Pony pakt bit vast en begint te rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja_ygor

Pony pakt bit vast en begint te rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:17

Hoi!
mijn pony doet het nu steeds vaker, dan zijn we gewoon aan het rijden, wil ik in galop aanspringen, doet hij het een paar pasjes goed en pakt dan zijn bit vast en begint te rennen...
als je hem dan onder controle wil krijgen gaat hij alleen maar harder.
Hij heeft wel een gwoon bitje (dubbel gebroken)
Ik vind het best wel vervelend als hij dat doet... hij is een fjord dus echt heel erg sterk...
Weten jullie misschien hoe ik dit kan stoppen ?
xx

midgie

Re: Pony pakt bit vast en begint te rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:30

Les nemen, je zadel na laten kijken , het gebit na laten kijken en vooral bezig gaan met rechtrichten/gymmen, je pony rent niet zomaar weg, dat doet hij ergens om.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:33

@midgie ik ben het echt helemaal met je eens!!

@Natasjuhh zadel na laten kijk
bit
is echt heel belangrijk echt doen hoor!!!!

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:36

hij doet het pas sinds een 2 weken ofzo ;) zadel is net nieuw dus helemaal nagekeken. Hoofdstel ook. dierenarts is ook past geweest.

maar dankje voor je tip !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:50

Dat hij het steeds vaker doet geeft wel aan dat hij merkt dat het hem wat oplevert.

Wat ik zou doen: drijven! Paard moet in JOUW tempo lopen, en als je hem niet langzamer kunt laten lopen dan laat hem maar harder lopen. En hij mag pas weer langzamer galopperen of draven wanneer JIJ dat zegt. Niet gaan trekken, je wint het toch niet en hij krijgt er alleen maar een onderhals van.

Heel veel succes.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:54

Dankje :):)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:59

Even in het kort de stapjes op goede volgorde:
- paard moet in balans lopen, dus zonder te hangen, struikelen of te slingeren onder de ruiter.
- paard moet voorwaarts zijn (voorwaarts zijn betekent niet dat hij hard moet rennen, het betekent dat hij aan het been is en voorwaarts denkt, graag wil lopen en voor jou aan het werk wil)
- paard moet in JOUW tempo lopen
- en dan pas de rest.

Ga dit rijtje af wanneer je rijdt. Gewoon steeds checken: loopt mijn paard op eigen benen, is hij voorwaarts en loopt hij niet langzamer of harder dan ik wil? Als het antwoord ja is ga je pas wat anders doen :)

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:03

echt heel erg bedankt ! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:04

Geen dank hoor ;) Veel succes, laat je weten hoe het gaat?

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:11

ja idd laat het even weten!!!!

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:11

Ja tuurlijk:). Maar dat word dan pas zaterdag hoor :$

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:16

Ow dat maakt niet uit:D

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:22

als ik jou was zou ik hem gewoon op de volte zetten en die steeds kleiner maken, dat is voor hem niet fijn ;)
en anders zet je hem maar eens lekker tegen de muur, ..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:29

Voor dat je allemaal hele grote dingen gaat ondernemen (zadelmakers, fysio's etc.), zou je ook eens naar wat andere omstandigheden kunnen kijken. Je zegt dat 'ie het nu 2 weken doet. Wat is er de laatste 2 weken aan de hand? Ja, het is KOUD! De paarden die ik rij hebben met dit weer ook wel eens een 'vliegmomentje'. Gewoon frissigheid door het koude weer.

Als dat het niet is, dan zijn natuurlijk alle andere tips die gegeven zijn ook heel prima.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:30

iedereen heel erg bedankt voor zijn tips :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:56

Ook als het koud is mag het paard niet zelf het tempo bepalen. Op de volte zetten zou kunnen, maar het is een sterke fjord die het bit beetgrijpt en tussen z'n kiezen klemt. Dat wordt dan heel hard trekken om zoiets op een volte te krijgen :+

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:58

Af en toe even in de buiten teugel knijpen.
Zachtjes aan trekken ( trekken is een groot woord ).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:02

DeniseM schreef:
Af en toe even in de buiten teugel knijpen.
Zachtjes aan trekken ( trekken is een groot woord ).

Hallo...? Hij is stout. TS heeft er denk ik meer aan om heel duidelijk te zijn. Fjord lomp = baasje ook lomp. Fjord lief = baasje ook lief.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:11

hestejente schreef:
Ook als het koud is mag het paard niet zelf het tempo bepalen. Op de volte zetten zou kunnen, maar het is een sterke fjord die het bit beetgrijpt en tussen z'n kiezen klemt. Dat wordt dan heel hard trekken om zoiets op een volte te krijgen :+

Natuurlijk mag een paard niet ervandoor gaan. Maar met dit weer vind ik het 'logischer' dat een paard was fris is. En hoeft er van mij niet meteen een zadelmaker/fysio/paardenfluisteraar bij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:15

Nee, daar ben ik het mee eens. Het is handig en verstandig om zadel/gebits/spier/weetikveelwat-ongemakken op regelmatige basis uit te sluiten en zo nodig aan te pakken maar het is nog veel handiger en verstandiger om het paard te leren lezen en te kijken waar hij op reageert en te onderzoeken of je een patroon kunt ontdekken. Het is een wisselwerking tussen die twee dingen, vind ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:21

Klopt hoor, ik vind ook dat je gelijk hebt. Maar ik vind ook dat 'men' hier op bokt wel erg snel roept dat er wel medisch iets mis zal zijn, of dat het zal wel niet goed zal liggen. Ik hou zelf ook nog wel van een beetje logisch nadenken. En als het zo koud is, en mijn paard is wat frisser, dan is bij mij 1+1=2.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:21

ik had precies het zelfde met mijn haflinger,
ik vond het helemaal niet grappig want hij scheurde zo de bak rond met mij er op! toen heeft een hele tijd mijn moeder geholpen aande longe gewoon losjes, en gewoon een grote volge rijden en als die er van door gaat gewoon met de longe om trekken ( als je het zelf niet lukt dan) heel Consequent zijn! en laten zien wie de baas is!
je zou ook nog zo'n bitje kunnen kopen waar van die ringetjes aan zitten die kunnen ze nooit vast pakken (kom even niet op de naam..) misschien dat dit helpt, dit werkte wel bij mijn haflinger.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:25

Anoeska schreef:
Klopt hoor, ik vind ook dat je gelijk hebt. Maar ik vind ook dat 'men' hier op bokt wel erg snel roept dat er wel medisch iets mis zal zijn, of dat het zal wel niet goed zal liggen. Ik hou zelf ook nog wel van een beetje logisch nadenken. En als het zo koud is, en mijn paard is wat frisser, dan is bij mij 1+1=2.

Het is natuurlijk aan de andere kant wel goed dat er steeds meer aandacht is voor de medische kant, zeg maar de hardwarekant van het paard. Maar inderdaad, vergeet de software niet, en dat is nou juist het leukste omdat die bij ieder paard anders is. Mijne vindt het koude weer juist prachtig en wordt er heel ijverig van :D Maar de fjord van ts dus niet :\

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 17:20

iedereen bedankt voor zijn tips en advies :)

en zeker bedankt hestejente voor super veel advies :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:28

natasjuhh schreef:
hij doet het pas sinds een 2 weken ofzo ;) zadel is net nieuw dus helemaal nagekeken. Hoofdstel ook. dierenarts is ook past geweest.

maar dankje voor je tip !

En hoe lang ligt je nieuwe zadel er op? Net zo lang als dat je pony aan de run is? Op een nieuw niet passend zadel gaan pony's ook rennen. :+ En in zadelverkopend Nederland zitten heel veel prutsers, helaas. Het is dus niet gezegd dat je zadel goed is als het nieuw is. Wel dat je nog garantie hebt! *D

Inderdaad kan het ook frissigheid zijn natuurlijk. Ik ging er eigenlijk van uit dat je van te voren longeerde... ;)