hoe galop wisseling maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

hoe galop wisseling maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:29

Ik vraag me af hoe je een galop wisseling maakt.
Aangezien dat heel handig is met springen en ik binnenkort op springles ga wil ik alvast een beetje bijgeschoold zijn :+

Zilvermoon

Re: hoe galop wisseling maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:30

Kun je beter in overleg met je instructeur doen. Die kan zien of je paard er aan toe is en hoe je dit dan het best kan trainen. Valt over internet moeilijk uit te leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:58

Ik zou zelf niet beginnen met de wissels zonder begeleiding.
Een instructeur kan goed zien of jullie er aan toe zijn.

Maar omdat ik niet kan oordelen over jouw rijkunsten zal ik het wel uitleggen.

Je paard moet goed verzamelt zijn in de galop, als je in een beheerst tempo met goede tact kunt galopperen kun je er aan beginnen.
Zet je paard op een 8 waar de circkels elkaar kruizen geef je je paard, beheerst, de hulp voor de andere galop. Het is niet de bedoeling dat je overdreven stelling gaat vragen oid. Puur op je zit en met de juiste beenhulp moet je dit kunnen doen.

Veel succes!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:06

Welk niveau rij je zelf met je paard (qua dressuur)

AritaLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:14

Ik heb les van een geselecteerde internationale ruiter. En dieje zegt dat als je een jong paard wissels wilt leren , dat je dan een balk op de grond moet leggen op x zodat je in galop een 8 maakt en dan spring je erover en stel je naar de andere kant. Zo heb ik mijn haflinger ook wissels geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:12

Nooit met een balk wissels aanleren. Je paard leert dan namelijk overkruist de wissel te springen.
Probeer het rijtechnisch op te lossen voordat je naar dit soort hulpmiddelen grijpt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:22

Als jij in de goede galop land na een sprong, heb je de wissel niet eens nodig!
Een instructeur verwacht echt niet van je dat je je eerste les al meteen de sterren van de hemel rijd hoor.
Je kan beter de galop trainen zodat je paard als een harmonica tussen de hindernissen kan lopen. Hiermee bedoel ik weinig grond / veel grond pakken in een galopsprong.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:15

Het kan wel een balk. Vaak springen ze dan wel eerst voor en dan pas achter om, maar je kunt het in het begin wel gebruiken om je paard te laten snappen dat ie naar de andere galop moet. Daarna moet je bezig gaan met het in 1 keer springen van de galopwissel als je het dressuurmatig goed wil aanleren. Voor het springen is dat niet zo ramp als ze de wissel in 2 keer springen, voor de dressuur zeker wel. ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:16

Voordat je aan deze oefening begint, heb je heel veel hip-control nodig!
Begin dus eerst een met oefeningen waarbij je dit traint: heup binnenzetten, wijken, contra-galop etc.
Dat is een goede basis waar je nu aan kunt werken. :j
Samen met je instructeur kun je dan de volgende stap nemen naar galopwissels.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:23

Vur, Waarom je paard het verkeerd aanleren om het daarna goed te leren?

Welk nivo rijdt de TS dressuur- en springmatig?

In het B springen ziet een jury naar mijn idee liever een combi die de verkeerde galop verbetert door het paard terug te nemen in draf dan met een wissel. De meesten kunnen niet eens een normale wissel rijden (scheef zitten, overkruist, impulsverlies) en je niet mooi uitkomt bij de volgende hindernis.

Nogmaals, als jij de goede hulpen geeft boven de sprong en in de landing, komt het paard al in de goede galop terecht. Dan is een wissel nergens voor nodig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:26

Ze wil alleen een wissel voor het springen dus ze heeft een hoop minder tralalala nodig dan bij de dressuur. De meeste jonge paarden wisselen vanzelf al als ze uit balans raken, dus ik zou gewoon eens spelen met verschillende manieren om van hand te veranderen en zodra je paard moeite heeft met zijn balans de hulp voor de wissel te geven.
Balkje werkt ook goed voor het springen.

Voor dressuur grote don'ts maar dat heeft te maken met de kwaliteit van de wissel. Voor het springen moet hij gewoon snel en vlak wisselen dat je geen tijd verliest in het parcours.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:29

Urielle schreef:
Ze wil alleen een wissel voor het springen dus ze heeft een hoop minder tralalala nodig dan bij de dressuur.

Wat een onzin zeg....

een wissel is een wissel...

een springpaard wordt dressuur matig getraind voor de wissels.. dus die tralala is wel degelijk nodig..

NOGMAALS:
ben ook benieuwd welk niveau de TS zelf rijd..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:30

verder sluit ik me aan bij mo_van_dijk aan..

als je boven de sprong de juiste hulpen geeft (en tijdens de landing) dan is een wissel noet nodig..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:33

mo_van_dijk schreef:
Vur, Waarom je paard het verkeerd aanleren om het daarna goed te leren?

Welk nivo rijdt de TS dressuur- en springmatig?

In het B springen ziet een jury naar mijn idee liever een combi die de verkeerde galop verbetert door het paard terug te nemen in draf dan met een wissel. De meesten kunnen niet eens een normale wissel rijden (scheef zitten, overkruist, impulsverlies) en je niet mooi uitkomt bij de volgende hindernis.

Nogmaals, als jij de goede hulpen geeft boven de sprong en in de landing, komt het paard al in de goede galop terecht. Dan is een wissel nergens voor nodig

Een paard snapt vaak in het begin helemaal niet wat de ruiter van hem wil. Dus ik zie het niet als verkeerd aanleren, maar als half goed. Dan heb je een begin en snapt je paard dat hij iets moet veranderen in de beenzetting. Daarna ga je het perfectioneren. ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:36

Urielle, Wat als ze het nu aanleert met een wissel in twee (dus niet de goede manier) en je bent bijvoorbeeld over een aantal jaren zo ver dat je dressuurwissels moet gaan rijden? Dan lijkt het mij dat je een grotere kluif hebt om het ene af te leren en het andere aan te leren.

Vur, maar een wissel is niet noodzakelijk tijdens een springparcours. Als jij gewoon de goede hulpen geeft zit je na de landing in de goede galop. Hoe vaak komt het nu voor dat je paard in de verkeerde galop landt en een bocht moet draaien? Mij weinig in ieder geval, zeker op concours!

Net even in TS haar profiel gekeken, maar daat staat helaas geen info in!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:40

Don_Zhivago schreef:
een springpaard wordt dressuur matig getraind voor de wissels.. dus die tralala is wel degelijk nodig..

Helemaal geen onzin, voor een paard dermate dressuurmatig geschoold is dat er een goede wissel uit kan komen, heb je een goede, gedragen, rechte galop met veel sprong erop zitten, de contra en de eenvoudige wissel. Het grote gros van de paarden is dan een jaar of vijf. Dan rij je met je springpaard al twee jaar wissels. Een dressuurwissel moet bergop, recht en expressief hoog gesprongen, een springwissel moet vlak en snel gebeuren. Is iets compleet anders, een dressuurwissel is niet handig in het parcours en je kunt ook niet verwachten dat een springpaard tot hij ver genoeg is dressuurmatig maar niet wisselt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:51

ow sorry dat wist ik niet, mij is altijd gezegd dat een springpaard dressuurmatig gereden wordt (basis)

maar buiten dat ;)

niemand hier weet het niveau van de TS zowel dressuur al springen..

in de openingspost staat dat ze binnenkort op springles gaat... denk niet dat het aan te raden is om te gaan proberen..

ze gaat op springLES om te leren, dus kan ze daar ook beter de wissels leren..

buiten het feit dat een paard in de B niet hoeft te wisselen bij het springen..

goede hulpen boven de sprong en ze landen in de juiste galop..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:55

Met mijn vorige paard wisselde ik nooit van mij uit. Dat was zo'n verstoring van het tempo en de impuls, dat ik dan problemen kreeg bij de volgende sprong. Als hij wisselde uit zichzelf was het geen probleem, maar een paard wordt er echt niet slechter van als je sporadisch een hindernis aanrijd in de verkeerde galop.

Ik ben ermee eens dat een wissel vlakker is bij het springen dan de bergopwaartse wissel tijdens de dressuur, maar een wissel in twee springen is voor mij een NONO. Ook tijdens het springen!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:11

mo_van_dijk schreef:
Ik ben ermee eens dat een wissel vlakker is bij het springen dan de bergopwaartse wissel tijdens de dressuur, maar een wissel in twee springen is voor mij een NONO. Ook tijdens het springen!

lijkt mij ook..

dan leer je het toch verkeerd aan??

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:26

Ik zou gewoon eerst in de springles mee gaan rijden zonder dat je aan een wissel denkt. Daarna kijk je met je instructeur hoe je het kan oplossen. Als het springen goed gaat moet je na de hindernis in de goede galop kunnen landen!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:31

Meeste springruiters die ik ken laten hun jonge paarden die net onder het zadel al changeren spelenderwijs. Doen ze meestal simpel. En dan maakt het niet uit hoe ze springen als ze maar om gaan.

Buiten dat zou ik inderdaad in de springles vragen om hulp om te wisselen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:50

Wisselen in twee tijden gaat er in het parcours wel uit, als ze een beetje tempo willen maken ontdekken ze vanzelf dat het veel makkelijker is om in een keer te changeren.
Ben het er wel mee eens: als ze toch al les heeft kan ze het beter met haar instructeur oppakken. Maar goed, dan kan het forum wel opgedoekt worden, in feite leer je alles beter samen met je instructeur. Is soms toch wel eens leuk om te horen hoe andere mensen het doen (vind ik dan).

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:51

Een wissel is een wissel toch? Alleen zit bij mij het verschil er in dat ik bij springen veel meer vaart heb en niet verzamelt rij waardoor de wissel veel vlakker en simpeler en sneller eruit ziet. Terwijl wanneer ik tijdens het dressuur rijden verzamel en dan een wissel rijdt dat die dan netjes omhoog en rustig word gesprongen.

Over het aanleren...ja bij mij kwam dat vanzelf. Met springles moest ik van mijn instructeur gewoon door galoperen wanneer die verkeerd zat en op een gegeven moment voelde die zo goed en makkelijk dat ik de andere galophulp gaf en hij sprong zo over. Dit heeft die hierna nooit meer afgeleerd. Maar met instructie lijkt mij toch wel het makkelijkst. Succes ermee!

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:13

ik ben ook aan het proberen de galôpwissel aan te leren maar eerst en vooral moet je werken idd aan de rechtgerichtheid van je paardje, en als je dat onder de knie hebt kan je beginnen met eerst overgangen stap galop, en galop stap (of eventueel stop) en dit altijd op dezelfde plaats. als je paard op den duur doorheeft dat hij moet wisselen van galop op die plaats, kan het goed zijn dat hij automatisch gaat wisselen, en dan kan je de hulpen geven. eens hij de wissel op die plaats goed uitvoert kan je een andere plaats in de rijpiste uitkiezen. hopelijk heb je hier wat aan! succes!

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:02

Ik zou het in overleg met je instructeur doen!
Via de computer is dat heel moeilijk uit te leggen.

Ik weet niet welk niveau je dressuurmatig rijdt?