Mijn paard (wordt 5 jaar in 2010) heeft nogal een vlakke galop.
Ik ben op zoek naar oefeningen waarmee ik wat meer sprong in haar galop kan krijgen.
Ik heb een 20x40 piste en 6 balken (geen staanders) ter beschikking.
Iemand tips of ideeën?
Iris_10
Geplaatst: 27-12-09 19:10
Hoi hoi,
Ik ben toevallig daar ook op aan het trainen met mijn rij-instructrice. De oefening die ik mee krijg is een volte rijden in galop en deze rustig aan een paar meter kleiner rijden. Ik moet dan wat zwaarder zitten en hem iets laten verzamelen. Door het verzamelen en een kleine volte te rijden gaat hij meer op zijn achterhand galopperen. Door op zijn achterhand te galopperen krijgt hij vanzelf meer 'sprong'.
Ik ben pas net met deze oefening begonnen en als hij goed op zijn achterhand galoppeerd vergroot ik de volte langzaam. Volgens mijn rij-instructrice is dit oefenen en opbouwen. Je moet de achterbenen van je paard meer trainen en daardoor zal hij/zij het op een gegeven moment langer en langer volhouden.
Bij mij en mijn pony werkt dit goed, ik zie al verbetering!
Hopelijk heb je er wat aan.
Groetjes Iris
ragazzza
Geplaatst: 30-12-09 13:47
Voor meer sprong, moet je paard zijn achterhand meer gebruiken. Omdat je paardje nog best jong is zul je veel oefeningen moeten doen om de achterhand te versterken. (Zorgen dat je paard zijn achterhand er onder brengt; hij stapt dan met zijn achterbeen over de afdruk van zijn voorbeen).
Suggesties voor oefeningen:
- Bij het instappen met lange teugel, proberen door alleen te kantelen met je bekken het paard te laten versnellen en weer te laten verzamelen in stap. Probeer ook zonder je handen te gebruiken een paar keer halt te houden.
- Bij het draven: in de hoeken verzamelen en over de lange zijde eens in middendraf.
- Lange zijden afwisselen met voltes, achtjes en slange voltes zodat hij lekker los wordt in zijn rug.
- Dmv je zit (dieper zitten, binnen been lang, buitenbeen iets naar achteren en wat meer kuit) het paard laten verzamelen in | weg rijden over de lange zijde.
Voor het longeren:
- Met de balkjes kan je ook nog wat leuks doen. Paar emmers pakken en dan een paar balkjes (om en om) aan de buitenzijde verhogen (met behulp van de emmers). Je hebt dan een lage, een hoge (niet in galop doen maar in draf).
Aandachtspunten:
- Je handen niet te laag (hierdoor ga je zelf naar voren zitten en druk je als het ware je paard naar beneden waardoor hij op de voorhand gaat lopen). - Niet vooroverzitten in galop. Zorg ervoor dat je mooi rechtop zit (ten alle tijden, behalve bij springen). - Buitenhand constant tegen de hals binnenhand niet naar je toe trekken, maar eerder naar voren zetten. - Hakken naar beneden, tenen naar binnen en knieen los!
Succes!
Frieke84
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-09 14:03
Bedankt voor de antwoorden.
Veel van die oefeningen gebruik ik standaard, maar het volte verkleinen in galop zal, denk ik, inderdaar wel helpen hierbij.
Ben het helemaal eens met de anderen, wat je ook kunt doen balken in de bak leggen in de vorm van bijv. een volte en die op een goede afstand leggen zodat je paard als je ervover gallopeerd meer sprong krijgt en de benen meer optilt