oefeningen voor 3 jarige pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

milo69

oefeningen voor 3 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:00

Hallo , ik ben sinds een aantal weken in het bezit van een 3 jarige welshpony (cob) , ze word 4 jaar in mei . Toen ik haar kocht was ze 2 maand onder het zadel , ze is dus zadelmak , ze kent de basisgangen maar meer ook nog niet . Momenteel kan ik 1 maal per week met haar naar de binnenpiste om haar te rijden . Vorige week heb ik dit voor de eerste maal gedaan , ze was erg braaf maar ze moet echt nog heel veel leren . Ze reageert nog niet zo goed op de beenhulpen en valt dus in draf nog heel vaak terug in stap . Ik vraag me af welke oefeningen ik het beste met haar doe , en hoelang ik met haar mag rijden . voor de eerste maal heb ik 20 minuten gereden en vaak gestapt omdat ze ook nog geen conditie heeft . Ik vraag me af of ik er goed aandoe om veel figuren met haar te rijden of dat ik beter eerst gewoon de hoefslag volg . Ik wil het werk plezierig houden voor ons beiden en alles rustig opbouwen . Alle tips zijn welkom , alvast bedankt

Dakario

Re: oefeningen voor 3 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:18

ik zou het gewoon goed doorrijden. en regelmatig grote voltes maken en van handveranderen. maar nog geen moeilijker oefeningen omdat je pony nog in groei zit.
ik heb zelf ook een driejarige die ik 2 keer per week een half uurke rijdt. gewoon doorrijden(dus goe voorruit blijven) later als die pony het doorheeft dat hij goed vooruit moet blijven worden hulpen ook gemakkelijker. ik ik gebruik een dressuurzweep om mijn paardje goed voorruit te houden omdat die hulpen ook niet kent. nu hoef ik geen zweep te gebruiken en is nu al heel gevoelig voor hulpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:22

Als eerste wil ik zeggen dat ik het onverstandig vindt dat je zo'n jong dier gekocht hebt, je kan best wel paardrijden dat geloof ik wel hoor, maar je hebt blijkbaar geen ervaring en de kennis om zo'n jong dier op te leiden.
Je paardje is blijkbaar zadelmak gemaakt je kan er dus ook opstappen en ze accepteert je blijkbaar op haar rug, maar das dan ook alles,al de rest moet ze dus nog leren.
Ik zou dit echt samen doen met een instructeur/paardentrainer die kan dan wekelijks even langskomen dan doe je steeds een paar dingen samen, en die kan jij dan heel de week verder intrainen.
Zo elke week dan verder opbouwen.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:56

Ik ben het eens met aeolusnr1 , dit zijn dingen ,die had je beter eerst kunnen uitzoeken ,misschien had jeje dan afgevraagt waarom je niet en paard zocht met wat meer kilometers op de teller.
wat doe je de andere 6 dagen van de week met je paard? want en jong ,onervaren paard als die van jou moet toch wel zeker 5-6x per week beweging krijgen ,bijvoorbeeld dmv longeren ,zo houd jeje paard in beweging ,en train je conditie én hij leert te versnellen als je het zegt.
als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een instructeur die meerderemalen perweek met je aan je paard kan werken.

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:06

Ik zal gewoon lekker doorgaan en rustig opbouwen het komt vanzelf allemaal wel goed.
Probeer een beetje contact met je paard te krijgen en zeg voor dat je gaat rijden tegen je pony je kan het laat zien wat je kunt ofsowiets :D noujaa ik hoop dat je het gaat lukken heel veel succes!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:20

Ik ben het ook met aeolusnr1 eens.

Zou ook wat meet tijd aan het grondwerk besteden, ga lekker los werken en longeren aan dubbelen lijnen, laat desnoods het rijden even een paard maanden gaan en ga het dier leren kennen vanaf de grond. alle knopjes erop zetten vanaf de grond heeft een groot voordeel als je op de rug gaat , zeker bij een heel jong dier,
Zoek idd ook een goeie rustige instructrice en niet een die het wel even zal doen, neem de tijd en doe het zelf, met behulp van , train je eigen paard en leer ook de theoretische kant van het verhaal,

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:36

midgie schreef:
Ik ben het ook met aeolusnr1 eens.

Zou ook wat meet tijd aan het grondwerk besteden, ga lekker los werken en longeren aan dubbelen lijnen, laat desnoods het rijden even een paard maanden gaan en ga het dier leren kennen vanaf de grond. alle knopjes erop zetten vanaf de grond heeft een groot voordeel als je op de rug gaat , zeker bij een heel jong dier,
Zoek idd ook een goeie rustige instructrice en niet een die het wel even zal doen, neem de tijd en doe het zelf, met behulp van , train je eigen paard en leer ook de theoretische kant van het verhaal,

mee eens

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:46

Zorg er in ieder geval voor dat je hulp krijgt van mensen die er wel ervaring mee hebben.
verder kun je er om denken dat je niet te scherpe wendingen maakt en niet van draf naar halfthouden in 1 x want dit komt teveel aan op de pezen en spieren. verder is goed(!) bijgezet longeren verstandig om de spieren wat sterker te maken en conditie te kweken als je dat onder het zadel zelf nog niet goed lukt.
De basis is gewoonweg het belangrijkst, het paard moet aan het been zijn. Dit kun je ook trainen door middel van stemhulpen en heel veel grondwerk. Grondwerk zorgt er ook voor dat je pony jou gaat accepteren als leider waardoor ie ook met het rijden meer van jou zou accepteren.
Denk er wel om, ookal is je pony nog heel braaf, als je hem in een vroeg stadium verkeerde dingen aanleert zijn deze later lastig af te leren en kun je zo juist een "vervelend" paard creëren.

heel veel succes ermee +:)+

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:47

owja, ook heel belangrijk; consequent zijn en alle goede dingen belonen

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:01

ik zelf vind rechtrijden heel belangrijk. al ze eenmaal scheef wordt dan is dat lastig om weer recht te krijgen.
en veel overgangen rijden.

verder vraag ik me altijd af, hoe zo vinden zoveel mensen het onverstandig dat iemand een jonge pony gaan rijden,die nog weinig of geen ervaring heeft. Het moet toch ooit de eerste keer zijn.
verder vind ik wel dat je ervaring moet hebben met wat moeilijker paarden. ook vind ik het belangrijk dat je les hebt.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:10

Ik vind idd ook dat je best hulp mag zoeken ;). Het is niet niks om zomaar even een paardje door te rijden ;).
Lekker voorwaarst rijden is idd belangrijk. En nog vooral niet teveel aan de voorkant prutsen maar gewoon lekker laten lopen. Dan zakt hij vanzelf wel een keertje ;).
Misschien dat als je een paar weken hebt gereden, dat je hem dan even een weekje rust geeft. Om alles even te bezinken, als je het daarna weer rustig oppakt gaat het meestal daarna beter ;) En, gewoon rustig blijven rijden en niets overhaasten! Succes! :)

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:06

Ik ben niet de eerste die het zegt, Maar vooral neem les ;)
Iemand die ervaren is en jou en je pony zo goed kan begeleiden.
Die kan jou ook het beste vertellen hoe lang je kan rijden, en welke oefeningen je het beste kan doen

En verder (wat ik (moet) doe)
Longeren en goed naar je stem leren luisteren. Dat komt onder het zadel ook van pas.
Als je been en stem tegelijk gebruikt, kan je paard dit makkelijker aan elkaar linken.
Verder niet altijd op de hoefslag rijden, maar ook de binnenhoefslag meenemen.
En niet teveel doorzitten.

En vooral niet teveel aan de voorkant "prutsen" Maar je paard lekker op z'n eigen benen laten lopen.
En natuurlijk wel druk geven waar nodig.

Suc 6 met je pony!

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:06

Ik zou sowiso hulp zoeken als ik jou was!
En verder echt nog aan de basis werken.
Veel wat simpele figuurtjes proberen te rijden, maar ook veel rechte lijnen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:11

nl_t schreef:
een jong ,onervaren paard als die van jou moet toch wel zeker 5-6x per week beweging krijgen ,bijvoorbeeld dmv longeren ,zo houd jeje paard in beweging ,en train je conditie én hij leert te versnellen als je het zegt.
als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een instructeur die meerderemalen perweek met je aan je paard kan werken.

Ik vind juist dat je een jong dier zo min mogelijk moet belasten.
Als je pony drie is en al twee maand beleerd dan is hij dus erg vroeg ingereden.
Het lijkt me minder verkeerd om 1x per week te rijden dan zoals hier wordt aangegeven 5 a 6x per week te trainen.

Zelf train ik mijn 3,5 jarige een keer of 3 per week, bijvoorbeeld 2x rijden en 1x longe of 3x rijden per week.
Verder les ik daarvan sowieso 1x per week en straks liefst zovaak mogelijk 2x per week.

Rijden doe ik incl. in (15min) en uitstappen in totaal zo'n 45 min. per keer.

Zorg in ieder geval dat je les krijgt, zo'n jong dier moet wel meteen alles goed leren :)
Grote figuren kun je er tussendoor gooien om het sturen te oefenen, af en toe een stukje galop maar nog niet teveel ivm de balans.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:31

opisop_shop schreef:
nl_t schreef:
een jong ,onervaren paard als die van jou moet toch wel zeker 5-6x per week beweging krijgen ,bijvoorbeeld dmv longeren ,zo houd jeje paard in beweging ,en train je conditie én hij leert te versnellen als je het zegt.

Ik vind juist dat je een jong dier zo min mogelijk moet belasten.
Als je pony drie is en al twee maand beleerd dan is hij dus erg vroeg ingereden.
Het lijkt me minder verkeerd om 1x per week te rijden dan zoals hier wordt aangegeven 5 a 6x per week te trainen.

Zelf train ik mijn 3,5 jarige een keer of 3 per week, bijvoorbeeld 2x rijden en 1x longe of 3x rijden per week.
Verder les ik daarvan sowieso 1x per week en straks liefst zovaak mogelijk 2x per week.

Rijden doe ik incl. in (15min) en uitstappen in totaal zo'n 45 min. per keer.

Zorg in ieder geval dat je les krijgt, zo'n jong dier moet wel meteen alles goed leren :)
Grote figuren kun je er tussendoor gooien om het sturen te oefenen, af en toe een stukje galop maar nog niet teveel ivm de balans.

Ben ik het mee eens. :j

Toen ik mijn paardje net had (4 jaar), heb ik geen les genomen. Ik had wel een super goede begeleiding van mijn vader die veel ervaring heeft met jonge paarden. Ik was ook nooit alleen, dus als ik met iets zat werd ik meteen geholpen. Ook rijd ik vaak samen met een Z ruiter die me vaak helpt en tips geeft. :) Verder heb ik in het begin veel aangeklooid: Geen les, want daar waren we beide niet aan toe. Eerst gingen we lekker eventjes spelen met elkaar en aan elkaar wennen. Nu heeft ze een peesblessure (verstapt tijdens het losgooien), maar ik mag er over drie weken weer op en dan gaan we het op dezelfde manier doen. Lekker rustig aan in het begin met z'n tweetjes, en als ze weer wat kracht en vertrouwen op heeft gebouwd, dan beginnen we met les. :j Succes he!

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:39

goed doorrijden idd niet te veel oefeningen doen keer een volte gebroken lijn verder zou ik niet zo veel doen!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:49

Ik zou 2x per week 20 minuutjes rijden. Veel stappen, even paar rondjes draven op allebei de kanten, en in draf niet meteen figuren rijden, hooguit een grote volte bij A of C. En na een tijdje kun je dat uitbreiden natuurlijk. Af en toe even lekker los zetten, en longeren (aan een halster), doe er astjeblieft geen bijzet etc om. Dat is echt de "hoe-verklóot-ik-mijn-pony" les 1. :n
Verder, veel plezier. Met goede begeleiding kun je heel ver komen :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:26

De pony is sinds vandaag vier jaar oud en kan dus gewoon aan het werk, het is geen suikerbeestje maar een paard. Rustig opbouwen en liever vaak en kort (zeg vier tot vijf keer per week een half uurtje en verder wat longewerk en de wei op), maar twee keer per week 20 minuten is gewoon overdreven, zo krijgt hij nooit conditie.

Gewoon veel overgangen rijden, grote voltes, van hand veranderen over de grote diagonaal en de middellijn. Dat hij goed aan de hulpen komt en sterker kan worden, zijn eigen balans gaat vinden.
Als hij sterker wordt ga je uitbreiden met figuren die iets meer balans vragen zoals gebroken lijnen (eerst 5 meter) en grote Sen en 8en.
Van daaruit werk je toe naar kleinere figuren als voltes 15 meter en voltes halve baan, slangenvoltes met een toenemend aantal bogen, een pasje verruimen in draf en in galop en wijken voor het been.

Tegen dan ben je wel een maand of vier tot zes verder.
En... zoek een instructeur! ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:28

Is het niet een beetje overdreven dat er zo veel over instructie geroepen wordt? Natuurlijk, les is heel goed, maar dan vooral om op de ruiter te letten, zodat er geen fouten insluipen.

Ik heb zelf ook een jonge pony van 4,5. Heb hem zelf ingereden, alles rustig aan, pas nu we samen de drie basisgangen beheersen (en ik hem durf te rijden, ik was eerst erg bang voor een onschuldige schrikactie) ben ik wat serieuzer op zoek naar les.

Het belangrijkste voor een jong paard is imo voorwaarts rijden, simpele overgangen en vooral naar buiten. Lekker het bos in, en daar vooral lekker laten lopen. Neemt niet weg dat een ervaren ruiter+paard er bij noodzakelijk is, evenals een zekere basiscontrole.

In het begin moeten paarden hun evenwicht met ruiter nog ontwikkelen, zodat het tempo regelmatig wordt. Ga niet te lang door met veel stappen, ik heb zelf ervaren dat mijn pony het erg makkelijk vond om maar gewoon terug te vallen als hij een beetje moe werd. Op het moment dat hij echt aan het werk moest (dus meerdere rondjes na elkaar draven) begon hij te protesteren, 'daar word je moeoe van...'

Qua tijd betreft, rijd ik mijn pony in de bak ong. een half uur per keer, en buiten zijn onze ritten 1 tot anderhalf uur. In de bak is namelijk veel zwaarder voor een paard, mullere bodem, meer bochten en meer draf en galop (bij mij iig)