Wisse is een 3,5 jarige ruin, een bonte fries.
Sinds deze zomer onder het zadel, alles rustig aangedaan en af en toe even een week of 2 vakantie gegeven tussendoor.
Hij pakt het rijden goed op!
We hebben een tijdje stilgestaan wegens rugproblemen door het zadel en daarom heb ik deze week een boomloos zadel thuisliggen om te testen, een Barefoot London.
Maandag heb ik er voor het eerst mee gereden, vandaag was de 3e keer dat ik met dit zadel reed.
Het is echt onwijs wennen, je hebt het gevoel dat je er heel wiebelig opzit en wordt even lekker met je neus op de fieten gedrukt; ik heb toch een stuk minder onafhankelijke zit dan ik in gedachten had
Vorige keer dat ik een topic plaatste (6decemer2009, zie topic: [RT-HAW] 3.5 jarige bonte Wisse @ work (1e keer les, op film)) had Wisse nog erg moeite met de linkergalop, hij sprong onder het zadel EN aan de longe nog steeds verkeerd aan (wat ontstaan was door de rugklachten, waar hij voor behandeld is door de ostheopaat).
Nu springt hij zowel aan de longe als onder het zadel iedere keer goed aan!
Een hele verbetering is uberhaubt te zien in de galop, ik zit hem met aanspringen minder in de weg en hij heeft iets meer balans (over de hoefslag en een redelijk ronde volte kunnen rijden).
Waar ik tegenaanloop is mijn houding, ik merk dat ik hier echt flink aan moet gaan werken wil ik straks niet stranden op L-niveau en zelf niet verder kunnen komen. Hier ga ik dan ook hard mee aan de slag; mijn benen moeten minder wiebelen en ook mijn handen geen eigen leven lijden
(wil wel even zeggen dat boomloos voor iedere ruiter wennen is en ik dus nu wel extra wiebelig zit bij galoperen en doorzitten, in my defense
)Na deze vakantie gaan we weer lekker wekelijks verder lessen (prive) dus wordt er weer extra goed op gelet.
Zoals je ziet ben ik veel aan het lichtrijden, daar kreeg ik namelijk vorige keer nogal commentaar op.
De stukjes die ik wel aan het doorzitten ben heb ik juist laten filmen omdat ik erg benieuwd was naar mijn houding op dit zadel en het lichtrijden me beter afgaat dan doorzitten, dus dat minder zegt over dit zadel (ben nog aan het beslissen of ik dit zadel wil aanschaffen, vandaar).
Ook zie je Wisse ruimer en voorwaartser lopen dan in het vorige topic, hij had vandaag dan ook absoluut geen last van spanning dus dat scheelde een heleboel
We vinden het samen nog erg moeilijk om een goed tempo te pakken te krijgen; de ene dag is mooi ontspannen en loopt dan rustig, zoals vandaag het geval was. Gister was hij echter heel rennerig, ook de galop gaat dan heel ongecontroleert. Hij laat zich dan erg moeiljk terugnemen en blijft rennerig aanvoelen. Waarschijnlijk kan ik hem nu wel een keer vaker gaan rijden per week (rij nu 2 a 3keer per week) en zal het dan wel wat constanter worden denk ik.Oh mijn god, toonbeeld van een niet-constante aanleuning dankzij wiebelhanden
Gewoon lekker op zijn beentjes laten lopen, hij is pas 3.5 jaar!