Ongeduldig paard probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Ongeduldig paard probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:34

Tja ik heb sinds kort een vreselijk lief verzorgpaard....tenminste tijdens het rijden.
Tijdens stilstaan en poetsen wordt hij vreselijk vervelend en probeert zichzelf los te maken. De paardenknoop heeft hij helemaal ontcijfert en als je er een gewone knoop in maakt dan bijt hij toch gewoon het touw door :Y) (een dik scheepstouw nogwel)

Het is een lieverd en ik merk dat hij wel luisterd naar wat ik zeg maar er verder niks mee doet :+

Heeft iemand tips over hoe ik hem stil kan laten staan of hoe ik hem in ieder geval kan poetsen zonder dat hij zichzelf losmaakt?

Alvast bedankt!

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:40

Ik heb misschien een oplossing voor het stilstaan.
Je gaat met het paard een stukje lopen, dan laat je hem halthouden, laat hem 5 seconden stilstaan, loop daarna weer verder, laat hem weer 5 seconden stilstaan, en als hij dat kan, kun je het gaan uitbouwen dat je gaat lopen, laat hem weer halthouden ga deze keer een rondje om hem heen lopen, als hij stil blijft staan natuurlijk belonen!!

Elke stap dat hij goed doet, goed belonen!!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:43

SjakieXX schreef:
Ik heb misschien een oplossing voor het stilstaan.
Je gaat met het paard een stukje lopen, dan laat je hem halthouden, laat hem 5 seconden stilstaan, loop daarna weer verder, laat hem weer 5 seconden stilstaan, en als hij dat kan, kun je het gaan uitbouwen dat je gaat lopen, laat hem weer halthouden ga deze keer een rondje om hem heen lopen, als hij stil blijft staan natuurlijk belonen!!

Elke stap dat hij goed doet, goed belonen!!

Hij staat maximaal 1 seconde stil, ja ik heb het geteld :Y)
Als je op zijn rug zit en je oefent stappen en stilstaan dan blijft hij wel langer stilstaan maar het probleem is vooral het stilstaan als ik niet op hem zit. Ik kan me nog geen 2 seconden omdraaien om hij rent alweer los over het erf :Y)

SjakieXX

Re: Ongeduldig paard probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:45

Dan doe je eerst wat korter stil staan,, bijv. eerst 2 seconden en daarna steeds verder uitbreiden tot je een rondje om hem heen kunt lopen, en daarna kun je het nog verder uitbreiden. En ten alle tijden belonen waneer hij het goed doet!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:49

Net als bij Sjakie, zou dit alleen willen toelichten.
Ik gebruik bij mijn paarden altijd een commande STA, als ze stil moeten staan. Dit doe ik zowel als ik er naast loop/sta of als ik erop zit.
Dus naast de technische hulpen voor als je erop zit en een rukje aan het halstertouw een stemhulp gebruiken als extra.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:03

jury schreef:
Net als bij Sjakie, zou dit alleen willen toelichten.
Ik gebruik bij mijn paarden altijd een commande STA, als ze stil moeten staan. Dit doe ik zowel als ik er naast loop/sta of als ik erop zit.
Dus naast de technische hulpen voor als je erop zit en een rukje aan het halstertouw een stemhulp gebruiken als extra.

Zoiets is hem wel aangeleerd en hij weet wat je ermee bedoeld maar luistert er verder niet naar, hij doet gewoon waar hij zin in heeft. Dat mag natuurlijk niet want ik hoor de baas te zijn maar een tik uitdelen omdat hij niet luistert heeft bij hem ook geen zin (en heeft ook niet mijn voorkeur)

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:08

Misschien een keer een flinke gil/schreeuw geven als hij iets doet wat niet mag, probeer anders als hij weer eens het touw kapot wil gaan bijten, een flinke gil/schreeuw daar achteraan gevolgt een flinke tik, niet zo'n zachte hij mag het best voelen, beter 1 goeie tik dan 1000 kleine zinloze tikjes.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:11

SjakieXX schreef:
Misschien een keer een flinke gil/schreeuw geven als hij iets doet wat niet mag, probeer anders als hij weer eens het touw kapot wil gaan bijten, een flinke gil/schreeuw daar achteraan gevolgt een flinke tik, niet zo'n zachte hij mag het best voelen, beter 1 goeie tik dan 1000 kleine zinloze tikjes.

Ook al geprobeerd en verder helemaal geen reactie, hij gaat gewoon verder met klooien :+ tegen het hek aantrappen is ook zo'n afleiding van hem, dan hou je je daarmee bezig en kauwt hij ondertussen het touw kapot :Y)
Gek genoeg luistert hij wel altijd met rijden..

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:14

Oke,, dan weet ik ook geen raad meer, maar waarschijnlijk is er wel een bokker die de ultieme oplossing heeft.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:23

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:28

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:39

Dat dat kunstof sneuvelt, is denk ik opzich geen probleem. Je kunt het eventueel ook nog aan 2 kanten vast maken, daar kan hij niet bij met zijn mond, en dan idd met een ijzeren ketting.
Als er geen 2 palen staan kun je misschien aan de eigenaar vragen of hij nog een extra paal erin wil slaan. Wil hij/zij vast wel, als je het maar niet te opdringerig vraagt, en nee is nee.

Offtopic: ik praat net of ik je niet ken ;)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:19

Vastzetten met een ijzeren ketting is natuurlijk een optie maar het liefst zou ik zijn gedrag aanpakken.
Iemand een idee?

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:21

Dat weet ik maar, ik vind die tip van Nexus, voor eerst wel handig. Want anders als je het probleem nog niet hebt opgelost, dan loopt hij al weer los ;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:27

Wat dacht je van concequent zijn ?
Nee is nee en niet ja
Een paard merkt snel wie de baas is, en blijkbaar is in dit geval het paard de baas.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:30

Ik heb nog wel een te proberen tip voor je. Voor het stilstaan aan de hand. Stop, zeg whoa (sorry ik kom uit de westernsport ;) ) en wacht. Zodra hij begint te klooien of wegstapt zet jij hem achteruit. Voor elke stap die hij zet 2 terug. Weer whoa en wachten. Maak dit wachten in het begin heel kort zodat je hem ook de kans geeft het goed te doen. Dus zoals ik jou begrijp eerst 2 seconden :D begint hij in die 2 sec te lopen, achterwaarts zetten, whoa en weer heel even wachten. Blijft hij dan wel staan direct weer verder met hem lopen. Dit bouw je dan uit tot langer en langer, maar denk eraan het kan even duren voor dat kwartje valt ;)
Oja die eerste keer terugzetten zal mss iets meer dan een paar passen moeten zijn. Je moet hem even heel duidelijk maken dat zijn voorwaarts wordt gecorrigeerd met een achterwaarts van jouw kant.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:31

En verder moet je heel erg consequent zijn, want hij is lief maar ook slecht opgevoed waarschijnlijk. Als jij 3 dagen achter elkaar iedere stap en iedere hap die hij verkeerd doet afstraft (eerst met je stem en daarna met een tikje en daarna met een steviger tik) is het probleem waarschijnlijk opgelost. Grootste probleem is dat veel mensen het erg moeilijk vinden om 3 dagen lang consequent te zijn :o . Ik zelf ook - maar als het me echt te gortig wordt....3 dagen consequent zijn en je kunt er weer een tijdje tegenaan!

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:42

Kan je hem misschien niet in zijn stal poetsen, met de deur dicht??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:48

Rider01 schreef:
Ook al geprobeerd en verder helemaal geen reactie, hij gaat gewoon verder met klooien :+ tegen het hek aantrappen is ook zo'n afleiding van hem, dan hou je je daarmee bezig en kauwt hij ondertussen het touw kapot :Y)
Gek genoeg luistert hij wel altijd met rijden..

Ik denk dat je niet consequent genoeg bent.
Paard is namelijk wel erg consequent en jij verliest tot nu toe :j

Er zijn meerdere manierenm, maar alles draait om consequent zijn en op de juiste tijd ingrijpen op de juiste manier (niet te hard en niet te soft) :j

Als het je niet lukt kun je beter hulp inschakelen die je kan helpen als je bezig bent.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:50

@bello2005 en @superwoman

Ik ben wel concequent maar dat maakt hem niks uit, van straffen trekt hij zich ook niks aan :+

Als hij zich los heeft en wegrent luisterd hij wel als ik hem terug roep, alleen als je hem weer vastzet begint het gedonder weer, het is dus echt het stilstaan :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:00

Rider01 schreef:
Ik ben wel concequent maar dat maakt hem niks uit, van straffen trekt hij zich ook niks aan :+

dan lees ik toch nog/juist dat het paard connsequenter is dan jij ;)

Zoals ik al schreef is timing ook ontzettend belangrijk, misschien zit daar je fout.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 14:23

superwoman schreef:
dan lees ik toch nog/juist dat het paard connsequenter is dan jij ;)

Zoals ik al schreef is timing ook ontzettend belangrijk, misschien zit daar je fout.

haha ja hij is net zo consequent als ik :Y)
Qua timing zit ik denk ik wel goed, ik straf hem meteen als hij iets doet, dan is hij amper een seconde stil en dan gaat ie weer, nou dan ben je wel lang bezig met hem poetsen en dan in de tussentijd nog opletten of hij niet z'n touw stukmaakt :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:43

Je moet dus ook niet gaan poetsen of andere dingen willen doen, alleen opletten dat ie stilstaat en niet z'n touw opvreet. Poetsen is fase 2 :D ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:26

Kendra schreef:
Je moet dus ook niet gaan poetsen of andere dingen willen doen, alleen opletten dat ie stilstaat en niet z'n touw opvreet. Poetsen is fase 2 :D ...

idd :j

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:12

Ik sluit me aan bij Kendra en Superwoman.