Vastgevroren Rosa aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Vastgevroren Rosa aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:39

Halloo

Ik had laatst een topic van Rosa door het oude jaar heen. Je zag hier in het begin Rosa totaal niet fijn lopen, en op het einde toch weer wel.
Nu is het zo dat ik 1-2 maanden niet op Rosa heb kunnen rijden door oa het weer. Longeren gaat met dit paard ook niet als het zo glad is.
Ze heeft dus al een hele tijd stil gestaan, wel op de weide natuurlijk, maar dat is wat anders dan echt aan het werk.

---

Ik kwam er trouwens achter dat dit dekje wat te klein is, mijn andere zaten onder de Angel haren, dus die ik kon ik er helaas niet onder leggen.

Gaatjes bij de neusriem worden nog bij gemaakt. Omdat mijn hoofdstel nog eerst ingevet moet worden, heb ik nu nog niet boven de neusriem 1x gedraait. Ben bewust van het laaghangen

Tips en commentaar zijn zeer welkom! Houdt er wel rekening mee dat dit paard vast zit in de achterhand, en het dus even wat werk kost om haar fijn te laten lopen:)
Laatst bijgewerkt door Shinedown op 07-04-22 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

rocksyboy

Re: Vastgevroren Rosa aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:56

Niet eng?? Dat rijden in de sneeuw?

Ik zou je teugels niet langer laten, ook niet waar je zegt 'Teugels iets langer voor lengte in de hals'. Ze drukt nog steeds daar haar neus er uit en loopt niet over de rug..

Probeer er om te denken dat je je rug zelf ook niet hol maakt.. Je trekt je been zo nu en dan wat op of legt hem te veel naar achter en daarbij trek je dan een holle rug.. Of het ligt aan je jas, dat het zo lijkt!!

Succes!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:00

Nee dat van mijn holle rug klopt idd, hier heb ik zelf enorm veel moeite mee, weet ook niet waarom.

Nee niet eng, alleen stap en beetje draf niet. Meer ook niet gedaan :)!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:07

Ok mooi.. Dit zie ik heel vaak bij de mooi slanke meisjes *D . Waarschijnlijk doe je het onbewust ook als je gewoon loopt/zit etc. Probeer je bekken iets te kantelen. En je benen op zn plek te houden dat scheelt ook al. Dus niet optrekken of naar voren of achteren leggen wanneer niet gewenst.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:50

Goed van je dat je toch blijft proberen met Rosa. Het is een leuk paard om te zien (beetje teddy, maar goed :P)

Ik zat inderdaad ook naar je houding te kijken, probeer inderdaad je bekken wat te kantelen. Ga wat meer op je billen zitten in plaats van op je doos. (klinkt stom, maar dat triggerde bij mij om goed te gaan zitten, misschien bij jou ook)

Rocksyboy: Ik vond juist de foto's met een langer teugeltje er veel prettiger uitzien. Veel meer ontspannen. Persoonlijk had ik wel wat meer contact gehouden met de mond, maar met de korte teugels (de eerste foto's) vind ik Rosa erg op de voorhand vallen (wat ook gezegd wordt), en dat vind ik, als de teugels langer worden, minder worden. Zou je uit kunnen leggen waar ik dit verkeerd zie evt?
TS: Zoals ik al zei, probeer wel wat meer contact te houden, dus niet alles boem los zeg maar. Verleng haar rustig wat. Probeer lekker naar de ontspanning te rijden, en let daarbij ook op je polsen. Let erop dat je je handen draagt (geen knik in je polsen).

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:30

Ik vind dat ze sowieso op de voorhand loopt. Als je de teugels wat korter neemt, zodat je het neusje er bij krijgt, kun je haar meer van achter uit naar voren drijven(naar je hand toe dus). Dan pas komt de achterhand er goed onder. Evt kun je dan, als ze achter de loodlijn gaat lopen, je hand wel wat naar voren doen, maar niet de teugels langer maken.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:36

Okey, thanks!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:55

Op de foto's waar ze zakt loopt ze inderdaad nog niet echt over haar rug, maar vergeleken met je vorige topic is er volgens mij wel een stuk meer ontspanning. Probeer vanuit die ontspanning verder te werken!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:06

Misschien een idee om eens een osteopaat te laten komen? Ze lijkt inderdaad wat stijf van achter en vast in haar rug.
Verder zou ik haar wat actiever rijden. Dat gaat misschien nu niet door de sneeuw, maar als het ooit nog eens gaat dooien. Vanuit een actieve draf of stap dan veel overgangen, voltes en slangenvoltes rijden. Dan zal ze hopelijk losser worden en haar achterhand en rug gaan gebruiken. Je kunt veel oplossen met rijden, maar soms wil een bezoekje van een osteopaat wel eens wonderen doen.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:34

Ja is ook een idee.
Ze moet inderdaad actiever, maar dat durf ik in de sneeuw niet aan, omdat Rosa van een streskip is.
Ik kreeg in mijn vorige topic een link over 'rechtrichten' en heb ik helemaal doorgenomen, met deze oefeningen ben ik nu ook bezig :)!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:15

Wat rij jij op een ontzettend fijne en geduldige manier.
Ik weet niet of je les hebt?
In deze sneeuw is het inderdaad verder moeilijk om je paard lekker los te krijgen, maar dat duurt hopelijk niet al te lang meer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:18

IK vraag me af...hoe oud is Rosa???
Ze ziet er uit als een al wat oudere dame n.l.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:28

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:07

Shinedown schreef:
Rosa een is redelijk kleine KWPN'er.
Ze is nog niet zo oud, ben de tel kwijt maar volgens mij rond de 12 :).

In de winter zit ze nooit zo lekker in haar vel, zodat ze er echt als een oude muts bijloopt. In de zomer daarentegen ziet ze er wel 'jong' uit :

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CSKCXHIS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LW6FSND8.jpg

gaat goed valt wel wat op de voorhand maar daar is al commentaar op gegeven.
ik dacht eerst dat het een kleine pony was maar toen ik de foto's in link aanklikte, wat een verschil.
daar ziet ze er echt heel anders uit, veel groter

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:58

Dat is inderdaad een heel verschil! het ziet er wel uit alsof ze erg traag loopt, maar dat kunnen natuurlijk moment opnames zijn.
De achterhand zou meer onder moeten treden, maar ook hier is het, in deze sneeuw, moeilijk beoordelen.

zotkot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:25

ik vind ook juist dat de foto's waar je ze laag hebt lopen er fijn uitzien. Ik zou haar van hieruit verder oprichten en achterhand activeren. Maarja, moeilijk in sneeuw, zoals aangegeven :P
nou, ik zou haar eigenlijk eens in de zomer willen zien, want wat een wintervachtje !!!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:40

Ja dat krijg je met 24/7 op de weide haha :'). Alleen scheren zou onzin zijn bij haar, omdat ik nu niet intensief train en ze niet zweet na het rijden.
In de winter ziet ze er gewoon niet uit, in de zomer is ze prachtig kan ik je verzekeren :D.

Je zou eventueel even bij mijn oudere berichten kunnen kijken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:24

Leuk hoor, die sneeuw foto's! Hoop dat je gauw gaatjes bijmaakt in het hoofdstel, dan toont het gewoon al mooier. En doe dan gelijk een dressuurdekje onder het zadel, dit dekje laat haar veel dikker lijken dan ze werkelijk is.
Verder vind ik dat je netjes zit en fijn vriendelijk met je hand bent!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 08:39

Dankje :)!
Ja ik zal met het hoofdstel naar de markt naar de riemenkraam moeten hahaha.
Rosa heeft wel een klein buikje. :')

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:18

rocksyboy schreef:
Ik vind dat ze sowieso op de voorhand loopt. Als je de teugels wat korter neemt, zodat je het neusje er bij krijgt, kun je haar meer van achter uit naar voren drijven(naar je hand toe dus). Dan pas komt de achterhand er goed onder. Evt kun je dan, als ze achter de loodlijn gaat lopen, je hand wel wat naar voren doen, maar niet de teugels langer maken.

Nou dit vind ik nou net verkeerd om werken! Je zou eerst meer van achteruit moeten gaan rijden, actiever maken in het achterbeen, en als het paard daaroor meer nageeflijk wordt ,want dat wordt ie daardoor, zul je merken dat je teugels te lang worden omdat hij na gaat geven, en dát is dan het moment om ze korter te maken. Wat jij doet is aan de voorkant een houding afdwingen, dan proberen om het daardoor wegdrukken van de rug op te lossen door meer eraan te gaan rijden, en als je hem toch achter de loodlijn hebt getrokken ga je weer meer teugel geven. Dat maakt het wel onnodig ingewikkeld lijkt me.

maxinnev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:11

Vind er erg veel verbetering inzitten als ik het vorige verhaal zo hoor! Neem haar nog wat meer op, teugels niet te lang laten en haar goed aan het werk zetten.
Het lijkt op een paar foto's alsof ze weg wil racen, of is dat een momentopname?
Erg leuk koppel. :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:42

Je rijd met onwijs veel geduld, en erg zacht aardig, daarvoor mijn complimenten ;) Verder denk ik dat ze onwijs veel baat zou hebben bij een osteopaat. Ik zie in Rosa veel dingen die mijn paardje ook deed (sloffen, kop in de lucht, niet lekker over haar rug lopen enz enz ) Terwijl er verder wel goede gangen in zitten. Ik denk dat je onwijs veel voorruid gang boekt met zulke behandelingen. t kost wel wat, maar je krijgt het er zeker voor terug. Misschien een idee om over na te denken.

Je zegt namelijk zelf dat ze vast zit in de achterhand. Als haar bekken vast zit, kan ze niet lekker lopen van achter. Na veel los werken zal het wel iets beter worden. Maar echt voorruid gang boek je pas als ze de blokkade of heft.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:52

Misschien een nutteloze tip aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb maar ik ben een tjdje terug een site tegengekomen over klassieke dressuur en dat de basis vooral in grondwerk zat. De houding van het paard was er belangrijk. Nu ik jou stukje zo lees en zie moet ik daar echt aan denken. Gaat ook over rechtrichten en het veel op de voorhand lopen. Zag dat er ook cursussen worden gegeven en anders staan er filmpjes op de site. Misschien hebben jullie er baat bij. De site is klassiekedressuur.com

Het het gevoel dat ik echt een reclamepraatje aan het houden ben al is dat niet zo. Ik heb verder ook geen ervaringen met info op die site. Ik vond het gewoon herkenbaar.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:57

Ziet er al leuk uit hoor!
Ga mee met de tips van hierboven :).

Alleen op sommige foto's lijkt het net alsof het bit wat laag in dr mond hangt? Of heeft ze gwoon een kleine mond?

lancwilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:31

Probeer ook je pony iets ronder te rijden dat geeft een nog mooier beeld!