Puberend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Posh

Puberend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:17

De laatste tijd heb ik nogal wat meningsverschillen met mijn jonge paard. Dat wil zeggen dat hij links gaat als ik rechts wil, harder gaat als ik zachter wil en dat soort dingen.
Het begint nu toch wel vervelend te worden, ik dacht ik open een topic op Bokt in de hoop dat iemand goede tips/ideeën heeft.

Wat informatie over mijn paard:
Storm is 3 jaar, in maart wordt hij 4. Hij is een Schwarzwälder Fuchs. Toen hij 1,5 was is hij bij ons gekomen en hebben we ruim de tijd genomen om aan elkaar te wennen. Iets nadat hij 3 jaar was geworden zijn we voorzichtig begonnen met beleren (we nemen de tijd). Dat ging allemaal prima, hij leert snel en graag maar we moeten daarom ook oppassen dat we niet te veel van hem vragen.

Afgelopen zomer heeft hij verschillende mensen op zijn rug gehad en dat vond hij geweldig. Ik geef in de zomermaanden les aan wat vakantiegangers van een camping vlakbij. Hij liep geen lessen mee maar mijn buurmeisje stapte af en toe op hem en mijn zus en zwager hebben een rondje op zijn rug gezeten.

Toen de zomermaanden voorbij waren stond hij vaak bij het hek te kijken als er mensen voorbij wandelden in de hoop aandacht te krijgen. Als ik hem reed vond hij het geweldig dat er wat gedaan werd en deed hij ook ontzettend zijn best.
Een tijdje daarna ging ik met mijn nichtje (die op mijn Shetlander reed) naar buiten. Opeens begon hij steeds meer vaart te maken tijdens het draven en vervolgens ging hij ervandoor. Ik belandde op de grond, mijn nichtje stapte van haar pony af en die ging vervolgens achter Storm aan. De paarden hebben er niks aan overgehouden, mijn Shet was toevallig hengstig en liep zo het erf op waar ze vorig jaar gedekt is en Storm ging met haar mee.

De afgelopen weken heeft hij stilgestaan in verband met het weer. Ik kwam toen alleen bij de paarden om ze te voeren en het water te controleren. Als ik dan kwam begon hij gelijk aan me te snuffelen en brutaal aan de emmer met voer te knabbelen.
Als ik één van de andere pony's aandacht gaf trapte hij ze weg en ging vervolgens zelf voor mij staan om alle aandacht te krijgen. De pony van de buren waar hij normaal gek mee is jaagt hij de laatste tijd door de wei, en met de veulens spelen doet hij ook steeds minder (terwijl hij dit eerder leuk vond).

Toen ik de afgelopen dagen weer langzaam begon met rijden was hij natuurlijk fris en wilde weer graag werken. We hebben na
wat longeerwerk 20 minuutjes in de bak gereden en daarna mocht hij de wei weer in.

Vandaag ging ik voor het eerst naar buiten naar het bos achter de wei, even een rondje om. Eerst even op het zandpad naast de wei wat geprobeerd: vanuit draf netjes terug naar stap en wat voltes maken. Alles ging goed tot we in het bos waren. Het hoofdpad was nog aardig glad dus nam ik een zijweg. In die weg zitten wat kuilen en heuveltjes waar we al vaker hebben gereden.

Hij stapte braaf door maar na elke kuil of heuvel wilde hij graag draven wat van mij niet mocht. Hij bleef het maar proberen en op een gegeven moment was er geen houden meer aan. Ik stuurde hem maar uit nood van het pad af, recht het bos in waarna hij nog even door bleef draven en daarna stil stond.
Ik ben toen afgestapt en heb hem opnieuw op het pad gezet, er waren op het laatst geen kuilen meer. Daar ben ik weer opgestapt en heb ik de rit afgemaakt. Hij was nog erg voorwaarts maar luisterde tenminste wel weer.

Mijn vraag is nu: is hij aan het puberen/uitproberen of is er meer aan de hand? Misschien dat een bokker iets herkent en goede raad weet?

Het is een beetje een lang verhaal geworden, vraag het gerust als iets onduidelijk is!
Laatst bijgewerkt door Posh op 29-12-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:24

Day opdringerige herken ik wel en ook van andere pony's wegjagen.
De mijne is ook net vier.
Alleen kan ik hem nu onmogelijk aan, heb last van pijnen en door rot gebeurtenissen angsten gekregen met paarden.

Bij ons is het helaas al wat verder gevorderd.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:31

R.X. schreef:
Day opdringerige herken ik wel en ook van andere pony's wegjagen.
De mijne is ook net vier.
Alleen kan ik hem nu onmogelijk aan, heb last van pijnen en door rot gebeurtenissen angsten gekregen met paarden.

Bij ons is het helaas al wat verder gevorderd.

Hmm, dat is erg vervelend! Ik hoop dat het hier de situatie niet verergert.

Misschien ook niet onbelangrijk: De laatste keer dat de hoefsmid kwam vond hij hem al wat opdringerig en volgens hem moest ik hem gewoon elke keer als hij zich onbehoorlijk gedroeg op zijn sodemieter geven en heb zeker niet teveel verwennen.

Eerder kreeg hij na zijn werk nog iets lekkers maar dat hebben we afgebouwd en sinds kort krijgt hij dus geen snoepjes meer. Hij is toen aan het bedelen geslagen maar dit is inmiddels weer over.

vencedor

Re: Puberend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:34

ik denk inderdaad ook duidelijk je grenzen aangeven. Hij mag niet over jouw grenzen gaan als jij dat niet wilt, ook moet hij uit je persoonlijke ruimte blijven tenzij jij hem toestemming geeft. Dus ik zeg inderdaad wat de smid zegt, hem op zn ballen geven en wanneer hij zich gedraagd zoals jij het wil : belonen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:37

randie schreef:
ik denk inderdaad ook duidelijk je grenzen aangeven. Hij mag niet over jouw grenzen gaan als jij dat niet wilt, ook moet hij uit je persoonlijke ruimte blijven tenzij jij hem toestemming geeft. Dus ik zeg inderdaad wat de smid zegt, hem op zn ballen geven en wanneer hij zich gedraagd zoals jij het wil : belonen.

Dat heeft bij sommige dingen al wel geholpen. Hij bedelt niet meer en hij is niet meer zo ongeduldig bij het voeren. Op zich gaat het allemaal prima maar zodra ik erop zit en hem op zijn donder wil geven gaat hij er alleen maar vandoor.

Ik ben ook niet van plan snel weer buiten te rijden maar gewoon in de bak zodat ik alles in kleine stapjes kan doen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:38

Vraagje, hoelang kan dat puberen ongeveer ook al weer duren?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:40

Hij zal inderdaad aan het puberen zijn, maar waarschijnlijk bruist hij ook van de energie als hij een tijdje niets heeft gedaan. Jonge paarden moet je niet alleen fysiek maar ook mentaal bezig houden.
En tijdens die pubertijd super super consequent zijn en grenzen aan geven. Maar niet te grof, dan worden ze weer angstig en werkt vaak averechts.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:41

Was er niet een soort gezegde over?

Eerste 7 jaar zijn voor je vijand.
Dan 7 jaar voor jezelf.
Dan 7 jaar voor je kinderen?

Was het niet zoiets?

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:42

is het niet gewoon winter-hevigheid?
Misschien eten geven wat minder energie bevat? (weet niet wat je nu geeft)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:19

Aan het voer zal het toch niet liggen, hij heeft deze winter basisbrok gehad (Subli). In de zomer kreeg hij de daarop volgende brok, sportbrok.

Ik zal hem inderdaad fysiek en mentaal bezighouden, het rijden is nu het grootste probleem en zijn gedrag naar de andere paarden.

In de bak rijden gaat eigenlijk prima, hij loopt perfect en is braaf maar zodra we buiten komen is het een ander verhaal.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:20

Ik denk niet dat het echt aan het paard ligt, ik geloof niet echt in pubertijd bij een paard,
Het is een erg jong dier , eigenlijk misschien te jong voor de dingen die jij van hem vraagt.
Hoe is hij in de bak te rijden, zorg eerst dat je hem daar onder controle hebt voor je op buitenrit gaat,
Je zegt dat hij verschilde ruiters op zijn rug heeft gehad van de zomer, dus dat betekent dat hij net 3 was , niets begrijpt van een ruiter en dan al zoveel verschillende mensen die allemaal andere knopjes indrukken toch??
IK denk dat de fout bij jezelf ligt en je les moet neme van iemand die jou op een voor het paard zo eerlijke manier kan begeleiden.
Je kan hem op zijn ballen geven zoals zo mooi gezegd hierboven , maar daar schiet je niks mee op, je maakt het daar alleen maar erger mee, wees geduldig en wees een leider en een leider vecht niet maar leid op een juiste manier, zorg dat het dier jou kan vertrouwen , dat hij dominant gedrag vertoont in de kudde is misschien logisch, hoe is de rangorde verdeeld in de kudde, wat is zijn plaats.
Dus werk aan jezelf dan komt het denk ik eerder goed dan dat je het paard op zijn ballen gaat geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:27

Paarden puberen niet en het is dus geen fase die vanzelf weer over gaat omdat het paard toevallig bedenkt dat hij toe is aan een andere fase :D.

Je paard is misschien wat fris en kreeg van jou wat te weinig leiding waardoor je eraf viel. Wat je in je laatste ritje hebt gedaan is juist goed, je hebt de leiding genomen en hem verteld wat de bedoeling was. Ga daar mee door en wees duidelijk en consequent naar je paard!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:28

midgie schreef:
Ik denk niet dat het echt aan het paard ligt, ik geloof niet echt in pubertijd bij een paard,
Het is een erg jong dier , eigenlijk misschien te jong voor de dingen die jij van hem vraagt.
Hoe is hij in de bak te rijden, zorg eerst dat je hem daar onder controle hebt voor je op buitenrit gaat,
Je zegt dat hij verschilde ruiters op zijn rug heeft gehad van de zomer, dus dat betekent dat hij net 3 was , niets begrijpt van een ruiter en dan al zoveel verschillende mensen die allemaal andere knopjes indrukken toch??
IK denk dat de fout bij jezelf ligt en je les moet neme van iemand die jou op een voor het paard zo eerlijke manier kan begeleiden.
Je kan hem op zijn ballen geven zoals zo mooi gezegd hierboven , maar daar schiet je niks mee op, je maakt het daar alleen maar erger mee, wees geduldig en wees een leider en een leider vecht niet maar leid op een juiste manier, zorg dat het dier jou kan vertrouwen , dat hij dominant gedrag vertoont in de kudde is misschien logisch, hoe is de rangorde verdeeld in de kudde, wat is zijn plaats.
Dus werk aan jezelf dan komt het denk ik eerder goed dan dat je het paard op zijn ballen gaat geven.

Fijn dat je probeert mee te denken en tips geeft, maar lees aub eerst mijn openingspost goed door ;)

Mijn zus en zwager hebben een rondje op hem gestapt, als in: Ik heb de teugels vast gehouden mijn zus erop en uitstappen, niks geen gekke knopjes en dat soort dingen ik ben niet gek :+ .

Ook heb ik aangegeven geen haast te hebben met mijn paardje, in de bak is hij superbraaf heb in de zomer les gehad in een buitenbak met andere paarden en zelfs de eerste les gedroeg hij zich voorbeeldig.

In de kudde had hij in het begin niet veel te zeggen, de Welsh van onze buren en mijn Shetlander (de twee merries) waren degenen die bovenaan de rangorde stonden. Sinds de herfst hebben we er een Shetlandveulen bij. Net iets daarvoor begon mijn paard dit gedrag te vertonen en toen het Shetveulentje erbij kwam zette hij die gelijk onderaan de rangorde en deed dit ook bij de rest.

Hij is niet het eerste jonge paard waar ik mee werk, mijn Shetlander was tot nu toe het moeilijkst maar die heeft ook een rottige jeugd gehad. Zij is nu gewoon een toppaardje, als ze maar bezig gehouden wordt.

Ten slotte wil ik mijn paard absoluut niet overvragen, hij werkt eigenlijk té graag waar ik zeker goed op let en ik zet zeker niet jan en alleman op mijn paard.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:30

@Lovely: Ik geloof ook niet in puberende paarden, denk dat mensen deze term gewoon zijn gaan gebruiken bij jonge paarden...

Bedankt voor je tip, ik ga ermee aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:32

En oh ja, als hij door het weer zo fris is of omdat je toch minder kan doen, is het misschien een idee om zijn krachtvoer wat terug te schroeven?? Anders kom je nog in een visieuze cirkel terecht waar hij teveel energie krijgt, die niet kwijt kan en daarom gaat klieren etc. Dat gebeurt vaker bij paarden en ze kunnen er eigenlijk niks aan doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:34

@Lovely: Dit heb ik begin herfst gedaan, van sport- naar basisbrok omdat ik al niet van plan was in de winter veel te gaan doen met hem. Volgens de hoefsmid is hij gewoon verwend, hij is wel vanaf zijn jeugd erg brutaal maar nog nooit gemeen geweest.

Ik weet wel dat hij van kleins af aan veel in handen geweest is, misschien heeft dat er iets mee te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:42

Reden te meer om duidelijk te zijn in wat wel en wat niet mag. Ik ken je hoefsmid niet, maar sommigen zijn wat erg haantje de voorste om een paard verwend en vervelend te noemen en soms is dat niet terecht. Kijk zelf goed naar je paard en als jij ook vindt dat hij verwend is en zijn plaats niet kent, zorg dan dat jij degene bent die de kaarten opnieuw schudt, je paard volgt je daar heus wel in. Consequent en duidelijk zijn, je paard kan nog niet alles weten, maar kan wel nog alles leren, houd dat maar in je hoofd :).

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:09

Ben het helemaal eens met Lovely. :j