Als ik m'n been aanleg om aan te galopperen, kantelt ze haar hoofd en gaat het liefst stappen. Een andere 'tactiek' van haar is, dat ze alleen maar harder gaat draven en dan uiteindelijk in galop 'valt'. Aan de longeerlijn doet ze dit laatste ook als ik aangeef dat ze moet galopperen.
Om haar beter aan het been te krijgen ga ik als volgt te werk: ik leg m'n been aan en zeg 'stap'. Als ze daadwerkelijk stapt beloon ik haar. Dit herhaal ik een paar keer op beide handen. Steeds halthouden en weer wegstappen. Reageert ze hierop, dan ga ik dit steeds verder uitbreiden (geen stemhulp meer, tenzij ze m'n been negeert). Als ze m'n been dan negeert, geef ik opnieuw een stemhulp in combinatie met m'n beenhulp. Reageert ze daar niet op, dan geef ik een tikje met m'n zweep achter m'n kuit. Draven doe ik op diezelfde manier en moet zeggen, dit gaat steeds beter. Ze gaat hier steeds beter op reageren.
De galop is echter een ander verhaal. Zoals gezegd kantelt ze haar hoofd en gaat stappen of ze gaat harder draven en 'valt' dan in galop. Ik snap dat haar balans nog niet op-en-top is, maar hoe kan ik haar nu het beste aanleren om beter te reageren. Ik krijg 1x in de week les, maar het vervelende is... is dat ze dan wel vaak de galophulp snapt