Spitfire en haar bijrijdstertje @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spitenmazz

Spitfire en haar bijrijdstertje @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:46

even vooraf:
1,5 half jaar geleden heb ik besloten om te stoppen met wedstrijdrijden op mijn C pony Spitfire omdat daar toch echt te groot voor werd en omdat we eigenlijk de klik samen niet hadden. Spitfire was dat jaar 20 geworden en omdat ik Spitje echt niet kwijt wilde en er nog goed een buitenrit mee kon maken of soms hem soms mee naar de club nam hadden we besloten Spit te houden. Het idee van mijn moeder was eigenlijk dat er een meisje kwam hier uit de buurt die er op zou rijden maar dat wilde ik toen absoluut niet! In de zomer van 2009 werd Spitfire (licht)hoefbevangen, dat was voor mij de klap die mij wakker schudde en heb ik ingezien dat Spit toch echt meer beweging moest hebben als 1 of 2x in de week, maar wie? er waren wel enkele uit de buurt maar met hen kon ik niet opschieten. En misschien mijn overbuurmeisje? die was al heel haar leven bang van honden en paarden, tot op een jaar geleden toen ze spitje eens van dichtbij ging bekijken.
Het begon met een beetje aaien en wortels voeren, maar een half jaar geleden zette ze voor de 1stex haar voet in de beugel. de laatste paar weken komt ze iedere week rijden en heeft nu +/- 15 lesjes achter de rug en enkele weken geleden heeft ze voor haar verjaardag van ons een rijbroek en laarzen gekregen.
Haar beugels mogen wel wat langer maar ze heeft moeite met hakken uit drukken en raakt ze erg gauw kwijt, daar zijn we mee bezig.
Ze moet nog werken aan haar houding in draf ook vooral haar handen, stap gaat al goed.
Ze heeft er iniedergeval lol in!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips & commentaar is altijd welkom maar houd het wel netjes.
complimentjes zijn ook leuk ;)

Xsander

Re: Spitfire en haar bijrijdstertje @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:47

wat een leuke pony!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:50

Volgens mij mag je niet bij HAW topic plaatsen van foto's van een ander.. Maar ik kan dat fout hebben hoor ;).

Maar ze rijd netjes voor zo kort. Alleen haar hakken mag ze indd beter uitdrukken :).

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:50

leuke pony maar waarom rijdt ze nu al met sporen?

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:51

Wat een leuke combinatie :)!
Persoonlijk zou ik de beugels een gaatje langer doen want nu komt ze op sommige momenten met dr knieen boven het zadel uit.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:53

15 lessen gehad en nu al sporen om? :oo
en dan heb ik het nog niet over de bijzet....

verder ziet het er wel netjes uit hoor alleen ik zou dr nog even lekker zonder sporen laten rijden
Laatst bijgewerkt door Cadaz op 02-01-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Calipso94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:53

leuke pony. :)
maar ze mag de handen wel iets meer dragen.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:54

Wat een leuke pony! :)

Even uit nieuwschierigheid, ze heeft dus net pas 15x op een pony gezeten, en nu rijd ze al met sporen? :roll:
En waarom die hulpteugels als ik vragen mag?

Verder wel een erg leuke combi :D

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:56

_Daniella schreef:
15 lessen gehad en nu al sporen om? :oo
en dan heb ik het nog niet over de bijzet....

verder ziet het er wel netjes uit hoor alleen ik zou dr nog even lekker zonder sporen laten rijden

inderdaad, en die bijzet, ik begrijp wel dat je je pony op 'niveau'' wilt houden, maar neem dan gewoon een bijrijdster die dat niveau rijd, ipv er bijzet ed aan te hangen.
verder doet ze het hartstikke netjes voor de 15e keer :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:59

elias schreef:
inderdaad, en die bijzet, ik begrijp wel dat je je pony op 'niveau'' wilt houden, maar neem dan gewoon een bijrijdster die dat niveau rijd, ipv er bijzet ed aan te hangen.

Ooit aan gedacht dat die bijzets er voor hele andere reden op kunnen zitten? Misschien omdat de pony zo wat makkelijker te rijden is voor het meisje? Bijzetjes kunnen er bijvoorbeeld prima voor zorgen dat de pony niet aan de hobbel gaat met het meisje ;)

Sporen vind ik ook niet echt handig en al helemaal niet nodig.

Meisje doet het wel al goed zeg! En ik vind je pony echt geweldig :D

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:01

Ben het helemaal met je eens Zap :j

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:04

Spit loopt constant met zijn neus in de wolken omdat ze nog een beetje onrustig is met haar handen, zo ontspant hij beter en beter voor zijn rug.
De sporen was eigenlijk ook niet echt de bedoeling maar hij probeert haar uit en gaat steeds stappen als zij wil draven, ze kan haar benen al vrij stil houden en hij reageert niet goed op alleen been hulp. dat leek voor mij wel een oplossing, maar het is wel vroeg ja.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:06

zap schreef:
elias schreef:

Ooit aan gedacht dat die bijzets er voor hele andere reden op kunnen zitten? Misschien omdat de pony zo wat makkelijker te rijden is voor het meisje? Bijzetjes kunnen er bijvoorbeeld prima voor zorgen dat de pony niet aan de hobbel gaat met het meisje ;)

Sporen vind ik ook niet echt handig en al helemaal niet nodig.

Meisje doet het wel al goed zeg! En ik vind je pony echt geweldig :D

spit is wel een vlugge pony en voor zijn oude ruggetje leek het me wel goed, de sporen zijn idd wel vroeg. bedankt voor je reactie ;)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:07

Zap: Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik vind het ook wel wat tegenstrijdig. Een bijzet om de pony bij je te houden en sporen + zweep om hem vooruit te krijgen? Want dat doe doe je nog na 5 lessen, sturen en tempobeheersing. Dus óf hij is te heet voor dus kunnen de sporen en zweepje wel weg óf hij is te traag en dan is de bijzet overbodig.. Maar misschien heb ik het mis en is er een hele andere reden??

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:09

idd bijzet kan ik heel goed bij komen ivm ontspanne van de rug :j maar de spoortjes snap ik niet helemaal. verder echt een leuke pony en ze rijd al echt netjes !

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:10

rocksyboy schreef:
Zap: Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik vind het ook wel wat tegenstrijdig. Een bijzet om de pony bij je te houden en sporen + zweep om hem vooruit te krijgen? Want dat doe doe je nog na 5 lessen, sturen en tempobeheersing. Dus óf hij is te heet voor dus kunnen de sporen en zweepje wel weg óf hij is te traag en dan is de bijzet overbodig.. Maar misschien heb ik het mis en is er een hele andere reden??

Pony weet precies wie er op zijn rug zit en pony is niet de domste ;). Ow, klop klop voel ik niet hoor.. Ik moet draven en het wiebelt wat bovenop, ow dan ga ik rennen :j.

Bijzet heeft imo helemaal niks te maken met het tegen willen houden van een pony ;), maar om er voor te zorgen dat de pony zijn hoofd niet in de lucht gooit, zodat de controle weg is! Sporen en zweep is daarnaast om de pony voor het been te krijgen en niet zozeer sneller voorwaarts te krijgen, wel vlugger op het been, maar niet vlugger in het tempo.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:10

themuisje schreef:
idd bijzet kan ik heel goed bij komen ivm ontspanne van de rug :j maar de spoortjes snap ik niet helemaal. verder echt een leuke pony en ze rijd al echt netjes !

bedankt, ik denk ook dat ik de sporen achterwege ga laten en het zonder te proberen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:11

hele verstandige keuze :j

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:11

de zweep is niet gebruikt alleen het idee dat ze er een vast heeft moet ze nog leren daar was het meer voor, en als spit weet dat ze een zweep vast heeft is hij al voorwaarts.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:14

ik heb altijd geleerd dat sporen bedoeld zijn om te hulpen te verfijnen. Daar is bij dit meisje echt nog geen sprake van. Zelf geef je aan dat ze haar hakken nog niet altijd uitdrukt.
Ik vind het niet eerlijk voor je pony dat zij met sporen rijdt. natuurlijk luistert hij nog niet goed naar haar been, zij weet de hulpen nog niet goed te geven! Dus zij moet het zelf gaan leren en niet met sporen gaan prikken.

Maargoed, leuke kleur heeft de pony, is ie geschoren?

Ik vind het er wel leuk uitzien en ze heeft best talent!

veel plezier nog!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:15

Ok.. Ik snap m.. Commentaar over haar rijstijl vind ik moeilijk aangezien het over iemand anders gaat. Mag dat wel? HAW moet volgens mij met foto´s van jezelf.. Maar, leuke pony en begrijpelijk dat je haar wilt houden :D ! Succes verder! *D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:51

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Het is namelijk niet de bedoeling om foto's van iemand anders te plaatsen op RT-HAW