Probleem met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damber

Probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 23:41

Momenteel heb ik een leasepaard. Deze dame is nog jong en niet alle punten zijn bevestigd. 'helaas' loopt ze ook mee in manegelessen omdat ze erg braaf is. Het probleem zit in haar galop. Nou ja... eigenlijk is ze niet zo heel super aan het been, maar de galop is echt een probleem.

Als ik m'n been aanleg om aan te galopperen, kantelt ze haar hoofd en gaat het liefst stappen. Een andere 'tactiek' van haar is, dat ze alleen maar harder gaat draven en dan uiteindelijk in galop 'valt'. Aan de longeerlijn doet ze dit laatste ook als ik aangeef dat ze moet galopperen.

Om haar beter aan het been te krijgen ga ik als volgt te werk: ik leg m'n been aan en zeg 'stap'. Als ze daadwerkelijk stapt beloon ik haar. Dit herhaal ik een paar keer op beide handen. Steeds halthouden en weer wegstappen. Reageert ze hierop, dan ga ik dit steeds verder uitbreiden (geen stemhulp meer, tenzij ze m'n been negeert). Als ze m'n been dan negeert, geef ik opnieuw een stemhulp in combinatie met m'n beenhulp. Reageert ze daar niet op, dan geef ik een tikje met m'n zweep achter m'n kuit. Draven doe ik op diezelfde manier en moet zeggen, dit gaat steeds beter. Ze gaat hier steeds beter op reageren.

De galop is echter een ander verhaal. Zoals gezegd kantelt ze haar hoofd en gaat stappen of ze gaat harder draven en 'valt' dan in galop. Ik snap dat haar balans nog niet op-en-top is, maar hoe kan ik haar nu het beste aanleren om beter te reageren. Ik krijg 1x in de week les, maar het vervelende is... is dat ze dan wel vaak de galophulp snapt :+

Sammie

Re: Probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:13

Hoe oud is dit paard en wat voor ras is het?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:39

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:21

als ze het met lessen wel doet, is het dan geen overwichtprobleem? dat ze er gewoon geen zin in heeft en denkt van zou ik er onder uit kunnen komen? ik zou in ieder geval erg consequent gaan worden dus steeds als je galophulp geeft en ze gaat alleen maar hard draven terug nemen naar rustige draf, tot dat ze goed aanspringt. en dan heel erg belonen en niet te lang galopperen. Ik vind het goed van je dat je met stemhulp aan het werk bent :)

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:56

Ik denk dat het toch een kwestie van tijd is.
dat versnellen houd wel op.
probeer anders bij bijvoorbeeld B-X-B een kleine volte en dan vlak voordat je weer op de hoefslag komt aangalopperen.
Dan heeft ze geen ruimte om te versnellen :)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:04

Ik denk zelf dat dit paardje de hulp toch nog niet zo goed snapt. Galop wordt bij jonge paarden over het algmeen aangeleerd door ze 'erin te laten vallen'. Als dit jonge paard ook voor lessen wordt gebruikt, zal ze zeker heel veel tegenstrijdige hulpen krijgen, en daar ze zelf nog onervaren is, gewoon de kluts kwijtraken.

Probeer consequent te blijven, want zo te horen ben jij de enige regelmatige ruiter, dus ze zal het van jou moeten hebben. Desnoods laat je haar in galop vallen. (Draven met verhoogd tempo, verkeerde been lichtrijden en in de hoek 'er in laten vallen'.) Als ze dat goed doorkrijgt, kun je je hulpen verfijnen. Dit heeft bij alle paarden tijd nodig, maar zo'n jong dier dat al in de lessen meeloopt terwijl de hulpen helemaal nog niet bevestigd zijn, helpt natuurlijk niet. Meer voorwaarts voor het been maken kun je doen door veel overgangen rijden en dan inderdaad goed belonen als ze het goed doet. En niet te lang doorgaan. Doet ze het een keer goed, moet je stoppen en belonen natuurlijk. Ze is nog jong, het komt wel goed.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:46

Bedankt voor jullie reacties.

Lisa_Dries, het is absoluut niet zo dat ze helemaal de galop niet in gaat als ik geen les heb. Ik denk persoonlijk dat ze tijdens de les ook middels lichaamstaal (van mijn instructrice) in combinatie met met 2 hulpen (Stem en been) gaat galopperen. De ene dag gaat het makkelijker dan de andere keer.

Harry_; het probleem is... als ik haar de ruimte niet genoeg geef, kantelt ze haar hoofd en gaat dan stappen. Op dat moment geef ik haar een flinke tik met m'n zweep achter m'n kuit, want dat is natuurlijk niet hetgeen ik vroeg. Houdt niet in dat ik het niet ga proberen.

Emerald; Consequent ben ik zeer zeker (als ik dat van mezelf mag zeggen). Als ik m'n been- en stemhulp gebruik, gaat ze inderdaad harder draven en valt dan in galop. Overgangen is best moeilijk. Ze reageert nog onvoldoende op m'n been. Wel rij ik veel overgangen, stap- draf- halthouden- stappen - halthouden en dan weer wegdraven. Maar bijvoorbeeld een middendraf is best moeilijk te rijden.

Vrijdag is ze gelongeerd, gisteren een rustdag gehad en vandaag heb ik weer gereden. Ik reed met m'n winterlaarzen (thermo) en moet zeggen dat het rijden vandaag goed ging. Ze was vandaag dan ook wat frisser dan anders. Ik heb 5x gegaloppeerd en galloppeer dan niet meer dan 1x hoefslag en 1x volte. De eerste keer negeerde ze m'n been en stemhulp, heb dan ook een tik achter m'n kuit gegeven waarna ze in galop viel. Haar hier een beloning gegeven. Heb haar teruggenomen en het weer opnieuw gevraagd. Daarna heeft is ze 4x aangesprongen zonder in galop te vallen. Ging vandaag dus super.