Ik zit beter dan dat het voelt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Ik zit beter dan dat het voelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:44

Hallo
Ik heb altijd het gevoel dat ik erg naar voren zit , vooral in draf.
Als ik de fotos bekijk, heb helaas geen spiegels in de bak, zie ik dat ik eigelijk veel rechter zit oftel precies zoals het hoort mooie recte lijn van boven naar onder. Ik heb een KN Symfonie , pas weer bijgevult . Ook op mn Fries heb ik dit gevoel ( de andere is een Anglo arabier)
Doordat ik dat idee heb blijf ik rommelen met mn houding, en dus ook onrustig zit en dus ook het paard hinder in zijn/haar bewegingen.

Hoe los ik dit op

Alvast bedankt

Froexiie

Re: Ik zit beter dan dat het voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:32

Ik zou je een keer laten filmen, dan kan je beter zien hoe je zit is ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:13

Heb ik ook al eens gedaan en dat zag er perfect uit, op het onrustige na,

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:33

Ik heb ook altijd dat ik als ik doorzit op en neer aan het stuiteren ben en dat ik veel te ver naar achteren zit, terwijl het er op filmpjes perfect uitziet. Ik denk dat er niet echt een oplossing is?

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:18

misschien kun je een vriendin eens laten kijken op het moment dat jij het gevoel heb dat je minder goed zit?
zij kan dat dan bevestigen dat het niet zo is, en dat je goed zit. Het kan zijn dat je voor jezelf een ander beeld hebt dan je houding is. Wat je bijv. kan doen is in het dagelijkse leven kijken hoe je houding is, bijv. als je in een winkelstraat loopt (etalages). Zo kun je je zelfbeeld trainen om te zien hoe het in werkelijkheid is. Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:47

Ik zou iemand meevragen tijdens het rijden. Een vriendin of een instructrice. Die kan dan op de momenten dat het niet goed voelt aangeven hoe het eruit ziet. Besteed je tijdens je les veel aandacht aan je houding?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:00

Ik heb het juist heel arrogant andersom. :+
ik denk dat ik wel goed zit, maaar dat blijkt niet zo te zijn.
Maar dat is alleen met mijn houding qua rug, qua benen weet ik gewoon dat ik verkeerd zit: dit vind ik ook moeilijk.
Idd, vraag of iemand mee wil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:02

Met les kun je dit probleem toch oplossen?
Wanneer je instructeur zegt dat je "zo" goed zit, hoef je alleen maar te onthouden hoe dat voor jou voelt. Hoogstends nog een paar x een bevestiging en dan moet je het toch wel weten? :?

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:34

Zonder beugels rijden, helpt ook

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:34

En idd vragen hoe het eruit ziet, het is soms lastig te voelen wanneer je goed zit

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:43

Kun je aangeven op welke momenten je het hebt? Bv bij een overgang offe als je de hoek door moet?

Het is soms zo dat jij wel goed zit, maar dat het in samenspraak met het paard niks is. Bv omdat het paard op een bepaald punt scheef gaat lopen (en dat geeft een doorgeef luik, 1 paard doet het een tijd, jij past je er op aan, en doet het bij het volgende paard ook, je bent uit balans)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 14:42

Ik heb het constand, heb met mn instructeur er ook uitgebreid over gehad, we gingen er aan werken hij zei ga eens zo zitten als jij denkt dat je recht zit, toen zat ik veel ste ver naar achter , hij ertelde me dat ik gewoon het gevoelspatroon moet omgooien wat fout voelt is eigelijk en goed, en andersom, ik heb ook al geprobeerd in de lucht te kijken, als het ware.
Ik zal als het weer beter is weer eens een filmpje zetten en evt wat fotos, heb helaas geen resente fotos, Ik heb dit ook pas naar de zwangerschap pauze

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 00:02

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:06

Als je zoveel bewijs hebt dat je wel goed zit, en dat je het dus goed doet.
Wat houd je dan tegen het te geloven.
Ik denk als jij je er gewoon niet/minder druk om maakt dat de onrust misschien al minder wordt. Het is altijd goed alert te zijn over je houding maar het moet niet de rust verstoren.

In ieder geval heel veel succes er mee.

JFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:10

ik zou idd eens vaker zonder beugels rijden,helpt wel

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:27

zonder beugel, of zonder zadel.
helpt heel goed

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:32

Wat me wel opvalt op je foto's in de link, is dat je je handen heel erg tegen je lichaam houdt.
Pak je teugels eens wat korter en plaats je handen wat meer naar voren..

Doordat je je handen zo tegen je lijf aan houdt voelt het idd alsof je voorover duikt.. dus hand naar voren en zelf dragen..

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:55

Zo vanaf de foto uit de link zie ik heel veel spanning in je bovenlijf. Dat maakt dat je je zwaartepunt omhoog haald met als resultaat, onballans. Dat ga je compenseren door een stoezit aan te nemen (onderbeen en hak zijn niet onder je lijf maar voor je lijf). Hier komt ook het gevoel van vooroverzitten vandaan denk ik. Daarnaast steek je je been ligt wat af en draai je je tenen wat naar buiten. Automatisch draai je daardoor je hele been wat van het zadel af en daar word je ook wiebelig van.

Wanneer jij dan op dat moment voor je eigengevoel recht gaat zitten, doe je dat door wat achterover te gaan zitten wat het gevoel geeft dat je dieper in je zadel zit. Wat je eigenlijk doet is jezelf vast zetten in je zadel waardoor jij denkt meer meet te kunnen zijn met je paard terwijl je eigenlijk achter de beweging aan zit. (denk maar eens aan de grote hoeveelkeid ruiters doe achterover gaan zitten in middendraf, even lukt dat wel, maar als het een diagonaal lan is stuiteren ze bijna allemaal aan het eind in hun zadel omdat ze onvoldoende mee konden zijn)

Ok, dat was mijn 'probleemanalyse' voor zover ;) . Nu de oplossing, vergt enige oefening maar werkt wel:
In stap neem je een verlichte zit aan. Draai nu je knieen naar je zadel (denk aan x-benen). Je zal voelen dat je nu met je tenen recht vooruit wijst en dat je binnenbeen goed naar het zadel wijst. Omdat je in je beugels staat komen je hakken als het goed is gelijk onder je zwaartepunt terecht, andes kieper je om. Als je die houding te pakken hebt ga je weer zitten in je zadel. Je zal gelijk voelen dat je steviger in je zadel zit zonder dat je klemt of krampachtig hoeft te zitten.

Nu ga je je zwaartepunt verlagen tot deze voor je gevoel net onder je navel zit (denk aan wortel willen schieten vanuit je zitbeenderen). Ga vanuit dat punt ontspannen adem halen, een hand op je buik leggen kan daarbij helpen. Automatisch ontspannen je schouders en armen.

Het resultaat: je zit ontspannen en recht zonder je paard te hinderen. Als je dit in stap te pakken hebt, volgen draf en galop natuurlijk ook.

Omdat het soms moeilijk te voelen is of je je tenen naar buiten steekt is er een ander punt waar je naar kan kijken. Als je knieen van het zadel afgedraaid zijn, wijzen je tenen waarschijnlijk nog verder naar buiten. Dus knieen recht vooruit laten wijzen en je binnenbeen aan je zadel houden, niet de achterkant van je been, want dan wijst de rest automatisch weer naar buiten en ben je je ballans kwijt.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Groetjes,

Suzanne

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:48

Ik denk dat Suzanne hier wel alles gezegd heeft wat je kan verbeteren en hoe.
Verder denk ik ook dat het misschien een vertrouwenskwestie is. Doordat jou gevoel ingaat tegen wat je instructeur zegt, krijg je ook een verkeerd beeld doordat je mogelijk niet durft te geloven wat hij zegt (even heel zwart wit neergezet.)
Ga aan de slag met de tips maar vertrouw ook op jezelf en je instructeur, als jou gevoel niet overeenkomt met wat hij zegt zoek dan samen een manier om overeenstemming te bereiken. En als ik de plank mis heb geslagen wat betreft vertrouwen, dan mag je dit stukje negeren. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:00

ik denk dat het vals gevoel van voorover te zitten deels komt omdat je je schouders een beetje bol maakt/laat hangen en je handen te breed en dicht bij je lichaam houdt. handen iets meer dragend boven de schoft en rechtdoor kijken en dan ben je er al. Vraag in het begin steeds iemand mee die kan bevestigen of je goed zit of niet.

En heel misschien, niemand heeft het al vermeld, maar zit je "goed"/gemakkelijk in je zadel? Ik zit namelijk van nature gemakkelijk naar voren, maar bij mijn vorig zadel had ik ook nog eens het gevoel alsof ik voorover gezet werd. Als ik dan volgens m'n instructie recht zit, had ik het gevoel of ik overal achter de beweging kwam en bijna aan m'n teugels moest gaan hangen om m'n balans te kunnen bewaren.
Met m'n andere zadel kan ik mits ik erop let gewoon rechtzitten en heb niet het gevoel dat ik dan echt achterover moet leunen ofzo. Dus misschien "past" de zitting niet goed voor jou en heb je daarom het gevoel dat je voorover zit.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:05

Waarschijnlijk weet ik het probleem:

Een fries heeft van origina een iets hollere rug, waardoor het zadel verder achter overligt. Hierdoor moet jij meer voorover gaan 'hangen' om weer 'recht' te zitten. Maar eigenlijk, als je het zadel normaal en recht zou hebben liggen zit je wel voorover. De oplossing is: laat een zadelmaker komen kijken en hem goed opvullen.

Succes! :D

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:06

Dankjullie wel voor de tips, heb het een paar keer doorgelezen en eens naa gedacht er zit een helehoop in en waarschijnlijk als ik daaraan ga werken dat het zeker goed gaat komen.
Aan de fries zelf licht het niet heb het ook op andere paarden,
Had voorheen een ander zadel waarbij het erger was nu heb ik een andere , die en goed op het paard pas en goed voor mij is minder kniewrong daardoor voelde ik me te veel gedwongen en ging ik mn knieen inderdaad afsteken en dus ook mn tenen. Dus idd zoals jullie zeggen, en nu ik er zo over nadenk, ben gewoon teveel bezig geweest met mijn gevoel ipv te kijken waar het vandaan komt. Zodra ik weer kan rijden ; jaja het leed dat bevroren bak heet; ga ik er aan werken en zo ook dan fotos en filmpjes maken om zelf van de verbetering weer te lezen