Mijn pony staat al 4 jaar pal naast het bos en de keren dat ik er met hem gereden heb zijn op twee handen te tellen. Als ik hem voor de wagen inspan is er niks aan de hand, we kunnen met de wagen niet echt het bos in dus blijft het bij de rand van het bos, polder of de woonwijk. Hij is dan gewoon relaxed en kijkt abosluut niet op van tractors, vrachtwagens, vervelende opgevoerde scooters, toeterende auto's enz.
Onder het zadel krijg ik hem in m'n eentje niet eens van het erf af...Gaat er een pony of fietser mee, dan loopt hij wel het erf af, maar rustig rijden is er niet bij. Alles is eng, dribbelen, steigeren, stilstaan en er vandoor gaan heeft hij allemaal al gedaan. Ik heb het geprobeerd met menhoofdstel vanwege de oogkleppen maar dat veranderd helaas niets, en dat geldt ook voor iemand die er naast loopt en hem vasthoud. Het frustreert mij enorm dat hij zo een koele kikker kan zijn en anderzijds zo een brok dynamiet. Heeft iemand anders mischien ideeen,tips?
Dat is inderdaad vreemd ja! Ligt het aan jouw houding? Ben je gespannen als je erop zit? Als je op de wagen zit, voelt je pony dat niet, maar als je erop zit, wel. Misschien is dat het?
Ik hoop voor je dat je eruit komt...!
Jltshi
Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-09 21:55
Ja, ik ben wel gespannen, maar dat lijkt me niet gek...maar hij heeft het ook al twee keer bij iemand anders gedaan, zij leek mij niet het type dat bangig zou zijn, maar dat kan inmiddels veranderd zijn
ja, mijn menhoofdstel heeft kleppen, maar onder het zadel geeft dat geen resultaat.
loesje_f_a
Geplaatst: 29-12-09 11:02
Als jij zelf gespannen bent, merk je pony dat. Zo kan hij ook een beetje bangig worden. Probeer je verstand op nul te zetten en een liedje te zingen (klinkt mischien raar, maar zo ontspan je wel) Mischien dat het werkt.
Of heeft je pony onder het zadel mischien in de buurt van het bos wat meegemaakt?
juul_picasso
Geplaatst: 29-12-09 11:08
ga een keer met een andere pony die wel rustig is. Doe dat een paar keer en als hij rustig is stuur je hem een klein rondje weg. Dan kom je 5 minuten later weer terug bij die pony. Breid dat steeds meer uit. Mijn pony had precies hetzelfde
Lastig, bovenstaande zou idd kunnen helpen, maar het kan ook een gebrek aan discipline zijn onder het zadel, iets wat hij voor de wagen wel heeft geleerd....
Ninx
Geplaatst: 29-12-09 11:15
Zorg ook dat alles eens gechecked is: ligt het zadel goed of is dat pijnlijk, geen verschoven wervels of andere ongemakken, paarden die aangespannen lopen en niet dressuurmatig aangespannen gereden worden kunnen erg stijf zijn... daar ligt misschien ook een oorzaak (www.happy-athlete.nl).... Als je die zaken hebt gechecked, en alles is okay... dan misschien eens in een afgesloten ruimte weer wat continuïteit opbouwen in het rijden en dan naar buiten gaan wanneer je het gevoel hebt dat onder het zadel de stuur, de rem, etc... er weer op zit.
Jltshi
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-09 11:27
We hebben het geprobeerd met één enkele rustige pony en met een groep dat heeft tot nu toe nog niet geholpen. Op dit moment stap ik wel eens met hem onder het zadel op het erf, dat is ook geen enkel probleem tot ik te dicht bij het hek kom. Hij heeft een op maat gemaakt zadel en wordt ook dressuurmatig onder het zadel gereden, in de bak is hij gewoon normaal te rijden. Het probleem is dat hij erg klein is en ik er dus bijna niemand anders op kan laten rijden.
Sil23
Geplaatst: 29-12-09 13:27
Zit je wel goed? Daar kan het namelijk ook aan liggen
Sassol
Geplaatst: 29-12-09 15:06
Ik denk dat je het idee van rustig paard even los moet laten. En eens even moet kijken hoe vaak hij nou onder het zadel buiten is geweest.
Eigenlijk moet je hem een beetje zien als een jong paard, wat jij nog moet leren naar buiten te gaan. Dus eerst eens een paar keer wandelen, het kleinste rondje buiten wat je je maar kan bedenken etc. etc. Net zoals hij dat bij de kar heeft moeten leren, moet hij dit ook apart leren. Hij krijgt een heel andere functie op het moment dat jij erop zit, en niet erachter.
JIJ bent degene die hem het vertrouwen moet geven om toch van het erf af te durven. Nu lijkt het een beetje andersom.
En wat doet hij eigenlijk dat je niet van het erf afkomt? Je kunt rustig een uurtje stilstaan, pasjes achteruit, omdraaien voordat je daadwerkelijk het erf afkomt, als je maar volhoudt.
Wat ook nog een tip is: ga eerst met hem dressuren in de bak, en laat dan iemand ernaast meelopen, zo is het frisse er een beetje vanaf en dribbelt hij misschien iets minder.