teugels ongelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

teugels ongelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:59

hallo,
Ik heb een probleem,
Als ik wat druk op mijn teugels pak en dan been geef zodat ze rond komt pakt ze een kant vast.
Ik zet daar automatisch meer druk op dan op de andere teugel, met als gevolg dat het bit aan een kant eruit steekt.
ook pakt ze dan natuurlijk vaster, maar haar andere kant is ze te los en het kleinste beetje druk buigt ze haar hoofd als tot mijn tenen.
Mijn insructeur zegt andere hand kneepjes geven maar is dat nou wel de goede manier?

Uriah

Re: teugels ongelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:02

eerst rechtrichten !!! overleg eens met je instructeur daarover.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:03

wat bedoel je daarmee :+

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:09

Rechtrichten is simpel gezegd zorgen dat je pony/paard aan allebei de kanten even los is. Net als mensen links- of rechtshandig zijn, zijn paarden aan de ene kant soepeler dan aan de andere kant. Dus je kan het vergelijken dat je met allebei je handen leert om even goed en netjes kan schrijven :D
Bij een paard zorg je er dus voor dat ze zowel op de linkerhand als de rechterhand goed los zijn, en recht lopen. Paarden zijn namelijk van zichzelf scheef, dat zie je als je ernaast loopt, de achterhand zit meestal aan één kant net iets naar buiten of naar binnen. De kunst is om te zorgen dat je paard gewoon recht gaat lopen en goed los is. Het is wel handig om hier begeleiding vanaf de grond bij te hebben, want het rechtrichten is ontzettend belangrijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:43

Kilometers maken, lekker een actief tempo zoeken, op beide handen contact en dan binnenhoefslag en voltes en bochtjes, stap en draf en als het goed gaat galop. Probeer de goede kant te onderhouden en de mindere kant te verbeteren. Dit gaat niet snel en is net als de spagaat trainen een kweste van oefenen en langzaam steeds verder komen.

Mocht je zelf twijvels hebben over gebit ed dan kun je ook nog eens gaan kijken voor een tandarts of osteopaat, zadelmaker, net wat nodig is het probleem op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:09

dapphie123 schreef:
Kilometers maken, lekker een actief tempo zoeken, op beide handen contact en dan binnenhoefslag en voltes en bochtjes, stap en draf en als het goed gaat galop. Probeer de goede kant te onderhouden en de mindere kant te verbeteren. Dit gaat niet snel en is net als de spagaat trainen een kweste van oefenen en langzaam steeds verder komen.

ik hoop dat ik je hiermee helpen kan. ;)

Waarom kopieer je lailapri :') ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:11

zij wilt mij graag helpen met de spagaatm maar das wel oke, wordt nu toch wel tijd dat ik hem kan...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:42

Bizzybijtje schreef:
Rechtrichten is simpel gezegd zorgen dat je pony/paard aan allebei de kanten even los is. Net als mensen links- of rechtshandig zijn, zijn paarden aan de ene kant soepeler dan aan de andere kant. Dus je kan het vergelijken dat je met allebei je handen leert om even goed en netjes kan schrijven :D
Bij een paard zorg je er dus voor dat ze zowel op de linkerhand als de rechterhand goed los zijn, en recht lopen. Paarden zijn namelijk van zichzelf scheef, dat zie je als je ernaast loopt, de achterhand zit meestal aan één kant net iets naar buiten of naar binnen. De kunst is om te zorgen dat je paard gewoon recht gaat lopen en goed los is. Het is wel handig om hier begeleiding vanaf de grond bij te hebben, want het rechtrichten is ontzettend belangrijk.

en wat is volgens jouw een goede manier om dat te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:53

ietjelover schreef:
Bizzybijtje schreef:

en wat is volgens jouw een goede manier om dat te krijgen?

Om eerlijk te zijn ben ik nog niet zo wijs op dat gebied als ik zou willen zijn :D
Maar ik stel mijn pony's iniedergeval eerst recht, dus als ze bijvoorbeeld een beetje met hun voorhand naar binnen lopen, laat ik ze een klein beetje schouderbuitenwaarts doen zodat de achterbenen en de voorbenen weer terug op één lijn komen. Om ze goed los te maken stel ik ze wat lager in bij het losrijden, dus een wat lagere en rondere hoofd-halshouding. In die 'positie' doe ik wat zijgangen en voltes, en zogauw het goed aanvoelt doe ik dat ook in draf. Dan zijn ze de rest van de training sowieso al wat soepeler. Al weet ik niet of dat bij alle pony's werkt, kan zijn dat jou paard een andere 'methode' nodig heeft. Daarom zeg ik: les :D

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:55

ik heb wel les, maar eerst dachten we dat het gewoon eigenwijs was maar nu weet ik dat het dus niet zo is.
iemand een idee hoe ik dit het beste kan uitleggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:57

Wat wil je uitleggen dan? :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:57

dat het niet aan de eigenweijsheid ligt maar dat ze ????????????

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:57

Ik wil niet opdringerig doen, maar: zie onderschrift.
Kom gerust eens kijken!

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:43

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:46

die had ik al gegeven :D

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:20

ik hoop dat ik je hiermee helpen kan.

hihi heb geen zin om te schrijvenn

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 18:48

met mijn ouders en instructeur overlegt en we gaan weer vanaf het begin beginnen gewoon stap en zoals op de site uitgelegt staat op de volte en zorgen dat hij zich aan alle kanten om het been heen komt
ga morgen rijden en zal dan even melden hoe het ging
Ik heb medelijjden met het beestje we dachten gewoon het is aanstel maar ik heb d'r dus iets laten doen wat haar veel pijn deed ;(

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:53

Wat goed dat je overleg pleegt met je ouders en instructeur!
Rechtrichten is belangrijke maar moeilijke materie.
Succes!