Pony springt bijna telkens over

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Pony springt bijna telkens over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:20

Hoi,

de pony die ik nu rijd die springt in de galop soms zomaar uit het niets over.
Dit is soms alleen met dr achterbenen maar soms ook gewoon helemaal.
Mijn lesgeefster zegt dan dat ik dr telkens terug in draf moet nemen en opnieuw moet aanspringen, maar 10 seconden later springt ze weer over. (Soms gaat het goed een paar rondjes)
Dus ik vroeg me af of hier nog een andere oplossing voor is?

Groetjes Evelien

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:22

Doet hij het ook op de volte? Vraag veel stelling, houdt hem op de volte een hou eventueel je buitenbeen achter de singel.
Succes! :)

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:23

Misschien kan je proberen om op de volte haar in de goede galop te houden, goed je binnenbeen op de singel houden, buiten been achter de singenl en in de stelling zetten. en verder gewoon wat jou instructrice zegt. telkens als ze overspringt haar weer terugnemen en opnieuw laten aanspringen :j
succes! :)

_Evelien

Re: Pony springt bijna telkens over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:24

Ja dat op de volte heb ik ook al geprobeerd, maar dan wil ze het ook nog wel is doen..
Mischien moet ik dan inderdaad wat meer stelling naar binnen vragen, ga het morgen gelijk oefenen!
Bedankt :D

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:25

_Evelien schreef:
Ja dat op de volte heb ik ook al geprobeerd, maar dan wil ze het ook nog wel is doen..
Mischien moet ik dan inderdaad wat meer stelling naar binnen vragen, ga het morgen gelijk oefenen!

Nog een ander vraagje, doet ze dit ook als je haar aan het longeren bent?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:25

Mette schreef:
_Evelien schreef:

Nog een ander vraagje, doet ze dit ook als je haar aan het longeren bent?

:j, dan doet ze het soms, maar dan alleen met dr achterbenen..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:28

Oké, anders kon het misschien aan je beenligging liggen, maar ik denk het niet, omdat ze het ook doet aan de longeerlijn.
Tja. Ik zou dus het bovenstaande doen, aanspringen, op de volte, veel stelling. Als ze toch overspringt terugnemen en opnieuw!

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:17

Heeuy! hoe gaat het nu? ben wel benieuwd :j

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 17:25

Heb vandaag niet gereden, omdat ze allemaal met vuurwerk al bezig waren en dat is niks haha, morgen ga ik weer rijden! Ik laat het weten :)

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:48

Heb ik ook gehad. Paard wilde alleen maar linksom galloperen, zowel volte als rechtuit rechts galloperen ging niet goed. Ze sprong steeds over. Reden was dat ze scheef was. Door haar recht te richten met behulp van een instructrice en door aan mijn eigen houding te werken is het nu zo goed als over. Mijn probleem was dat ze erg scheef gereden was, als ik dan maar iets zelf scheef ging zitten dan hup zat ze weer in de andere galop. Ik kreeg als tip rechtrichten en als ik de slechte kant wil oefenen kijk ik nu opzij ipv rechtuit. Zo blijf ik zelf recht zitten en hinder ik haar niet zo. Langzaam aan kan ik al beetje met haar meekijken zonder dat ze overspringt. Succes

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:18

Als hij/zij overspringt betekend dat hij niet goed los is. Mijn pony deed het eerst ook elke hoek wisselen
ik moest telkens kleine voltes maken en steeds groter maken en nu galloperen we in onze proef voor een 7 of 8! *D

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 18:20

Ze heeft het altijd al gedaan zei de eigenaresse, en kan me niet voorstellen dat ze na de les nog niet los is, want dan doet ze het nog.. heb vandaag ook niet gereden morgen heb ik weer les, dus ik ga dr van te voren goed losrijden en oefenen. :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:27

Hmm heb al een week niet kunnen rijden, nog niet kunnen oefenen helaas. :P

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:35

als ik dit zo hoor denk ik dat het een gebrek aan kracht is. ze doet het zowel tijdens het rijden als longeren. mijn pony had dit ook heel erg. dan kan je op de volte gaan rijden en heel veel stelling vragen maar dan springen ze juist achter over omdat er dan meer druk op het binnenachterbeen komt. je moet juist proberen om het beestje sterker te maken. dat kan je bijvoorbeeld doen door aan te springen en een kort stukje galopperen en weer terugnemen om vervolgens weer aan te springen. er gaat wat tijd in zitten maar is een makkelijk probleem om op te lossen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:40

lianne125 schreef:
als ik dit zo hoor denk ik dat het een gebrek aan kracht is. ze doet het zowel tijdens het rijden als longeren. mijn pony had dit ook heel erg. dan kan je op de volte gaan rijden en heel veel stelling vragen maar dan springen ze juist achter over omdat er dan meer druk op het binnenachterbeen komt. je moet juist proberen om het beestje sterker te maken. dat kan je bijvoorbeeld doen door aan te springen en een kort stukje galopperen en weer terugnemen om vervolgens weer aan te springen. er gaat wat tijd in zitten maar is een makkelijk probleem om op te lossen.

Oh dat zou ook makkelijk kunnen! Ze was echt ruim 1.5/2 jaar niet meer gereden toen ik met dr begon.
Ga jou tips ook eens proberen! :)

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:02

wat al gezegt is, op de volte en veel stelling dan maak je het hem veel moeilijker om over te springen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:06

Harry_ schreef:
wat al gezegt is, op de volte en veel stelling dan maak je het hem veel moeilijker om over te springen.

makkelijker dus... een paard met tekort kracht in het achterbeen zal dus op een volte met veel stelling en lengtebuiging sneller overspringen. er komt veel meer druk op het achterbeen en dan kan de pony het niet meer belopen. dit heeft dus geen enkele zoin om het af te leren.. gewoon kracht opbouwen. dat is waarschijnlijk het enige waar deze pony baat bij heeft.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:07

Ze doet het inderdaad ook op de volte, denk inderdaad dat ze wat meer kracht moet hebben. Dus ik ga daar gewoon mee aan de slag! :)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:13

gaat het ook om de arabier in je profiel? het valt mij namelijk heel erg op dat pony's die beinvloedt zijn door arabisch bloed dit sneller doen dan een iets zwaarder type pony. mijn pony is ook sterk beinvloedt door arabisch bloed en deze wou ook te weinig doorbuigen in het spronggewricht in de galop. een arabier wil nog wel is wat recht zijn in het achterbeen. ja het enige wat je dan kunt doen is de tips die ik je al gegeven heb. heeft bij mijn pony super geholpen en die heeft nu een achterbeen gebruik om U tegen te zeggen. veel succes!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:16

lianne125 schreef:
gaat het ook om de arabier in je profiel? het valt mij namelijk heel erg op dat pony's die beinvloedt zijn door arabisch bloed dit sneller doen dan een iets zwaarder type pony. mijn pony is ook sterk beinvloedt door arabisch bloed en deze wou ook te weinig doorbuigen in het spronggewricht in de galop. een arabier wil nog wel is wat recht zijn in het achterbeen. ja het enige wat je dan kunt doen is de tips die ik je al gegeven heb. heeft bij mijn pony super geholpen en die heeft nu een achterbeen gebruik om U tegen te zeggen. veel succes!

Ja het gaat om de arabier! Ik vind Arabieren ook wat anders galopperen dan andere paarden, veel sierlijker zegmaar met de benen. Dat zie ik aan de longeerlijn ook heel goed :+
Dus ik moet dan gewoon telkens aangalopperen en terugnemen en dat vaak herhalen? Zijn er mischien nog meer mogelijkheden om dr wat sterker te maken? :)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:25

jah veel aanspringen maak je ze ook sterker mee. niet te veel krappe wendingen rijden zodat de kans groter is dat ze goed blijft galopperen. liefst ook niet diep door de hoeken. en zowieso schakelen en tempowisselingen is ook heel goed om een paard sterker te maken. ik had mijn pony in stap en draf wel al heel goed voor elkaar en zijn toen ook wat zijgangen gaan rijden zoals wijken en schoudervoor/binnenwaarts. hier maak je het binnenachterbeen ook sterker mee. maar dat alleen als de oefening correct wordt uitgevoerd. ik zou in ieder geval ook even met je instructrice overleggen.

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:37

Niet alles is rijtechnisch. Zou heel goed een spierprobleem kunnen zijn of iets in het bekken. Heb bij ons op stal ook paarden gezien die dit deden en na een behandeling van een chiropractor/osteopaath/ha masseur het niet meer deden. Denk dat je daar dan niet tegenop kunt rijden.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:34

De eigenaar zei dat ze soms spierbevangen is, maar heeft ze al heel lang geen last meer van gehad.