Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Helaas heb ik al ruim 10 maanden niet meer gelesd, maar ik heb wel sinds april mijn "papiertje" binnen.Yetse schreef:Interessant topic dit. Ik wilde het eens hebben over beginnerslessen, daar wordt de basis gevormd en ik heb heel wat maneges gezien die maar wat aanmodderen.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de beginnersles waarin mijn nichtje van 8 rijdt, dan vind ik zelf dat er veel aandacht zou moet worden besteed aan de basis. Eerst aan de houding werken, leer te zitten etc. En spelenderwijs kennis maken met je pony.
Ik erger me kapot aan de instructrice, die in een hoekje staat en bijna niets zegt. De groep is veel te groot en de pony's lopen dwars door elkaar heen. Af en toe komt er wat uit, maar de instructie blijft bij: "Drijf hem maar aan" , "Tik hem eens bij met de zweep".
Dit noem ik geen instructie. Aan het einde van de les zei ze ook nog:"Kijk, zoals X rijdt, zo behoor je dus NIET te rijden".
Dit kan alleen maar een uitspraak zijn van een onvolwassen iemand, die niet weet wat opbouwende kritiek inhoudt en niet weet hoe ze kinderen les moet geven. Ze werd ook onmiddellijk aangesproken op deze uitspraak door de ouders van mijn nichtje en terecht. Ze bood wel gelijk haar excuses aan. Kijk, je kunt je papiertje wel hebben, maar als je zo met je lesklanten omgaat, blijven er weinig over.
Een papiertje zegt in mijn ogen niet altijd alles.
Het gevolg is dat mijn nichtje haar interesse verliest in de paardesport, ze komt niet verder zo.
Dat is ontzettend jammer. Haar ouders zien dit zelf ook en gaan nu naar een andere manege.
Het goed kunnen instrueren begint al bij jezelf en de basis en dat is niet gemakkelijk. Opbouwende kritiek, uitleggen waarom, duidelijk overkomen.
De kids van nu zijn de ruiters van de toekomst!