voorwaarts of neerwaarts??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

voorwaarts of neerwaarts??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:34

Na lange tijd (peesblessure) mag ik met mijn paard weer 'aan het werk'. Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: als ik hem voorwaarts rij, is hij niet neerwaarts te rijden, en als ik hem neerwaarts rij, is-ie niet voorwaarts...hoe los ik dit probleem op?
In stap is het probleem nog wel redelijk te ondervangen, het echte probleem uit zich vooral in draf (galop zijn we voorlopig nog niet aan toe).

Nell_

Re: voorwaarts of neerwaarts??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:51

Ik denk dat je vooral heel rustig aan moet doen.
Als ik jou was zou ik eerst beginnen met alleen maar lange teugel rijden, en vooral aan het voorwaarts werken. Niet te snel in 1 keer na een blessure.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:53

Probleem is dat-ie in draf z'n neus in de lucht steekt, en dat is mi ook voor de blessure niet goed. Ik moet 'm wel kunnen 'ondersteunen' en met z'n kop in de lucht gaat dat niet..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:07

Hoe doet ie het aan de longeerlijn? Of mag dat niet vanwege zijn blessure? Anders longeer je hem, en doe je het onder het zadel alleen in stap voorlopig?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:08

Waarom is het niet goed voor z'n pees als hij z'n kop in de lucht steekt? Snap dat ie niet heel hard moet gaan rennen, maar als hij hetzelfde tempo aanhoudt, maakt dat toch niet uit?
Ik zou dus een lekker lang teugeltje houden en terugrijden op zit als ie te snel gaat, dat koppie komt dan vanzelf wel weer naar beneden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 17:56

@ Nell: de longeerbak is heel erg zwaar, dus dat durf ik niet aan.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:06

Ik zou als ik jou was eerst gewoon aan het voorwaartse werken. Als je het voorwaartse gewoon goed onder de knie weer hebt dan komt van zelf het neerwaarts ook weer goed.
Eerst weer lekker op zijn eigen benen lopen naar zo'n blessure.
Veel overgangen kan ook wel is helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:06

Je uitleg klinkt een beetje verward vind ik toch, je zegt ook ik moet hem toch kunnen ondersteunen.
Nee je moet je paardje helemaal niet ondersteunen, gewoon vlot voorwaarts en in het begin niet teveel andere dingen gaan vragen, als dat goed gaat, opbouwen met cirkelwerk .
Ook goed aan het been maken, dadelijk reactie vragen, body-controle ( dus een duidelijk onderscheid wat er gevraagd wordt ; de voorhand, de ribben, of de achterhand zijdelings te verplaatsen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:08

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 08:33

Ik zou ook lekker een actief tempo gaan zoeken, en nog niet teveel schakkelen en vragen enzo. Binnenhoefslag, een tempo en niet te lang achter elkaar. Als die zo zijn balans een beetje vind, heeft immers pijn gehad en misschien daardoor nogsteeds wel pijn (verkrampte spieren, het ergens vastgezet, verzin het zo gek niet), ga je verder met andere oefeningen. Ik denk ook dat je niet te lang aan een moet rijden nog, beter vaak kort dan 1x lang. Als hij zelf gaat zoeken maar daarbij de activiteit verliest zou ik dat ook belonen en hem er rustig weer aanrijden. hij zoekt immers dus zit er vooruitgang in, dat hij het nog niet helemaal kwijt kan in zijn lijf en beweging is dan bijzaak.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is hoe hij het doet als jij in de verlichte zit gaat staan, misschien licht het aan jou balans in het lichtrijden en kan hij niet lekker onder je door bewegen. Als dat ook een punt is, hebben jullie beide iets om te oefenen, hij moet tempo vasthouden en jij kunt gaan oefenen met je lichtrijden.
Bijvoorbeeld:
4 passen staan, 4 passen zitten, 4 passen lichtrijden
2x blijven staan, 1x zitten, 2x blijven staan, 1x zitten (alsof je telkens van been verwisseld maar dan door te blijven staan)
Zonder beugels
en zo zijn er nog wel wat oefeningen...

succes hoor!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 08:42

Dank je wel! We staan nog altijd onder begeleiding van de DA, maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie erover denken.
Hoe bedoel je dat het aan mijn balans ligt wat betreft lichtrijden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 08:50

Kan liggen. Als je benen naar voor zijn, stoelzit, kan je je paard remmen en kan die niet lekker onder je doorzitten, anderom als je je benen naar achter hebt meer zelf naar voren zit en daarbij je bekken de verkeerde kant op kantelt en je rug hol trekt werk je hem net zo hard tegen, daarom is een stukje verlichte zit vaak een erg leuk testmiddel. Dan is jou evenwicht ook beter gelijk, als die niet zo goed was. Als je in stoelzit zit, kun je ook niet zelf gaan staan, dus achter de bewegin, gaan zitten is met een plof dus ook niet fijn. JE bent zelf dus te laat met staan (is remmend) en ploft dan (is niet fijn dus ook remmen of iig gaan ze spannen). Snap je het zo? KAn ook zijn dat je wel goed zit hoor. Kan ik natuurlijk niet zo beoordelen :P

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 08:57

Oké, op die fiets. Nee hoor, ik kan uitstekend zitten c.q. lichtrijden. Doorzitten is in deze helemaal nog niet aan de orde. Zijgangen ook nog niet. In stap mogen we al redelijk wat kleine figuren rijden, in draf alleen grote voltes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:22

Er zit dus wel vooruitgang in, geef het dan gewoon nog even de tijd

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:28

Idd net na een blessure zou ik niet meteen zwaar nageeflijk gaan rijden. Probeer eerst lang en laag te rijden. Daar worden de spieren lekker warm en soepel van. Vanuit daar kan je stukje bij beetje iedere keer de teugels een heel klein stukje oppakken. Zodra hij weer minder voorwaarts wordt, teugels weer iets laten vieren. Dit is niet iest wat je in een dag of week voor elkaar hebt, maar vergt veel training. Uiteindelijk moet dit te doen zijn.

Maar ga aub niet te snel het zwaardere werk doen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 07:26

Nee natuurlijk niet. Waar zie je me voor aan! ;-) Ik bespreek regelmatig met de DA hoe en wat.
Maar wat jij aangeeft is dus het probleem: laag vindt hij zó moeilijk, hij steekt liever z'n kop de lucht in.