sjeik schreef:Eerst zadelmak maken nu ze nog niet veel conditie heeft. De kans is groot, dat een ouder paard die allang zijn zin heeft kunnen doen, alle kracht tegen je gaat gebruiken als je hem eerst in conditie brengt en dan gaat zadelmak maken.
En als je nog geen ervaring hebt met paarden beleren, dan niet doen. Of alleen op aanwijzing werken van mensen die er veel ervaring mee hebben.
Met het eerste stuk ben ik het niet eens. Als het paard geen conditie heeft op het moment dat je hem beleerd wordt hij heel moe van het werk. En daardoor zal hij het ook niet zo leuk vinden. Mijn merrie had een hele slechte conditie toen ze beleerd werd voor de wagen. Ze vond het mennen eerst dus ook vreselijk, want ze werd er heel erg moe van, terwijl ze echt niet veel deed. Dus ik zou eerst beginnen met conditie opbouwen.
Overigens, mijn ene pony was 12 toen hij betuigd werd. (Kende heel weinig, maar was wel heel mak.) De ander was 20 en waarschijnlijk al door een vorige eigenaar onder het zadel beleerd, toen we haar lieten betuigen. En beide hebben het gewoon geleerd. Bij de de eerste ging het zelfs heel goed volgens degene die ze beleerde. Hij was heel mak en enthousiast en natuurlijk niet zo onervaren en springerig als jonge paarden soms kunnen zijn, hij liep binnen de kortste keren super braaf. De ander had een hele slechte conditie en vond het gewoon niet zo leuk. Maar ook zij kan het nu, zij het dat je wat meer moeite moet doen.
En doe het niet alleen. Helemaal als je nog nooit eerder een paard zadelmak hebt gemaakt. Wij hebben onze pony's ook lekker door iemand anders laten beleren voor de wagen. Als ik het zelf had moeten doen, weet ik niet of er wat van terecht was gekomen.