vragen over van alles en nog wat....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_horses

vragen over van alles en nog wat....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 10:54

Zoals de tittel al zegt heb ik een aantal vragen.

Vraag 1: Mijn instructrice zegt dat een paard op een cirkel binnen stelling moet moet hebben,
maar als ik dit probeer worden mijn cirkels eieren. Wat kan ik hier aandoen?

vraag 2: Ik vind het moeilijk om door te zitten MET beugels. Iemand tips???

vraag 3: Ik steek mijn voeten naar buiten met gevolg dat ik wel een keer blijf haperen aan de bakrand.
Waarom steek ik mijn voeten naar buiten en wat kan ik er aandoen. Zelf probeer ik mijn voeten naar binnen te draaien, maar dan zit ik nogal ongemakkelijk op mijn paard.

vraag 3: Hoe krijg je een paard ontspannen tijdens het rijden?

Vraag 4: Hoe krijg je een paard een gang terug zonder dat je je teugels mag gebruiken?

Nog een paar termen
Wat betekent voorwaarts neerwaarts rijden?
Wat en hoe is een hele en een halve ophouding en wat is het verschil hierin?

Alvast bedankt
crazy_horse

_L0ura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:58

ik had het eerst ook lastig om door te zitten met beugels, maar ik heb het een tijdje zonder geprobeerd en nu gaat het ook veel beter met stijgbeugels. Wat ook helpt is om je pony/paard trager te laten draven dan is het makkelijker om te blijven zitten. Soms is het moeilijk om je paard ontspannen te houden onder het rijden als hij schrik heeft van iets ofzo maar het best is gewoon als jij ook ontspant, je paard voelt dit en gaat meestal dan ook ontspannener lopen. als ik mijn paard een gang terug wil nemen dan zit ik in het diepste punt van mijn zadel, maar meestal gebruik ik mijn teugels ook nog een beetje.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:59

Oefenen, oefenen, oefenen...
Je bent nog geen heel goed ruiter zo te lezen, en dat geeft ook niet, alles moet je leren en in het rijden blijf je groeien en verbeteren.
En dat alles begint een eind in je eigen ontspanning. Dus ontspannen zitten, met ontspannen benen. Daarvanuit ga je voelen welke spieren je moet gebruiken om de beweging van je paard te volgen, met welke spieren je je benen in de juiste positie houdt, en hoe jij je zit zo kunt gebruiken dat je je paard stuurt op zit (waarbij je voltes geen eieren meer worden), terug kunt nemen op zit, en je paard als vanzelf makkelijker ontspant.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:29

Zonder beugels rijden is voor mij geen probleem. Als we in de les moeten doorzitten dan rij ik altijd zonder beugels in draf en galop.
ik rij zelf al meer dan 6 jaar, maar voorheen reed ik op een manege waar we 1 altijd achter elkaar moeten rijden en we meer spelletjes en gewoon reden. Ik ben nu van manege verandert. Maar waar ik nu rij rafelt ze de les gewoon af. Dus als je gewoon een volte rijd maar je paard kijkt naar buiten of wordt gewoon aan de teugels door de volte gesleurd; ze zal er niet veel van zeggen. In die manege waar ik nu rij maak ze veelvoudig gebruik van rekkers om een paard mooi en ontspannen te laten lopen. Ik wil zonder die rekker ook mijn paard ontspannen laten lopen. Trouwens ik ben geen voorstander van die rekker.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:37

Vraag 1: Mijn instructrice zegt dat een paard op een cirkel binnen stelling moet moet hebben,
Je paard valt waarschijnlijk door je binnenbeen. Probeer hem met je binnenbeen en buitenteugel te begrenzen. Neem niet meer stelling dan je paard buiging in zijn lichaam heeft!

Klem je je knieen en bewegen je onderbenen veel? Neem eens een zitles. Er is hier iemand op Bokt die ze geeft (naam is mij ontschoten).

vraag 3: Ik steek mijn voeten naar buiten met gevolg dat ik wel een keer blijf haperen aan de bakrand.
Waarom steek ik mijn voeten naar buiten en wat kan ik er aandoen. Zelf probeer ik mijn voeten naar binnen te draaien, maar dan zit ik nogal ongemakkelijk op mijn paard.
Je moet je bekken kantelen en je been draaien vanaf je heup. Dit is ook met zitles op te lossen!

Als jij kan ontspannen!

Vraag 4: Hoe krijg je een paard een gang terug zonder dat je je teugels mag gebruiken?
Goed diep gaan zitten (op je zitbeenknobbels), je lang maken en een ophouding met je teugel. (net alsof je in een spons knijpt, maar laat wel je hand staan)

Een hele ophouding gebruik je bij een overgang van gang naar gang (werk sterker in). Een halve ophouding maak je om van een (bijvoorbeeld) gewone draf naar een langzame draf te gaan. Het verschil zit hem in de duur van de ophouding

Vraag het ook eens aan je instructrice!

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:53

Hoe meer ik de instucties opvolg hoe slechter mijn cirkels worden...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:56

En als je nou zegt: 'Mijn paard valt door mijn binnenbeen heen' als het gebeurd? Waarschijnlijk komt ze dan met het begrensverhaal als ik je vertelde. Kan ze niet helpen: misschien is het dan tijd voor een andere instructrice!

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:52

crazy_horses schreef:
Zoals de tittel al zegt heb ik een aantal vragen.

Nog een paar termen

Alvast bedankt
crazy_horse

1: ik denk dat je gewoon iets beter moet sturen, of zoals ik begrijp valt ie over de buitenschouder weg. je buitenbeen erbij en het wordt een mooie volte.

2:goed door je bekken zakken, en je hakken naar beneden drukken. vergeet die beugels, maak je slap.

3:tsja hoe leg je dat uit.. probeer wat je spelen met je teugels, niet zagen. als ie naar beneden gaat, laat m daar lekker lopen en doe niks met je hand.

4:je krijgt je paard terug door jezelf zwaar te maken. ik geloofde het eerst nooit, maar waardoor ze ook teruggaan is doorzitten en simpelweg UITBLAZEN! bij hele vlugge paarden is dat laatste denk niet van toepassing, maar het helpt wel bij wat rustige, ontspannen paarden!

succes!

Moonlight17

Re: vragen over van alles en nog wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:29

Bij 3 heb ik altijd veel aan halsstrekken gedaan en dan wat rijden is in het begin niet het makkelijkste, maar het werkt wel mijn pony is veel ontspanender geworden.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:38

Buiten been een beetje aandrukken zodra die naar buiten gaat en goed sturen!

Idd zonder zadel veel oefen gaat het vanzelf vaak beter!

Je spieren moeten aan de buitenkant van je voet langer worden en dat doet dus soms wel is pijn.
Dus daar moet je mee oefenen, en gewoon vaak laten zeggen door mensen als je het niet meer doet helpt heel erg!

Als je zelf rustig bent lukt het vaak al redelijk!

Je zwaar maken en naar achter zitten!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:12

crazy_horses schreef:

In welk opzicht worden ze eieren? Wordt je volte te groot of te klein, dus valt je paard naar binnen of naar buiten?
Wanneer je paard naar binnen valt heb je je paard te weinig om je binnenbeen heen gebogen, werk goed in met je binnenbeen maar ontspan daarbij de binnenhand ook. Vraag niet meer stelling en buiging dan de lijn van de volte of wending die je rijdt.
Wanneer je paard naar buiten valt, valt hij over de buitenschouder weg ofwel heb je te weinig begrenzing aan je buitenteugel. Pak dan meer verbinding op je buitenteugel, blijf goed naar je buitenteugel drijven met je binnenbeen en begrens daarnaast met je buitenteugel en buitenbeen.

Citaat:

Waarschijnlijk span jij tijdens het losrijden teveel je bovenbenen en knieën. Probeer je knie los aan je zadel te laten liggen en je onderbeen goed naar beneden te laten hangen. Verder moet je goed je hakken uitdrukken zodat je enkel echt als schokbreker kan dienen.

Citaat:

Probeer goed recht op je beide zitbeenknobbels te zitten. Dit kan je goed voelen wanneer je beide onderbenen voor je zweetbladen legt, probeer daarna dit gevoel met je benen naar beneden te krijgen. Verder probeer je je been goed aan je paard te houden.

Citaat:

Als jij zelf goed ontspant krijg je je paard ook beter ontspannen. Verder kan het helpen om veel figuren en wendingen te rijden en daarbij je paard lekker over de rug te rijden.

Citaat:

Op je zit ;) Ga diep op je zitbeenknobbels in je zadel zitten en maak jezelf zwaar en knijp je billen als het ware wat samen. Als je dit vaak en consequent herhaalt komt je paard vanzelf terug. Maar blijf tijdens het terugrijden ook ondersteunen met je been zodat je overgang wel actief blijft.

Citaat:
Nog een paar termen

Voorwaarts neerwaarts rijden is in een ontspannen aanleuning lekker naar beneden maar toch goed voorwaarts aan je been. Je rijdt je paard zeg maar wat meer over de rug, aan een wat langere maar wel in contact zijnde teugel.

Een hele ophouding is een ophouding die je maakt om een overgang naar het halthouden te maken, een halve ophouding maak je om je overgang naar een gang lager of een tempo lager te krijgen als ondersteuning op je zithulpen.

Verder wil ik wel nog zeggen dat als jou instructrise je hier niet mee kan helpen het misschien verstandig is om een ander te kiezen.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 10:11

Van instructrice veranderen kan helaas niet gaan want dan moet ik van manege veranderen. En het spijtige is dat er geen andere maneges in de buurt zijn die op een fiets bare afstand liggen. Mijn ouders willen me niet steeds voeren.

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:41

Antwoord op een aantal van je vragen:

Hoe vraag je stelling?
Let erop dat je niet tevéel stelling krijgt.
Verder zoals hierboven al is gezegd met je binnenbeen en buitenteugel begrenzen. Eerst moet je zorgen dat je paard goed op de volte loopt, en niet naar binnen valt. Als dat goed gaat begin je stelling te vragen, voorzichtig en niet te veel. Reageert hij goed? Niet meer vragen dan nodig is. Valt hij naar binnen? Begin je weer van voor af aan. Gewoon je binnenbeen er voorzichtig aan houden, niet overdreven, maar gewoon dat ie er zit. Zelf ben ik ook met stelling aan het oefenen :j

Ontspan.

Gewoon ontspannen. Ga niks forceren, denk er niet te erg over na, dan ga je meteen gespannender zitten en dan lukt het helemaal niet meer. Ik heb ook met een ander onderdeel waarbij volgens mijn instructrise ontspanning is, en dan helpt ze me met behulp van tellen. Als dit gebeurd lukt het me helemaal niet meer, wat zij ook merkte en op een gegeven moment zij ze wat voor jou ook handig zou kunnen zijn: Weet je wat? Ontspan je gewoon en denk er niet meer over na! Dus deed ik dat, we maakten een praatje, en ja hoor, het lukte zonder dat ik er bij nadacht.

Haha, ik vind dit grappig worden. Je plaatst vragen waar ik zelf ook heel veel moeite mee heb gehad. Vooral met deze, phoe, wat was dat afzien voor me. Ik had nooit geleerd gekregen om mijn tenen naar binnen te draaien, dus reed ik altijd met prachtige clownsvoeten :+ . Inmiddels heb ik een andere instructrise, sinds een tijd terug, en die heeft me het aangeleerd. Echt, dit is niks anders als consequent oefenen. Het werkt het beste als er iemand die streng is toekijkt. Je wordt er echt misselijk van; telkens je tenen weer naar binnen moeten draaien, elke seconde weer. Je schijnt ook vreselijk spierpijn te krijgen in het begin, maar zelf heb ik hier niks van gemerkt. Dat het ongemakkelijk zit; klopt, in het begin wel. Maar mij werd ook gezegd: ,,Over een tijdje, als je geleerd hebt je tenen naar binnen te draaien, en je even voelt hoe het is om met je voeten naar buiten te rijden, dan voelt dát juist gek.,, Dus je moet het je echt aanleren. Oefenen, oefenen, oefenen. En weet je- bij mij ging hier nog geen week overheen. Dit komt ook omdat ik op de fiets oefende: Ziet er misschien heel lomp uit, maar ach, mij maakt het niks uit; niemand kon het zien. Probeer het gewoon, en geef absoluut niet op!

Ontspan. Houd je paard continu bezig, veel overgangen. Gewoon lekker rijden, en vooral zelf ontspannen. Dan zou het van zelf wel moeten komen. Ik moet wel zeggen, bij het ene paard gaan het makkelijker als bij het andere.

Je zit. Maar je zelf lang en zwaar. Desnoods ook je stem, maar op zich heb ik er niks op tegen als je teugels gebruikt, niet direct in ieder geval. Zelf probeer ik het altijd eerst met mijn zit, af en toe gemengd met mijn stem. Luistert het paard niet? Dan geef ik hem een ophouding. Luistert hij weer niet? Een duidelijkere ophouding. Maargoed, antwoord op jouw vraag: Je zit, en eventueel je stem.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:46

Bedankt voor jullie reacties.
Gisteren tijdens de les moesten we 10 minuten ofzo doorzitten en ik heb volgehouden; al verkies ik nog steeds doorzitten zonder beugels. Ook mijn cirkels waren min of meer cirkels. Ik heb er ook zoveel mogelijk opgelet dat ik mijn voeten niet naar buiten draaide, Maar ik heb nog een lange weg te gaan. Dat wordt dus oefenen.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 16:16

Ik heb nog een vraagje: is bergopwaarts galoperen hetzelfde als met veel sprong galopperen?

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 17:17

Laatst in de les moesten we stil staan op de middelloodljn. We mochten pas verder draven als onze pony mooi stond (aan de teugel).
Een stil staand paard kan je toch niet' aan de teugel' krijgen? Je paard moet toch eerst ontspannen lopen voordat zijn hoofd zakt??

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:21

Je kunt een stilstaand paard ook vragen om te ontspannen, is zo heel gek niet!

Het oefenen van je voetenhouding op de fiets kun je doen door ook al fietsend je tenen naar binnen te houden. Lijkt me dat dat de flexibiliteit van je been verbetert waardoor het makkelijker wordt om je tenen ook bij het rijden in de juiste positie te houden

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 17:47

Bedankt voor jullie reacties. Hoe krijg je je paard dan 'aan de teugel' al stil staand, ik ben daar eigenlijk wel nieuwschierig naar. Er waren enkelen de nogal zaagden in de mond, iemand die gewoon trok.

psalm_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:57

Vraag 1: Het is ook niet gemakkelijk je pard naar binnen laten kijken zonder dat die naar binnen valt. Probeer tog goed met je binnen teugels te begrenzen samen met je binnen been

vraag 2: Zorg ervoor dat je niet te hard gaat, dan kun je moielijk doorzitten. Je kan ook makkelijk door zitten als je paard ontspannen is.

vraag 3: Eigenlijk hoor je zo te zitten dat je tenen recht naar voren wijzen. Maar dit is niet gemakkelijk we zijn namelijk hiervoor niet gebouwd.

vraag 3: Een paard ontspannen rijden is niet gemakkelijk, maar probeer veel overgangen te rijden en voltes. En natuurlijk zelf ook genieten.

Vraag 4: Met je zit, probeer jezelf zwaar en lang te maken.

psalm_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:00

Aan de teugel in stilstand
Je paard moet eigenlijk goed los zijn.Het gaat vaak makkelijk in stap, want als een paard goed op het been reageert gaat die zijn achterbenen meer onder zijn buik zetten(hij word meer voorwaarts), daardoor word zijn rug boller en kun je het paard gemakkelijk aan de teugel rijden.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 18:07

Ik heb nog een vraagje: tijdens het doorzitten moeten we soms wijken van de middelloodlijn naar E of B, Alle paarden waarop ik rij doen maar alsof ze wijken. Ze lopen gewoon schuin met als gevolg ik vaak maar net voor de hoek terug op de hoefslag ben.
ik ben nog altijd nieuwschierig naar hoe je een stil staand paard 'aan de teugel' krijgt.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 18:30

In de les moesten we ons paard naar buiten laten kijken en zijn achterhand naar binnen duwen( van de hoefslag weg), dat naar buiten laten kijken, dat ging wel, maar zijn achterhand bleef gewoon op de hoefslag. Daardoor liep mijn paard nogal in krom. Hoe krijg ik zijn achterhand van de hoefslag? En hoe heet de oefening eigenlijk?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:48

Als jij dergelijke vragen hebt naar aanleiding van een les vraag ik me een paar dingen af.
1. Zit je voor jou niveau niet in een te hoge les? Dus te ver gevorderd ten opzichte van jou kunnen?
2. Is de instructrise wel bekwaam genoeg? Lijkt mij namelijk dat zij degene is die je dit allemaal stap voor stap uit moet leggen.

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:10

vraag 4:heel diep in je zadel gaan zitten, naar achter leunen
punten naar binnen gedraaid.
succes

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:04

antwoord op hoe krijg ik mijn paard rustig tijdens het rijden zelf ook ontspannen zijn paarden voelen dat als jij je druk maakt en denken dan dat er dan wat aan de hand is en zelf gaan ze zicht dan ook druk maken veel praten tegen je paard.