Hoe een goede overgang stap-galop rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marletjj

Hoe een goede overgang stap-galop rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 10:25

Ik vroeg me af,hoe moet ik precies een goede overgang van stap naar galop maken.
Ik rijd vrij
(geen les,alleen van hele ervaren vrienden af en toe en bijna elke week gewoon vrij rijden op een pony van de manege,kan ik geen les mee krijgen,mijn ouders houden namelijk niet zo van paarden)
ik heb dus nooit goed geleerd hoe ik die overgang stap-galop moet maken,en omdat ik in februari op mijn verzorgpaard kan rijden
(die al een tijdje,minimaal 5 jaar stilstaat)
dus die is best wel dik
(maar heeft een redelijke conditie)
Ik wil daarom me goed gaan concentreren op overgangen om over een tijdje spieren te gaan kweken
dus daarom wil ik die overgang ook redelijk kunnen.

Groetjes

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:50

Zowiezo in de bocht doen, eerst je binnenbeen beetje aandrukken, dan buitenbeen iets naar achteren en gaan!
Als je niet eerst je binnenbeen aandrukt, kan je paard in de verkeerde galop aanspringen.

Succes!

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 10:52

Yvonne007 schreef:
Zowiezo in de bocht doen, eerst je binnenbeen beetje aandrukken, dan buitenbeen iets naar achteren en gaan!

Bedankt,aan die reactie heb ik heel erg veel, :D ik wist namelijk niet welk been eerst moest enzovoort,heel erg bedankt Yvonne007 :o
Ik kan dan in iedergeval al aan de gang met het uitproberen met de manegepony's :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:00

Overgang stap-galop pas maken als je paard goed voorwaarts en aan je been is. Hij moet namelijk ineens zijn achterhand veel meer gaan gebruiken dan bij een normale overgang van draf naar galop. Zorg er dus eerst voor dat je de achterhand voldoende geactiveerd hebt door simpeler overgangen te rijden (stap/draf, draf/galop e.d.) en veel te schakelen in draf en galop. Daarnaast moet de aanleuning goed zijn, het beste gaat het als je je paard wat meer verzameld hebt. Verder gebruik je de gewone galophulp, dus in de hoek of op een volte, buitenbeen iets naar achter leggen en wat stelling naar binnen.

Wat ook een goede oefening is om te kijken of je paard voldoende voorwaarts en aan het been is, als voorloper op de overgang stap/galop is halthouden en dan vanuit het halthouden aandraven. Als dat goed lukt en je paard voldoende actief wegdraaft kun je proberen of je vanuit stap in galop aan kunt springen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:08

SusanH schreef:
Overgang stap-galop pas maken als je paard goed voorwaarts en aan je been is. Hij moet namelijk ineens zijn achterhand veel meer gaan gebruiken dan bij een normale overgang van draf naar galop. Zorg er dus eerst voor dat je de achterhand voldoende geactiveerd hebt door simpeler overgangen te rijden (stap/draf, draf/galop e.d.) en veel te schakelen in draf en galop. Daarnaast moet de aanleuning goed zijn, het beste gaat het als je je paard wat meer verzameld hebt. Verder gebruik je de gewone galophulp, dus in de hoek of op een volte, buitenbeen iets naar achter leggen en wat stelling naar binnen.

Wat ook een goede oefening is om te kijken of je paard voldoende voorwaarts en aan het been is, als voorloper op de overgang stap/galop is halthouden en dan vanuit het halthouden aandraven. Als dat goed lukt en je paard voldoende actief wegdraaft kun je proberen of je vanuit stap in galop aan kunt springen.

Mee eens al ontbreekt de achterwaartse gang om van daar uit te starten in galop waardoor ze vanaf de achterhand starten.

valt me op dat dit echt een "vergeten" gang is terwijl het juist een hele goede oefening is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:14

Ja ik dacht al, er kan nog iets bij maar ik kon er even niet opkomen. Goede aanvulling. Maar ook voor een goed effect bij een pasje achterwaarts is het belangrijk dat je toch een zekere mate van nageeflijkheid hebt, en daarvoor moet je eerst schakelen en andere simpele overgangen rijden.

_Laura_

Re: Hoe een goede overgang stap-galop rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:49

binnenbeen tegen de singel, buitenbeen achter de singel en aandrijven ;)

tenminste zo heb ik het geleerd!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:38

Stap galop is een vrij zware oefening, omdat het paard in de achterhand voldoende sterk moet zijn.
Zorg er dus eerst voor dat dat in orde is, en probeer het dan. Lukt het niet, dan is het paard er misschien nog niet klaar voor en moet je eerst werken aan voldoende kracht in de achterhand.

Ook zou ik hier pas mee beginnen als het paard de overgang draf-galop goed kent. Als je hem net zo hard moet drijven totdat hij in de galop 'valt' dan zou ik eerst die overgang goed oefenen :j

dapphie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:14

ik heb het zo geleerd: binnenbeen tegen de singel, buitenbeen achter de singel en aandrijven !
probeer dat is, ik hoop dat get helpt. ;) (L)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:47

Tja, ik ben geen dressuurwonder en mijn paard is ook al niet heel atletisch. Ik kan je dus alleen maar vertellen hoe ik zo'n overgang rijd, ik zou niet weten of dat volgens de regels van de kunst ook zo hoort :o

In ieder geval: wat ik doe is gewicht iets uit het zadel, been (alleen binnenbeen), iets ruimte in de teugels en een kusgeluidje. Zo galoppeer ik aan vanuit zowel draf, tölt als stap.