Zelitta @ work en een sprongetje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelitta @ work en een sprongetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:50

Ik had er al op gerekend, ze heeft met die sneeuw niet buiten gestaan, om de dag 10 minuutjes in de binnenbak, dus erg gespannen weer.

Les gehad, hindernisje en balkjes erbij zodat ik af en toe me ergens anders op zou kunnen focussen!

Ik moet nog steeds op letten dat ik er meer aan ga rijden, meer durf te ondernemen, dit gaat langzaamaan steeds beter maar ik ben ontzettend bang om fouten te maken en mijn paard te 'verpesten'.

Mijn houding is een aandachtspunt maar dat weten de meesten inmiddels wel!
Van de week ging het stukken beter maar een paard heeft ook zo zijn grenzen van wat ze aankan :=
Die was dus eergisteren bereikt :')

Ben al blij dat ik uiteindelijk een beetje door die spanning heen kwam en toch mezelf aan eht rijden gezet heb!

Tips wederom welkom!

Oohja: ik weet dat ik de hele tijd op de volte rijd, de kantine was nogal druk en mevrouw was er erg gespannen op zodat ik ervoor gekozen heb om dat gisteren maar even te laten voor wat het was!

Wie er even goed naar de muziek luisterd hoort dat de filmpjes sneller worden afgespeeld dan werkelijke snelheid :+
Dus het is in het echt niet zo gehaast als het eruit ziet ;)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:57

Zoals ik gisteren al zij. Het ziet er steeds beter uit.
Kan me ook helemaal vinden in het commentaar van je instructeur.

Vooral doorzetten, durven te rijden en niet bang zijn om fouten te maken. Jullie komen er wel.

En wat een mooi setje trouwens :P

geerke

Re: Zelitta @ work en een sprongetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:51

ik vindt je houding dit keer erg meevallen...wat mij opvalt is dat ze zo onrustig is met haar hoofd,ze is absoluut niet stabiel met haar hoofd....is dat doordat ze gespannen is?
Ik vind de spanning in haar lijf wel meevallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:53

Dat is idd door de spanning, dit was trouwens gisteren even voor de duidelijkheid, eergisteren was het nog veel erger en ben ik na een uur maar afgestapt omdat er gewoon niets mogelijk was :+

Dus ik vind dit al weer een beetje fijner dat ik toch doorgezet heb :+

Spanning in haar lijf laat ze idd vrij snel afvloeien, maar in haar koppie niet :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:03

nog een heel klein tipje...probeer als je een overgang maakt van stap naar draf dat alleen te doen als ze erdoor is in stap....als je juist op dat moment die overgang maakt is het voor haar misschien makkelijker die ontspanning vast te houden.

Maar dan zou je eigelijk alleen de stap moeten perfectioneren,dus dat de ontspanning er in stap wel is....dan kun je zelfs al is de les 'mislukt' altijd goed eindigen met een ontspannen ,nagevelijke stap...
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..

(Ik ben op het moment bezig met een groen paard....een zogenaamd probleem paard,al heb ik het probleem nog niet kunnen ontdekken...ze zou steigeren en in de staak gaan.
Ik heb haar nu 3x gereden en er is bij haar ook wat spanning in de draf,de stap is wel goed ontspannen...dat was de eerste x ook niet zo....met een ontspannen stap eindig je altijd goed!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:06

Klopt, hier heb je ook helemaal gelijk in!

Ik vind dit nog erg moeilijk om te voelen en daarin op tijd te ondernemen :=

Dit is idd ook een zogezegd probleempaard maar heb het probleem (op veel spanning na) ook nog niet ontdekt :=

Bedankt voor de tip, ontspannen kan ze zowiezo wel alleen als ze wat meer aan het werk 'moet' (dus niet neus over de grond met lange teugel), dat is het probleem!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:26

Ondanks dat je zegt dat het niet zo goed gaat vind ik het heel erg meevallen. Probeer te letten op je benen. Misschien zie ik het verkeerd hor (op die filmpjes vind ik het altijd lastig) maar iedere keer als jij been geeft word ze onrustig met haar hoofd, en door die onrust steek jij je been af. Houd je been constant aan je paard, zodat ze steun heeft. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:28

Niet bewust iig, maar mijn been ligt iig verre van stil idd :+

Als ze wat rustiger is is dit minder, dan kan ik me meer op mijn zit concentreren.

Dankjewel voor de tip :)

Monique: Ja, mooi setje he? ;)
Hans heeft idd echt gelijk, nu moet ik het alleen nog gaan doen :=

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:41

Volgens mij heb je naar mijn tip geluisterd in het vorige topic :)

Want je zit meer, je rijd meer, en je tempo ligt een tandje lager, en vind het er goed uit zien, hier zie ik duidelijk vooruit gang, top +:)+

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:01

Ik vond het de vorige keer al verbeterd maar dit ziet er helemaal niet gek uit hoor. Beetje gek int hoofd haha maar ja. Zelf los ik dit op door even been bij te geven. Commentaar puntje: Eerste filmpje vind ik dat het er uit ziet alsof je haar naar voren wilt duwen met lichtrijden. Je rijd voor haar op zeg maar. Ben je net steeds een tikkeltje uit het ritme. Als je mooi mee gaat in de beweging kan ze meer uit haar zelf gaan lopen, zonder dat je daarbij been hoeft te gebruiken. Succes!! Ga zo door! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:46

Oh, nou eh, dankjullie wel dan maar :+

Het lichtrijden heb ik idd veel aandacht aan besteed... Alleen gisteren tijdens de les dus vergeten en voor mijn gevoel ging het dus ook niet goed :+

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:16

Het eerst wat mij opvalt bij het 1e filmpje, is dat zodra ze iets versnelt in draf, dat jij dat nogal angstig 'nee' zegt. Je spant je meteen helemaal aan, vind het dan niet zo vreemd dat je paard harder gaat. Verder moet je veel meer naar je hand gaan rijden, ze duikt soms eens wat in het rond, omdat jij haar geen goede hand biedt. Je moet echt gaan leren voelen wanneer je moet vragen en loslaten. Verder vind ik je paard ook behoorlijk schraal overkomen, maar dat komt ook door de bespiering die er helemaal niet is.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:18

je ziet duidelijk dat ze gespannen is misschien de volgende keer iets meer losrijden voltes rijden enzo.. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:28

Amaretto: Dat nee zeg ik niet tegen haar en ook niet angstig, maar puur tegen mezelf zodat ik haar niet op de hand terugpak want die neiging heb ik :)

Ik moet haar idd meer aanleuning aanbieden, vragen komt hier echter niet bij kijken :)

Schraal is ze al de helft minder, er moet idd meer bespiering op maar hier gaat tijd in zitten :)

Bedankt voor de tips :)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:32

Jeeejj jullie springen :D
Je ziet idd dat Zeliet wat meer gespannen is door het hoofdschudden, maar ze blijft met haar aandacht bij jou.
Je houding ziet er op de filmpjes ook beter uit dan vorige keer :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:52

Even afgaand op de eerste twee filmpjes: ik vind het er al beter uitzien dan dat heeuuuuul lange teugel gebeuren!

Hier mag je van mij je teugels nog wat korter nemen en je handen meer voor je plaatsen, van je af. Je houdt ze erg bij je en laag.

Het eerste filmpje bijvoorbeeld toont ze erg zoekerig, maar volgens mij heb je daar al meer contact dan het vorige topic. Ik heb het idee dat ze daar nog wat meer druk moet durven nemen en dat ze dan al een heel stuk verder in de verbinding is.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:51

Op de filmpjes zie je dat ze erg zoekende is naar een constante verbinding. Ik denk dat jij die nog niet zo goed weet te bieden. Pak je teugels eens iets korter en geef bij elke stap de pas aan, zou ze daarom onder je uit lopen zet dan iets meer druk op je teugels. Als ze dan nog met haar hoofd zwaait moet je meer been geven zodat ze weer een constante verbinding heeft met het bit en de teugels.
Je houding is inderdaad al verbeterd, door het gezwaai met haar hoofd verlies je natuurlijk je balans dus als dat is opgelost wordt je houding ook beter denk ik. Probeer wel voor je te kijken. Misschien kun je je beugels een gaatje korter maken zodat je je hakken beter kan uitdrukken en meer steun hebt aan de beugels.
Je rijdt niet zelfverzekerd en overtuigend (ze blijft dus zoeken). Ik vind wel dat er al vooruitgang in zit.
Voor de rest denk ik dat je er aan moet werken dat je minder snel bang bent iets fout te doen, want als je geen fouten maakt kun je er ook niet van leren.
Het springen vond ik een goed idee om wat af te wisselen, dat zou je vaker kunnen doen. ik denk dat ze t in zich heeft:)
Longeer je haar wel eens? als je de teugels uit elkaar haalt en ze dan rond de singel bindt en jij haar eens op een lekker tempo aan het werk zet zal ze misschien de aanleuning waar ze nu naar zoekt vinden.

veel Succes!
groetjes 0kki

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:53

Bedankt voor de tips! Ik moet haar idd meer aanleuning bieden, maar dit moet ik gaan voelen...

Okki: je zegt hetzelfde als mijn instructeur; als je geen fouten maakt kun je hier ook niet van leren :+

Bijzetten doe ik niet, longeer haar gewoon rechtstreeks met longe aan het bit :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:58

even een vraagje...pure nieuwsgierigheid...
Wat is jouw overweging om haar niet bij te zetten aan de longe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:02

Punt 1: ik geloof er niet in dat dat helpt een paard lekker door zijn lijf te laten lopen, dat is rijtechnisch prima te bereiken.

Punt 2: dit paard is achterover gegaan in de bijzet en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar dit trauma te doen herbeleven!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:43

o.k...je tweede punt snap ik,dan zou ik haar ook niet bijzetten.
Soms is het voor het paard 'handig' even de goede positie 'voorgekauwt' te krijgen....als het rijtechnisch te lang duurt,je moet de minder goede momenten zoals geen goed gebruik an de rug) altijd zo kort mogelijk houden.

Als ze achterover is gegaan met bijzet,kan dat ding veel te strak hebben gezeten,dus een te grote druk in haar mond.
Heb je haar mond weleens laten nakijken?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:34

Ik ken ook een paard dat achterover is gegaan aan de bijzet, die was inderdaad ineens knetterkort vastgezet. Tja, dat is wachten op natuurlijk.

Je zou het kunnen opbouwen (ik zou zowiezo niet de "echte" bijzetteugels gebruiken, maar touwtjes bv) die kan je gewoon echt heel lang laten en dan rustig aan wat inkorten. Als je erop zit moet ze toch ook druk aannemen? Aan de longe kan ze nog makkelijker haar weg vinden en zonder bijzet longeren is leuk maar heeft niet zoveel trainingswaarde vind ik zelf.

Ik denk zelf dat het een gemiste kans is om dat niet aan de longe op te pakken. Ze kan ook leren dat het niet erg is om bijgezet te worden en daar kan je onder het zadel (punt twee) ook nog eens gemak van hebben.

Wat als ze onder het zadel achterover klapt, ga je er dan ook niet meer opzitten omdat dat zo'n negatieve ervaring was? Ontwijken van negatieve ervaringen brengt je niet altijd verder :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:26

Geerke: paard is helemaal van voor tot achter nagekeken!

Wowamigo: Bijzet komt er gewoon niet aan, punt!

En dat is echt niet alleen omdat het een negatieve ervaring was, ook omdat ik er niet in geloof.

Andere tips? :+

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:04

Elastiek als bij zet werkt ook goed. Dan vraag je haar toch over de rug te komen maar als ze omhoog komt kan dat. Vind wel dat je erg vel reageert, PUNT.. Zijn allemaal goed bedoelde tips en bij gezet longeer werk wordt niet voor niks zoveel gebruikt, ook door de top ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:09

Dat zal best kunnen maar als hun in de sloot springen doe ik het ook nog niet :+

Rijtechnische tips zijn meer dan welkom en andere tips ook, het is aan mij of ik mijn paard bijgezet wil longeren, en aangezien ik dat niet wil is deze discussie dus nutteloos :+