Hoe maak je een stijve nek bij paard los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl333

Hoe maak je een stijve nek bij paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:10

Ik heb een vraag hoe maak je een stijve nek van een paard los.

Meestal was hij altijd al een beetje stijf aan de linkerkant, maar nu aan beiden kanten.

Welke oefeningen kan ik gebruiken om paard z'n nek los te krijgen? En kan het nu ook meer zijn door de kou (verkramping spieren)?

astridelise

Re: Hoe maak je een stijve nek bij paard los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:14

Een beetje de binnenstelling aannemen en dat afwisselen met de buitenstelling en veel wendingen rijden en eerst dit lekker in stap doen totdat je merkt dat het wat soepeler wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:19

Kan aan de kou liggen...goed warmrijden, aansluitend veel wendingen met stelling rijden. Ook buiging in het lichaam vragen. Als je paard warm is, ook in het zadel proberen of je paard zijn neusje naar je stijgbeugel wil brengen. Desnoods met een snoepje.
En als je de indruk hebt dat er iets dwars zit, zou je ook even een Osteopaat of Chiropractor kunnen laten komen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-01-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:19

Wat bedoel je met een stijve nek?
Is de hals stijf, of alleen het bovenste stukje hals (de nek), voelt de hals stijf aan of wil ze niet buigen? Het feit dat jouw paard beide kanten stijf houdt, lijkt me ook een reden om verder na te denken; hoe komt dat?

Je kan bij de oplossing denken aan een probleem in het hele lichaam, dus misschien zou een ostheopaat je kunnen helpen of een sportmasseur.
Is het een probleem dat je door rijden kan oplossen, zou ik een goede instructeur zoeken.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:20

Lekker losjes naar beneden rijden. En dan stelling links, stelling rechts, wijken enz. Ook kun je overgangen rijden met halsstrekken. Lekker actief met hem bezig zijn! ;)

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:28

op de volte veel stelling vragen naar links en rechts.
zo maak je ze rustig wat los in de nek.

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:43

Eerst was de linkerkant van de hals een beetje stijf. Ik heb hiervoor een sportmasseur laten komen en ze heeft het aardig op weg weten te werken.

Nu voelt de gehele hals stijf aan zowel links als rechts en komt voor mijn gevoel vanaf het bit. Wel gek, want ik heb 1,5 maand een echte paardentandarts langs laten komen die ook dierenarts is. Vandaar mijn vraag.

Ik ga de tips opvolgen om te kijken of hij weer losser gaat worden en met mijn rij instructrice bespreken

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:28

Cassidy schreef:
Kan aan de kou liggen...goed warmrijden, aansluitend veel wendingen met stelling rijden. Ook buiging in het lichaam vragen. Als je paard warm is, ook in het zadel proberen of je paard zijn neusje naar je stijgbeugel wil brengen. Desnoods met een snoepje.
En als je de indruk hebt dat er iets dwars zit, zou je ook even een Osteopaat of Chiropractor kunnen laten komen.

Mee eens en de hals goed rossen zorgt ook voor betere doorbloeding.

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:33

je kunt ook op stal oefeningen doen door hem met zijn neus naar beneden tussen zijn voorbenen door te vragen d.m.v. b.v. een brokje
en met zijn hoofd naar links en rechts laten buigen dus naar achter toe, aan de zijkant van je paard gaan staan.
een behandeling door een chiropractor kan ook goede resultaten geven is onze ervaring.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:55

Geen rijtechnische discussie -> RT-P

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 20:16

Ik begrijp je reactie niet Apple. Ik krijg een hoop tips en kan er wat mee. Wat bedoel je precies?

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:54

vooral met zachte handen rijden en je paard niet met te korte teugels rijden.., mocht dit niet helpen
kun je ook als je naast het hoofd staat het hoofd zachtjes van links naar rechts bewegen. Vooral kleine bewegingen
en als je weerstand voelt niet hier doorheen drukken maar stoppen. De bewegeningen van het links/rechts verplaatsen van de hals steeds wat meer uitbouwen. Vaak worden paarden door deze oefening soepeler in de hals. Succes!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:56

ik ga met bovenstaande tips mee! Daarnaast zou je eens een osteophaat kunnen laten komen!

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:03

Thanks, ik ga eerst eens kijken of ik het op kan lossen met rijden.

Mocht het niet baten dan ga ik een osteopaat erbij halen. Vind ik wel spannend, want ik heb geen ervaringen met osteopaten. Geen flauw oeps

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:04

Osteopaat is nooit verkeerd. Vaak hoef je ook niks te betalen wanneer er niks aan de hand is, maar dan weet je dat.

Daarbij in de stap met een iets wat langere teugel, waarbij het paard wel over de rug gaat stelling en buiging vragen naar beide zijden.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:08

Ik en mijn ponie hadden in de zee een koprol gemaakt een tijd geleden en de volgende dag was ze in haar nek en hals ook aardig stijf. Heb haar toen een week gemasseerd op de plekjes waar ze het niet leuk vond totdat ze het goed begon te vinden en met rijden wat rocksyboy zegt.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:22

Véél volte's rijden en dan ook veel stelling etc vragen ;)

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 12:30

Dank je wel Shaantjenr 10.

Ik heb er iemand bij gehaald en het is in z'n 1e halswervel en 7e halswervel ontstoken. Dus medicatie ervoor gekregen

Ik mag hem niet opgericht rijden, maar wel laag en rond of lekker relaxed. Even de druk van z'n hals weg totdat de ontsteking in z'n nek opgelost is.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:15

Idd bovenstaande tips voor wat betreft rijden. Na het rijden een wortel (of iets anders lekkers) in stukjes breken en je paard ermee richting de plek van je stijgbeugel vragen om het daar aan te pakken (ze mag dan niet achteruitlopen maar dat hebben ze vrij snel in de gaten), paar keer links en rechts zodat ze heel erg moet buigen. Ik doe het altijd!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:16

Oeps, lees net van de ontseking...dan idd maar het advies van je d.a. volgen. Bovenstaande kan altijd als ze weer helemaal fit is.

maarschalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:53

ik heb gewerkt bij een paardenfysiotherapeute...
daar begon ik ook altijd met losse teugel, veel stelling, veel wendingen. voltes verkleinen en vergroten... langzaam als je voelt dat je paard je hand zoekt in de teugel stukje bij beetje korter nemen.
inmiddels al wat vooruitgang geboekt?

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:41

teugels lekker los zodat hij zijn nek kan bewegen en lekker warm lopen beetje draven en stappen misschien galopje maar wel lekker met lange teugel

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:03

Ik doe altijd gewoon voltes verkleinen, dan heel klein rijden, en dan heel veel stelling totdat ie los laat
en dan weer volte vergroten

en als je pony al kan, helpt sb enzo ook wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:05

Ik doe altijd eerst loswerken aan de hand. En met los werken dan doe ik dus ook sv/sb. Daarna stap ik op en doe ook een aantal keer SB op bijde handen. Daarna is hij meestal wel los.

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 08:57

Momenteel aan het rijden met lange teugel en voltes aan het rijden. Na het werken doe ik een aantal oefeningen zoals een snoepje bij z'n stijgbeugel. Hij vindt het nogwel lastig, maar goed we zijn net begonnen en hopelijk straks ook resultaat.

Tijdens het rijden merk ik wel dat z'n rug wat stijver is, maar dat kan ook zijn door die ontsteking, wat denken jullie?