Tegen de beweging in/ te traag zitten...tips gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

else80

Tegen de beweging in/ te traag zitten...tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:43

Hallo,

Allereerst een kleine introductie. Ik rijd zo'n 20 jaar paard, waarvan de laatste 7/8 jaar veel op verschillende en jonge paarden. Ik heb "vroeger" geleerd dat je netjes rechtop moet zitten, dus schouders naar achteren en knieen aan het zadel. Vooral het vasthouden van ijn houding met mijn benen (knijpen) breekt me de laatste tijd op.
Nu ben ik daar hard mee aan het werk en ik heb het idee dat dit ook beter gaat. Ik ben me er bewust van hoe ik zou moeten zitten, met ontspannen heupen en knieeen, afhangende benen en een middenrif dat mijn romp netjes boven mijn heupen houdt.
Maar...nu kreeg ik laatst van een instructrice te horen dat ik (op het 3 jarige paard dat ik momenteel rijd) iets achter blijf in de beweging. Ik hang niet zozeer naar achteren en ben ook niet zichtbaar te traag in het lichtrijden oid, maar volgens haar kom ik steeds een fractie achter de beweging aan.
Zij gaf mij de tip om heel bewust met mijn bovenbuikspieren mijzelf recht boven het paard te houden, ik mag dus absoluut niet 'inzakken' in mijn rug, waardoor ik te traag kan worden.
Mijn probleem is alleen dat wanneer ik mij hier op concentreer tijdens het rijden, ik juist het gevoel heb dat ik alleen maar trager/ stijver reageer, met als gevolg dat het ongedwongen voorwaarts lopen wat uit mijn jonge paard verdwijnt.

Heb ik de verkeerde tip gekregen of voer ik het verkeerd uit? Hebben jullie tips waardoor je 'sneller' kan worden te paard, met behoud van een correcte houding?

Monster_tos

Re: Tegen de beweging in/ te traag zitten...tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:16

De tips die ik kreeg van mijn instructrice om de bewegingen te volgen waren om boven het middelpunt van je paard te blijven. Het middelpunt van jou zit ergens rond je navel, en die van je paard onder het zadel ongeveer in het midden. Door een denkbeeldig lijntje te trekken tussen jou navel en het paard zijn middelpunt kun je zo bewust zitten blijven zonder dat je je hele lijf aanspant. Is dus meer een oefening die je in je hoofd doet, en waar jou lichaam onbewust op reageert. Als je je bewust bent van dit middelpunt kun je heel goed voelen wat je paard doet, zit hij te ver achter je, of juist te ver voor je. Dit kun je dan corrigeren door alleen maar terug te gaan denken naar dit lijntje. Je lichaam reageert hier onbewust op en zal zich corrigeren door een fractie sneller, langzamer te gaan of door een fractie te gaan verzitten.

Ik hoop dat je dit een beetje snapt ? Het heeft mij echt super geholpen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:04

hety is belangrijk om goed je bekken te kantelen en deze te leren ontspannen zodat je met de bewegingen mee kan gaan..

wat mij vaak helpt is zo'n yoga bal..
hierop gaan zitten en gaan wiebelen...
goed rechtopblijven zitten en je bekken los laten..

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:19

goed op je ademhaling blijven letten, je adem niet "vast zetten" of te hoog gaan ademhalen maar echt ademen via je buik. Dit zorgt ervoor dat je niet onbewust te veel spierspanning opbouwt maar goed met de bewegingen van je paard mee kan blijven gaan. Succes!

else80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:39

bedankt voor de reacties! Ik heb wel eens eerder over zo'n bal nagedacht.....toch maar eens achteraan gaan.
Ademhaling moet ik inderdaad ook op letten. Als ik me erg fixeer op wat ik doe tijdens het rijden vergeet ik inderdaad nog wel eens te ademen, dat helpt natuurlijk niet echt ;-)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:52

else80 schreef:
bedankt voor de reacties! Ik heb wel eens eerder over zo'n bal nagedacht.....toch maar eens achteraan gaan.
Ademhaling moet ik inderdaad ook op letten. Als ik me erg fixeer op wat ik doe tijdens het rijden vergeet ik inderdaad nog wel eens te ademen, dat helpt natuurlijk niet echt ;-)

Doordat je niet goed ademhaalt ga je indd je lijf vastzetten, en zo'n bal moet je echt kopen ;) kan je goed op oefenen..

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:35

Je moet inderdaad niet knijpen met je benen, daar gaat je paard alleen maar snelheid van maken.
Grappig, die tip van die bal heb ik net in een ander topic gegeven.
Jezelf zwaar maken zonder spanning is iets wat je moet leren door te voelen. En expres steeds iets te laat in het zadel komen helpt ook. Tijdens draf bedoel ik dan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:41

Je wil te graag netjes zitten denk ik. Dat zal er wel zo ingeprent zijn dat je nu niet meer ontspannen zit.
Door de opmerking van je instructrice is dat erger geworden, want nu twijfel je helemaal aan jezelf.
Hoe moeilijk ook...laat het nette zitten even voor wat het is en ga je concentreren op het goed lopen van je nog zo jonge paard...dat is nu even belangrijker dan jou "nette" houding.
Je zal zien dat als jij je meer bezig houd met het paard, je vanzelf meer gaat ontspannen.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:59

Aerdenhout; Ik kreeg eerder altijd te horen "niet mooir rijden" inderdaad. Maar ik heb juist het idee dat ik daardoor wat té ontspannen ben gaan zitten, waardoor ik dus als het ware wat inzak in mijn middenrif. Mijn instructrice heeft dus vermoed ik wel gelijk, alleen ga ik me nu denk ik zoals jij ook zegt teveel op haar punt fixeren, waardoor ik trager wordt in mijn reactie. Het val allemaal niet mee! ;-)
Mieckymouse; de snelheid van mijn paard is niet echt een probleem. Knijpen met mijn benen leidt (bij dit paard) niet tot snelheid, wel tot plakken en uiteindelijk tot tegen het been worden, dus daar ben ik natuurlijk erg verdacht op!