HELP onzeker paard in gezelschap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

HELP onzeker paard in gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 11:35

Mijn paard is een ontzettend lief dier, werkwillig, voorwaarts maar zet nooit een stap verkeerd. We dressuren een beetje (basiswerk) in de bak en we gaan graag samen naar buiten. Daarnaast loopt ze voor de kar. Natuurlijk kijkt ze weleens ergens naar maar het blijft bij kijken en verder gebeurt er niets. Ze kan heerlijk ontspannen en relaxed aan een lang teugeltje galopperen, waarbij ik haar ook met een minieme ophouding weer terug kan nemen.
Op zich is het een heel relaxed en dapper dier.

Zijn er echter andere paarden in de bak, dan wordt ze druk en loperig. Ik heb mn handjes vol. ook wordt ze onzeker; beetje wegspringen voor hele gewone dingetjes enzo. 't Is echt niet dramatisch; ze draait er gewoon voor weg (dus ernaar staren) en draaft er haastig voorbij. Dat laatste wordt dan na een half uurtje wel beter, maar ze blijft sowieso druk en loperig. Als andere paarden galopperen, wil ze het liefst mee. Ook in de menles is ze vaak druk en wat gespannen.

In de wei is ze weinig sociaal, zoekt het liefst een beetje haar eigen plekje.

Waarom is ze zo kijkerig als er andere paarden bijzijn? Is het onzekerheid? is het echte angst? Is het puur adrenaline? Geef ik te weinig leiding? Hoe dan ook; uitproberen zal het niet zijn, dat past totaal niet bij haar karakter.

Hoe moet ik reageren als ze wegdraait voor een bakkabouter?

beantsje

Re: HELP onzeker paard in gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 13:17

Nou zeg, helemaal geen tips?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:03

Het is 1 januari, denk dat iedereen vandaag wat later op gang komt :D

Weet ook niet wat je kan doen, is zo moeilijk inschatten als je niet ziet wat er gebeurd. Denk dat je vooral zelf ook ontspannen moet blijven, misschien reageer je zelf ook wel anders met rijden omdat er andere paarden in de bak zijn? Dat kunnen ze heel goed aanvoelen.

Als mijn paard wegdraait voor een kabouter dan draai ik hem met dezelfde vaart weer terug naar de kabouter en zet hem dan net iets harder aan het werk op die plek.

Heb je ook les?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 14:24

Ik heb de laatste jaren af en toe een privéles gehad maar ga vanaf dinsdag weer in een groepsles (4 pers.) rijden. Ik denk dat dat heel goed voor haar is!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:35

denk het ook, op een gegeven moment moet ze toch wel gaan inzien dat het allemaal zo eng niet is..
Gewoon lekker aan het werk zetten, lekker bezig houden zodat ze zo weinig mogelijk de kans krijgt om het ook maar eng te vinden.. en als ze het goed doet ook belonen natuurlijk

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:42

Als ze op het land/paddock staat, is ze dan alleen of staat ze met anderen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:26

Gewoon doorgaan met lessen en in een groep, absoluut goed. Ik zeg meestal: "Ze moeten het maar leren."
Niet kwaad bedoeld natuurlijk, maar door het voor weg te lopen leren ze het natuurlijk nooit.
Verder goed aan het werk houden, als je geen opdrachten krijgt ook je paard bezighouden. Verschillende stellingen aannemen, kleine voltes. Gewoon kleine dingen die het paard attent houden. Zelfs extreem door de hoek rijden kan je paard goed bij de les houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:32

misschien heeft ze eens flink op haar donder gehad van een ander paard in een bak en koppelt ze dat nog steeds aan elkaar als ze met andere paarden in de bak is?
doet ze het alleen in de bak of ook op ander terrein met meerdere paarden?

en niet geheel onbelangrijk;
wat doe jij als ze zo reageerd?

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:00

heeft ze misschien een vriendje waar ze mee in de wei of naast op stal staat?
dan kun je proberen om eens grondwerk in de bak te gaan doen met het vriendje erbij, maak de eerste keren dit oefenen niet te lang, als dit goed gaat belonen en stoppen en dit langzaam uitbouwen.
Gaat het goed dan kun je dit ook oefenen onder het zadel (met vriendje erbij) en dan langzaam andere paarden erbij introduceren. Veel succes!

www.padany.nl

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:17

ellepel schreef:
misschien heeft ze eens flink op haar donder gehad van een ander paard in een bak en koppelt ze dat nog steeds aan elkaar als ze met andere paarden in de bak is?
doet ze het alleen in de bak of ook op ander terrein met meerdere paarden?

en niet geheel onbelangrijk;
wat doe jij als ze zo reageerd?

Ze is haar vaste weidemaatje kwijtgemaakt (die is niet meer...) maar die deed altijd wel vreselijk zuur tegen haar. Zij was toen erg onderdanig.
Daarna is ze in diverse groepen geweest. Ze is niet meer het kneusje van de kudde maar paarden boven haar gaat ze uit de weg en paarden onder haar is ze zuur tegen. Ze staat nu in een koppel van 4 in totaal. 's nachts staat ze op stal naast 1 van haar weidegenootjes. De wei is vrij groot en meestal staat ze gewoon uit de buurt bij de rest.

Met rijden weet ik het eigenlijk niet. Op zich is het helemaal niet zo erg wat ze doet en raak ik er niet gespannen van.
Op zich is ze veel relaxter als ze alleen is. Ze houdt gewoon constant de andere paarden in de gaten.

Ongehoorzaam gedrag zoals stelling ineens omgooien of hard weglopen heb ik alleen bestraft met de stem (en ze weet best wat het betekent) want ik ben ook bang dat ze het zien van iets 'engs' gaat associeren met iets onaangenaams als straf en ik wil nou juist overbrengen dat er niets aan de hand is.
Ik heb negeren weleens geprobeerd maar dan is het een rondje later alleen maar erger. Ik probeer haar wel aan het werk te houden en dan juist voor die plek bijv. een overgang te rijden, een ophouding te geven of anderszins haar aandacht op te eisen. Halthouden en laten kijken heb ik ook weleens geprobeerd maar het is de ene keer hier, de andere keer daar en er moet natuurlijk ook gewoon gewerkt worden.
Juist omdat ik er nog niet achter ben wat de juiste aanpak is, denk ik weleens dat ik stomweg te weinig leiding geef om op te vertrouwen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:42

Ongehoorzaam gedrag als het omgooien van de stelling, zoals jij het noemt (zonder beeld kan ik er natuurlijk weinig van zeggen en speculeren is dan niet nodig) zou ik niet enkel bestraffen met stem. Ik zou het paard meteen op een volte zetten, actie en reactie wil ik dan ook op zo'n moment.
Door meteen het paard weer aan het werk te zetten, associeert hij het met de actie die hij daarvoor heeft uitgevoerd.
Het gedrag negeren is een goede, maar hou ondertijd je paard wel aan het werk, de aandacht van je paard mag geen seconde verslappen. Jij rijdt, jij bepaalt.
Niet bedenken op welke plekken er iets kan gebeuren, zorgen dat je paard goed aan de hulpen staat (veel overgangen en plotse acties, niet elk rondje hetzelfde).
Consequent zijn, probeer ik hiermee te zeggen. Misschien zit je met je laatste uitspraak wel héél dicht bij de waarheid!!! Ik kan het me enigsinds voorstellen met het beeld dat je voor mij persoonlijk hebt geschapen. :j

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:50

beantsje schreef:
Daarna is ze in diverse groepen geweest. Ze is niet meer het kneusje van de kudde maar paarden boven haar gaat ze uit de weg en paarden onder haar is ze zuur tegen. Ze staat nu in een koppel van 4 in totaal. 's nachts staat ze op stal naast 1 van haar weidegenootjes. De wei is vrij groot en meestal staat ze gewoon uit de buurt bij de rest.

Met rijden weet ik het eigenlijk niet. Op zich is het helemaal niet zo erg wat ze doet en raak ik er niet gespannen van.
Op zich is ze veel relaxter als ze alleen is. Ze houdt gewoon constant de andere paarden in de gaten.

Juist omdat ik er nog niet achter ben wat de juiste aanpak is, denk ik weleens dat ik stomweg te weinig leiding geef om op te vertrouwen.

Mijn merrie was vroeger echt precies het zelfde, zowel het gedrag wat je beschrijft in de wei als in de bak.
De oplossing geef je ook zelf al --> de laatste zin van de quote hierboven!! Je bent iig goed op weg ;)

Probeer haar te stellen tijdens het rijden (dmv stem), ik merkte dat dat bij mijn paard wel werkte. Het is bij mijn pony een heel stuk minder geworden sinds ze 24 uur per dag in de kudde staat.
Zelf kun je ook met haar aan de slag om jouw leiderschapspositie te versterken en bij haar meer zelfverzekerdheid te kweken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:04

Misschien is het te klein, maar helpt het niet als jij trots gaat rijden. Jullie gaan samen lekker een uurtje genieten. Dit werkt niet bij alle pony's/paarden maar soms is het net dat kleine zetje dat ze nodig hebben.