Bang voor strand ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Bang voor strand ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:20

Hoihoi ,

Ik ben nu 12 jaar en heb nu iets meer dan een jaar een eigen pony.
Mooi beestje springt M een dressuur L.
Maar buiten is het een groot probleem naja.. buiten niet echt maar, in het duin/bos zit er echt een kop op stappen en draven gaat goed en galop gaat ze er als een spreer vandoor. :o
Wat ik niet zo erg vind want ik kan ertegen en weet wat ik moet doen maar mijn moeder geeft er wel een probleempje mee :o

nu waar het eigenlijk om gaat ..
Het strand..

Ik zou graag een keertje met haar naar het strand willen omdat het bij mij nu goed gaat buiten maar op het strand is het een cross partij . :o
Wat ik van de vorige eigenaaresse heb gehoort wat ze allemaal doet .

Als je het strand op kom gaat ze lopen dribbelen mag ze niet rennen gaat ze héél hard achteruit totdat ze over haar eigen benen struikelt en in het zand zit.. Dan zit ze dus en gaat er als een speer vandoor met een kapotte handrem :(

Als ze wel mag rennen gaat ze er als een speer vandoor en geeft soms een paar hele hoge bokken en dan wil ze aan het einde niet meer omkeren :(

Nou gaat er wel altijd iemand mee als we naar het bos,duin (en miss strand ) gaan maar alsnog ben ik als de dood dat ik eraf val en me pony kwijt ben :o |(

Hoe kan ik er wat tegen doen zodat ze niet zo druk doet ?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik van mijn angst afkom ?

Groetjes Ivanka :)

Dani

Re: Bang voor strand ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:08

Ze heeft waarschijnlijk altijd mogen rennen op het strand, en daarom denkt zij nu "oh, strand = rennen!!"

Hoe is ze in de bak, heb je dan een goede rem? Daar moet het sowieso goed zitten. Ga dan met een grotere groep naar het strand, met alleen rustige paarden. Een paard zal niet zo snel bij een hele groep vandaan rennen. Of zorg dat iemand meeloopt, en haar vasthoudt, dan kan ze ook niet zo snel gaan rennen.

Hoe dan ook, het zal wel even tijd gaan kosten voordat die neiging er helemaal uit zal zijn..

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:40

DaniBanani :
Ja dat mocht ze ook altijd ! ;)

Ja in de bak zit er met lange teugel zelfs nog een rem op ..
Er zijn bijna geen paarden waar ik mee mee kan waar ik sta zijn bijna allen paarden die in de bak rijden , ze is zelf de rustigste buiten :o
Als je haar inhoud gaat ze steigeren heeft ze al een keer gedaan (in de bak) .. Vielen we samen om , dus dat durf ik niet meer met iemand ernaast :o

Ja daar waren we ook al achter in het bos, maar dat is er nu bij mij al uit en me moeder gaat nu kleine rondjes ;)

Bedankt voor je reactie ;)

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:42

Ze mocht denk ik altijd op het strand rennen?!

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:24

Als het in het bos gelukt is, moet het op het strand ook lukken toch (of lees ik het nou verkeerd?)
Deed ze in het bos ongeveer net zoals ze op het strand doet?

Er zijn in je omgeving vast wel mensen met rustige paarden die met je mee willen. Of woon je soms in een 'paardloze' omgeving?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:04

Is er iemand in de buurt die er eens op kan. Iemand die er totaal niet bang voor is en wat meer kracht heeft.

Ze moet nu gaan leren dat strand niet gelijk staat aan scheuren. Jouw angst, hoe klein dat ook is, blokkeert je in het maken van de (juiste) keuzes. Het is helemaal geen schande dat je angst heb, maar je moet bij zo'n pony wel weten wat je doet en wat je moet doen en wat je wil.

Persoonlijk zou ik er denk ik voor kiezen om haar eerst eens onder een brutalere/sterkere ruiter het strand op te laten gaan. Ze moet leren dat ze naar de ruiter luistert. Dus stappen als jij dat wil. De eerste keer zou ik het kort houden even heen en weer stappen en weer weggaan.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:08

met zo'n pony zou ik niet het strand op gaan..

kan je moeder haar niet vast houden aan een halster touw?? ze moet leren dat het niet alleen maar rennen is op het strand...

als jij in volle galop gaat en ze geeft een bok en je valt er af.... besef dan indd heel goed dat je paardje LOS over het strand scheurt...

nee veiligheid voor alles... vasthouden die pony.. ze mag niet rennen... alleen stappen.. en desnoods dat eerst vaak doen.. totdat zij beseft dat ze niet alleen maar hard hoeft...

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:02

Jullie hebben het nu allemaal over vasthouden , maar zoals ik al heb gezegt gaat ze dan steigeren , totdat je wel los moet laten en dan rent ze weg :o
Ik wil er dus absoluut géén halstertouw aan hebben voor het geval ze erop gaat staan :o

Sammie : we hebben er in het bos ook een keer iemand anders op gezet maar dan vlikt ze het bij mij evengoed . :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:30

Dan lijkt het mij een kwestie van kiezen of kabelen. Niet meer gaan of wel gaan met de kans dat het goed fout kan gaan.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:32

Als je twijfelt;

Gewoon niet doen.

Mijn pony doet het zelfde, ik heb het toch gedaan, weet wat ze doet en kan het (bijna altijd) uitzitten en voel het aankomen ;)
'T is wat je zelf voelt ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:37

Wat doet ze als jullie wandelend met haar naar het strand toegaan? Dus geen zadel erop gene persoon erop.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:43

Je zou kunnen beginnen met heel kort op het strand rijden. Dan bedoel ik dus dat op het moment dat je op het strand staat, niet meer doet dan 1 volte maken. Daarna vertrek je weer van het strand. Dat doe je een aantal dagen achter elkaar totdat ze ontspannen op die ene volte loopt. Als je daar bent kun je besluiten om 2 voltes te rijden of evt. een achtje. Daarna vertrek je weer. Zo zou ik het heel langzaam op gaan bouwen. Gewoon dressuren op het strand. Na verloop van tijd zal haar aandacht meer bij jou zijn dan bij het racen. Zorg vooral dat je geen rechte lijnen rijdt, zo hou je de meeste controle.

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:15

Ik zal eerst beginnen aan de hand en als ze het goed doet dan geef je een snoepje ofso en als ze er dan vandoor gaat blijven vasthouden! en een beetje kalmeren en je pony ook.
Ik heb het zelf ook meegemaakt want bij mij is er een shet over me heen gesprongen maar ik ben van mijn angst af dus gewoon lopen aan de hand:D
Hoop dat het lukt!

xx Sil

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 13:24

x_Marr schreef:
Wat doet ze als jullie wandelend met haar naar het strand toegaan? Dus geen zadel erop gene persoon erop.

als eerste duurt het dan een uur ;)
en als ze aan de ren gaat houd ik haar al helemaal niet aan de hand want ze is iig rustiger als je erop zit :P

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:30

Ik had vroeger ook zo een pony. Ik was 12 jaar en ging naar het strand met hem, hij was niet te houden en dat wist ik van te voren ook niet. Hij was een adrenalinebom op het strand. Ik was als de dood zoals hij deed. Hij was toen 8 jaar. Het enige wat hielp was hem verschrikkelijk laten uitracen. Als een kanonskogel zo ging hij van start. Onder het mom van ze stoppen vanzelf een keer. Zodra hij weer op adem kwam, wilde hij alweer. In de loop der jaren, werd hij iets rustiger, maar het is op het strand altijd zo gebleven. In het mulle zand rijden en veel voltes rijden, dat was het enige om hem bji mij te kunnen houden. Als hij eenmaal een keer flink uitgerend had, dan kon ik wel met hem stappen en soms draven, maar voorop en ik moest flink op mijn hoeden zijn ,want voor ik het wist, begon hij weer van voren af aan. Niets zo mooi als op het strand racen, alleen met mijn paarden zou ik het niet meer durven.
Als je bang bent, moet je zeker niet naar het strand gaan. Dan heb je er geen plezier in.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:02

tjady schreef:
Ik had vroeger ook zo een pony. Ik was 12 jaar en ging naar het strand met hem, hij was niet te houden en dat wist ik van te voren ook niet. Hij was een adrenalinebom op het strand. Ik was als de dood zoals hij deed. Hij was toen 8 jaar. Het enige wat hielp was hem verschrikkelijk laten uitracen. Als een kanonskogel zo ging hij van start. Onder het mom van ze stoppen vanzelf een keer. Zodra hij weer op adem kwam, wilde hij alweer. In de loop der jaren, werd hij iets rustiger, maar het is op het strand altijd zo gebleven. In het mulle zand rijden en veel voltes rijden, dat was het enige om hem bji mij te kunnen houden. Als hij eenmaal een keer flink uitgerend had, dan kon ik wel met hem stappen en soms draven, maar voorop en ik moest flink op mijn hoeden zijn ,want voor ik het wist, begon hij weer van voren af aan. Niets zo mooi als op het strand racen, alleen met mijn paarden zou ik het niet meer durven.
Als je bang bent, moet je zeker niet naar het strand gaan. Dan heb je er geen plezier in.

Ik wou eerst ook niet naar de duinen tog gegaan en nu is het ok goed gekomen dus misschien is er ook nog wel hoop op het strand , :?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:02

tjady schreef:

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 14:03

sorry foutje :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:07

Ik zou er voor de zekerheid een andere handrem inhangen..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:10

Sammie schreef:
Persoonlijk zou ik er denk ik voor kiezen om haar eerst eens onder een brutalere/sterkere ruiter het strand op te laten gaan. Ze moet leren dat ze naar de ruiter luistert. Dus stappen als jij dat wil. De eerste keer zou ik het kort houden even heen en weer stappen en weer weggaan.

Zo zou ik het ook doen. Zelfzekere sterke/goede ruiter erop, die weet waar ie mee bezig is en die durft om je pony eens ferm door te pakken als dat nodig is. Pony leert snel genoeg wat ie mag en wat ie niet mag. Daarna jij er terug op, onder begeleiding van die persoon.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:12

Mijn pony had ook altijd dat soort trucjes.
De galop was altijd een ramp, niet alleen op het strand.
Heb toen heel veel gestapt en gedraafd, als ik merkte dat hij 'weg' wilde zette ik hem gewoon stil.
Later ook vanuit halt of stap wegspringen in galop. In de eerste sprong merk je al of ze wegschieten of niet. Was dit het geval dan trok ik hem om en stapte weer verder.

Heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd en toen begon meneer te snappen dat hij best keihard mocht racen als hij maar niet dramde.
Ik kon hem voluit laten gaan maar zodra ik een ophouding maakte was hij weer bij me.
Het kon goed (hij mocht voluit racen maar kwam wel terug op mijn hulpen) of kwaad (hij drammen en ik trok hem gewoon constant op de volte zodat hij niet weg kon).
Hij heeft toen zelf voor de eerste optie gekozen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:57

Ik heb zelf juist voor de andere optie gekozen. Mijn paard wou de hele tijd rennen en was aan het dribbelen en ik maar inhouden.
Toen had ik er genoeg van: als jij wil galopperen, dan ga je maar!

Ze heeft nu door dat ze echt wel de tijd krijgt om te galopperen wanneer ze dat wil, en dramt niet meer zo. Ze vraagt het een keertje, en als het kan laat ik haar gaan. Hangt maar net af wat voor karaktertje je onder je hebt zitten.

Je zou ook nog kunnen proberen iemand met een longeertouw mee te laten lopen? Als ze dan steigert en wegpeert, zit ze nog vast. Ennem op het strand kun je ze toch ook gewoon omtrekken? Genoeg ruimte voor lijkt me, dan wordt degene die het touw vast heeft ook niet het strand over gesleurd.

Of rij een keer een enorme omweg naar het strand, dat je al 3 uur erop hebt zitten ofzo (afhangende van de conditie van je paard) dan zal ze miss wel een galopje willen maken, maar is het iets minder gecross.