Paard galopeerd schuin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SummerLess

Paard galopeerd schuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:16

Ik rij soms op een paard
en hij galopeerd schuin
achterbenen op de 2e hoefslag

der is al is iemand van af gestapt omdat ze het eng vond maar dat even terzijde

hoe is dit op te lossen, want het is soms best lastig aan gezien hij dan als het ware z`n kont ook niet echt super meeneemt als je in galop dan afwend.....

bfsunshine

Re: Paard galopeerd schuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:17

rechtrichten. Dmv begrenzen met je been en je teugels.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:19

Hoe oud is het paard?
En galoppeert hij echt zodanig scheef in traver?

Paard is scheef en kan moeite hebben met de buiging, stelling of achterhand onder de massa plaatsen. Onduidelijk waar het probleem precies ligt. Via een computerscherm is dat niet te beoordelen.

En dus zijn de tips ook niet echt consequent te geven.

Je zegt dat je er soms op rijdt? Wat is jouw relatie met dit paard?

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:24

Sammie schreef:
Hoe oud is het paard?
En galoppeert hij echt zodanig scheef in traver?

Paard is scheef en kan moeite hebben met de buiging, stelling of achterhand onder de massa plaatsen. Onduidelijk waar het probleem precies ligt. Via een computerscherm is dat niet te beoordelen.

En dus zijn de tips ook niet echt consequent te geven.

Je zegt dat je er soms op rijdt? Wat is jouw relatie met dit paard?

ik heb geen idee van z`n leeftijd
ik ken hem al 9 jaar en daarvoor stond hij er volgens mij ook al een tijdje

hij heeft wel erge last van z`n rug
ik longeer hem bijna elke week nu om hem los te krijgen aangezien hij ook stijve benen heeft en soms lijkt het net of dat hij op stokjes loopt....

ik rij hem af en toe maar we hebben een goeie relatie
mag bij hem in stal das al heel wat want meestal draai hij z`n kont naar je toe en wil bokken of bijt je..
hij loopt netjes bij me aan de teugel en wil graag voor me werken. bij andere is hij net een sterrenkijker en sjokt wat door de bak heen..
ik "verwen" hem vaak ook nog even op de manier van het bos in en dat vind hij geweldig om na het gewone rijden even uit te rennen in het bos en dan galopeerd hij niet schuin

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:27

Inderdaad scheef....rechtrichten. Probeer eens een beetje ( let wel BEETJE!!!) contrastelling te vragen in de galop.
En kijk of je iemand kan vinden die je kan helpen om hem weer wat soepeler en rechter te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:28

Als het een manegepaard is kun je het wel vergeten. Dat gaat je niet lukken in je eentje :)

Probleem blijft bestaan, maar dat krijg je gewoon niet voor elkaar :n

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:30

Schouderbinnenwaarts in galop en contragalop wil wel helpen.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:31

Sammie schreef:
Als het een manegepaard is kun je het wel vergeten. Dat gaat je niet lukken in je eentje :)

Probleem blijft bestaan, maar dat krijg je gewoon niet voor elkaar :n

|( |(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:28

Buiten dat je moet rijden zoals de instructeur het zegt en uitlegt, is dit een probleem dat constant gecorrigeerd moet worden. Het werkt niet als hij bij de één mag lanterfanteren en bij de ander aan het 'werk' moet. Diegenen die er op rijden zijn niet bekwaam genoeg om het op te lossen. Verder zeg je dat je er soms op rijdt. Al zou dat al 1 maal per week zijn dan is dat natuurlijk veel te weinig.

Erg vervelend, maar imo uit je hoofd zetten dat je dit kan oplossen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:58

niet recht richten met je been hoor.
voorhand voor de achterhand plaatsen met buitenteugel door buitenschouder naar binnen te duwen.
als ie daar neit op reageert kan even contrastelling zoals hierboven genoemd helpen.

o ja, ook net even iets boven zijn tempo rijden kan ook helpen.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:26

rechtrichten!
en dan ook echt les krijgen in het rechtrichten want zo makkelijk is het niet als je er nog geen ervaring mee hebt en kan je snel iets verkeerds doen..

succes! :Y)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:28

een manegepaard?
die krijg je niet in je eentje opgelost...dat blijft zoals het is..
als je na gaat dat er vreselijk veel ruiters op rijden, beginners
en wat meer gevorderd :)
sorry :)

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 18:10

Sammie schreef:
Buiten dat je moet rijden zoals de instructeur het zegt en uitlegt, is dit een probleem dat constant gecorrigeerd moet worden. Het werkt niet als hij bij de één mag lanterfanteren en bij de ander aan het 'werk' moet. Diegenen die er op rijden zijn niet bekwaam genoeg om het op te lossen. Verder zeg je dat je er soms op rijdt. Al zou dat al 1 maal per week zijn dan is dat natuurlijk veel te weinig.

Erg vervelend, maar imo uit je hoofd zetten dat je dit kan oplossen.

ik rij er nog geen eens elke week op
als het 1 keer in de maand is dan is het veel.
want ik heb gewoon niet het geld om een lessenkaart te kopen aangezien ik ook nog andere bezigheden heb zo nu en dan.
en heb dus al helemaal geen geld om hem te huren voor een uurtje
en de les waar ik dan in wil rijden rijden ze met 8 mensen en allemaal op paarden en dat zijn ook nog meer en deels tuigers dus daar rij ik soms liever niet tussen :o

vind het wel jammer dat het niet zal gaan lukken
maar ik zal toch nog wat dingen proberen want ik geef niet op bij hem!! :+:

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:48

Op de binnenhoefslag rijden en rechtrichten.
als je voelt dat het paard zijn schouder naar buiten doet moet jij hem naar binnen sturen. en dit iedere keer herhalen totdat hij uit zichzelf recht gaat lopen.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:21

doet hij dit beide kanten op, of naar 1 kant?
want het kan zijn dat paard in kwestie (zoals vele paarden) scheef is.
Dan moet je hem dus allereerst even sterk maken op beide kanten, goed soepel maken links en rechts en natuurlijk ook netjes recht richten (op de binnen hoefslag rijden kan helpen)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:33

Kilometers maken, voltes, groot en iets kleiner, zoeken naar een mooi tempo en niet aan de voorkant willen zitten, wek vanuit je bekken en zit, nodig uit om wat rechter te worden en las na een enkel beter pasje een pauze in. beter 10 kort galoperen met 10x 1 goed pasje als 1x lang met 3 goede pasjes. Als zal ik het natuurlijk wel rustig opbouwen. De galop moet een rollende beweging worden dan komt hij ook meer op de achterhand en over de rug en dus ook beter in de hand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:15

Wat fijn dat mensen ook wat verder lezen in het topic :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:28

Ook een manege paard heeft het recht om eerlijk getraint te worden naar wat hij kan, al is het door 1 persoon 1x per week. Het rijden van voltes en zorgen dat de galop taktmatig goed wordt is volgens mij erg basis en zou je met elk gezond paard moeten kunnen doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:35

Ik heb anders nog nooit een manegeles gezien waarin de ruiters zelf mochten bepalen of ze voltes sluiten, of en waar ze (vaak) aangalopperen, wegrijden etc. etc. Die krijgen les en die persoon bepaald wat, hoe en wanneer je iets doet.. Ik vind je opmerking idilisch en ongetwijfeld goed bedoeld, maar 1 persoon (nog geen) keer per week.. terwijl er tijdens alle andere lessen gewoon lalalalalal wordt gedaan? Heeft geen nut. Echt niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:50

Ik denk dat je je er nog in kan vergissen, als je maar de goede dingen doet. Ik train in het begin juist op die manier, ik begin ergens aan en dan rij ik ze een tijd niet (die tijd scheelt per paard) en dan lopen ze dus alleen maa les maar als ik er dan weer op ga dan lopen ze toch beter ookal heb ik er ooit alleen een begin aan gemaakt. Wel is belangrijk dat in de lessen netjes wordt gereden dus goed leren zitten en netjes de hulpen leren geven, ga je schoppen, trekken, en andere dingen tja dan zal er idd weinig gebeuren.

Trouwens voltes sluiten in galop ben ik geen voorstander van in dit stadia, en openen of schouderbinnen helemaal niet.

Misschien komt het omdat ik in groepslessen vaak beetje mijn eigen zin doe binnen de richtlijnen van de instructeur, galop doe ik zolang en zovaak als ik dat wil binnen het tijdsbestek dat er gegalopeerd mag worden en ook voltes en actief naar voren moet geen probleem zijn in een groepsles toch?

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:43

goed op de 2e hoefslag blijven, en blijven oefenene

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:46

Probeer schoudervoor te gaan rijden, zodat hij in de galop iig met zijn lijf rechtuit gaat. Dat zijn koppie dan een kant uit gaat is bijzaak. Het is de rug waar je op dat moment aan moet denken.

En idd, met een uurtje in de week ga je dit probleem niet oplossen. En dat het in dit geval om een manegepaard gaat maakt het nog moeilijker.