springen en afstand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NaughtyAngel

springen en afstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:35

Iedereen kent wel het probleem denk ik, je zet een parcours klaar en dan begin je na te denken, of de afstanden wel passen voor het paard.
Ik zou graag een indeling maken in afstanden, zodat ik in het vervolg de afstanden steeds juist heb, maar ik vind nergens een site/bericht hier waarin de afstanden gestructureerd uitgewerkt worden.
Ik zal een begin proberen te maken, hopelijk wilt iemand anders helpen aanvullen. En daarmee dus mijn 'vraag' naar de andere afstanden helpen beantwoorden.

In- uitjes zet ik algemeen op 3 meter van elkaar, zowel voor pony als paard.
2 galopsprongen komen op 10.5 meter van elkaar te staan.
3 galopsprongen tussen de hindernissen betekent dat de hindernissen over een 14 meter verspreid staan.
5 galopsprongen heb ik tussen 2 hindernissen die op 22 meter van elkaar staan.

Bovenstaande maten zijn, zoals aangegeven, meestal voor paarden, weet iemand de juiste maten voor een pony?
De exacte aantal meter voor 4 galoppassen?
Stel nu dat ik vanuit een hoek wil afwenden en iets verder een sprong wil neerzetten, hoeveel meter reken ik dan, per galoppas (voor een paard en pony)?

Fijne kerst allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen. En mogelijk hebben sommigen al iets aan de info die ik verstrekt heb (ik denk dat hij juist is :) )

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:00

Bij 1 galopsprong staan de hindernissen 7.50 m - 8.00 m uitelkaar.
Als het twee oxers zijn 7.30 m - 7.60 m.
Bij 2 galopsprongen 10.50 m -11 m. Als het twee oxers zijn 10.30 m - 10.70 m.
Bij 3 galopsprongen 14.50 m - 15.30 m.
Bij 4 galopsprongen 17.50 m - 18.50 m.
Bij 5 galopsprongen 21.00 m -22.00 m.

Ik hoop dat ik je verder heb kunnen helpen.

NaughtyAngel

Re: springen en afstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:32

Super! Dat is inderdaad wat ik zocht! Ten zeerste bedankt.
Kan je me misschien ook zeggen of er een verschil is voor pony's, want ik denk dat dit 'paardenmaten' zijn.

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:04

Bij 1 galopsprong 40 cm minder en bij 2 galopsprongen 60 cm minder enz.

NaughtyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:11

Super! Dank je, dit voelt aan als een klein kerstcadeautje om eindelijk de juiste info te pakken te krijgen. Bedankt

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:12

Haha geen probleem, als je nog vragen hebt help ik je graag verder!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:11

in en uitjes voor pony`s zet ik echt niet op 3 meter.
zet er 4 achterelkaar en de pony komt op de 4 de echt niet uit.
zet ze altijd op 2.60 of 2.70.

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:30

nou ik heb het anders geleert............

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:10

geleert is wat anders dan gedaan.

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:16

dan heb ik het liever goed geleert dan fout gedaan!! Misschien ligt het ook aan jouwn Pony maar ik heb lang genoeg voor een grote Springstal gereden en het regelwerk van de FEI geeft dit dus ook aan.............

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:26

ik heb het nu wel over ponymaten.
mijn dochter reed een C pony.
3 meter ertussen haalde ze echt niet hoor,in de les wel te verstaan en ik er met ergernis naar te kijken.
met als resultaat... pony stopt (wat ze dus nooit deed) en mijn dochter viel eraf.
durfde niet meer.
thuis andere afstand en het ging als een trein.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:31

Mona2000 schreef:
nou ik heb het anders geleert............

theorie, praktijk en thuis in de training... ;)
De maten die jij noemt zijn de standaardmaten die je leert in de cursus of waarmee je een jong paard leert parcoursspringen en ook voor een groot deel in de normale parcoursen worden gebruikt.

Als je in de praktijk die afstanden fijn kunt rijden, dan ga je er in de training soms wat mee "spelen"

Maar ook als een paard een kleine galopade heeft, dan is het soms verstandiger om in een lijntje van 5 galopspr 21 mtr, er 6 tussen te maken. wil je nog wat meer spelen met de controle, dan probeer je er 7 of meer galopsprongen tussen te maken. Maar dit ook weer eens afwisselen met gewoon weer eens op 5 doorrijden.

De meeste B en L parcoursen staan meestal wel op de standaardmaten, maar vanaf het M kun je wat meer technische parcoursen verwachten, waar dus ook wat met de afstanden "gespeeld" wordt. Hiermee, moet je dan goed je paard en zn galopade kennen om van te voren goed te weten hoe een bepaalde lijn gaat rijden.

als gymnastische oefening zet ik de in-uitjes ook wel op 2.50-2.70 mtr.

bijv een lijntje:
dubbelsprong steil-steil 7.5 mtr met daarna op 5 galopsprongen (ca 21.5 mtr) een oxer
als je deze lijn van steils naar oxer zou rijden, dan zou ik gewoon op 5 galopsprongen rijden, maar andersom van oxer naar de sleildubbelsprong zou ik er 5 tussen kunnen rijden, met als resultaat dat je groot inkomt op de 2e van de dubbel en die er dus aftikt. In zon geval kun je dus ook na de oxer 6 galopsprongen maken, daardoor je paard beter op het achterbeen en foutloos door de dubbel.
Laatst bijgewerkt door reeskees op 31-12-09 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:35

loriene schreef:
ik heb het nu wel over ponymaten.
mijn dochter reed een C pony.
3 meter ertussen haalde ze echt niet hoor,in de les wel te verstaan en ik er met ergernis naar te kijken.
met als resultaat... pony stopt (wat ze dus nooit deed) en mijn dochter viel eraf.
durfde niet meer.
thuis andere afstand en het ging als een trein.

Het hangt dus ook heel erg van de springmanieren van de pony af. Ik ken C-pony's die dat makkelijk doen. die zijn meestal ook wel redenelijk voorwaarts. Maar als je een iets trage pony hebt, dan wordt het echt wel heul moeilijk. Maar dat betekent dan dat je het in het parcours ook moeilijk gaat krijgen in dubbelsprongen als het wat hoger komt te staan...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:37

ben het met reeskees eens.
misschien haalt de pony wel 3 meter afstand maar dan is de in en uit geen gymnastische oefening meer.
en daar gaat het om.

NaughtyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 12:08

Mona gaf me gewoon even de standaardmaten. Ik zie ook wel in dat de standaardmaten anders gereden kunnen worden om jezelf en je paard meer te trainen. Maar ik had ze gewoon eventjes nodig omdat ik mijn aantal meters niet meer helemaal correct op een rij-tje had omdat ik even uit het springleven gegaan ben en de dressuur ingestapt was. Met het springen terug op te nemen bleef het me allemaal nogal vaag wat het nu ook alweer was. Dus bedankt Mona, maar ook bedankt aan de rest voor jullie info! Vooral die oefening van Reeskees (2 stijl, gevolgd door oxer en andersom) vind ik zeer interessant om te horen. Zo krijg ik ook terug wat ideetjes om zelf terug mijn oefeningen uit te breiden en terug wat op hoger niveau te rijden in de springsport. Als je er eenmaal even uitbent, vergeet je toch wel een heel deel moet ik toegeven...

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:42

owja, NA, vergeet niet dat wanneer je 'speelt" met afstanden dit alleen met lagere hindernissen kan. Als je hoog wilt springen, zorg dan dat je afstanden duidelijk passend zijn voor je paard.

NaughtyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:31

Bedankt reeskees. Heb je soms nog zo van die oefeningen gelijk je 2 stijl, 1 oxer?
Nogmaals bedankt voor alle info allemaal!