Ik rij nu een tijdje een 12 jarige Haflinger. Ze is eigenlijk nooit echt dressuurmatig gereden en we rijden voornamelijk in de bossen en dan is het een heerlijke pony, maar in de bak is het echt een draak
Waar ik vooral tegenaan loop is dat ze geen respect heeft voor mijn been. Dit merk ik ook buiten, een nette bocht rijden kost écht heel veel moeite, laat staan dat ik een normale volte kan rijden in de bak.Op het moment dat ik een volte probeer te rijden gaat het de helft van de tijd een paar passen goed, ze geeft na en blijft goed naar buiten. Een paar passen later geeft ze er de brui aan; pakt het bit vast, stelling is kwijt (gaat er echt tegenin hangen) en valt dwars door mijn binnenbeen heen. Kan een normale hulp geven, schoppen, bijtikken met mn zweep, het doet haar allemaal niks. Ik ben echt geen Anky en ben me er van bewust dat het probleem (al dan niet gedeeltelijk) bij mij ligt, maar ik loop nu echt even vast.
Ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Op advies van een vriendin ben ik nu zo'n 3 maanden bezig met er op letten dat ze écht recht loopt, ipv met haar hoofd iets links of rechts van de massa. Daarnaast doe ik buiten niet veel, ik verlang enkel dat ze de bochten die we maken goed loopt (en dat gaat steeds beter) en rij met een lichte contactteugel (laat haar zoveel mogelijk los aan de voorkant).
Help?
(Reacties als; 'zoek een instructrice' zijn zinloos, dat had ik zelf ook al bedacht
De bak is onbegaanbaar op het moment vanwege de winter en wordt nu als paddock gebruikt, dus kan er sowieso niet in om te rijden tot eind maart/begin mei. Instructie gaat er dus komen over een maand of 3, maar ik zou voor nu graag wat dingen hebben waar ik mee aan de slag kan.)