pony duikt nabeneden na hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyforever

pony duikt nabeneden na hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:28

Hallo,

Onze C-pony heeft een nieuw maar zeer gevaarlijk spelletje ontdekt voor het springen.
Hij doet gelijk na het springen zijn hoofd tussen zijn voor benen.
En trekt dan de ruiter uit het zadel, wat soms dus lukt
Dit doet hij bij mijn zoontje en ook bij anderen.
Zadel en degelijke zijn in orde.
Wie heeft er tips om dit af te leren?
Hij word al gereden met martingaal omdat het geen slome sul is en best hard kan gaan in het parcour.
De lessen zijn ook goed en alleen balen we nu echt van dit kunstje.

We hopen dat we een goede tip krijgen.

DinoBanani

Re: pony duikt nabeneden na hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:30

Vervelend zeg, heb zoiets ook nog nooit gehoord of gezien. Misschien een sterker iemand die hij niet zomaar uit het zadel kan krijgen eens met de pony laten springen. Die hij niet 123 uit het zadel kan trekken. Of iedere keer dat hij het doet stil trekken. Dan zal hij het op den duur vervelend gaan vinden dat hij steeds stil moet staan als hij het doet. Hij een kunstje, jij een kunstje!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:35

Oei mijn vorige pony deed dat ook altijd, het is opgelost door er een zeer consequente ruiter op te zetten.
Je zou er natuurlijk een graasteugel aan kunnen hangen, dat is een teugel die van de voorkant van het zadel over de nek naar het kopstuk gaat die je qua lengte naar wens kan afstellen zodat de pony het hoofd niet te ver omlaag kan doen.

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:40

Jaimyliefje schreef:
Oei mijn vorige pony deed dat ook altijd, het is opgelost door er een zeer consequente ruiter op te zetten.
Je zou er natuurlijk een graasteugel aan kunnen hangen, dat is een teugel die van de voorkant van het zadel over de nek naar het kopstuk gaat die je qua lengte naar wens kan afstellen zodat de pony het hoofd niet te ver omlaag kan doen.

Hoi ik snap niet helemaal hoe je die dan vast kan maken?
En heeft dit sucses?
Want een goede ruiter helpt hij er ook vanaf. op dezelfde manier.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:45

Ze gebruiken die teugels vaak bij eigenwijze pony's die jonge kinderen van hun rug aftrekken door ineens hun nek omlaag te doen en te gaan grazen :P Zo'n teugel maakt dat onmogelijk, dus het lijkt me dezelfde werking hebben bij deze pony want die doet in principe hetzelfde.
Hier verkopen ze er een, staat ook een duidelijke foto bij:
http://www.nickyskeet.nl/index.php?main ... ts_id=1069

Ik denk dat het echt zal werken ja ;)

floortje745

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:46

Hoi,
Een vriendin haar paard deed dat ook
het is afgeleerd door voor hem te zijn
snapje?
bijv hy springt en jij weet dat ie het doet been geven ofzo hooft omhoog houden.
meschien ziet het er niet netjes uit bij de sprong maar zo leert ie het wel;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:06

Na de sprong zelf meteen je bovenlichaam terug brengen, het hoofd van de pony omhoog (proberen) te houden en het allerbelangrijkste: de pony goed voorwaarts houden zodra hij geland is.
De ruiter(s) verwachten nu ws dat de pony gelijk zijn hoofd omlaag doet en waarschijnlijk hebben de ruiters toch onbewust een houding waardoor de pony juist terugkomt (onder het mom van "beetje bij me houden, zodat de pony niet te hard gaat en ook nog eens zijn hoofd omlaag doet") wat averechts werkt. Naar voren houden om de pony zo min mogelijk de kans te geven te stoppen en zijn hoofd omlaag te doen.
Die graasteugel vind ik een doodenge " oplossing" .... met gewoon rijden zou het nog kunnen, maar met springen deze teugel gebruiken vind ik persoonlijk not done. Hoe moet de pony lengte maken in de hals en een bascule moeten maken tijdens de sprong? Dat gaat niet lukken met die graasteugel.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:12

Ja maar op een sprongetje van 40cm heeft hij die lengte echt niet zo nodig. Dan heeft hij maar pech, eerst luisteren. Ik ken zo'n pony's ook. die duwen ook het hoofd omlaag als ze harder gaan en als een betere/sterkere ruiter het uiteindelijk onder de knie krijgt weten ze nog dondersgoed dat de kleinere ruiter dat niet kan!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:17

Daar verschillen de meningen over. Een paard/pony moet wel zijn hele lijf, dus ook de hals kunnen gebruiken met springen ook al is het een laag sprongetje.

Luisteren, natuurlijk, maar doe dat dan op een andere manier en niet zo drastisch. Ga er dan eerst dressuurmatig mee aan de slag.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:50

als je springteugels gebruikt: op het moment dat ie het doet 1 van de teugels losgooien, dan trekt hij nl aan 1 kant van het bit en dat vinden ze heel vervelend en moet hij gaan stilstaan.

Ook zou de ruiter nadat hij het een keer gedaan heeft gelijk opnieuw aansturen en boven de hindernis 1x een schop geven zodat hij een keer flink schrikt. iemand heeft dat een keer gedaan met een pony die na de hindernis met 4 benen tegelijk vol in de ankers ging en die heeft dat nooit meer gedaan.

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 16:19

we gaan eens aan de slag met de tips die we tot nu toe hebben.Kijken of er wat tussen zit wat helpt .
Alvast bedankt allemaal.