wie weet goede springoefeningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

wie weet goede springoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:30

Hallo, ik had een vraagje.

Ik ben begonnen met springen en heb ook om de week springles.
Nu lijkt het mij leuk en goed om thuis ook het springen te oefenen.
Ik heb al geoefend met in uitjes, maximaal 2 achter alkaar.
In in het begin weigerde mijn paard op de eerste of bij de 2e later ging het wel goed.

Hoeveel in uitjes kun je het beste achter alkaar zetten om je paard goed te trainen?
En is het beter om de hoogte van de hindernissen oplopend te maken, bijvoorbeeld bij een dubbel
in uitje de eerste hindernis 50cm 2e 60cm 3e 70cm, of is het beter als alles op dezelfde hoogte ligt?

Weet iemand nog meer goede springoefeningen, leuke lijntjes?

Alvast bedankt!

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:35

Je kan wel een stuk of 5 in uitjes achter elkaar zetten. Maar bouw het vooral niet te hoog. Weet niet hoe groot je paard is, maar sprongen van 50 cm zijn hoog zat voor training. Probeer ook controle te houden tijdens het springen zet hindernissen op verschillende afstanden en verander het tempo waarmee je op de sprongen afrijd. Zodat je cotrole houd over het tempo.

Bonny

Re: wie weet goede springoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:40

wij deden altijd ongeveer 5/6 in uitjes, allemaal zelfde hoogte, ook ongeveer 50 cm, zeker niet te hoog, is volgens mij een beste zware oefening voor je paard. En wat je ook kunt doen is zijn 2 hindernissen op een gebroken lijn, zodat je echt goed moet sturen, en dit is nog best moeilijk ook, goede oefening lijkt mij. En anders een paar drafbalkjes voor de hindernissen, laat je je paard ook mooi wachten voor de sprong

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:42

Dat ligt er maar net aan WAT je precies wilt trainen. We kunnen hier zat oefeningen vertellen, maar ik neem aan dat je een doel hebt met je training? Moet je paard sneller worden in het voorbeen, sterker in het achterbeen, meer door het lijf gaan springen etc. Dat is wel van belang om te weten. Pas dan kunnen we tips geven voor gerichte oefeningen.

Zelf ben ik er geen voorstander van om maar wat in je eentje te rommelen, maar misschien heb je zelf wel heel veel springervaring. Dat kan en dan is het ook geen probleem.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:44

Lijnen (al dan niet in-uitjes) zijn ideale springoefeningen, omdat je er zo eindeloos mee kan combineren.

-Twee sprongen (of als je nog niet heel lang springt, gewoon twee balken), om een afstand voor een normale vier galopsprongen leggen. Daarin kan je gaan varieeren in het aantal galopsprongen dat je ertussen maakt. De ene keer zorg je dat je'm springt in drie galopsprongen (waardoor je dus korter op de eerste moet rijden, met grotere galopsprong en verdere afzet op de laatste), de andere keer zorg je dat je'm in 5 galopsprongen kan nemen (dus zorgen dat je vlak na de eerste sprong land, verzameld galoppeerd en kort onder de laatste onder rijdt). Ideale oefeningen om afstanden leren in te schatten, om je paard leren te controleren voor en tussen sprongen.

- in-uitjes: kan in alle mogelijk vormen en maten. Oplopend, varieerend van hoogte (dus bv 30-70-30-50-90, ideaal als je een paard hebt dat nogal nonchalant is en niet altijd heel goed oplet), varieerend van afstand (Als sprongen korter staan moet je paard 'sneller' worden in zijn reactie en meer verzamelend omhoog springen. Staan de sprongen breder dan normaal moet je dan weer echt vooruit denken en je sprongen groot kunnen maken).

Let wel, dit zijn dingen die echt moeilijk te trainen zijn zonder lesgever, en het is maar afhankelijk van waar je op wil trainen... Springen is iets wat je, voor goed te zijn, niet zonder lesgever/begeleider zou moeten doen.Daarnaast, één keer springen in de week is meer als voldoende (ook voor een echt springpaard).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:46

ik heb eigenlijk nooit meer dan 2 sprongen gedaan (in-uit), maar veronderstel dat je er ook wel meerdere achter elkaar kan bouwen. Hoe mee hoe zwaarder voor je pony/paard.
Ik kan me eigenlijk ook niet herinneren dat die "op hoogte" stonden van het parcours dat we normaal gezien moesten rijden. de in)uitjes stonden meestal lager en werden meer bij het inspringen gebruikt voor meer tempo, galopsprong en afzetcontrole te krijgen/aanvoelen.
Je kan best elke training enkele sprongetjes meenemen, maar als je al wekelijks een sprinles hebt, zou ik zelf tijdens het oefenen niet teveel sprongen "op hoogte" maken. de dressuurmatige basis is uiteindelijk veel belangrijker voor controle, het doen uitkomen van de galopsprongen (verrruimen/verkorten) voor de afzet en het goed naar een hindernis toe rijden. springen op zich kan in theorie elk paard (in de praktijk heb ik al wel eens iets anders gezien...)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:18

combineer breedtesprongen (oxer) met steilsprongen, de ene keer moet het paard zich uitrekken en de andere keer "in in elkaar vouwen" dit is goed voor de lenigheid van het paard, en natuurlijk heeft het paard ook ervaring nodig om sprongen goed in te schatten. en doe het niet te vaak, anders gaat het hem misschien vervelen

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:19

Bedankt voor de tips!
Zitten leuke oefeningen bij.
Mijn paard is 1.59m en ik wil haar graag meer leren de passen verkorten en verlengen, en meer op de achterhand komen voor de sprong.

Ik heb wel springles twee keer per maand, daar leer ik gelukkig ook erg veel van.
Ik vind het fijn om thuis ook lijntjes en in uitjes te oefenen, ongeveer een keer in de week.
Bedankt voor de tip dat ik thuis niet te hoog moet bouwen, op les spring ik eigenlijk ook nooit echt hoog, daar gaat het meer om de controle en afwerking.

Maar waneer kun je dan wel op de hoogte gaan oefenen?
Of doen jullie thuis en op les alleen lage sprongen met dressuur, en gaat het dan op wedstrijd vanzelf goed als het hoger staat?

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:22

Ik oefen niet vaak op hoogte. Meer op techniek, dus sluiten en verruimen, passende afstanden rijden, moeilijke lijntjes, etc.
De hoogte kunnen ze wel, gaat meer om techniek.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:25

als je de controle hebt (kunnen verruimen en verkorten indien nodig) correct aanrijden,... bij lage hindernissen, dan komt het meestal wel goed bij hogere hindernissen ook. 't is voldoende om in de voorbereiding op een wedstrijd enkele sprongen (combinaties) op hoogte te nemen.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:49

Cavalettis in een waaiervorm, zodat je in de binnenbocht moet sluiten en in de buitenbocht het paard meer rek moet maken.

Het is ook goed om te oefenen met vreemde/enge materialen, zodat ze overal aan wennen en dan op concour minder schrikachtig zijn.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:56

een in uitje is best zware training.. ik zou ze niet te vaak achter elkaar nemen en tussendoor ook een dubbelsprongetje maken of een klein parcourtje neerzetten.. is goed voor de bochten etc. en de gallopswisselingen.. Balkjes zijn voor loswerken wel prettig..
je kan ook 2/3 sprongetjes neerzetten (niet al te hoog) en dan de gallop versnellen of vertragen door het hem/haar moeilijker te maken...

Veel plezier! ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:42

Pak af en toe een hoge mee, vraag er anders een keertje in de les om? Mijn instructrice vindt het voordeel van hoog springen dat de paarden alert blijven, maar aangezien jij pas bent begonnen zal hij nog wel alert genoeg zijn! Ik ga op hoog over als ik het idee heb dat het paard techniek onder controle heeft en het een beetje saai/gewoontjes begint te vinden!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:14

Als je zelf weinig ervaring hebt kan je beter lijntjes combineren met parcours oefenen.
Lijntjes zijn een goede training voor je paard,parcoursrijden een goede training voor de ruiter.

Welke hoogte ben je van plan te starten op concours?
Als je een paard hebt met veel parcourservaring dan heeft hij het niet nodig om thuis ook nog eens hoog te springen.
Een paard dat weinig of geen ervaring heeft ,heeft er baat bij om thuis een parcours te springen op de hoogte die op concours staat.

Als je een lijntje zet kan je bv 4 in-uitjes zetten en dan op één of twee galopsprongen een rechte of oxer.Je kan dat laatste stuk moeilijker maken door die lijn iets langer of korter te zetten.
De in-uitjes kan je zo hoog zetten als je wilt (moet in verhouding zijn met de kwaliteit en het vemogen van je paard natuurlijk en ook geen 1.50m :-) )maar ik zou ze niet te laag zetten anders krijg je geen deftige sprong meer.
Te laag springen is voor je paard even slecht als te hoog.Zijn techniek gaat alleen maar slechter worden als je 100 van die huppelsprongetjes van 40cm neemt...

Voor de rest moet je er altijd op letten dat je paard in de juiste galop land,zoniet direct de galop corrigeren.Wendingen goed uitrijden,kijken naar waar je rijdt.

zamarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:12

he hoi

wat je ook kan doen als je de afstanden van je paard beter wilt leren kennen en niet echt wil springen
is twee balken neerleggen, even uit meten op bijvoorbeeld 5 kleine gallop en 3 groot. (sprong zelf telt niet mee)
en dan elke keer een andere afstand rijden: verruimen tot 3 sprongen, verkleinen tot 5 (soms lukt het zelfs tot 7) sprongen.
Af en toe tussen stil staan, voor stil staan, of achter de balken stil staanen dan weer netjes en vloeiend achter elkaar.
heel makkelijke manier om meer controle te krijgen zonder elke keer hindernissen te bouwen en veel van je paard te vragen.

*D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:15

Bedankt voor de goede tips! Ik vind het echt leuke nuttige oefeningen.

Mijn doel is om een B parcours van 1meter te kunnen starten als ik zo ver ben.
Tijdens de les staan de hindernissen vaak tussen de 60 en 80 cm, thuis oefen ik soms wel is 90,maar meestal lager. een meter heb ik nog niet gesprongen.
Morgen heb ik weer springles dan zal ik vragen of we wat van de oefeningen kunnen doen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:22

afgezien wat er al is genoemd zou je bijvoorbeeld een lijntje kunnen neerzetten op 22 meter en dan de ene keer dat je door het lijntje rijdt er 5 galopsprongen tussen rijden en een andere keer meer sluiten en dan op 6 rijden.
Let wel op: als je op 5 rijdt is het makkelijker op wat groter in te komen en voorwaarts erdoor heen te galopperen. Als je hem op 6 wilt rijden, sluit je wat meer en laat je hem wat dichter komen op de eerste sprong. Daarna blijf je sluiten in het lijntje, dus dat je niet op het laatste moment een pas erbij trekt. Dan is het nut van de oefening weg. Je kunt dit met kruisjes doen of met stijltjes die niet te hoog staan.

miriampanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:21

misschien zijn cavelletjes wel leuk in de draf. je paard leert er ook nog eens zijn benen van trainen.

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:06

Een tijd geleden heb ik een nieuwe oefening geleerd met mijn jonge paard.
Er werden een aantal balken op de grond gelegd.
2 op de diagonaal F-H en M-K. Hier moesten wij dan in galop overheen. Zo leerd het paard om na de 2e balk te wisselen omdat je op de andere hand verder gaat en je kan het tempo van het paard zo goed onder controle houden.
Bij het springen gaat het niet zo om de hoogte die je springt maar om de techniek die je toepast.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:43

een slangenvolte met verschillende soorten hindernisje er tussen
of op een gebroken lijn ofzo.
inuitjes waren al gezegt

succes! :)

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:12

ik denk dat je beter rustig aan kan beginnen ;)

Wendy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:12

ieris schreef:
Hallo, ik had een vraagje.

Ik ben begonnen met springen en heb ook om de week springles.
Nu lijkt het mij leuk en goed om thuis ook het springen te oefenen.
Ik heb al geoefend met in uitjes, maximaal 2 achter alkaar.
In in het begin weigerde mijn paard op de eerste of bij de 2e later ging het wel goed.

Hoeveel in uitjes kun je het beste achter alkaar zetten om je paard goed te trainen?
En is het beter om de hoogte van de hindernissen oplopend te maken, bijvoorbeeld bij een dubbel
in uitje de eerste hindernis 50cm 2e 60cm 3e 70cm, of is het beter als alles op dezelfde hoogte ligt?

Weet iemand nog meer goede springoefeningen, leuke lijntjes?

Alvast bedankt!

Springen op de gebroken lijn is leuk en goed voor het wenden van je paard je zet bijv. een hindernis op de lijn van k naar x en een hindernis op de lijn van x naar m

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:21

Springoefeningen om ze gymnastisch te oefenen zijn idd balken lopen, (draf of galopbalken, af te checken met je trainer bvb)
ook bvb je paard in stap over 30-40 cm laten stappen (pony uiteraard lager), dit is eigenlijk zowel een gymnastische oefening als respect voor het hout testen. Verder kan je ook wat 'echt' springwerk doen, door bvb een in-uitje te doen. Jij haalt aan dat je max 2 sprongen gebruikt. voor een in-uitje heb je dat minimum nodig. Ook als je gewoon balken draaft altijd minstens drie of meerdere balken leggen, eerder dan twee.

Maar ik zou vnl dressuurmatig werken, veel tempocontrole. atletisch maken etc. Een leuke oefening is bvb slalom (staanders of blokken gebruiken. ), waarbij je snel leert draaien en toch dat voorwaarste moet behouden

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:14

5 of 6 in uitjes gaat zeker maar ik zou gewoon op dezelfde hoogte blijven bij elke sprong en niet te hoog. 50 of 60 cm.
Daar kan je al mee beginnen .
en een losse sprong in de bak zetten( het beste in het midden ergens) dat je je paard boven de sprong al kan laten draaien of scheef over de sprong springen voor makkelijker een bocht te kunnen nemen naar de eventuele volgende bocht
Veel succes =) x

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:25

Ik zet er 5 of 6 !