Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Denk dat het ook een groot balans probleem is van jullie beide.
Als je echt heel goed gaat werken aan het rechrrichten en het paard zijn achterhand goed gaat leren gebruiken , dus goed onder de massa laat stappen dan zul je merken dat je steeds beter kan gaan zitten.
Dus veel met stelling en buiging, zijgangen om het achterbeen sterk en soepel en buigzaam te maken dan kun je het echt verbetere, wij hebben een fries op stal die dit ook deed en zijn heel erg bezig met dit en je kan haar steeds beter uit zitten.
@Mollema
Dat een paard lekker MOET zitten ligt vaak ook aan de de ruiter, die heeft die het paard getraind toch tot hoe hij loopt,vaak zit een ruiter ook niet goed in balans , hoe kan het paard dan in balans lopen?, het feit dat je al een kunstleren vlak in je broek moet hebben om te zitten zegt dus dat jou balans ook niet in orde is, het is vaak een combi.
Zorg dat je zelf aan je zit werkt en je paard ook in balans laten lopen, is ook beter en fijner voor het paard zijn lichaam , en fijner voor de ruiter.
) 
Net als lichtrijden, dan heb ik ook moeite om met die enorme bewegingen mee te gaan.
Sassol schreef:Ik reed eerst op een manege waar ze eigenlijk bijna alleen maar Fjorden hadden, kreeg toen m'n eigen paard. Een Gelderse merrie, joh, dacht dat ik gelanceerd werd!
Heb toen een manier uitgevonden waardoor lichtrijden nog nooit zo makkelijk was! Je moet wachten tot je uit het zadel gegooid wordt, daar dus in meegaan en dan rustig terug vallen, tot je paard je weer uit het zadel gooit.
Het kost enige oefening, maar als je het eenmaal te pakken hebt, kost lichtrijden bijna geen energie, omdat je paard het al voor je doet. Je kunt op deze manier ook niet verrast worden, omdat je het uit het zadel gooien juist gebruikt.
Het handigste is dit te leren tijdens een buitenrit, pak een lang recht stuk, teugels los en voelen maar!

varlin schreef:grote paarden zitten vaak niet lekker denk niet dat het aan een tuiger ligt.. maar grote paarden nemen grote passen en dat zit soms wat lastig
KarminaP schreef:het zal nooit een ideaal paard worden om door te zitten. Ik heb zelf 4 tuigers.
Ze hebben een enorme knie-actie en dat maakt het er niet gemakkelijk op.
Inderdaad helpt het wanneer je het paard zijn achterhand kan laten gebruiken en zelf heel los komt in je bekken.
maar geloof me het zal nooit gemakkelijk gaan.
Bij het lichtrijden moet ik al 30 centimeter uit mijn zadel wippen om "mee" te zijn in zijn drafpas![]()
Ave schreef:Ik zou met zo'n grote tuiger ook niet in zo'n kleine bak rijden. Het is voor zo'n groot paard moeilijk want hij /zij moet voortdurend de hoek om. dus oefen om lekker in draf te zitten vooral buiten dan kun je ook een stuk rechtdoor is aanleuning en rechtrichten makkelijker en kun jij ook ontspannener mee met het paard