge quarters die ik bij ons zie passeren kunnen niet gelijk van dag 1 rustig en gedragen op de volte galopperen, door hun bouw krijg je ze sneller "op hun achterhand" waardoor ze ook sneller rustig cirkels kunnen blijven lopen zonder "plat" door de bochten te gaan.
Gezien zijn leeftijd en het feit dat de eigenaress hem vnl ment en nooit laat galopperen dat hij galop onder de man erg moelijk vind. het omscholen van Engels naar western zou op zich geen probleem mogen geven mits geduld, consequent zijn in de hulpen en eventueel als het paard ze kent, de western termen/stemhulpen voor bepaalde oefeningen/gangen/...
verder echt werken aan evenwicht/balans, soepelheid en rechtrichten om het paard sterker in de achterhand te krijgen. Dit doe je best in stap en draf door veel voltes, slangenvoltes, tempowissels, overgangen, gebroken en rechte lijnen te rijden. voor galop kan je idd in het begin stukken rechtdoor te gaan en niet teveel teugel druk nemen, laat hem zelf z'n evenwicht zoeken, hij moet op eigen benen lopen. Je kan hem eventueel ook aan de longe laten galopperen. Het eerste is dat hij moet leren aanspringen en durven galopperen, naarmate hij dit begrijpt en sterker wordt ga als vanzelf voltes kunnen rijden zonder dat hij "plat" gaat hangen.
Veel succes ermee

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:38

Even voor de duidelijkheid:
Ik rijd Engels en heb daar een vaste instructrice bij (ik heb ook les met hem). Om te snappen wat in zijn hoofd omgaat heb ik op een westernmanege een privéles western rijden genomen en het probleem met hem aan de westerninstructrice uitgelegd. Ik ga in een gecontroleerde arbeidsdraf op een volte bij E/B of ik spring in de hoek aan. Hij gaat plat/scheef omdat hij zichzelf niet rechtricht/ik hem niet de juiste hulpen kan geven om hem recht te richten en zijn galop is ook ongecontroleerd, hij gaat vrij hard. Met een beetje terugnemen valt hij direct uit de galop en dat komt denk ik idd omdat hij niet genoeg kracht/spieren ervoor nog heeft. Hij heeft zoals elk paard een goede en een slechte kant, maar allebei is het te slecht!

@ o.a. Ariegorn, ik snap prima hoe ik een Engels gereden paard moet rijden en corrigeren, het probleem is alleen dat hij buitenteugel binnenbeen niet snapt.

Behalve dat ik dus in stap/draf hem de Engelse hulpen zal moeten leren zodat ik hem kan begeleiden met de galop, wil ik ook alvast beginnen met galopperen (of zijn spieren trainen voor de galop). Longeren vind ik in principe een goed idee, maar is dit persé beter dan dat als ik erop zit? Ik longeer eigenlijk niet vaak en zit er meestal gewoon op. Mijn instructrice gaf ook aan dat ik voor de rechte stukken moest gaan zodat hij dan zijn spieren kan trainen, alleen de bak is te klein voor rechte stukken dus dan moet ik naar buiten, ik ben alleen nog even op zoek naar een maatje aangezien ik met hem niet voor het eerst alleen wil, dus dat is nu ook nog geen optie? Heeft iemand andere "spierenkweek" opties? ;)

En verder, super bedankt voor alle reacties alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:42

Beste methode om kracht en balans te trainen voor de galop is draven, zijwaartse gangen trainen, en heel veel overgangen. Je winst zit in de galopaansprong, daar worden ze sterk, handig en gehoorzaam van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:50

als je longeert (best bijzetten) dan krijgt hij de kans eerst zichzelf in balans te houden en z'n evenwicht te zoeken zonder dat jij hem (door tegen te gaan hangen) nog meer uit balans brengt.

misschien dat cavaletti's ook een optie zijn

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:36

Ik heb een draver (Engels) gereden en die ging veel te hard in de galop en ook plat door de bochten van de rijbaan. Ik vond dit geen genoegen en ook niet zonder risico bovendien. Hij had ook een opvallende scheefheid maar belemmerde hem niet om in een wending in galop aan te springen.

In dezelfde periode volgde ik voor de leut Western lessen (heel verfrissend om te doen, hartstikke leuk). Met dit paard heb ik het in de rijbaan op zijn Engels met een vleugje Western proberen op te lossen.

Aangalopperen deed ik in de rijbaan pas zodra hij helemaal soepel en nagevelijk was. In ons geval de laatste 10 minuten van ons trainingsuur. Ik nam juist ook een volte, het liefst op de korte zijde en liet hem aanspringen en even galopperen. Niet meteen teveel willen -dat komt meestal neer op rustig wachten tot hij weer zijn race-tempo had maar snel terugrijden naar een rustige draf, belonen en de oefening herhalen, ook op de andere hand. Na enige tijd kwam er wel verbetering en ging de galop met meer beheersing.

Op buitenrit ging ik niet met hem in galop, hij ging wat mij betreft te ongecontroleerd en onverantwoord hard.

Dit altijd Engels, recreatie gereden paard kon ongelooflijk goed achterwaarts. In de Westerntraining (zoals ik heb geleerd, als ik jou was zou ik het even navragen, er zijn veel verschillen in trainingsmethodes) wordt de oefening achterwaarts ook gebruikt om de achterhand te versterken. Als achterwaarts tenminste mooi over de rug gelopen wordt. Zo kan je uit beide disciplines het beste proberen te halen. Ik zou wel je plan van aanpak even overleggen met de eigenaar van het paard. Misschien dat zij ideeën heeft?

Als je veel Western gereden hebt, wordt het gebruiken van je stemhulp een soort tweede natuur. Ik merk dat ik dat maar moeilijk afleer zodra ik weer op zijn Engels ga.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:30

Dus eigenlijk de conclusie is?
*In stap en draf de hulpen uitwerken zodat ik kan begeleiden met galop
*In galop korte stukjes doen, maar wel vaak
*Gaan longeren zodat hij zelf zijn eigen galop gaat ontwikkelen zonder in de weg gezeten te worden door mij..

Dan heb ik wel nog een spoedcursus longeren nodig haha! Zijn die extra teugels ook aan zadel te bevestigen of moet je dan persé een longeersingel (zo heet dat toch?) aanschaffen?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:24

Volgens mij ken ik het paard wel waar dit om gaat. Ik zou je niet te veel vast pinnen op het "western". Argentijnse rijwijze heeft alleen het rijden met 1 hand gemeen met western, voor de rest zijn er veel verschillen.

Als ik het paard is waar ik denk dat het om gaat is hij gewoon heel lang niet onder het zadel geweest en heeft hij simpelweg de kracht niet om onder het zadel in balans te blijven.

Dus eerst sterk maken met de tips die al eerder in het topic zijn gegeven.

Meeste criollos die ik ken hebben nog nooit van longeren gehoord, verstandig dus om dit even bij de eigenaresse te informeren.

Als hij het niet kent, zorg dat je de eerste paar keren geholpen wordt door iemand die veel ervaring heeft met longeren.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:52

Valkkleurige criollo, Hope genaamd. Eigenaresse Corrie? Fijn van de informatie dat western best anders is dat Argentijns, dat wist ik niet! Deze criollo kon het inderdaad ook niet, maar heeft het wel geleerd. Al zal het ongetwijfeld geen gewoonte voor hem geworden zijn, maar hij kent de basis:)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:11

Ja. Ken ze van het criollo forum.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:34

Als ik hier al de probleempjes bijeen zo lees , dan denk ik dat de opleiding van jouw paardje gewoon heel beperkt is , en dat hij dus eigenlijk bijna niks kent, en als het dus ook zo zou zijn dat hij heel lang niks gedaan heeft, dan zijn idd ook alle spieren gewoon te zwak voor het werk.
Dus ik zou als eerste gewoon beginnen met de basis er gewoon weer in te trainen, grondwerk dus , tot het dier dit echt zonder enig protest heel goed doet, werken aan nageeflijkheid, laterale buiging, het verplaatsen van de voorhand en van de achterhand en dit los van elkaar, achterwaarts, zijwaarts, en dan dus al het zelfde vanuit het zadel.
Bij die training is longewerk , en aan de dubbele lijnen ook heel belangrijk.
vergeet niet voetjes geven en houden, het onder controle verplaatsen v/d voeten, desensybiliseren, body controle en speed controle. en al die dingen samen das de basis, en van daaruit begint het pas om verder moeilijkere oefeningen te gaan opbouwen.
Een heel goede basis zou je moeten kunnen klaarkrijgen op ongeveer 3 a 4 maanden ongeveer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:36

bijzetteugels kan je idd ook naar de singel (onder de zweetbladen bevestigen, dus je hebt niet onmiddelijk een longeersingel nodig. Maar dit laatste is wel handig als je bv een pessoateugel of iets dergelijk wil gaan gebruiken.

Maar zoals gaucho aanhaalt, kan je best hulp vragen van iemand die wat ervaring heeft met longeren, zeker als het paard er niks van begrijpt. Je wil niet teveel nieuwe dingen in 1x introduceren, brengt alleen maar verwarring

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:45

Het leek mij ook een kwestie van balans en kracht inderdaad.
Mijn 3,5 jarige loopt al mooi in balans in stap en draf, ook al redelijk recht op de binnenhoefslag. Galop vindt hij echter ontzettend moeilijk! Aan het begin hoeken afsnijden, hard en zonder stuur. Nu met wat meer training (met name soepel maken in stap en draf en overgangen rijden) is het tempo al iets rustiger, kunnen we redelijk vaak normaal over de hoefslag rijden en kunnen we ook op de volte.

Longeren vind ik ook zeker goed, hoewel ik een paard dat de balans nog niet heeft niet zou bijzetten, ik laat ze eerst liever op eigen benen lopen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:54

gaucho schreef:
Volgens mij ken ik het paard wel waar dit om gaat. Ik zou je niet te veel vast pinnen op het "western". Argentijnse rijwijze heeft alleen het rijden met 1 hand gemeen met western, voor de rest zijn er veel verschillen.

Inderdaad, dat wilde ik ook net typen.
In Argentinië wordt er nog veel met paarden gewerkt, paarden moeten heel snel en wendbaar zijn, en leren geen rustige, wijde bochten te maken maar scherpe, snelle bochten om buiten te kunnen werken. Dat gaat op een hand, en op superlichte hulpen. Als jij dus in de bocht naar binnen leunt dan kan dat voor zo'n paard het teken zijn om een scherpe bocht te moeten maken.
Ik zou gewoon voorlopig niet meer galopperen, en niet blijven drijven en kort houden, maar eerst focussen op een ontspannen draf. Later ga je pas de teugels voorzichtig oppakken en actiever laten lopen. En pas als dat goed gaat kun je buiten op rechte stukken gaan galopperen en verzamelen (op zit! niet met je teugels), en als dat goed gaat, dan pas in de binnenbak galopperen.

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:00

hoi dit is indd een bekend probleem bij paarden die nog wat slap bespeird zijn op de achterhand, en die niet goed op hun eigen benen lopen.
goede oefening om je paard op zijn eigen benen terug te zetten is paard op de volte nemen en hem goed leren volte vergroten en verkleinen doe dit eerst in stap daarna draf zodat hij wel begrijpt in de galop wat je bedoeld.
als je dan aangaloppeerd en hij duikt naar binnnen dus "plat" zet je hem naar buiten terug op zijn eigen benen hier moet je veel geduld mee hebben want je paard zal dit niet in 1 keer snappen.

als dit oefent moet je in je training alleen hier mee bezig gaan als je hiernaast teveel dingen vraagt raakt je paard in de war en de oefening is mentaal behoorlijk zwaar dus kijk uit dat je je paard niet overvraagt

ook kan je dit oefenen aan de longeerlijn het beste als je longeerd met dubbele lijnen dan kan je je paard beter corrigeren als hij naar binnen valt.
wat ook goed helpt is veel overgangen terug te rijden en balken iets van de grond leggen en hier overheen draven in een niet te snel tempo deze oefeningen zijn erg goed voor het kweken van bilspieren!

bereiken wat je van je paard vraagt is 1 punt maar op het goede moment stoppen met je training is meer waard hier leerd je paard ook meer en sneller van succes

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:04

Op welke hoogte moet je ze dan ongeveer leggen?
Ong. 2 tot 3 cm? Of gewoon op het laagste gaatje?

sam_lub schreef:
wat ook goed helpt is veel overgangen terug te rijden en balken iets van de grond leggen en hier overheen draven in een niet te snel tempo deze oefeningen zijn erg goed voor het kweken van bilspieren!

bereiken wat je van je paard vraagt is 1 punt maar op het goede moment stoppen met je training is meer waard hier leerd je paard ook meer en sneller van succes

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:06

Ik leg ze gewoon op de grond, maar ik heb dan ook geen cavelettiblokken ofzo. 'op het laagste gaatje' wil niet met longeren he, aangezien je dan last hebt van de palen met je touw. Of je moet al alleen aan de buitenkant van de volte palen neerzetten en de balken aan de binnenkant op de grond, zodat ze schuin liggen.