Tips voor oefeningen voor de ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kekavo

Tips voor oefeningen voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 11:38

Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat.

Heeft er iemand tips voor oefeningen voor de ruiter? Ik bedoel dan voornamelijk oefeningen die je "droog' kan doen, dus zonder paard.
Bijvoorbeeld: ik heb wel eens gehoord dat knijpen in een zacht balletje zorgt voor zachte handen. Geen idee of het waar is.
Ander voorbeeld: Met je tenen op een hoge drempel of zo iets gaan staan, met je hielen naar de grond geduwt. Daarna ga je op je tenen staan en dan zak je weer omlaag. Dit is een goede oefening om je kuiten sterker te maken.

Maar zijn er meer van dit soort oefeningen?
Zo heb ik bijvoorbeeld moeite om netjes rechtop te zitten. Ik zak een beetje in elkaar, mijn schouders wat naar voren en dus mijn bogvenste deel van mijn rug wat bol. Dit is ook op de grond mijn normale (verkeerde) houding. Is hier een oefening voor om dit tegen te gaan?
Ik hebmoeite om mijn bovenarmen netjes langs mijn lichaam te houden. Die steken altijd wat naar voren, waardoor ik niet vanaf mijn elleboog naar de mond een nette rechte lijn heb. even ter verduidelijking: ik hang niet in het paard zijn mond maar ik kan zo geen preciese hulpen geven. Wie weet hier iets voor?

aeolusnr1

Re: Tips voor oefeningen voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:54

Het is zinloos deze dingen hier te gaan opnoemen, je weet het eigenlijk al wel allemaal maar het lukt je niet toch goed te gaan zitten.
Neem zitles. ( bv centered-riding)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:51

en zo'n gymbal? die schijnen ook te helpen je houding te verbeteren

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:54

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:59

Ga op yoga,daar leer je(zonder paard) jebewust te worden van je houding en je spanningen.

Sophia189

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:18

Ga gewoon een keer naar sportschool of lekker uitgebreid sporten voor je beenspieren enz.

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:29

met je tenen op de trap gaan staan,
en dan je hakken omlaag duwen.
beetje hetzelfde als jij al zei maar dan op een andere manier.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:05

gewoon altijd rechtop proberen zitten, en oefenen op je fiets helpt ook :') ook om je tenen naar binnen te draaien :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:08

oefenen met meridiaan kogels zie paard natuurlijk. Verder op een grote bal zitten op billen en op knieën en wil je meer oefeningen zou ik eens naar een clinic daarover gaan. buikspieroefeningen kunnen ook nooit kwaad en lenigheid en uithoudingsvermogen.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:43

elcke schreef:
en zo'n gymbal? die schijnen ook te helpen je houding te verbeteren

idd veel zitten op een fysiobal helpt, hierdoor moet je "actief" gaan zitten wat er voor zorgt dat je rechter gaat zitten,
maar ook je balans wordt getraind. Dit kun je bijv. doen als je achter je p.c. zit, of tv zit te kijken.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:47

aeolusnr1:
'Het is zinloos deze dingen hier te gaan opnoemen, je weet het eigenlijk al wel allemaal maar het lukt je niet toch goed te gaan zitten.
Neem zitles. ( bv centered-riding)'

Nou lekker antwoord is dat.. daar vraagt ze toch helemaal niet naar? Oefeningen kunnen wel degelijk helpen om beter te zitten hoor! Een stabiele romp bijvoorbeeld is heel handig bij paardrijden en die krijg je echt wel bij goede oefeningen! Maar goed, ik heb er zelf inhoudelijk niet heel veel verstand van dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat oefeningen :+

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:51

Leen of koop het boek van Anne Muller "Basisrijkunst wat beweegt de ruiter"Dat boek staat boordevol tips om je houding en zit te verbeteren die je ook thuis op de bank kunt doen.
Echt een aanrader!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:39

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ah, dus toch zo'n gymbal aanschaffen. Dat zal ik zeker doen.

Noppert, dank je wel. Ik wist niet dat er zo'n boek bestond, ik ga hem opzoeken.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:10

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:58

die gymbal is een heel goed idee, daar kun je inderdaad je zit heel goed mee trainen maar ook andere oefeningen. Ook handig om je buikspieren er op te trainen. Ga dan met je buik op de bal liggen en rol naar voren tot je bovenbenen of de bal liggen, steun op je handen met gestrekte armen en span je buikspieren 10 seconden aan en herhaal dit enkele keren. Ook kan je goed je bekken oefenen door zittend op de bal rondjes te draaien naar links en naar rechts. Deze oefeningen icm het actief zitten achter pc hebben bij mij ervoor gezorgd dat mijn houding beter is geworden. Bovendien is mijn ervaring dat ik sneller oefeningen doe als ik dan thuis dan als ik ergens heen moet, maar dat verschilld natuurlijk bij iedereen.

Succes ermee.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:06

zitten op zo'n gymbal
tegen een muur gaan "zitten" met je benen in een hoek van 90° heel goed voor de quadriceps (langzaam opbouwen want je spieren gaan er echt van branden)
misschien naar een fysio, daar heb ik voor m'n rug veel oefeningen geleerd om bewust te worden van m'n lichaam, maar kan het zo niet uitleggen

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:09

fysio is inderdaad ook een goede of cesar therapie waarbij ook goed naar je houding wordt gekeken. En kijk of je dit ook op andere momenten doet, als je alle momenten blijft opletten en je houding netjes houdt, zal je merken dat dit steeds makkelijker gaat.

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:37

Al zit je op zo'n bal terwijl je aan het bokken bent, dan doe je al twee dingen tegelijk. Als je iets scheef gaat zitten val je er vanaf.
Zo leer jij je spieren goed gebruiken.
Succes!