Hoe een paar rustiger te laten galloperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Hoe een paar rustiger te laten galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:19

Hallo bokkers!,

de titel zegt het eigenlijk al: hoe kun je een paar rustiger laten galloperen?

ik rijd op een paard, een friese merrie.
Een ander meisje rijd er ook af en toe op, maar ik het meest en het intensiefst.
Zij rijd vooral buitenritjes aan de lange teugel enzo, maar ik heb het idee dat als zij gallopeerd dat zij alleen maar crost..
hoe kun je dat een paard afleren?
Wij hebben op stal geen bak, ik moet een eindje rijden en dan kom ik op een groot weiland, maar dat paard denkt: groot weiland!! CROSSEN!
dat is erg vervelend.
weten jullie oefeningen dat dat ophoud?

erg bedankt!

CaileyS

Re: Hoe een paar rustiger te laten galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:20

Voltes rijden, tot ze langzamer gaat/draaft.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:22

Vreselijk probleem en ik heb er ook last van.
Ik probeer veel overgangen te maken galop/draf als dit eenmaal beheerst gaat ga ik pas proberen een beetje tempowisselingen te rijden in galop
De rem is bij mijn paard echt kwijt dus ik ben allang blij als de overgang galop/draf goed gaat. Het is voor hem ook erg lastig om wat minder uit elkaar te lopen in galop, dat komt met wat training wel goed.

Als jouw paard wel gewoon stuurbaar is kun je figuren rijden.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:24

Pikeur schreef:
Vreselijk probleem en ik heb er ook last van.
Ik probeer veel overgangen te maken galop/draf als dit eenmaal beheerst gaat ga ik pas proberen een beetje tempowisselingen te rijden in galop
De rem is bij mijn paard echt kwijt dus ik ben allang blij als de overgang galop/draf goed gaat. Het is voor hem ook erg lastig om wat minder uit elkaar te lopen in galop, dat komt met wat training wel goed.

Als jouw paard wel gewoon stuurbaar is kun je figuren rijden.

galop-draf is niet echt een probleem, maar het duurt langer voordat ze terug is dan dat ze weg is..

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:24

zwaar gaan zitten, handen sluiten
als ze dan wil gaan draven been erbij houden dat ze wel voorwaarts blijft.

en bovenal het andere meisje vragen of zij niet alleen wil crossen, maar ook eens normaal wil galopperen buiten.
is voor haar ook beter, als het paard er dan vandoor gaat dan kan ze hem ook nog eens normaal terug nemen, ipv dat ze als een gek gaat omdat dat het enige is wat het paard kent... ;)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:26

duChambre schreef:
zwaar gaan zitten, handen sluiten
als ze dan wil gaan draven been erbij houden dat ze wel voorwaarts blijft.

en bovenal het andere meisje vragen of zij niet alleen wil crossen, maar ook eens normaal wil galopperen buiten.
is voor haar ook beter, als het paard er dan vandoor gaat dan kan ze hem ook nog eens normaal terug nemen, ipv dat ze als een gek gaat omdat dat het enige is wat het paard kent... ;)

bedankt!
ik zie haar niet zovaak, maar als ik haar zie zal ik het eens aan haar vragen, maar ik ben 13 en zei is 21.. :o

siske12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:30

Mij is ook altijd aangeleerd om voltes te rijden. Eerst grote, daarna kleiner maken zodat ze rustiger gaat lopen. Maar daar heb je dan best een rijbak voor nodig zodat ze niet te veel plaats heeft. Het is ook wel zo dat ze de kracht moet hebben om rustiger te galopperen en zichzelf te dragen. Mijn vorige fries galoppeerde ook altijd groot tot ik minder buitenritten deed en in de bak ging oefenen. Bleek dat het sneller galoperen hem minder moeite kostte dan gedragen lopen. Ze moeten dus spieren kweken om dit goed te kunnen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:32

siske12 schreef:
Mij is ook altijd aangeleerd om voltes te rijden. Eerst grote, daarna kleiner maken zodat ze rustiger gaat lopen. Maar daar heb je dan best een rijbak voor nodig zodat ze niet te veel plaats heeft. Het is ook wel zo dat ze de kracht moet hebben om rustiger te galopperen en zichzelf te dragen. Mijn vorige fries galoppeerde ook altijd groot tot ik minder buitenritten deed en in de bak ging oefenen. Bleek dat het sneller galoperen hem minder moeite kostte dan gedragen lopen. Ze moeten dus spieren kweken om dit goed te kunnen.

maar hoe kan dat als hier geen bak is :o

dapphie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:17

ga rustig naar achter zitten, en probeer haar dan niet te hard aan de mond te trekken maar lichtjes. ;)
dat ze het iig voelt.

greeeeeeeettzzz. :)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:08

goed op je ademhaling letten, goed uitademen door je mond en probeer ontspannen te blijven zitten. vooral ook niet met je bovenbenen klemmen. Is het misschien ook mogelijk om regelmatig een andere route te nemen als je naar de bak rijdt? als dat mogelijk is, kun je steeds op een andere plek of moment een andere gang rijden (dit steeds afwisselen) waardoor het voor je paard niet meer voorspelbaar is waar hij in welk tempo gaat, hierdoor associeert je paard niet meer het weiland met hard gaan.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:09

Voltes rijden inderdaad :) Die van mij spurt ook het hele weiland door als je haar 'gewoon' zou laten galopperen. Ik heb ook geen bak, maar die heb je in principe ook niet nodig om je paard op de volte te houden, zolang je er maar goed bij blijft ;) En anders misschien met wat paaltjes/pionnetjes en wat draad of iets dergelijks een stuk afzetten waar je kunt oefenen? :)
Als je merkt dat je haar snelheid wat meer onder controle krijgt, kun je gaan proberen of je wat kunt 'uitbreiden' en dan ook van de volte af kunt :)

En laat je niet afschrikken doordat de ander ouder is, zoiets mag je best even zeggen ;)

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:13

ik heb hier ook problemen mee met mijn jonge paard, ze gaat erg hard in de galop maar omdat ik meestal met veel rij moet ik haar wel proberen een beetje in te houden, in de volte gaat ze ook zo hard dat ik amper de volte goed door kan rijden. Ik probeer altijd wat zwaar te gaan zitten maar wel been erbij te blijven houden.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:30

Het kan ook makkelijk dat je paard een balans probleem heeft.
Kijk is naar een fiets, is ook een evenwichtsvoertuig. Bij het wegrijden/langzaam fietsen val je om. Als je eenmaal
snelheid hebt dan heb je een goed evenwicht.

Zo kun je een paard in galop ook indenken, als hij sneller gaat behoud hij/zij meer balans. Dan heeft het ook geen nut om voltes te rijden etc.

Ik kamp ook met dit probleem met mijn arabier, die is 2 jaar tussentijd van een ander geweest en heeft sindsdien dit probleem. Kan geen normaal galopje maken, voltes rijden heeft bij hem ook geen nut, daar vind hij zijn kracht alleen maar in.

Probeer het eens om veel overgangen te maken, zoals al eerder is gezegt. Schakel veel, zorg dat je paard aan het been is. Het is rot dat je geen bak tot je beschikking hebt, maar kun je wel ergens longeren? De meeste paarden met een balans probleem in galop kunnen zichzelf goed onder controle houden zonder onder de man te zijn, dus bijvoorbeeld met longeren.
Zo kun je je paard zijn spieren versterken, waar de balans weer beter van word.

Echter zal je ook moeten oefenen onder de man, en dat vereist wel veel tijd en geduld. succes ermee!

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:47

Ik vind het raar dat niemand eigenlijk nog gevraagd heeft hoe oud het paard is en hoe lang onder het zadel.

Want als het een jong paard is of eentje die nog niet lang gereden is, is het normaal dat ze nog niet rustig (verzameld) kunnen galopperen. Een paard moet leren zijn evenwicht onder de ruiter te vinden, en als een paard dat krijgt zal deze rustiger kunnen galopperen. (zoals assiej uitlegde) Dus als het om een onervaren paard gaat heeft het ook tijd nodig om zijn evenwicht te krijgen, wat je ook kan helpen door te longeren.

Als het om een ervaren maar hevig paard gaat is het inderdaad zorgen d.m.v. voltes en dergelijke om het terug te krijgen in tempo zonder dat je gaat trekken (de meeste paarden gaan van trekken juist harder en meer gespannen lopen).
Als je geen bak hebt, kan je toch een stuk weiland afzetten? dan kan je hierin gebruik maken van de hoeken om hem meer onder controle te krijgen.

Wat ook werkt bij onevaren paarden, zal misschien raar klinken, is ze gewoon even laten galopperen (lange stukken), Helemaal als je de ruimte hebt, maar dan moet het paard natuurlijk niet gaan crossen. Zelf heb ik de ervaring dat het paard dan een eigen ritme opzoekt, in een wat voorwaardse galop, en na loop van tijd (training) dat tempo naar beneden corrigeerd. het paard leert dat het geen nut heeft zo vermoeiend te doen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:12

padany schreef:
goed op je ademhaling letten, goed uitademen door je mond en probeer ontspannen te blijven zitten. vooral ook niet met je bovenbenen klemmen. Is het misschien ook mogelijk om regelmatig een andere route te nemen als je naar de bak rijdt? als dat mogelijk is, kun je steeds op een andere plek of moment een andere gang rijden (dit steeds afwisselen) waardoor het voor je paard niet meer voorspelbaar is waar hij in welk tempo gaat, hierdoor associeert je paard niet meer het weiland met hard gaan.

het is geen bak, het is een groot grasveld. maar ik kan wel proberen om naar een ander grasveld te gaan.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:13

Assiej schreef:
Het kan ook makkelijk dat je paard een balans probleem heeft.
Kijk is naar een fiets, is ook een evenwichtsvoertuig. Bij het wegrijden/langzaam fietsen val je om. Als je eenmaal
snelheid hebt dan heb je een goed evenwicht.

Zo kun je een paard in galop ook indenken, als hij sneller gaat behoud hij/zij meer balans. Dan heeft het ook geen nut om voltes te rijden etc.

Ik kamp ook met dit probleem met mijn arabier, die is 2 jaar tussentijd van een ander geweest en heeft sindsdien dit probleem. Kan geen normaal galopje maken, voltes rijden heeft bij hem ook geen nut, daar vind hij zijn kracht alleen maar in.

Probeer het eens om veel overgangen te maken, zoals al eerder is gezegt. Schakel veel, zorg dat je paard aan het been is. Het is rot dat je geen bak tot je beschikking hebt, maar kun je wel ergens longeren? De meeste paarden met een balans probleem in galop kunnen zichzelf goed onder controle houden zonder onder de man te zijn, dus bijvoorbeeld met longeren.
Zo kun je je paard zijn spieren versterken, waar de balans weer beter van word.

Echter zal je ook moeten oefenen onder de man, en dat vereist wel veel tijd en geduld. succes ermee!

ja, ik kan haar wel proberen te longeren, dan ga ik gewoon lopend naast haar naar het weiland, erg bedankt!
dat had ik nog niet bedacht:)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:18

appel_tje schreef:
Ik vind het raar dat niemand eigenlijk nog gevraagd heeft hoe oud het paard is en hoe lang onder het zadel.

Want als het een jong paard is of eentje die nog niet lang gereden is, is het normaal dat ze nog niet rustig (verzameld) kunnen galopperen. Een paard moet leren zijn evenwicht onder de ruiter te vinden, en als een paard dat krijgt zal deze rustiger kunnen galopperen. (zoals assiej uitlegde) Dus als het om een onervaren paard gaat heeft het ook tijd nodig om zijn evenwicht te krijgen, wat je ook kan helpen door te longeren.

Als het om een ervaren maar hevig paard gaat is het inderdaad zorgen d.m.v. voltes en dergelijke om het terug te krijgen in tempo zonder dat je gaat trekken (de meeste paarden gaan van trekken juist harder en meer gespannen lopen).
Als je geen bak hebt, kan je toch een stuk weiland afzetten? dan kan je hierin gebruik maken van de hoeken om hem meer onder controle te krijgen.

Wat ook werkt bij onevaren paarden, zal misschien raar klinken, is ze gewoon even laten galopperen (lange stukken), Helemaal als je de ruimte hebt, maar dan moet het paard natuurlijk niet gaan crossen. Zelf heb ik de ervaring dat het paard dan een eigen ritme opzoekt, in een wat voorwaardse galop, en na loop van tijd (training) dat tempo naar beneden corrigeerd. het paard leert dat het geen nut heeft zo vermoeiend te doen.

ze is ong. 11 en ze is wel ervaren.
Eerst werden er ook veel wedstrijden mee gereden, dat ging goed, ze mocht in de L starten, maar het paard heeft altijd in haar hoofd gehad dat ze sneller wilde, ze heeft van zichzelf al een snel tempo.
Maar longeren zal miss. ook wel helpen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:22

Voltes rijden. VOordat je gaat galloperen al op een volte hebben, verder vooral niet trekken en laat desnoods maar even leker uitgalloperen. aGaat ze er ook echt vandoor trouwens? Dan raad ik je aan om haa door te laten galloperen en als zij aangeeft dat ze moe is nog maar 6 rondjes laten galloperen.

Verder ophoudingen aan leren, en handen wat hoger dragen. Merk bij die van mij dat het haar een stuk geconcentreerder laat galloperen. En goed meegaan in de beweging en ontspannen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:32

Juangi schreef:
Voltes rijden. VOordat je gaat galloperen al op een volte hebben, verder vooral niet trekken en laat desnoods maar even leker uitgalloperen. aGaat ze er ook echt vandoor trouwens? Dan raad ik je aan om haa door te laten galloperen en als zij aangeeft dat ze moe is nog maar 6 rondjes laten galloperen.

Verder ophoudingen aan leren, en handen wat hoger dragen. Merk bij die van mij dat het haar een stuk geconcentreerder laat galloperen. En goed meegaan in de beweging en ontspannen.

ja, ze gaat er echt vandoor.
oke, ik zal dat eens proberen, kijken of ze het dan afleert:)

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:20

maaikedewit schreef:
Eerst werden er ook veel wedstrijden mee gereden, dat ging goed, ze mocht in de L starten, maar het paard heeft altijd in haar hoofd gehad dat ze sneller wilde, ze heeft van zichzelf al een snel tempo.

Als ze wel ervaren is, en met jullie beide aan de loop gaat zou ik misschien het niet alleen via advies op bokt het proberen op te lossen, maar een goede lesgever zoeken, of een ervaren ruiter die zou kunnen helpen.
Vanachter de computer kan je wel tips geven maar je kan nooit echt zien wat er fout gaat.
en als ze ervaren is en wedstrijden gelopen heeft moet ze het wel kunnen maar, neemt ze een loopje met jullie en moet je onder bergeleiding, zorgen dat je weet hoe je haar aan kan pakken. Je zal dan waarschijnlijk ook wel is een keer streng mogen zijn.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:23

appel_tje schreef:
maaikedewit schreef:

Als ze wel ervaren is, en met jullie beide aan de loop gaat zou ik misschien het niet alleen via advies op bokt het proberen op te lossen, maar een goede lesgever zoeken, of een ervaren ruiter die zou kunnen helpen.
Vanachter de computer kan je wel tips geven maar je kan nooit echt zien wat er fout gaat.
en als ze ervaren is en wedstrijden gelopen heeft moet ze het wel kunnen maar, neemt ze een loopje met jullie en moet je onder bergeleiding, zorgen dat je weet hoe je haar aan kan pakken. Je zal dan waarschijnlijk ook wel is een keer streng mogen zijn.

ik heb het denk ik verkeerd opgerschreven.
Ze gallopeerd wel gewoon aan als ik het wil, maar als ze eenmaal aan het galloperen is wil ze graag erg hard.

sophie444

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:00

veel voltes rijden en veel stappen eerst op dat grasveld en dan stukjes draf, en dan galop zodat hij weet dat hij ook minder hard moet gaan op dat grasveld, en heel veel voltes rijden, en vooral niet te veel aan de teugels zitten voor remmen, dat is nergens voor nodig!;)

sophie444

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:01

Ook nog in de galop heel veel voltes maken!:-)

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:06

Ik volg even mee.. ;)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:10

zwaar zitten, aan teugels trekken en als ze terugvalt in de draf weer wat lossere teugel geven aangalloperen en dan weer de teugels strakker?