Bekkenkanteling ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Bekkenkanteling ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 16:25

Ik weet niet goed of dit hier juist staat.
Gaat niet echt over een probleem met mijn paard, maar eerder met mezelf ;-)

Ik heb een 3-4tal weken geleden een bekkenkanteling gehad (rechts), bekken is naar voor gekanteld. Na het weer op de juiste plek te laten zetten, bij de kraker, was na 2sessies alles weer oké. heb toen een 2tal weken niet gereden.

Ik heb een 2tal maand geleden een nieuw zadel gekocht: de Kieffer Athen Olympic. Zadelmaker is dit komen passen.

Na hier +/- één maandje mee te rijden lag dit niet meer goed, paard kreeg ook wat witte haartjes waar het zadel vooraan lag (achter de schouderbladen). Het zadel kwam omhoog achteraan en het lag ook wat hoger vooraan dan achteraan.

Zaddelpasser is teruggekomen, blijkbaar had ik de vulling op korte tijd 'platgereden' (achteraan). Toen ik hem vertelde van mijn bekkenkanteling zei hij dat dit wel van mijn zadel zou kunnen komen (omdat het niet goed lag).

Zadel werd opgevuld achteraan. Lijkt wel goed te liggen nu.

Echter, enkele dagen geleden is mijn bekken weer gekanteld, toen ik 2dagen na elkaar paardgereden heb.

Woensdag naar de kraker, hopelijk dan meer verduidelijking hoe dit komt-kan komen.

Toch wou ik jullie eens raadplegen.
Hoe kan dit komen? Kan een zadel aan de oorzaak liggen hiervan?

Mijn houding is niet super, ik had met mijn vorig zadel snel de neiging om een beetje achterover te hangen (zie topic: [RT-HAW] ' Tis Deus Z (v. 't Is Voltaire) @ stage TerHofstede ).
Met mijn huidig zadel lijkt dit minder het geval te zijn ( http://www.youtube.com/watch?v=HtheTgowDQQ , zadel was hier nog niet aangepast)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:18

heel belangrijk is dat het zadel goed past, en in balans ligt. Het zou kunnen zijn dat het zadel jou in een bepaalde positie dwingt waardoor je de neiging hebt om je bekken te kantelen. Het zou ook kunnen dat het door jouw "fysiek" komt, dwz misschien heeft jouw lichaam de voorkeur om je bekken te kantelen. Misschien moeten je spieren eerst sterker worden o.a. van je bekken om je bekken in de juiste positie te houden. Vaak hebben problemen in het bekkengebied te maken met je houding, heb je bijv. als je niet op je paard rijd ook de neiging om je bekken te kantelen?

www.padany.nl

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:58

Verkeerd gebruik van terminologie; we kunnen allemaal ons bekken kantelen; voorover of achterover.
Wat jij beschrijft is hoogstwaarschijnlijk een instabiel SI gewricht dat een nutatie of contra nutatie maakt (afhankelijk van de richting waarin "gekanteld" wordt).

Alizeetje

Re: Bekkenkanteling ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:13

Bedankt voor de reacties.

Kuggur: ok, duidelijk verkeerde benaming gebruikt. Bij mij is het naar voor 'gekanteld'. Is het nuttig dit op foto te laten zetten? Oefeningen te doen?
Kan dit komen door paardrijden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:56

Mijn mening is dat je nog zovaak naar een osteopaat kunt gaan maar als je op deze manier doorgaat kom je er niet. Als je wat veranderd in je lijf moet je je hersenen leren dat er meer beweging is gekomen, je moet anders leren rijden en de beweging die je erbij hebt gekregen gebruiken in het paardrijden. Nu zit je nog altijd met een holle rug, en een goed passens zadel is fijn maar ook als je zadel achterover ligt kun je je eigen houding corrigeren. Je ziet daarbij dat jou houding wat nadelen heeft je paard en jullie rijden.

Rug wegdrukken komt de takt van het paard niet ten goede zeker niet als je begrijpt dat hij zijn bewegingen niet lekker onder jou door af kan maken. Je remt hem dus. Doordat die van achter niet goed naar voor kan zie je in het filmpje dat je teveel aan de voorkant zit en je paard zich opkrult, precies dat wat je niet wilt. Het geheel komt daardoor meer op de voorhand, de rug wordt niet lekker losgelaten en uiteindelijk train je dus niet het juiste.

De osteopaat kan je super helpen, maar neem dan de tijd om zitles te nemen op je paard (of een ander paard). Ik heb zelf erg goede ervaringen met centered riding. Je gaat er beter door voelen en daardoor wordt het geheel completer.

Wel super dat je wat aan je eigen lichaam onderneemt, uiteindelijk kan je paardje er alleen maar profeit van hebben.
succes, en je paardje kan wel lekker lopen zeg!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 21:55

Bedankt voor de uitleg!
Ik geef je gelijk hoor, ik voel soms ook dat ik hem 'afrem', door mijn houding-rughouding, die ik soms niet helemaal 'los' kan laten, zo lijkt het.

Ik ben hier al even op zoek gegaan (juist omdat ik met dit probleem zit, én dus wéét dat mijn houding fout is) naar zitlessen-centered riding, maar vind niet echt iets... Ik ben hier ook niet zo goed in thuis en weet niet in welke mate dit bekend is in België.

Ik ga zeker verder op zoek.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:21

er worden ook wel trainingsweken ed gegeven. Wendy komt ook met enige regelmaat naar nederland, heb daar goede verhalen over gehoord.
Er is een site waar iig de nederlandse centered riding instructeurs opstaan, weet niet hoe dat voor belgië zit? Zolang je zelf nog bezig bent, ga lekker stappen en voel hoe je kan bewegen, beter klein en soepel dan groot en hakkerig, en voel wat er in je paard verandert als jij aan het zoeken bent. Zijn ook boeken geschreven over dit onderwerp, maar dat blijft natuurlijk wel moeilijk om het uit een boek te leren.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:50

Is erg moeilijk om iets te vinden. Nederland is wel makkelijker, maar dat zou pas lukken voor mij tijdens een vakantie. Ik wéét dat het verkeerd zit, maar zonder degelijke begeleiding is het best wel moeilijk denk ik. Ik probeer me bewust te worden van 'het probleem', maar het probleem is wss veel groter dan ik zelf denk :-)

Ik probeer wat te lezen hier en daar :-)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:53

en zorg ervoor dat je spiercorset sterker gaat worden, dan zal je minder snel problemen gaan krijgen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:59

je kunt al oefenen door voor een spiegel te staan en eerst te voelen wat jij recht en in evenwicht vind en dan te kijken wat nou werkelijk recht en in evenwicht is, voelen hoeveel je bekken kan kantelen beide kanten op, etc. Als je op het paard bij het in/uit stappen en elke pauze er extra op let is dat toch al snel een 15 min per keer, en dat is ook wel genoeg, anders wordt het teveel, dan kun je later ook stukken draf erbij pakken, in verlichte zit evenwicht zoeken, staart denkbeeldig een beetje tussen je benen trekken en dan gaan lichtrijden, blijf in het ritme en terwijl jij daar mee bezig bent kan je paard leren op zichzelf te letten en in een tempo te lopen (tel er desnoods bij) dan kom je steeds rechterop en probeert het evenwicht te houden. Als je gaat staan strek je je heupen (plassen als een man) en als je gaat zitten doe je dat door je gewrichten weer te vouwen en een soort van te gaan spijkerpoepen.
Doe dit kort. Beter 3x een paar minuter als 1x een half uur. Probeer het langzaam in het gehele rijden door te voegen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 11:47

Bedankt voor de tips, ik ga het zeker proberen!

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:21

Een heel aparte aanvulling misschien, maar met een Wii Balance Board kun je ook echt goed aan je evenwicht werken... Je kunt er precies mee zien waar jouw zwaartepunt zit!!!