Paard met artrose, hoe losrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0kki

Paard met artrose, hoe losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:37

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje aan jullie, hoe kan ik een paard met artrose in de voorbenen goed losrijden. Hij loopt niet kreupel, maar is stijf.
Als ik slangenvoltes en achtjes rijd, komt ze super goed los. Het probleem is nu dat ik als het druk is (wat vaak zo is) moeilijk slangenvoltes kan gaan rijden omdat ik iedereen in de weg rijd en zij mij ook.

Dus weet iemand anders een goeie manier om hem los te krijgen? Een manier die heel afwissellend is zodat hij er lekker bij blijft.

Als het hier niet goed staat, hoor ik het graag;)

groetjes 0kki

Sodeletuut

Re: Paard met artrose, hoe losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:38

Ik lees even mee, ik heb ook een paard met artrose..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:44

ik denk dat losrijden niet specifiek goed of slecht is voor een paard met artrose of daar aan aangepast moet worden.
ik zou beginnen met een goede warming up. Dus stap met een lange teugel in, en rij ondertussen wat oefeningen zoals een grote volte, een 8, vanhandveranderen, middellijn. Dan singel je nog eens aan en gaat het stappen wat opnemen, met bvb enkele passen wijken, wat schoudervoor, travers en dit alles met een eerlijk contact en aanleuning.
Dan (ondertussen zeker 10 minuten later) begin je in te draven. Wederom figuren rijden, slangenvoltes, voltes, gebroken lijnen, middellijnen, keertvoltes etc.
Let op tempocontrole, overgangen (rechtgerichtheid) activiteit van achterhand etc

Verder heb je net als alle andere ruiters het recht om in de bak te rijden, de voorrangsregels zijn niet voor niets uitgevonden en verder kan je ook gewoon tegen mensen spreken. Vb met een jong paard zeg ik vaak; iets van de rem is soms nog zoek, of als ik ga galopperen vraag ik dan ook ff de hoefslag.
Nog nooit problemen mee gehad

Dus veel succes
Laatst bijgewerkt door bulck op 28-12-09 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:47

Hoe ver staat die artrose dan?
Mijn pony (die we overigens al 11 jaar hebben) met artrose staat gewoon lekker in de weide.
Als de pony niet fijn, maar erg stijf loopt kan je best even bij de fysio of da informeren ..

dapphie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:12

je kunt op de binnen hoefslag voltes rijden. en verder kunnen ze een beetje rekening met je houden. ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:35

vriendin van mij heeft ook een paardje pet artrose en die begint met lekker in stappen aan een lange teugel vervolgens gaat ze halt houden en wat pasjes achterwaarts. Dan aandraven met lange teugel dan wat voltes rijden en vervolgens slangevoltes en daarna oppakken en aan het werk al met al toch zn 20 minuten bezig met warm maken.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:41

dankjewel voor alle reacties!
Ik verwoord het verkeerd, ik bedoel eigelijk hoe ik haar los krijg. Ik rijd dus slangenvoltes en achtjes enzo, maar als het heel druk is dan willen die slangenvoltes (de net zo goed werken) niet lukken omdat er dan steeds iemand aan komt die ik voorang moet geven. ik moet eigelijk veel afwisselen van links naar reachts buigen enzo. Als ik hem bijv. 3 kwartier heb gereden komt ze een beetje los, dan zakt ie en gaat ie over zn rug lopen. Ik wil dus eigelijk dat hij sneller los is, zodat ik meer andere oefeningen kan doen.

groetjes 0kki

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:22

ik heb ook een oud paard met atrose. ik geef die glucosamine om hem minder stijf te laten worden. in het begin vooral lang stappen in begin en dan rijden. meestal is hij dan al los. of ander manier is om eerst te longeren tot hij wat losser is en dan rijden. dat doen ze met de pony die atrose in rug heeft ( is op voorschrift van dierenarts). ze longeren die eerst 10 min en dan rijden. het helpt wel.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:21

dankjewel voor de reactie!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:10

ik denk dat dat met dit weer erg lastig is. Ik heb zowiezo de indruk dat een paard met Atrose een langere opstart nodig heeft dan een paard zonder Artrose.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:20

balkjes lopen helpt ook goed, mn aan de hand zodat je paard onbelast goed zijn benen kan optillen.
na de warming-up kun je dit ook tijdens het rijden eens doen, zo blijft het werk afwisselend.
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-01-10 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spamlink verwijderd

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:00

Ik mag van de eigenaar niet springen of balkjes lopen dus dat is geen optie. wel dankjewel voor de reactie.
Het is niet mijn paard, dus dan houd ik me daar ook aan.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:02

ik ben de hele kerstvakantie op stal geweest. Hij is bijna elke dag eruit geweest en dat merk je ook aan het rijden, hij gaat al een stuk beter!