probleem in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

probleem in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 15:55

Ik zit met een probleem met mijn fjordje.
In de rechtergalop heb ik een goede houding, nette controle en een goede balans. In de linkergalop heb ik amper balans, voor mijn gevoel hang ik half op zijn, wat niet is, mijn rechterbeen kan ik niet op zijn plaats houden en als ik er telang niet op let lig ik er bijna naast. Ook merk ik dat Darko hier van profiteert door zich sterker te maken, moeilijk uit de galop te halen doordat ik op dat moment niet op mijn zit kan vertrouwen.

Nu mijn vragen
- Kan dit te maken hebben met mijn evenwichtsproblemen en zoja weet iemand waarom dat dat enkel linksom is en enkel in de galop?
- Kan het zijn dat het probleem vanuit het paard zelf komt?
- Of heeft (bijna)iedereen meer moeite om de ene galop uit te zitten als de andere?
- Weet iemand hoe het kan dat als hij linksom in de rechtergalop aanspringt dat ik het probleem dus totaal niet heb?

Sorry voor alle vragen, maar ben dolgelukkig met het dier en wil niet dat het plezier verpest word door die galop. Dus bij deze LIEVE BOKKERTJES? HELP!!!!!!

Obelix_Luna

Re: probleem in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:00

misschien komt het omdat hij links wat stijver is ofso als je nou vooral gaat oefenen met de linker-galop zal het wel beter worden denk ik.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:02

Bedankt voor de tip. Ik vrees alleen dat een fout van mij is. heb net zijn eigenaar hierover gesproken en die heeft niks problemen zegt ze

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:51

Zoals dat ieder paard een makkelijke kant heeft en een wat moeilijkere kant, heeft een mens dat ook.
Ik merk het zelf ook in de galop! Ik probeer zelf die kant goed mee te nemen zodat het steeds makkelijker gaat.

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:12

Ik vind bij sommige paard aan 1 kant de galop ook fijner zitten als de anderen.
Maar als ik jou was zou ik gewoon veel oefenen met de linkergalop,
zodat je er op een bepaald moment aan wend en je dan aan je houding kan gaan werken ;)

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:19

dit is een moeilijk probleem, ik zou proberen een instructeur te zoeken die je hier mee kan helpen, want het kan ook zijn dat je voor je gevoel raar zit en je daardoor gaat spannen waardoor het dus slechter gaat, terwijl het allemaal reuze meevalt?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:27

De fout zal wel bij de ruiter liggen, daar ga ik voorlopig toch van uit.
Je zegt ook dat het enkel in de galop is dat je evenwichtsproblemen hebt, wel ik denk dat het ook in de andere gangen niet helemaal goed gaat, maar daar heb je er zelf niet echt last van en denk je dus van jezelf dat het in orde is.
Ik zou zeggen zoek ergens iemand die specifiek les geeft enkel op de zit, zoek een beetje in de richting van (centered-riding)
Je zal versteld staan wat een reuze verschil dat maakt voor jezelf en al wat je vraagt aan je paard.
succes.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:33

Waarschijnlijk is dit gewoon jou moeilijke kant. En hoe gaat het in draf op de linkerhand? Misschien kan je eens oefenen zonder beugels. Op deze manier ga je goed op je kont zitten zonder steun van je voeten in de beugels.
Wat aeolusnr1 zegt vind ik ook een goed idee. Zitlessen klinken misschien voor beginners, maar is het zeker niet. Tijdens het rijden sluipen er zo foutjes in je houding.
Succes er mee!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:55

het kan idd zijn dat de ene kant van jouw lichaam soepeler is dan de andere kant (troost je dit komt bij héél véél mensen voor ;) we hebben allemaal een makkelijke en moeilijke kant) hierdoor kan je paard beïnvloed worden. je kunt je moeilijkere kant trainen om ook soepel te worden, en veel zitten op een fysiobal helpt ook goed.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:04

Een paard heeft altijd een kant waar hij lekkerder op lukt, in jouw geval bij je paard is dat de rechtergalop, misschien moet je dan de komende tijd flink gaan oefenen op de linkergalop, en zet je hem op een kleine volte en blijf dat oefenen en wss train je dan die spieren en wordt het na een tijdje beter.

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:05

Bij mij gaat de linkergalop ook heel moeilijk.
het enige wat ik eraan doe is heeeeeel consequent zijn en veeel oefenen op die moeilijke galop.
ik doe dan in een training eerst links dan rechts dan weer links.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 09:11

bedanktr voor de tips. Linksom is het enkel de galop waar ik van voel dat ik problemen heb.
@noekje: Zonder zadel en zonder beugels gaat het goed in stap en draf, galop rechtsom gaat ook goed maar zonder zadel of neugels linksom galoperen lukt niet. dan heb ik hetzelfde probleem.

sophie444

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:39

heel veel oefenen en voltes maken en werken met singel achter en voor de been leggen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:43

Heb je al eens een filmpje van jezelf laten maken? Dat is soms ook heel verhelderend.
Succes.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:56

ik ben als het om paardrijden gaat op de linker hand juist beter dan de rechter hand ik denk dat het te maken heeft omdat ik rechts ben en mijn rechter hand dan mijn buitenhand is, met rechtsom rijden heb ik soms net even wat meer moeite, misschien heb jij een beetje hetzelfde probleem? maar dan andersom?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:11

Ik had het met mijn oude pony net andersom. We hebben allebei een voorkeur op de linkerhand. Rechts was het altijd een zooitje, voor mijn gevoel stuiterde ik meer in galop als het ware. En zat ik ook scheef.

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is altijd aanspringen op een volte, dan heb ik al de juiste stelling en dan met de juiste hulpen, sprong hij in ieder geval in de goede galop aan. Soms nog wel eens gekruisd (wat nog erger zit :S) maar dat ging meestal goed. Ook zorgde ik dat ik dit pas op het laatst deed. En als de galop 1x goed ging, dan nog een keer de andere (die altijd makkelijk was) en dan nog een keer de "moeilijke" galop en dan stoppen.. Lekker nog even met een lang teugeltje een paar rondjes draven en uitstappen. Dus dat hij wordt beloond als hij het goed doet.

Ik vond toen vanuit stap aanspringen ook makkelijker :s (klinkt heel raar, maar hij ging nog al eens heel hard draven, en als ik in stap mijn benen goed legde en vervolgens met stemcommando en hulpen aan wilde springen, ging het "makkelijker") Dan zat ik meteen steviger ipv in galop vallen.

Mijn ervaring is dat door dit vaak te doen, het steeds makkelijker werd, ook voor mijn pony. Uiteindelijk bleef ik ook een stuk makkelijker "goed" zitten. Maar toch blijft de moeilijkere galop minder fijn zitten, moet ik veel meer opletten, maar ging het een stuk beter.