Paard kantelt hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simone_Z

Paard kantelt hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 09:47

Hallo,

Mijn paard kantelt met haar hoofd tijdens het rijden op de rechterhand.
Ze drukt dan haar neus naar binnen (rechts).
Zelf denk ik dat dit te maken heeft met het wisselen (heb vorige week nog een dop gevonden) want ze trekt nog regelmatig rare bekken met eten en eet ook slechter. De tandarts heeft laatst haken verwijderd en zei toen wel dat ze gevoelig was in haar mond.
Maar nu wil ze op de linkerhand niet meer van de hoefslag af. Ze zet dan haar nek vast en gaat rennen als een idioot....
Kan dit te maken met elkaar hebben?

Groetjes

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:17

dat kan er zeker mee te maken hebben, maar het kan ook komen door harnachement wat niet goed past, hoeven of hoefbeslag, rijstijl van de ruiter... dit kan door diverse oorzaken komen..je kunt bijv. kijken op het hoofd van je paard of de spieren aan 1 kant meer ontwikkeld zijn m.n. de kauwspieren, je kunt ook kijken of de spieren in haar nek/hals aan 1 kant dikker zijn, is dat zo dan kan dit vanuit haar gebit komen, bij twijfel altijd even je tandarts informeren. succes!
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-01-10 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spamlink verwijderd

loriene

Re: Paard kantelt hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:20

hoe oud is je paard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:26

Tuurlijk kan je paard behoorlijk last hebben van de mond. Maar naast als je even een tijdje bitloos gaat rijden of met een teugel aan de neusriem ga je toch het kantelen niet oplossen.

Dat los je op met je benen en je zit en het paard rechtrichten. Zorg dat je de kant waar je paard naartoe kanteld zeer luchtig houdt in je hand. Je kan jezelf aanleren dat elke keer dat je het ziet even te uberstreichen. Dan haal je de spanning weg.

Een paard kantelt vaak met het hoofd als het gevraagde lichamelijk moeilijk is. Goed rechtrichten en evenwichtig trainen dus.

Begin maar eens met veel slangevoltes rijden in stap en daarna in draf focus niet te veel op de voorkant maar probeer juist de buiging door correct met je benen te rijden te bereiken.

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 10:57

Anne bedankt voor de tip!

Ze wordt in april 4 jaar.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:38

Kantelen hoeft niet te komen door het moeilijke van het gevraagde. De mijne deed het ook en daarbij de tong nog eens over het bit. Rijd nu een paar maanden bitloos. Het gaat super, eigenlijk meteen goed en hij kantelt ook het hoofd niet meer. Heeft meer met de mond te maken dan wat anders, denk ik.
Probeer het eens een keertje, dan weet je misschien meer.

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:35

Gister heb ik haar gelongeerd aan het halster en toen kantelde ze niet, als ik longeer met hoofdstel doet ze het wel.
Denk echt dat het aan haar mond ligt en niet aan de moeilijkheid. Ze doet het ook alleen als er druk in de mond komt, anders niet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:37

Wanneer is de tandarts geweest, kan het aan het gebit liggen?

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:44

De tandarts is in oktober geweest, hij heeft toen wat haken verwijderd en toen was haar geheemelte wat gevoelig.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:20

zo was het precies hetzelfde bij die van mij. Hij kan gewoon geen bit verdragen, heeft een laag verhemelte en dikke tong. En legde dus de tong over bit om de pijn van het prikken in het verhemelte tegen te gaan. Daar kwam dus het kantelen nog eens bij. Met bitloos meteen rustig in de mond en het kantelen was over. Legt de jouwe de tong over het bit?

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 10:22

Nee ze legt haar tong niet over het bit.
En ze heeft altijd gewoon goed gelopen, zonder kantelen lekker stelling. Dat doet ze nog wel op de linkerhand, maar op de rechthand gaat ze kantelen en wil ze geen stelling meer geven.

Vigo2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:25

Hoi,
Mijn paard kantelde ook met het hoofd en wij hebben er een osteopaat bij gehad. Kwam bij ons uit de rug.

groetjes

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:26

mijn paard kanteld ook wel is met zijn hoofd, dat kwam door onbewust niet gelijke druk op allebij de teugels , als die van mij het doet en ik pak mn rechterteugel er iets meer bij is het over.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:31

Die van mijn doet ook kantelen, maar dan linksom. Hij vindt linksom gewoon moeilijker dan rechtsom. om onder de buiging uit te komen gaat hij zijn hoofd kantelen. Als je niet weet hoe je het zelf moet oplossen of je afvraagt of je het goed oplost kan je het beste les nemen en er zo samen aan werken :)