wat is teugelkreupel en hoe onstaat het

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadia_a

wat is teugelkreupel en hoe onstaat het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:14

hallo
een vriend van mij zijn paard is teugelkreupel .
Wat is het percies teugelkreupel en hoe kan je het op lossen

Gr nadia

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:23

ik heb even wat info voor je opgezocht, als je op google intypt kom je al een heel eind ;)

Citaat:
Ze lopen echt kreupel omdat ze op dat moment in de beweging worden belemmerd en dus niet goed kunnen lopen.

Citaat:
Een aantal redenen:
- de ruiter belemmert het paard in zijn bewegingen
- paard vind oefening te moeilijk/begrijpt de hulpen van de ruiter niet
- paard heeft geen zin (kreupele paarden mogen niet werken en dat weten een aantal maar al te goed )

Teugelkreupelheid ligt bijna altijd aan de ruiter zelf. De ruiter is te grof in zijn hulpen (handen vastzetten, paard in de krul trekken (teveel druk van voren, te weinig of geen been) inplaats van van achter naar voor rijden, etc.), paard begrijpt het niet/is het helemaal niet eens met wat de ruiter aan het doen is en uit dit door 'gemaakt' te gaan kreupelen.

De enige oplossing is om je paard op de juiste manier te rijden. Van achter naar voor, ontspannen hand, netjes op twee teugels (evenveel druk), tussen twee benen, etc.

nadia_a

Re: wat is teugelkreupel en hoe onstaat het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:35

oke bedankt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:39

Paard is teveel met de hand gereden en te weinig met been van achteruit. Paard blokkeert en spant zich waardoor ie teugelkreupel gaat lopen. Teugelkreupel lopen en echt kreupel lopen kun je onderscheiden door het paard lange teugel te geven. Vaak lopen ze dan weer zuiver.

Het is heel moeilijk op te lossen, veel met been rijden en voorzichtig met de hand. Mocht het paard blijven blokkeren als je de teugels aanneemt, dan zou ik hem eens door een fysio (Happy Athlete masseur) laten behandelen. Als ie weer lekker los is, kun je vaak ook weer verder met rijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:59

Setteli schreef:
Paard is teveel met de hand gereden en te weinig met been van achteruit.

dit gaat niet altijd op. Ik reed vroeger een pony, die was echt teugelkreupel omdat hij geen zin had om te werken. Als ik gewoon contact op de teugel had, en hij lekker met het neusje ruim voor de loodlijn mocht lopen, was er helemaal niks mis en liep ie gewoon. Vroeg ik om meer aanleuning richting loodlijn, dan begon ze teugelkreupel te lopen. Meestal stopte ie daar wel mee na een kwartiertje, maar in die tijd zat je echt wel op een hobbelpaardje en met een beetje pech ging de rodeo ook aan. Puur en alleen omdat ie geen zin had in werken...

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:49

ik heb daar echt nog nooit van gehoord! in ieder geval weer wat bijgeleerd xD

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:57

Een paard kent niet ik heb geen zin om te werken dus ga ik kreupelen, het zijn paarden die niet zoals mensen zo denken. vaak is het medisch of ligt het toch echt aan de ruiter.

Kam het dier eerst medisch helemaal uit bij een goede DA, er kunnen veel medische oorzaken over het hoofd worden gezien.

@klein vosje, dan ben je toch te veel met je teugels bezig? kan goed zijn dat het paard wat medisch had, er komt niet maar zo een rodeo, dan denk ik eerder aan rug/heup klachten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:27

Nee, het was echt niet zo dat ik teveel met de teugel deed. Zodra je de teugel aannam en vroeg om naar de loodlijn te gaan, nam hij extra veel druk erop en ging teugelkreupel. Die druk nam ik echt niet zelf, maar deed hij.
En ik ben het ook niet helemaal eens met je stelling dat een paard niet geen zin kan hebben om te werken. Ze hebben drommels goed in de gaten wanneer ze aan het werk gezet worden, en kunnen daar heel goed geen zin in hebben!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:48

als je de teugel dan meer aanneemt, vraag je meer. Als het paard dat lichamelijk niet aan kan, gaat hij teugelkreupel lopen. Mijn paard stapte aan de lange teugel voor een 10, maar zodra ik de teugels aannam, begon ie zo onregelmatig te lopen, dan gaf je er geen stuiver voor.
Ze bleek onzettende spierpijn te hebben (onstaan door, ja zeg het maar). Na een aantal behandelingen van een Happy Athlete masseuse is ze weer helemaal de oude en loopt ze niet meer onregelmatig.

Ik denk zeker niet dat een paard teugelkreupel gaat lopen omdat ie geen zin heeft. Vaak zit er een medische oorzaak achter.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:03

Het dier waar ik het over heb, is helemaal binnenste buiten gekeerd, alles gechecked en er was niets aan de hand. Dier is nu geloof ik 24 en is nog steeds prima gezond!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:14

kleinvosje schreef:
Nee, het was echt niet zo dat ik teveel met de teugel deed. Zodra je de teugel aannam en vroeg om naar de loodlijn te gaan, nam hij extra veel druk erop en ging teugelkreupel. Die druk nam ik echt niet zelf, maar deed hij.
En ik ben het ook niet helemaal eens met je stelling dat een paard niet geen zin kan hebben om te werken. Ze hebben drommels goed in de gaten wanneer ze aan het werk gezet worden, en kunnen daar heel goed geen zin in hebben!

Het bestaat niet dat een paard 'geen zin heeft en gaat kreupelen' als je dat denkt, moet je je maar eens stevig gaan verdiepen in de psyche van een paard. :x
Het kan heel goed zijn dat dat dier teugelkreupel is geworden omdat hij scheef was, ieder paard is natuurlijk scheef, maar sommige hebben er erg last van als de teugel alleen maar aan word genomen.
Het kan ook zijn dat het paardje vroeger pijn heeft gehad en inmiddels is geconditioneerd en dus 'denkt' dat hij pijn gaat krijgen. Net als bijvoorbeeld een zadel altijd verkeerd heeft gelegen en inmiddels heb je een nieuw (wel passend) zadel, maar paardlief doet nog steeds boos met het zadel erop leggen en drukt nog steeds zijn rug weg met opstappen, puur omdat het vroeger altijd pijn heeft gedaan en dat staat op de harde schijf.

paard kan ook uit scheefheid teugelkreupel lopen, zowel zijn eigen scheefheid als die van de ruiter.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:22

Ik ga deze discussie niet aan, het dier is altijd van dezelfde eigenaar geweest, ik was niet de enige die erop reed, en hij deed het altijd alleen als hij 'harder' moest werken dan hij wilde. Dierenarts heeft bevestigd dat het dier het deed omdat hij niet wilde werken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:28

Dan zouden ze de dierenarts mogen ontslaan, deze discussie wil ik wel aangaan, MET goede argumenten.

Uit Veeartsenij, Diergeneeskunde Utrecht. Conferentielezing Dhr Bleimoed september 2007:
(quote)
Een beperkte manier van bewegen heeft een negatieve invloed op het gebruik van de spieren en kan ervoor zorgen dat het paard snel vermoeid raakt en last krijgt van pijn. Bewegingstherapie werkt heilzaam voor paarden die bijvoorbeeld stug en stijf zijn, veelal veroorzaakt door verkeerd rijden, voor paarden die moeite hebben met inbuigen, voor paarden die de achterhand nog niet goed kunnen gebruiken waardoor ze moeite hebben met ondertreden, voor paarden die tegen de teugel zijn of achter de teugel lopen. De bewegingsoefeningen leren het paard beter te bewegen en beter te ontspannen. Ze verbeteren zijn balans en souplesse en trainen zijn coördinatievermogen. De ruiter mag hierbij niet achterblijven en ik raad aan dat de ruiter het hele proces aanwezig blijft. Zo ziet men wat wel en wat niet te doen.
Paarden die bijvoorbeeld last hebben van stijfheid worden door de bewegingsoefeningen veel soepeler. Paarden die vaak struikelen worden zich meer bewust van hun benen en tillen ze beter op. Het ontspant pijnlijke of stijve rugspieren van paarden met rugproblemen en maakt de rug soepeler, sterker en flexibeler. Paarden die teveel op de voorhand lopen worden zich meer bewust van hun achterhand, de achterhand ontwikkelt zich waardoor ze leren beter onder te treden. Teugelkreupelheid is eveneens een uiting van pijn, vastheid of frustratie, welke deels verholpen kan worden door bewegingstherapie en rechtrichten van rijdier en ruiter.
Een paard dat bewust stijf loopt om zo zijn werk te ontduiken is een grote misvatting. Dit is het zogenaamde 'vermenselijken' wat men tegenwoordig steeds meer ziet. Een ruiter schuift zijn eigen fouten veelal af op het dier, omdat deze niet werkwillig zou zijn. Hiermee ga je compleet voorbij aan de oorsprong en daarmee instincten van een dier. Een prooidier zoals het paard zal nooit kreupel lopen tenzij hij niet anders kan. Kreupelen is namelijk een teken van zwakte. En een eventueel roofdier zal dit dier uitkiezen om na te jagen. Bovendien is er nog nooit een paard gevonden wat kreupelde (danwel vanuit de rug, danwel teugelkreupelheid, danwel in het bewegingsapparaat) zonder enig aantoonbare reden.
(einde quote)

Een dier denkt niet in "ha even de baas pesten, ik ga lekker in de teugels hangen en kreupelen, haha!"
Ik ben het met je eens dat teugelkreueplheid niet alleen kan komen door een te strenge ruiterhand, er zijn meer oorzaken, maar dat het paard het expres doet, nee daar zakt mijn broek van af.

Ik wil ook best nog wat citaten plaatsen over denk en leerwijze van een paard, maar dat heeft weinig relevantie op dit topic.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:00

kleinvosje schreef:
Setteli schreef:
Paard is teveel met de hand gereden en te weinig met been van achteruit.

dit gaat niet altijd op. Ik reed vroeger een pony, die was echt teugelkreupel omdat hij geen zin had om te werken. Als ik gewoon contact op de teugel had, en hij lekker met het neusje ruim voor de loodlijn mocht lopen, was er helemaal niks mis en liep ie gewoon. Vroeg ik om meer aanleuning richting loodlijn, dan begon ze teugelkreupel te lopen. Meestal stopte ie daar wel mee na een kwartiertje, maar in die tijd zat je echt wel op een hobbelpaardje en met een beetje pech ging de rodeo ook aan. Puur en alleen omdat ie geen zin had in werken...

Of hij had ergens pijn en na een kwartiertje of wat begon hij er langzaamaan aan te wennen. Wij ruiters weten echt niet precies wat het paard op dat moment voelt. Misschien vroeg je de aanleuning niet goed? Kan zoveel redenen hebben. Als je pony geen zin heeft om te werken moet je het werken misschien prettiger voor hem maken.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:42

Citaat:
Een paard dat bewust stijf loopt om zo zijn werk te ontduiken is een grote misvatting. Dit is het zogenaamde 'vermenselijken' wat men tegenwoordig steeds meer ziet. Een ruiter schuift zijn eigen fouten veelal af op het dier, omdat deze niet werkwillig zou zijn. Hiermee ga je compleet voorbij aan de oorsprong en daarmee instincten van een dier. Een prooidier zoals het paard zal nooit kreupel lopen tenzij hij niet anders kan. Kreupelen is namelijk een teken van zwakte. En een eventueel roofdier zal dit dier uitkiezen om na te jagen. Bovendien is er nog nooit een paard gevonden wat kreupelde (danwel vanuit de rug, danwel teugelkreupelheid, danwel in het bewegingsapparaat) zonder enig aantoonbare reden.
Citaat:

(einde quote)

Een dier denkt niet in "ha even de baas pesten, ik ga lekker in de teugels hangen en kreupelen, haha!"
Ik ben het met je eens dat teugelkreueplheid niet alleen kan komen door een te strenge ruiterhand, er zijn meer oorzaken, maar dat het paard het expres doet, nee daar zakt mijn broek van af.
quote]

Ik zat al te bedenken hoe ik dat netjes en concreet op 'papier' kon verwoorden.
hier ga ik dus helemaal in mee!

nadia_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 13:01

bedankt iedereen voor de info

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:47

Maar een paard kan wel bedenken, ik heb geen zin om te werken, dus ga ik liggen..??? Ken hier meer voorbeelden van, en heb het hier op bokt ook welleens voorbij zien komen.

Mijn eigen paard had het ook welleens, dan ging ik een buitenrit maken, en dan had hij geen zin, en ging hij moeilijk lopen, en als ik over de helft was, dan had meneer inneens helemaal nergens geen last meer van en wilde hij niets liever dan snel naar huis.. En mooi dat hij goed liep hoor!

Ik denk dat in de meeste gevallen er echt iets aan de hand is, maar er zijn echt wel paarden die slim genoeg zijn dit te bedenken. Onderschat ze niet!

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:05

ik heb geen idee ;)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:41

Mijn moeder zijn oude paard was ook teugel kruipel. als ie een bit in kreeg was ie meteen kruipel.
mijn moeder heeft hem toen een enorme harde klap met de zweep op zen been gegeven en toen deed ie het niet meer.
ik heb er verder niet echt verstand van maar dat was gewoon omdat ie geen zin had om te werken.
:j

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:05

ik heb echt geen idee ;)

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:28

Als een paard teugelkreupel is is er zeer veel kans dat de ruiter zelf te streng is. als je de binnenteugel te hard aanneemt of je zaagt. ik heb zelf een teugelmank paard waar ik niets meer kan mee doen (heb dit paardje uit medelijden vorige eigenaar heeft haar verprutst). als ze nog maar een beetje druk voelt op haar tond is zij weg in rengalop en je krijgt ze niet meer stil. Al doe je niets verkeerd.

ik ben er zelf van overtuigd dat je aanleuning om aan de loodlijn niet moet vragen. Mijn paard kan het nog niet helemaal ( nog niet lang genoeg in training) maar hij heeft al momenten dat hij zelf zich helemaal draagt. Dat gebeurt al wel eens vaker op wandeling als ie lekker heet staat. Dan hangen mijn teugels door en maakt hij zich groot en loopt hij vanzelf aan de loodlijn maar iedereen mag ntuurlijk zijn eigen ding doen .. ;)

nadia_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 22:02

Dankje iedereen ben weer helemaal up to date!

SharonvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:39

teugelkreupel is eigenlijk makkelijk gezegt

kreupel op de teugel gaan lopen
dus het paard word de hard in zijn mond gepakt, getrokken etc daardoor kan het zijn bewegingen niet afmaken, gaat houterig en tegenstribbelig lopen en zo word het teugelkreupel genoemnd
laat het paard zijn bewegingen afmaken

eerst voorwaarts dan pas neerwaarts, dit zinnetje is het HEILIGE zinnetje van mij:)

laat het paard eerst goed voorwaarts lopen en dan vraag je een beentje druk
laat het paard niet zachter lopen
het paard gaat vanzelf je hand opzoeken, hierdoor krijg je druk in je handen probeer deze druk vast te houden en hem hiermee naar benede te leiden, over de rug te laten lopen dus

meer vragen? pb maar:)
succes