Rustigere galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BLK

Rustigere galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:13

Hoi allemaal,

mijn pony is tijdens de galop altijd heel erg voorwaarts (harstikke fijn natuurlijk) maar zodra ik een wat meer verzamelde/rustigere galop wil rijden valt ze meteen terug in draf. Ik probeer nu steeds een aantal passen een ietsiebeetje terug te rijden en daarna meteen weer naar voren. Maar ze loopt die paar passen dan nog steeds veel te hard. Heeft iemand tips hiervoor?

:)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:14

hmm...
dus je probleem is zeg maar de arbeits galop?
hoe oud is je paardje en wat voor ras?

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:16

Ze is nu 25. Maar gedraagt en loopt nog steeds als een 12 jarige. Het is een kruising tussen een welsh/arabier ( voor foto's zie profiel; rijfoto's zijn al wat ouder, zal binnenkort nieuwe rijfoto's maken )

Maar inderdaad de rustige arbeidsgalop is op het moment een probleem.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:17

dus je hebt er niet vaker last van gehad?
hoe lang heb je hem/haar al?

BLK

Re: Rustigere galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:19

Rij haar nu ongeveer 4 jaar.

Nou ze heeft nooit echt een hele rustige galop gehad, maar op het moment is het wel erger dan normaal.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:24

tja, het is zobiezo het ras ook dat het al wat tempramentvoller is ..
en ik denk dat dat altijd wel wat zal blijven. Over dat het nu erger is kan duidelijk aan het
frisse weer liggen. het heeft vorige week gevroren als een gek en daar kunnen paarden goed
op reageren. Wat ik even zal aanraden is voor het rijden even te longeren , even de energie
kwijt. En als dat dan niet helpt dan zal ik elke keer als ze sneller wil een voltetje in sturen,
word ze ook nog losser ook, en meestal helpt dat en zal hij automatisch vertragen :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:26

Heeft ze een tijdje stil gestaan of weinig gereden? Het kan een balansprobleem zijn, maar dat is meestal bij jonge paarden. De achterhand is dan niet sterk genoeg om te verzamelen.

Hoe zit je zelf? Mijn pony gaat in galop ook erg hard, maar dat versterk ik doordat ik ga verkrampen om te blijven zitten. In de les letten we nu erg op mijn houding, dat ik voldoende ontspan en de galop gaat dan een stuk beter.

Bij het verzamelen, blijf je dan wel af en toe drijven zodat je takt houdt?

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:27

@ Bitje : Sorry met deze tip ben ik het niet helemaal eens. Want ik ga haar niet longeren voor het rijden als ze gewoon tijdens de draf en stap wel verzameld kan lopen. Ze vind het alleen in de galop wat moeilijk. Dat het ras temperamentvoller is zal vast wel kloppen maar ook dan moet ze gewoon een rustigere galop kunnen aannemen. En ''even snel'' een volte sturen vind ik ook niet voor ons de juiste tip want dan blijft ze toch wel gewoon in haar tempo doorlopen. Ik hou haar juist in de galop veel bezig dmv kleine gebroken lijntjes en voltes. Sorry :)

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:30

@ capopjekop : Nee ze heeft niet stilgestaan of weinig gereden. Wat betreft mijn houding probeer ik zo ontspannen mogelijk te zitten ook in de galop, maar daar moet ik inderdaad misschien ook nog wat meer aandacht aan besteden. En tijdens het verzamelen moet ik wel bij drijven want anders is ze meteen al weer terug in draf.

Maar mijn vraag is eigelijk hoe ik het moet oplossen want als ik en klein ophoudinkje geef of zwaarder ga zitten dat is ze meteen al terug in draf. En als ik het beide doe dan geef ik én ''gas'' én hou ik de ''handrem'' en dat is toch ook niet goed?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:36

Bij mijn pony werkt het wel zo. Als mijn pony in de racestand gaat, dan steekt ze haar hoofd ook naar voren en is niet nageeflijk. Het is belangrijk dat ik haar in draf al goed nageeflijk heb lopen. Gaat ze dan toch in de racestand dan drijf ik zodat ze sprong blijft behouden en begrens haar van voren iets. Ze gaat dan nageeflijk lopen en dan kan ik de teugel gewoon los laten hangen en dan blijft ze zo lopen. Zodra ze dus nageeft, haal ik meteen de druk weg.

Knalt ze meteen in een harde galop bij het aanspringen? Anders kun je proberen om iets te verzamelen in draf en dan rustig de overgang te maken. Gaat dat drie passen rustig dan meteen terug nemen. Mss zijn je stukken toch nog te lang die je galopeerd? Ik roep maar wat dingen, want het is erg lastig om dat vanachter de computer op te lossen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:39

BLK schreef:
@ Bitje : Sorry met deze tip ben ik het niet helemaal eens. Want ik ga haar niet longeren voor het rijden als ze gewoon tijdens de draf en stap wel verzameld kan lopen. Ze vind het alleen in de galop wat moeilijk. Dat het ras temperamentvoller is zal vast wel kloppen maar ook dan moet ze gewoon een rustigere galop kunnen aannemen. En ''even snel'' een volte sturen vind ik ook niet voor ons de juiste tip want dan blijft ze toch wel gewoon in haar tempo doorlopen. Ik hou haar juist in de galop veel bezig dmv kleine gebroken lijntjes en voltes. Sorry :)

dan denk ik dat een massage wel eens kan helpen ;) je geeft aan dat ze het moeilijk vind, misschien is haar balans in de galop
niet helemaal optimaal of zit er iets vast waardoor ze zich er onder uit rent?
ik bedoel, je geeft aan dat je het met je rijden niet kan oplossen,..wat zegt je inctructreur?

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:41

Lief dat je me probeert te helpen. Gelukkig is het niet zo dat ze in de racestand staat, maar als ik haar wat terug wil rijden in de galop valt ze meteen terug, al is dat maar héél minimaal wat ik vraag. Ze blijft in de galop ook netjes nageeflijk ook als ik een klein ophoudinkje geef alleen valt ze dan meteen terug in de draf, weliswaar ook nageeflijk.

Misschien is het inderdaad wel handig om vanuit een verzamelde draf aan te springen en meteen terug te gaan. Maar ik vraag me dan af of ze dan wel snapt dat ik naar een meer verzamelde galop wil rijden?

Het is inderdaad heel moeilijk hoor om het zo via computer op te lossen maar ik dacht misschien komt er iemand met een goede tip waar ik wat mee kan. :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:41

Ik heb ook een Arabier x Welsh en een maand of 3 geleden was het nog één ongecontroleerde racepartij in galop.
We zijn hier met de les heel veel aan gaan werken. Kleine stukjes galop in een beheerst tempo. Zodra hij te snel ging terug nemen in draf en even later weer aanspringen.
Nu, 3 maanden verder is de galop lekker gecontroleerd, rustig en op sommige momenten ook al nageeflijk.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:43

_Bitje_ schreef:
BLK schreef:

dan denk ik dat een massage wel eens kan helpen ;) je geeft aan dat ze het moeilijk vind, misschien is haar balans in de galop
niet helemaal optimaal of zit er iets vast waardoor ze zich er onder uit rent?
ik bedoel, je geeft aan dat je het met je rijden niet kan oplossen,..wat zegt je inctructreur?

Als ze ergens vast zou zitten dan zou ze in een verzamelde draf ook tegensputteren en dat is niet het geval. En ze rent ook niet echt onder me uit het gaat er gewoon om dat als ik vraag om wat langzamer te gaan dat ze meteen terugvalt in de draf. En ik zoek een antwoord op de vraag hoe ik dat kan oplossen.

En het zal vast wel met rijden op te lossen zijn alleen ben ik gewoon benieuwd hoe andere mensen dit oplossen en of er voor mij ook een bruikbare tip tussen zit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:43

Als het een klein stukje goed gaat, dan kun je het vanuit daar steeds iets opvoeren. Verder zou ik geen 'truckjes' meer weten. Mss zou je haar idd eens na kunnen laten kijken door een osteopaat of ze geen last van haar rug heeft, maar ik zou dan denken dat je het bij de andere gangen ook wel moet merken dat er iets niet lekker gaat?

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:45

Silence schreef:
Ik heb ook een Arabier x Welsh en een maand of 3 geleden was het nog één ongecontroleerde racepartij in galop.
We zijn hier met de les heel veel aan gaan werken. Kleine stukjes galop in een beheerst tempo. Zodra hij te snel ging terug nemen in draf en even later weer aanspringen.
Nu, 3 maanden verder is de galop lekker gecontroleerd, rustig en op sommige momenten ook al nageeflijk.

En met kleine stukjes galop, bedoel je dan een aantal passen of een lange zijde? Maar als ik kleine stukje terug wil rijden dan valt ze meteen zelf al in de draf.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:45

Trouwens een ding wat bij mij helpt om gecontroleerder aan te springen is mijn beenhulp te ondersteunen met mijn stem. Ik geef een kusgeluidje precies op het moment dat ik mijn been aanleg. Daardoor reageert ze nog sneller en heeft ze minder de neiging om te gaan rennen.

En hoe is de bodem van de bak? In een zware bak gaat mijn pony ook harder, omdat dat makkelijker is. In de binnenbak kan ik haar veel makkelijker rustig laten galoperen.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:46

capopjekop schreef:
Als het een klein stukje goed gaat, dan kun je het vanuit daar steeds iets opvoeren. Verder zou ik geen 'truckjes' meer weten. Mss zou je haar idd eens na kunnen laten kijken door een osteopaat of ze geen last van haar rug heeft, maar ik zou dan denken dat je het bij de andere gangen ook wel moet merken dat er iets niet lekker gaat?

Ja dat idee heb ik ook dat ze dan in de andere gangen ook wel iets aan zou geven en dat is niet het geval. Bedankt voor je tips!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:50

maar wat zegt je inctructeur?

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:52

Een extra hulp om galop te verruimen en te verkorten is een zit/gewichtshulp. Moeilijk uit te leggen.
Probeer als je galoppeert ontspannen te zitten en te voelen hoe je navel beweegt. Een soort rondjes als het goed is. Probeer dan om zelf het tempo te beinvloeden door met je navel het tempo aan te geven. Klinkt zweverig maar het heeft mij ook geholpen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:53

Hoe lang dat stukje is, ligt er helemaal aan hoe snel hij zijn tempo verhoogt.
Dit moet je voorkomen, door zodra je het aan voelt komen is draf te gaan. Laat je bewegingen van jou zijn.
Precies zoals in jouw situatie. Terugpakken voordat ie zelf in draf kan vallen.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:53

Ik heb nu een aantal maanden geen les meer omdat ik er gewoonweg even geen geld meer voor had. Maar ben omgeven door veel goede ruiters die me af en toe ook een handje helpen en andersom.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:54

oline schreef:
Een extra hulp om galop te verruimen en te verkorten is een zit/gewichtshulp. Moeilijk uit te leggen.
Probeer als je galoppeert ontspannen te zitten en te voelen hoe je navel beweegt. Een soort rondjes als het goed is. Probeer dan om zelf het tempo te beinvloeden door met je navel het tempo aan te geven. Klinkt zweverig maar het heeft mij ook geholpen.

Klinkt inderdaad een beetje gek zo. Maar ga het zeker uitproberen :D

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:55

Silence schreef:
Hoe lang dat stukje is, ligt er helemaal aan hoe snel hij zijn tempo verhoogt.
Dit moet je voorkomen, door zodra je het aan voelt komen is draf te gaan. Laat je bewegingen van jou zijn.
Precies zoals in jouw situatie. Terugpakken voordat ie zelf in draf kan vallen.

Moet ik haar dan niet juist naar voren rijden zodra ze wil terugvallen in draf?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:56

Als dat zorgt voor een te snelle galop niet nee.
Als je het tempo kunt beheersen, dan kan dat wel een optie zijn.
In draf vallen kan ook nog een stukje moeilijkheid zijn voor het paard, zeker als je aan het tempo gaan werken. Dan is het beter om je paard voor te zijn en terug naar draf te gaan.