Achterhand vangt voorhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yincha01

Achterhand vangt voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 13:45

Hierbij heb ik de volgende vraag:

hoe kan het dat de achterhand de voorhand vangt, met name in stap, waardoor bij vrijwel elke stap het ijzer van de achterbenen tegen het ijzer van de voorbenen aantikt?

De instructeur zegt dat het komt doordat de voorhand te ruim stapt en achter te klein, terwijl een andere instructeur precies het tegenovergestelde meent. :?
Wat is het nou en wat kan ik er rijtechtnisch aan doen?

Groetjes...

FMH

Re: Achterhand vangt voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:48

Het paard is te laat weg met zijn voorbenen. Dus het achterbeen komt eraan en dan zou het voorbeen weg moeten zijn. Je paard loopt te veel op de voorhand. Het met de voorhand te ruim stappen en de achterhand te klein is echt onzin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:49

Voorbeen vertrekt te laat/beweegt te langzaam. Je smid kan je daarbij helpen.
Rijtechnisch kan meer verzamelen helpen, meer achterhandgebruik en dus oprichting geeft ook meer ruimte in de schouders, waardoor het voorbeen sneller weg kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:30

Dit probleem is niet altijd rijtechnisch te verhelpen. Wat hierboven al gezegd wordt: de voorbenen komen eigenlijk stomweg iets te laat van hun plek af, waardoor het achterbeen dat netjes ondertreedt, het voorbeen raakt.
Verhaal over te grote pas voor en te kleine achter is onzin; als je paard te kleine passen achter zou maken, zouden de achterhoeven de voorhoeven niet vangen ;)
Rijtechnisch zou je kunnen proberen de schouder wat meer te "liften" waardoor deze meer vrijheid krijgt en het voorbeen iets sneller kan worden. Echter, dit is niet iets wat je "zomaar even" doet, of waar we je even gauw een tipje voor kunnen geven waar dat 'knopje' zit. Ik ga er overigens van uit dat je je paard niet stomweg te kort houdt van voren, waardoor je zelf de schouder aan het remmen bent.
Waar je wel even op kunt letten is of je zadel goed genoeg ACHTER de schouder ligt, en of je zelf niet teveel gewicht op de schouderpartij legt. Maw: zit je netjes in je zadel en kukel je zelf niet voorover.
Ik zou dit probleempje even met de smid bespreken. Doorgaans is dit met een kleine correctie te verhelpen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:42

ja je voorbeen is idd te laat weg,de smid kan hier wat aan doen en rijtechnisch kan je er ook mee aan de slag ,tamari en sonja geven al de goede tips,vergeet niet lengte in de hals te houden. het risico is dat als je daar gaat begrenzen bv om tot verzameling te komen de voorbenen weer later van de plek gaan komen vraag er dus hulp bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:45

Pest van dit probleempje is dat je dit oplost van achteren naar voren (verzameling, schouder liften), en daar zit het probleem nou net. Dus het is de kunst om de achterhand actief te houden, maar tóch te beheersen qua instap. Dat vereist al wel een dusdanige finetuning dat de gemiddelde ruiter daar 1, 2, 3 niet uitkomt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:47

precies,daarom schreef ik al om er hulp bij te halen en niet zelf te gaan klussen,het paard moet geslotener gaan lopen zonder aan de teugel begrenst te gaan worden...

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:49

Het staat inderdaad hierboven al heel duidelijk beschreven.
Als je een goede smit hebt, kan hij door een opzetje te maken in je voorijzers het been iets sneller laten afwikkelen.
Geef het probleem aan bij je smit en hij weet wat de mogelijkheden met de ijzers zijn.
Ook rijtechnisch moet er zeker even nagekeken worden. Uiteraard is het zadel ook heel belangrijk als deze de schoudervrijheid wegneemt kan je paard zijn voorbenen niet goed naar voren zetten.
Veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:50

Klopt, op het moment dat je gaat proberen om 'm op de teugel te verkorten zal het voorbeen weer trager worden. Enige echte inwerking die de ruiter hier kan gebruiken is via zit/zitbeenknobbeltjes en dan hebben we het echt over rijkunst :P *zit nu op stokpaardje*

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:54

Sonja schreef:
Klopt, op het moment dat je gaat proberen om 'm op de teugel te verkorten zal het voorbeen weer trager worden. Enige echte inwerking die de ruiter hier kan gebruiken is via zit/zitbeenknobbeltjes en dan hebben we het echt over rijkunst :P *zit nu op stokpaardje*

me to! me to! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:57

O ik zie nu je onderschift pas :D Ksnappum :D

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:02

Mijn paard deed dit ook.. Bij hem was het ook zo dat hij teveel op de voorhand liep.. Door hem meer van de voorhand af te halen en iets oprichting te vragen deed hij dit niet meer..
Alleen wel met losse teugel stappen hihi :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:05

Met alleen losse teugel red je 't niet, of je moet een van die weinige ruiters zijn die al zo ver is qua rijkunst én africhting paard dat je verzameling zonder teugelgebruik kunt realiseren.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:09

Ik bedoel met losse teugel stappen, dat hij het dan juist alleen dan nog wel deed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:14

O sorry, ik las je opmerking verkeerd.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:46

Komt waarschijnlijk voor niet snel genoeg we. IK zou de hoefsmid eens laten checken of hij van voren wel een goede afrol heeft (in de ijzers)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:39

Leg het probleem aan de smid voor. Misschien kan hij het voorijzer aanpassen door de takken in te korten en een grotere opzet te maken, dat de voorhoef inderdaad eerder weg is. Of andere oplossingen. Hoe is het ontstaan, had ie het altijd, al, of ben je anders gaan rijden, heb je een nieuwe hoefsmid? En aan de hand, raakt ie dan ook met zijn achterhoeven de voorvoeten, of doet ie dat alleen met rijden? Misschien kun je hem voor springschoenen geven, om de hoefballen te beschermen.