3,5 jarige bonte Wisse @ work op film! (boomloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

3,5 jarige bonte Wisse @ work op film! (boomloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 16:11

En weer even een topic van Wisse :)

Wisse is een 3,5 jarige ruin, een bonte fries.
Sinds deze zomer onder het zadel, alles rustig aangedaan en af en toe even een week of 2 vakantie gegeven tussendoor.
Hij pakt het rijden goed op!
We hebben een tijdje stilgestaan wegens rugproblemen door het zadel en daarom heb ik deze week een boomloos zadel thuisliggen om te testen, een Barefoot London.
Maandag heb ik er voor het eerst mee gereden, vandaag was de 3e keer dat ik met dit zadel reed.
Het is echt onwijs wennen, je hebt het gevoel dat je er heel wiebelig opzit en wordt even lekker met je neus op de fieten gedrukt; ik heb toch een stuk minder onafhankelijke zit dan ik in gedachten had :Y)

Vorige keer dat ik een topic plaatste (6decemer2009, zie topic: [RT-HAW] 3.5 jarige bonte Wisse @ work (1e keer les, op film)) had Wisse nog erg moeite met de linkergalop, hij sprong onder het zadel EN aan de longe nog steeds verkeerd aan (wat ontstaan was door de rugklachten, waar hij voor behandeld is door de ostheopaat).
Nu springt hij zowel aan de longe als onder het zadel iedere keer goed aan!
Een hele verbetering is uberhaubt te zien in de galop, ik zit hem met aanspringen minder in de weg en hij heeft iets meer balans (over de hoefslag en een redelijk ronde volte kunnen rijden).

Waar ik tegenaanloop is mijn houding, ik merk dat ik hier echt flink aan moet gaan werken wil ik straks niet stranden op L-niveau en zelf niet verder kunnen komen. Hier ga ik dan ook hard mee aan de slag; mijn benen moeten minder wiebelen en ook mijn handen geen eigen leven lijden :Y)
(wil wel even zeggen dat boomloos voor iedere ruiter wennen is en ik dus nu wel extra wiebelig zit bij galoperen en doorzitten, in my defense :+ )
Na deze vakantie gaan we weer lekker wekelijks verder lessen (prive) dus wordt er weer extra goed op gelet.

Zoals je ziet ben ik veel aan het lichtrijden, daar kreeg ik namelijk vorige keer nogal commentaar op.
De stukjes die ik wel aan het doorzitten ben heb ik juist laten filmen omdat ik erg benieuwd was naar mijn houding op dit zadel en het lichtrijden me beter afgaat dan doorzitten, dus dat minder zegt over dit zadel (ben nog aan het beslissen of ik dit zadel wil aanschaffen, vandaar).
Ook zie je Wisse ruimer en voorwaartser lopen dan in het vorige topic, hij had vandaag dan ook absoluut geen last van spanning dus dat scheelde een heleboel :) We vinden het samen nog erg moeilijk om een goed tempo te pakken te krijgen; de ene dag is mooi ontspannen en loopt dan rustig, zoals vandaag het geval was. Gister was hij echter heel rennerig, ook de galop gaat dan heel ongecontroleert. Hij laat zich dan erg moeiljk terugnemen en blijft rennerig aanvoelen. Waarschijnlijk kan ik hem nu wel een keer vaker gaan rijden per week (rij nu 2 a 3keer per week) en zal het dan wel wat constanter worden denk ik.

Oh mijn god, toonbeeld van een niet-constante aanleuning dankzij wiebelhanden :o

maaikedewit

Re: 3,5 jarige bonte Wisse @ work op film! (boomloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:24

ik heb het idee dat je te veel met de voorkant bezig bent..
het kan aan mij liggen hoor.
Maar als je hem probeert ontspannen te rijden komt het naar beneden gaan vanzelf.
Je kunt er denk ik ook wat op oefenen om je handen stiller te houden en je benen.
leuk beessie!!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:58

Hmmm je paard drukt zijn rug érg weg en je bent veelste veel bezig met voor, waardoor hij te verzameld en kort gaat lopen in zijn passen, maar ook hele kort in zijn hals.

Doe eerst is lekker lang en laag en niet de hele tijd aan die voorkant prutsen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:24

Ben het 100% eens met Minjon. :j Gewoon lekker op zijn beentjes laten lopen, hij is pas 3.5 jaar!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:28

Het ziet er al weer beter uit hoor. Ik zou zeker regelmatig gaan longeren, om de rug sterker te krijgen.. Probeer mooi mee te bewegen vooral in de galop, soms kom je nog wat te hoog uit het zadel. Mooie beenligging en houding heb je. Handen zeg je zelf al :+ .. Succes verder! :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 18:45

Bedankt :)

Ja dat hoog uit het zadel komen ligt aan dit zadel, moet echt nog flink wennen aan het boomloze zadel!
Longeren wil ik inderdaad vaker gaan doen, helaas woon ik nu nog wat ver van stal af dus heb ik nog niet zoveel tijd.
Ik merk wel altijd dat hij na longeren de keer erop soepeler is met rijden inderdaad.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:55

je benen wiebelen okay..maar verder vind ik je houding best kunnen, alleen in de galop leid jij een beetje een eigen leventje..maar dat is pure gewenning met een ander zadel! paardje iets meer voorwaarts rijden..

verders hetzelfde als hierboven...maar jullie zijn een leuke combi!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 19:14

Ja die galop is echt bagger qua houding!
Gelukkig zit ik hem nu in ieder geval niet meer zo in de weg met aanspringen vergeleken met het vorige topic, dat vind ik al een grote vooruitgang.
Ik moet de komende tijd gewoon overdreven goed op mijn houding letten (en laten letten, dmv les en bijven filmen als zelfreflectie) en met dit zadel opnieuw leren zitten :)

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:27

commentaar is welal gegeven,
verder heb je een leuk paard, en met goed les komt het wel goed,
maar dat heb je al, ben benieuwd naar fotos over eenhalf jaar

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:42

Ik heb op zo'n zadel gereden en vind dat je erg aangemoedigd wordt om je rug hol te trekken, zo zie ik dat ook bij iedereen die ik ermee heb zien rijden.

Nadeel daarvan is dat de beweging niet meer van achter naar voor kan, dus kan het paard er van achter niet helemaal lekker onder. Hij zal daardoor eerder de rug vastzetten en korter lopen. Als je dan aan de voorkant gaat vragen kun je krijgen dat je paardje weer last krijgt van zijn rug. Zoals je zelf al zegt je houding zal moeten verbeteren wil je hem kunnen helpen en dan vooral het bekkengebied voor zover dat met het zadel mogelijk is.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:17

Ik vind dat er zeker vooruitgang te zien is met het aanspringen..
Gewoon oefenen, oefenen, oefenen. Het is een super leuk beestje om te zien!
Lekker doorrijden, pasje terug, pasje verruimen. Met de achterkant aan de gang gaan, voorkant beetje met rust laten.
Komt zeker goed, ben idd benieuwd naar foto's over een tijdje!
Succes! :D

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:54

Mooi paardje ;)
ziet er al heel goed uit voor een 3.5 jarige!
:D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:58

Bedankt allemaal :)

De overgang naar galop kan nog maar in een paar passen inderdaad, nog niet galophulp= hup meteen in galop.
Maar dat gaat al iets beter dus komt vanzelf wel goed :)
Ik schakel regelmatig, hij denkt ontzettend goed voorwaarts mee; als ik 1x zacht been geef in draf versnelt hij echt meteen! Terugrijden vind hij vervolgens nog erg lastig, het duurt vaak wel een rondje voordat we weer in het oude tempo terugzijn. Dit wil ik namelijk op zit doen en niet door aan de voorkant te gaan trekken ofzo. Maar ook dat gaat al steeds iets beter, door korte stukjes lichtjes te verruimen zodat we niet in 3 tellen aan de andere kant van de bak staan zeg maar, dan hoeft het terugrijden ook iets minder.

GylkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:42

Je bent inderdaad veel met de voorkant bezig. Je kan eens proberen met je teugels volledig lang te laten (natuurlijk wel zien dat je optijd je contact terug kan nemen). Zo gaat hij veel minder z'n rug wegdrukken en gaat hij direct veel relaxter lopen. Ik kan zeker geloven dat het rijden van een 3,5jarige enkel op je zit en benen niet gemakkelijk is en je moet hem daar ook op kunnen vertrouwen. Heb zit ook moeten doen met een 16jarige welsh die altijd gespannen liep en zeker niet van de braafste pony was en behoorlijk schirkkerig. Eens ik dat had geprobeert om met lange teugels te rijden ging alles direct vanzelf en de pony was direct volledig gerelaxed en verschoot bijna nooit meer van iets. Echt een aanrader maar natuurlijk wel oppassen met zo'n jong paardje dat nog weinig ervaring heeft!

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:56

het valt mij voornamelijk op dat je erg veel doorzit op deze beelden.
zelf ben ik niet zo'n voorstander van veel doorzitten op een jong paard.
uiteraard kan je best wel eens doorzitten, ook op een jong paard.
ik vraag me af hoe je dat nu doet?
doe je het veel of is het nu toevallig op de film?
verder zie ik dat je je handen weinig stil houd. juist bij een jong paard is het heel erg belangrijk om een stille handhouding te hebebn zodat hij alles goed aanleert.
misschien zou je eens kunnen proberen je handen wat meer te dragen. eventueel zou je een vriendin kunnen vragen om tijdens het rijden te zeggen als je je handen niet stil houd. tot je er gek van word, dat leer je het vanzelf af ;)
verdre ziet het er goed uit!
ga zo door!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:34

Het doortzitten doe ik af en toe, maar heb ik nu een paar keer gedaan om te laten filmen ivm mijn houding op een boomloos zadel wat ik graag zelfde wilde terugzien.

Lange teugelwerk heb ik aan het begin veel gedaan, hij gaat dan echter heel snel sterrenkijken en dat lijkt me niet echt fijn voor zn rug. Nu na het rijden ga ik hem langmaken richting halsstrekken en sinds een week heb ik dat eindelijk voor elkaar.

Wisse is overigens totaal niet schrikkerig ofzo, vandaag ook weer in de buitenbak gereden, waar paddocks naastliggen en paarden regelmatig gek rennend en bokkend langs ons schoten ivm de sneeuwpret van ze, hij kijkt niet op of om :)
Wel wordt hij erg vlot van helemaal loslaten aan de voorkant, we gaan dan in draf soms heel hard :7

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:21

Het eerste wat mij opviel is hoe ''Cool" hij is. Gewoen lekker koel in de kop, nergens van onder de indruk lijkt het wel.
Knap hoor voor een 3 jarige.

Verder commentaat is je allemaal al gegeven :).
En Ik heb net gehoord dat lichtrijden op een boomlooszadel niet goed is voor de paardenrug. Vertelde een dealer van boomloze zadels me. :+ Heb er zelf geen ervaringen mee, heb er 2x op gereden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:26

ik neem een zadel met VPS EN een goede pad met inlages dus volgens mij zat dat wel goed qua drukverdeling :)

Hij is inderdaad heel koel in zn koppie, was ie als hengst ook al dat is echt puur een (hele fijne :D ) karaktertrek :)

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:03

Ik ben vorig voorjaar ook overgestapt op barefoot london.
Er staat ongeveer een weekje om te wennen en je balans te vinden. In het begin was het paard dat ik reed ook wat wiebelig omdat die ook moest wennen aan de verandering.Het paard voelt je gewichtshulpen(en dus ook je gewichtswiebelingen ;p veel duidelijker). Zij ging ook gelijk een stuk ruimer lopen omdat het zadel niet meer haar schouder in de weg zat.
Nu zit ik enorm stevig op de london. Het is ook een verschil omdat de beugelophanging iets verder naar achteren zit dan bij de meeste zadels. Vooral als je normaal snel in een stoelzit zit is dit hartstikke goed. Mijn houding werd in twee weken 200% beter.
Ik vind dat je er al erg netjes opzit!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:38

Ha dankjewel, fijn dat het zadel jou dus zo snel al goed is bevallen.
Ik heb dus de Lexington besteld, die zou iets steviger zitten dan de London. Ook met VPS en extra inlages dus waarschijnlijk ook allemaal iets stugger en wat minder wiebelig (althans dat hoop ik).
Gisteren met boomzadel gereden in afwachting van mijn nieuwe zadel en die zat nu wel minder lekker dan voor het testen van de London :D
De beugelophanging kan bij de Lexington ook nog aangepast worden naar je eigen wens, dmv klittenband :)

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:15

Voortaan zou ik je handen iets meer stil houden, want hij komt nu de hele tijd met zijn hoofd omhoog omdat je je handen niet stil houdt dus weet je paard dan ook niet of hij nagevelijk moet lopen of niet, dus voortaan ietsjes je handen wat stiller houden.